Lapsettomalle kysymys? Olisiko pettymys?

  • Ketjun aloittaja Asia kalvaa!
  • Aloituspäivämäärä
A

Asia kalvaa!

Vieras
Hei!

Minä itsenäisenä odottajana kävin monissa ivf hoidossa ja lopulta onnistuin saamaan lapsen luovutetuilla siittiöillä. Ja olin jotenkin niin kiitollinen lapsesta ja koska itse sain luovutettuja sukusoluja ja en itse kokenut monia munasolu luovutuksia hankaliksi. Ja myös tieto että lapsettomuuteni syy ei ollut munasolut vaan kohtuni vaikeus kantaa lasta. Niin päätin luovuttaa munasoluja toiselle. Minulta tutkittiin laajasti geenitestejä, infektio ym.testejä ja läpäisin kaikki testit.

Nyt kuitenkin vuosia myöhemmin kun lapseni alkoi oireilemaan adhd oireita ja hänen tutkimuksien myötä sain aikuisiällä itsekin adhd diagnoosin. Aiemmin olin laittanut kaiken lukihäiriön ja hahmottamishäiriön syyksi, mutta silti olen aina kouluissa (minulla on AMK tutkinto) pärjännyt haasteiden kanssa. Ja nyt diagnoosin myötä olen kohdannut paljon ennakkoluuloa ja kauhistelua, ja tieto siitä että jos olisin tiennyt omasta adhd:stani en olisi saanut luovuttaa munasoluja kenellekkään kalvaa minua. Ja hetkessä mitä tarkoitin hyvänä, muuttui pahaksi.

Eli kysymys kuuluu lapseton olisiko sinusta ollut kauheeta saada hyviä munasoluja luovutettuina, mutta sen myötä lapsellasi voisi olla adhd! Koska tiedän että munasolullani joku on onnistunut tulla raskaaksi? Olisitko pettynyt? Vai onnellinen? Lisätietona ettei omallani lapsella ole mitään sairauksia edes korvatulehduksia ollut, eli terve lapsi adhd häiriönsä kanssa!

Ja toivon rehellisiä vastauksia, miltä tuntuisi! Koska tämä on minua kalvannut nyt diagnoosin jälkeen!
 
En tiedä oonko oikea ihminen vastaamaan, mutta vastaan nyt kuitenkin.

Mulla on aiemmasta liitosta adhd-lapsi. Itselläni ei ole sitä diagnoosia. Ei ole tutkittu asiaa, vaikka jotain piirteitä on. En usko, että mulla on sitä kumminkaan. Lapsen isälläkään ei ole diagnoosia, mutta todennäköisesti se löytyisi jos vain tutkittaisi. Niin paljon on esim.yleistä kaaosta elämässä hänellä.

Nykyisen puolison kanssa ollaan yritetty jo 3,5v yhteistä lasta. Nykyiselläkin satttuu olemaan adhd ja lääkitys siihen.

Nykyisestä puolisosta on kyllä ollut paljon tukea ja apua lapsen oireiden kanssa!

Kyllä mä välillä mietin millaisena mahdollinen yhteinen lapsi syntyisi. Paljon on ristiriitaisia fiiliksiä asian suhteen vaikka esim.puolisollani ei ole kovin pahoja oireita.

Mun lapsi on rakkain asia mulle. En osaa kuvitella itselleni toisenlaista lasta vaikka välillä mietin, miten paljon helpommalla jotkut pääsee. Ylipäätään adhd tuntuu olevan todella yleinen diagnoosi niin en ottaisi stressiä sen kanssa. Monilla se meistä on ja osa ei ole vaan saanut/hakenut diagnoosia.
 
Mulla esikoisella on adhd, miehellä on paha adhd, itseäni ei ole tutkittu, mutta oireita on. Toki meillä vaikka saataisiin mimmoinen supergeeninen lahjamunasolu on suuri riski isältä saada adhd joka tapauksessa. Mutta kyllä mun täytyy tunnustaa nyt kun lahjasoluhoidot on harkinnassa, että pieni toive on jos niiden kautta olis mahdollisuus päästä kokemaan myös ihan tavallista vanhemmuutta ilman sitä erityislisää, joka on leimannut nyt paljon esikoisen elämää. Tai edes vaihteeksi jotain muun kuin nepsy-tyyppistä erityisyyttä. Toisaalta oon tosi onnellinen ja kiitollinen tuosta esikoisestakin sellaisena kuin hän on. Että paljon mieluummin kuitenkin lahjasolulapsi adhd-geeneillä kuin ei lasta ollenkaan. Oon miettinyt sitäkin, miksihän adhd on päätetty esteeksi luovutukselle? Se on kuitenkin tosi yleinen.
 
Meissä kaikissa on jotain "vikaa", ja millä ihmeellä saataisiin yhtään lahjoitettuja sukusoluja jos pitäisi olla täydellinen? Musta lahjoitus on edelleen hyvä teko, vaikka saisikin myöhemmin jonkun diagnoosin.
 
Takaisin
Top