Lapsen uimaan opettelu

Lavendel

Asioista perillä oleva
Marraskuiset 2022
Joulukuiset 2022
En löytänyt haulla vastaava ketjua niin tein nyt uuden sitten. Elikkäs olisi kiva kuulla tarinoita miten teillä kokeneemmilla konkareilla lapset on oppineet uimaan, missä iässä ja millaisin vaihein? Ja jos on jotain hyviä vinkkejä antaa niin olisi niitäkin kiva kuulla sekä kokemuksia/näkemyksiä toimivista uimaan opettelun tukivälineistä kuten kellukkeet, kelluntapuku, uimarengas.. 😊

Meillä on käyty 5kk alkaen säännöllisen epäsäännöllisesti uimassa, alkuun ehkä harvemmin ja sitten vähän tiheämmin. Vauvauintiopit on tuttuja, mutta ei olla ohjatussa vauvauinnissa käyty kun ei meillä päin ole sellaista tarjolla. Nyt 2v2kk poika pysyy sellaisen 15s omin avuin pinnalla kellukkeilla, ja pohdin olisikohan jotain juttuja mitä voisi erityisesti tämän ikäisen kanssa harjoitella. Sukellusta ei ole uskallettu vielä ikinä yrittää, se jäi silloin vauvavaiheessa niin nyt ei sitten mielellään laita päätä veteen. On kuitenkin alettu harjoitella veteen puhaltamista, tarkoituksena opettaa ettei ainakaan vetäisi vettä suuhun kun menee pinnan alle. 🌊

Ja pidetäänhän ketjussa hyvä fiilis, jokainen lapsi varmasti oppii tavallaan ja ajallaan, joten vertailu on turhaa. Sen sijaan toiveena olisi että täältä voisi saada vinkkejä oman lapsen kanssa uimaan opetteluun. 😊

Meillä vanhimmat lapset on oppinut uimaan n. 6 v ikäisinä. Heillä suht pienet ikäerot ja ei heidän kanssa käyty kovin säännöllisesti uimassa kun oli sen verran vaikeaa ja vanhempien stressi 3 uimataidottoman vahtimisessa. Ensin ovat kaikki alkaneet sukeltamalla uimaan ja myöhemmin pysymään pinnalla. Ei olla varsinaisesti mitenkään opetettu, itse opetelleet vedessä leikkiessä.

Kuopuksen kanssa on uitu vajaa 2v ikäisestä (isommat sisarukset osasivat tässä kohtaa kaikki uida) joka viikko ja lomailtu pidempiä aikoja kerralla joka päivä uiden. Käsivarsikellukkeilla ui itse n. 2v ikäisenä, ne kai kelluttaa sen verran paljon että pysyy sen takia pinnalla?
Uutenavuotena kylpylässä toinen kelluke olikin puhjennut 3v9kk ikäiseltä. Hän innoissaan sitten sukelteli ja pysyikin n. 2m matkan myös uimalla pinnalla ennen kuin käytiin ostamassa uudet kellukkeet tilalle. Todetaan tästä lähtien jättää välillä kellukeet laittamatta

Meillä 2v "ui" siten, että pidetään kättä rinnan alla ja saa polskia. Nyt tuo on alkanut kahluualtaassa harjoittelemaan "käsipohjaa"-uimista.

Meillä oli vaihe, kun ei tykännyt laittaa korvia veteen, mutta nyt on tykännyt välillä kellutella selälläänkin. Sukeltaminen ei onnistu ihan yhtä hyvin kuin vauvana, kun ollut välillä enemmän taukoja uimahallireissuista.

Annan syvemmässä altaassa aika paljon kokeilla itsenäisesti miltä se vedessäolo tuntuu, vaikka siis koko ajan olen siinä tukena. Hän tietää, että äiti ottaa kiinni tarvittaessa tai hän tulee välillä lepäämään syliin asti. Kahluualtaassa saa paahtaa menemään niinkuin huvittaa.

Meillä isompi oppi uimaan 2,5 vuotiaana. Siis juurikin sukeltaen. Nyt vuosi myöhemmin pysyy jo pinnallakin vähän vaikka pääasiassa sukeltaa edelleen ja käy vaan pinnalla hengittämässä. Me ollaan käyty vauvauinnissa ja jatkettu isompien lasten ryhmässä viikoittain eli tosi säännöllisesti käydään uimassa.

Uimaope aina painottaa et tärkeintä on että lapsella on vedessä mukavaa eli leikkiminen on kaikista parasta. Toinen tärkee juttu tietysti ettei aikuinen kauhistele, jos jotain tapahtuu. Esim. Meidän kohta 1,5 v ikäinenkin leikkii itekseen syvemmässä altaassa, pomppii eteenpäin kun ei jalat yltä pohjaan kaiken aikaa. Jos kaatuu, niin autetaan ylös ja kehutaan miten hyvin sukelsi. Kellukkeita ei pienempi käytä ollenkaan ja isompikin hyvin vähän, joskus käyttää semmosta uintivyötä, vesijuoksuvyö tms. Mikähän se oikeesti on, kun hyppii korkeammalta eli sieltä uimahyppytelineiltä.

Meidän molemmat lapset viihtyy vedessä ja rakastaa sukeltamista ja kaikenlaista veteen pomppimista. Veteen lentäminen on molemmista huippu juttu, eli me lähinnä leikitään ja riekutaan vedessä eikä niinkään opetella uimaan ☺️

Ainiin ja lisäyksenä siis et meidän pienempi ei ainakaan edes halua pitää mitään kellukkeita. Kokeiltu on kaikenlaisia, mut haluaa ne kaikki heti pois. Välillä potkuttaa menemään semmonen lötköpötkö kösivarsien alla, mut aika nopeesti menee siinäkin hermo.

Toi uintivyö on musta ollu kaikista kätevin isommalle, ainaki niistä mitä meidän uimahallissa on, kun meillä ei oo omia. Pitää pinnalla, mut ei oo tiellä. Tosin tolle vuoden ikäiselle ei oo vielä hyvä. Pyörähtää aika herkästi ympäri koko lapsi. 😂

Ainiin ja lisäyksenä siis et meidän pienempi ei ainakaan edes halua pitää mitään kellukkeita. Kokeiltu on kaikenlaisia, mut haluaa ne kaikki heti pois. Välillä potkuttaa menemään semmonen lötköpötkö kösivarsien alla, mut aika nopeesti menee siinäkin hermo.

Toi uintivyö on musta ollu kaikista kätevin isommalle, ainaki niistä mitä meidän uimahallissa on, kun meillä ei oo omia. Pitää pinnalla, mut ei oo tiellä. Tosin tolle vuoden ikäiselle ei oo vielä hyvä. Pyörähtää aika herkästi ympäri koko lapsi. 😂
Oon miettinyt just noita kellukkeita et onko ne ihan turhat, oppisko paremmin ilman, mutta ainakin vanhemmalle helpompi kun pysyy syvässä vedessä lapsi pinnalla ilman kannattelemista. Tarkoitatko uintivyöllä niitä aikuisten vesijuoksuvöitä, eikö ne ole liian isoja? Vai onko sellasia lapsillekin olemassa 🤔

Oon miettinyt just noita kellukkeita et onko ne ihan turhat, oppisko paremmin ilman, mutta ainakin vanhemmalle helpompi kun pysyy syvässä vedessä lapsi pinnalla ilman kannattelemista. Tarkoitatko uintivyöllä niitä aikuisten vesijuoksuvöitä, eikö ne ole liian isoja? Vai onko sellasia lapsillekin olemassa 🤔
Joo niitä on myös lapsille olemassa!

Meidän molemmat lapset on niin innoissaan itse touhottamassa, et ne ei oo kellukkeita kaivannu, lähinnä ärsyyntyny niistä.

Meillä on nyt jatkettu harjoittelua kellukkeilla ja todettu ne ihan toimiviksi. Mutta onko kellään kokemusta kelluntaliivistä, saako sellaisia käyttää uimahallissa ja voisko sellainen olla toimiva kun kelluttaisi muualtakin kuin käsistä? Toisaalta mietin, onko tässä asiassa vähempi parempi eli että oppisi mahdollisimman paljon itse toimimaan vedessä ilman apuja ja ymmärtämään ettei vesi kelluta ellei itse tee töitä? 🤔

Meillä on nyt jatkettu harjoittelua kellukkeilla ja todettu ne ihan toimiviksi. Mutta onko kellään kokemusta kelluntaliivistä, saako sellaisia käyttää uimahallissa ja voisko sellainen olla toimiva kun kelluttaisi muualtakin kuin käsistä? Toisaalta mietin, onko tässä asiassa vähempi parempi eli että oppisi mahdollisimman paljon itse toimimaan vedessä ilman apuja ja ymmärtämään ettei vesi kelluta ellei itse tee töitä? 🤔
Mie oon ainakin meidän uimahallissa nähnyt pienillä niitä liivejä. Me ei olla käytetty kellukkeita kuin kerran kokeilumielessä. Tyttö on käynyt ensin vauvauinnissa ja sitten jostain vuoden ikäisestä meidän vanhempien kanssa uimassa ja tykkää olla mieluummin ilman mitään kelluntavälineitä. Vauvauinnissakaan ei tykännyt sen enempää uimalaudoista kuin lötköpötköistäkään. Voi olla, että kellukkeiden aika tulee vielä, mutta toistaiseksi me vanhemmat olemme toimineet kellukkeina ja kahluualtaassa hän saa testailla vettä ihan omin päin, kun ylttää pohjaan. 😊 Hänestä kyllä huomaa, että vesi on jo tuttu elementti, kun huomaa, että tuntee rajojaan ja uskaltaa sukellella yms.

Takaisin