Lapsettomat ystävät karsastavat

viherpantteri

Puuhakas puhuja
Elomammat 2017
Marraskuun äidit 2019
Minua on tässä viime päivinä tosi paljon harmittanut ystävissä käynyt "kato". Olen kertonut raskaudestani nyt lähimmille ystävilleni ja heillä ei kellään ole lapsia. Näistä ystävistäni kaksi on sellaista, joiden kanssa olen ihan eniten tekemmisissä ja heistä toinen on jonkin aikaa yrittänyt saada lasta siinä onnistumatta, toinen haluaisi lapsen, muttei löydä sopivaa miestä. Nyt toinen näistä ystävistäni on lopettanut lähes kaiken yhteydenpidon ja toinenkin selvästi vähentänyt yhteydenpitoa. Tämä siitä huolimatta, että olen todellakin yrittänyt pitää lapsi- ja raskauspuheet ihan minimissä (lähinnä tasolla että mainitsin että ultrassa näkyi syke).Nyt vielä kuulin, että nämä kaksi ystävääni ovat viikonloppuna tapaamassa nyt keskenään, vaikka eivät siis ole alunperin ystävyksiä vaan tuntevat vaan minun kautta. Harmittaa kyllä ihan tosi paljon. On minulla muutamia muitakin hyviä ystäviä, mutta sellaisia joiden kanssa syystä tai toisesta (pitkä välimatka, kiireinen työ tms) tulee oltua vähemmän yhteydessä. On se tosi sääli jos raskauden takia menetän parhaat ystäväni, vaikka ymmärrän kyllä hyvin että heillä on asiaa vaikea sulattaa oman lapsitoiveensa vuoksi. Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia?

Me ei olla kerrottu ku vasta parhaalle ystävälleni, joka otti tosi ihanasti uutisen vastaan. Mua taas pelottaa, että meidän lapsettomat ystävät hylkää meidät, koska kaikilla on niin "negatiivisia" kokemuksia "lapsellisista". Aina puhutaan vaan lapsista jnejne. Kertoo kyllä ystävyydestä jotakin, jos ei osata toisen puolesta iloita, mutta toisaalta on se varmasti rankkaa, kun itse ei ole lähelläkään samoja uutisia, jos hirveesti unelmoi moisesta. Ymmärrän siis syyt, että voi tulla paha mieli, mutta en ymmärrä kyllä tuollaista käytöstä :/

Mulla kävi niin, että paras ystävä lähti, kun löysin vakituisen poikaystävän kolmekymppisenä. Sanoisin, että kateus on se, mikä tässä maassa kaataa naisilla ystävyyksiä, jos ihan pohjimmaista syytä mietitään. Kateus ja se, ettei kestä toisten onnea. Näitähän on tosi vaikea myöntää edes päässään itselleen ja syitä löydetään sitten milloin mistäkin muusta asiasta. Ehkä ystäväsi tarvitsevat aikaa tämän sulattelulle ja voivat vielä hyväksyä tilanteen tai sitten se tekee lähtemättömän kuilun teidän väliin, en tiedä.

Ei ole omakohtaista kokemusta, suurimmalla osalla kavereista on lapsia kun keski-ikä yli 30v.

Ymmärrän kyllä että jos ei ole vapaaehtoisesti lapseton, voi olla rankka paikka ja saattaa tehdä pahaa kun lähipiirissä lapsia alkaa syntymään.

Voi olla että aika auttaa ystäviäsi ymmärtämään. :)

Musta tuntui ensin äärettömän pahalle kertoa yhdelle ystävälleni raskaudesta, kun tiesin, ettei heillä ollut syystä tai toisesta onnistunut. Kuitenkin koin, että pakko mun on kertoa itse, eikä niin, että kuulevat muualta. Alkuun tuntuikin, että pahastuikohan hän, mutta nyt jo puhumme meidän raskaudesta ihan luontevasti. Ymmärrän, että sitä tarvitsee aikaa tällaisen uutisen sulattamiseen ja onneksi kaikki on hyvin nyt - voisi olla mennyt toisinkin.

Kannattaa antaa aikaa varainkin lapsettomuudesta kärsivälle ystävälle. Minulla on itsellä takana km ja sen jälkeen yli vuosi yrittämistä takana ennen kuin tärppäsi esikoisesta. Se vuosi oli todella raskas ja tuntui että kaikki muut saivat lapsia. Jokainen raskaus uutinen tuntui epäreilulta, vaikka halusinkin olla onnellinen toisten puolesta. Tuskin menetät ystäviäsi mutta ehkä he tarvitsevat aikaa sulatella asiaa.

Meilläkin oli vaikeuksia saada esikoinen alulle. Eräs ystäväni oli raskaana ja kun hän kertoi sen minulle, kävin itkemään. Niin raskasta se oli minulle.En kuitenkaan hylännyt ystävääni, mutta en ehkä osannut silloin iloita hänen raskaudestaan niin paljon, kuin nyt iloitsisin. Sinä aikana kun yritettiin, niin näin joka paikassa vain raskaana olevia naisia ja vauvoja. Kun sitten itse tulin raskaaksi, eräs toinenkin ystäväni oli raskaana. Hän tosin ei halunnut pitää lasta ja päätyi aborttiin. Hän katui päätöstään sen verran kovin, että häntä en montaa kertaa ole enää nähnyt. Siis sen vuoksi, että hän ei taida siihen pystyä. Vaikka olemme asian puhuneet halki. Meidän lapset olisivat lähes samanikäisiä ja lapseni muistuttaa häntä varmasti asiasta.
Kyllä sitä huomaa raskaudenkin aikana, ketkä ovat oikeita ystäviä. Ystävistä kannattaa pitää kiinni, mutta jos se on pelkästään yksipuolista, niin kannattaa irroittaa.
Kannattaa haalia ympärilleen samanhenkisiä ystäviä. On ihanaa, kun voi huoletta höpötellä vaikka niistä ällöistäkin raskauteen liittyvistä jutuista/synnytyksestä/vauva-ajasta ym, ilman ettei tarvitse miettiä, mitä tälle kaverille voi kertoa ja kiinnostaako häntä.
Itselläni on hyvä ystävä samaan aikaan raskaana ja la on kuukauden päästä minun la:sta. :)

Meillä myös pitkä lapsettomuus takana ja yhtäkkiä ystäväni oli raskaana. Sain sen vielä vähän hassusti selville ja hiukan jouduin nieleskelemään. Mutta jo seuraavana päivänä itkin onnesta, kun hän pyysi kummiksi. Ja muutamaa kuukautta myöhemmin olin itse raskaana yllättäen. :) Nyt toivotaan, että päästään toiselle kierroksellekin yhdessä!

Mutta kyllä se vaan on raskasta, kun muilla raskautuminen onnistuu olevinaan tuosta noin vaan ja itse itki monta vuotta sen lapsen perään.

Mekin ollaan jo kolmekymppisiä, mies lähempänä neljääkymppiä, eli ei ihan hirveästi ole lapsettomia ystäviä. Meillä on ollut aika paljon epäonnea elämässä terveysongelmien muodossa ja siitä syystä monet ei ehkä olisi uskoneet että me lapsia haluaisimme tai saisimme. Suuren suuri onni onkin että yksi tuhisija talosta jo löytyy ja toinenkin hyvää(?) vauhtia tulollaan :Heartred

Tästä raskaudesta emme ole vielä kovinkaan monelle kertoneet, ja mulla myös tiedossa yksi kaveri joka yrittänyt toista lasta jo ainakin muutaman vuoden. Ehdin itsekin kokea sen epätoivon ja surun pitkänä yritysaikana kun lasta ei vaan kuulunut vaikka kaikkemme yritettiin, silloin toisten ihmisten raskausuutiset olivat todella rankkoja käsitellä. Hölmöltä kuin se kuulostaakin, niin jopa pahalta tuntuu kohdata tämä ihminen kun uutiset lopulta kerrotaan.

Takaisin