Lapset uimahallin suihkutiloissa - kuinka pitkään voi mennä vastakkaisen sukupuolen puolelle?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kuinka pitkään teistä lapsi voi mennä uimahallin suihkutiloihin vastakkaista sukupuolta olevan vanhemman kanssa? Vaikuttaako se, onko samaa sukupuolta oleva vanhempi saatavilla?

Turussa ainakin lähimmässä uimahallissa on tässä ikärajana 7-vuotta. Esikoinen onneksi voi mennä isänsä kanssa, mutta en ehkä uskaltaisi päästää häntä yksin miesten puolelle jos ei olisi ketään aikuista sinne mukaan. Enkä usko että hän haluaisi mennä yksin.
 
Uimahallin sääntöjä on noudatettava, muissakin uimahalleissa olen nähnyt tuon 7v. rajana.

Ekaluokkalainen ei varmaankaan kylmiltään uskalla mennä vielä yksin, mutta sitä pitää sitten harjoitella. Jos ei ole samaa sukupuolta olevaa vanhempaa, niin sitten jonkun muun tutun aikuisen kanssa. Vanhemman vastuulla on tarjota lapselle puitteet harjoitella kaikenlaisia asioita, vaikkei sitten itse olisikaan välttämättä mukana. Jos on käynyt esim. uimakouluja, niin tuon ikäiset ovat jo omatoimisempia ja koululaisten uimakouluissa omatoimisuutta edellytetäänkin enemmän. Minulla lähinnä arveluttavat pitkät ja paksut tukat. Niitä ei tuon ikäinen lapsi oikeasti osaa selvittää, eikä välttämättä saa edes tarpeeksi kuivaksi. Mutta hyvin meidän esikoinen on selvinnyt tukka letillä, kunhan ei avaa sitä. Koulun kanssa mennään usein myös uimahalliin, eikä siellä ole montaa aikuista mukana isomman lapsiryhmän kanssa.
 
Tietenkin sääntöjä noudatetaan. Mutta onko teistä tämä 7-vuotta hyvä raja? Jos ei ole, mikä olisi? Tuntuisiko 7-vuotiaan vastakkaisen sukupuolen puolella oleminen häiritsevältä?
 
Tietenkin sääntöjä noudatetaan. Mutta onko teistä tämä 7-vuotta hyvä raja? Jos ei ole, mikä olisi? Tuntuisiko 7-vuotiaan vastakkaisen sukupuolen puolella oleminen häiritsevältä?
Koululaisia varmasti häiritsisi, jos sattuisi eri sukupuolta oleva koulukaveri samaan aikaan suihkuttelemaan. Monesti jo 5-6-vuotiaat haluavat mieluummin vaihtaa vaatteita yksityisesti kuin esimerkiksi päiväkodin eteisessä.Pienemmille lapsille on aivan luontevaa vähentää vaatteita välittämättä ketä on läsnä.
 
Ekaluokkalainen on meillä rajana. Jos täyttää ekalla 8 niin saa keväällä vielä tulla poika naisten puolelle. Mutta meillä ekalla mennään jo uimakouluun koulun kanssa ja siellä opettavat miten pukkarissa mennään. Meillä osasi siis jo ekaluokkalainen yksin mennä miesten puolelle ja tulla hyvin altaalle. Jos ei olisi käynyt koulun kanssa niitä syksyn kahta kertaa uimatunneilla niin sit olisi tullut vielä ykkösellä mun kanssa. :)
 
Enpä ole ajatellut, kun täällä kaikki uimahallit ovat olleet iät ja ajat suljettuna. Nytkin uimaan pääsevät vain ikääntyneet. (Tai taisi uimastadion juuri aueta)

Poikien on muuten ”helpompi” olla itsekseen miestenpuolella jo ihan vaatetuksen takia. Harva poika käyttää kokouimapukua, joka on varsinkin märkänä/kosteana vaikeampi saada päälle kuin pelkät uimahousut.
 
Mikä on hyvä ikä olla oman sukupuolen puolella ym. on myös kulttuurisidonnainen kysymys. Suomessa alastomuuteen suhtaudutaan aika avoimesti vaikka juurikin uimahallien pukuhuoneissa ym. Koululainen varmasti jo vetää selkeästi eroa tyttöjen ja poikien välillä ja vähän vieraampi, eri sukupuolta oleva luokkakaveri samassa pukuhuoneessa voi olla jo vähän hankala. Varsinkin kun lapsi itse ei voi tehdä päätöstä (vrt, aikuisten sekasaunat, johon voi itse aktiivisesti vaikuttaa ja jolloin oma identiteetti on jo muodostettu).
Monessa maassa kuitenkin uimahalleissa ym. vaihdetaan vaatteet erillisissä kopeissa myös saman sukupuolen pukutiloissa, eikä edes samaa sukupuolta olevia vieraita ihmisiä nähdä alasti. Saati sitten toisia maita, joissa lapsi ei koskaan näe aikuista alasti, edes oman perheen, samaa sukupuolta olevaa henkilöä.

Kouluiässä lapsen elinympäristö laajenee, kun kouluun mennään usein itsenäisesti ja muutenkin voidaan liikkua enemmän paikoissa ilman vanhempaa. Minusta tässä iässä on hyväkin tukea itsenäistymistä ja tämä uimahallijuttu voi olla yksi osa sitä.
 
Minusta 7-vuotias on aivan liian nuori menemään yksin uimahallin pukuhuoneeseen, olipa hän tyttö tai poika. Joku aikuinen pitää olla tuon ikäistä valvomassa, ventovieras satunnainen uimahallinkäyttäjä ei sitä voi olla.
 
Kyllä se on ihan lapsesta kiinni onko 7v liian pieni vai ei. Kyllä meillä ainakin kummatkin vanhemmat pojat 7 vuotiaana olivat täysin valmiita menemään yksin jos olisi tarve vaatinut. Esikoinen kerkesi kerran tulla ekan keväällä yksin miesten puolelta uimaan, hyvin onnistui. Ja vaikka hän olisi saanut tulla naisten puolelle, hän halusi mennä jo miesten puolelle. Oli käynyt kevyen löylyn saunassakin yksin pappojen kanssa ja kaikki tavaratkin tuli pukkarista mukaan :)
 
Kyllä se on ihan lapsesta kiinni onko 7v liian pieni vai ei. Kyllä meillä ainakin kummatkin vanhemmat pojat 7 vuotiaana olivat täysin valmiita menemään yksin jos olisi tarve vaatinut. Esikoinen kerkesi kerran tulla ekan keväällä yksin miesten puolelta uimaan, hyvin onnistui. Ja vaikka hän olisi saanut tulla naisten puolelle, hän halusi mennä jo miesten puolelle. Oli käynyt kevyen löylyn saunassakin yksin pappojen kanssa ja kaikki tavaratkin tuli pukkarista mukaan :)
Niin, teillä on ilmeisesti lapset hyvin koulutettu siitä, minkälainen käytös vieraiden aikuisten puolelta on sopimatonta ja miten sen kanssa toimitaan, ja itsepuolustuskin on hyvin hallinnassa jo sen ikäisellä. Itse en kyllä ymmärrä, mitä 7-vuotias voi tehdä, jos hän jää ahdistelijan kanssa yksin samaan tilaan.
 
Niin, teillä on ilmeisesti lapset hyvin koulutettu siitä, minkälainen käytös vieraiden aikuisten puolelta on sopimatonta ja miten sen kanssa toimitaan, ja itsepuolustuskin on hyvin hallinnassa jo sen ikäisellä. Itse en kyllä ymmärrä, mitä 7-vuotias voi tehdä, jos hän jää ahdistelijan kanssa yksin samaan tilaan.
Entäs 8v, 9v, 10v? Mitä 10v voi tehdä jos jää ahdistelijan kanssa samaan tilaan?

Meillä on opetettu lapsille että vieraille ei puhuta. Jokaisen vanhemman pitäisi opettaa tämä asia jo ennen eskari-ikää. Viimeistään siinä vaiheessa kun lapsi liikkuu yksin omalla pihalla.

Koulussa opetetaan myös näitä asioita jo hyvissä ajoin ja koulussa opetetaan uimahallin säännöt kun käyvät uimatunneilla, joka taitaa kuulua opetussuunnitelmaan.
 
Lähtökohtaisesti ajettelen että uimahalli on turvallinen paikka. Kyllähän niitä sekopäitä sinnekin eksyy, mutta sanotaanko että tuskin olen kovinkaan väärässä että uimahallissa niitä ahdistelijoita on vähemmän entäpä vaikka puistoissa. Lasken riskejä aina, lasken myös riskejä että mitä jos lapseni juoksee yksin toisella puolella enkä ole komentamassa että suihkussa ei saa juosta. Tai mitä jos hän kaatuu kiukaaseen? Jännästi sitä alkaa luottamaan omaan lapseen kun näkee hänen kasvavan ja kehittyvän. Luottamus kasvaa kun lapsi on osoittanut olevansa luottamuksen arvoinen.

Niin ja meillä on käyty tilanteita läpi jossa joku vieras tulee liian lähelle. Myös uimahallin tilanteita. Ja puiston ja koulun pihalla. Ollaan käyty tilanteet läpi jos joku koskee uimapukualueelle. Ne kuuluu vanhempien opettaa lapselle. Niitä opetetaan myös jo eskarissa..
 
Minusta 10 vuotta alkaa olla jo aika hyvä raja, sitä pienempää en päästä uimahallin pesu- ja pukuhuoneisiin ilman tuttua aikuista. Tuota isompana saa mennä kavereiden kanssa, mutta mielellään ei heti 10-vuotiaanakaan yksin.

En epäile, että lapsi itse asettaisi itseään vaaraan, vaara aiheutuu vain niistä muista aikuisista. Uimahallin luukulla kun ei kysellä sisään tulijoilta ajantasaista rikosrekisteriotetta. Päiväkodeissa ja kouluissahan se siellä oleskelevilta aikuisilta vaaditaan.

Uimahalliinhan ne sekopäät nimenomaan hakeutuvat, koska siellä voi tirkistellä alastomia lapsia pukutiloissa ja vähäpukeisia lapsia altaassa ilman että kukaan huomaa mitään.
 
Takaisin
Top