Lapsen uhmaikään neuvoja

C

Catfoxy

Vieras
2v lapsi ja voimakas oma tahto. Miten te pärjäätte oikeasti uhmaikäisen kanssa? Oonko itse vaan tälläinen heikko surkimus, kun on vaan niin avuton olo?!
Lapsi ei usko kun kielletään kiipeämästä, haen lapsen tuolin päältä ja kiellän samalla. Hetken päästä sama jatkuu.
Monta kertaa putkeen.
Oon yrittänyt ajatella, että hei kyllä mä teen ton oikein. En suutu lapselle, pysyn rauhallisena ja teen systemaattisesti tota samaa.
Mies ihmettelee miten muiden lapset tottelee paremmin. Eihän se ole lapsen vika vaan vanhemman joka ei saa lastaan kuriin.
Miten poika käyttäytyy mummien kanssa paremmin? Miksi he saavat paremmin komennettua poikaa ja hän tottelee heti heitä? Mikä mussa on vikana sitten? 😞
 
2v lapsi ja voimakas oma tahto. Miten te pärjäätte oikeasti uhmaikäisen kanssa? Oonko itse vaan tälläinen heikko surkimus, kun on vaan niin avuton olo?!
Lapsi ei usko kun kielletään kiipeämästä, haen lapsen tuolin päältä ja kiellän samalla. Hetken päästä sama jatkuu.
Monta kertaa putkeen.
Oon yrittänyt ajatella, että hei kyllä mä teen ton oikein. En suutu lapselle, pysyn rauhallisena ja teen systemaattisesti tota samaa.
Mies ihmettelee miten muiden lapset tottelee paremmin. Eihän se ole lapsen vika vaan vanhemman joka ei saa lastaan kuriin.
Miten poika käyttäytyy mummien kanssa paremmin? Miksi he saavat paremmin komennettua poikaa ja hän tottelee heti heitä? Mikä mussa on vikana sitten? 😞
Mulla ei oo sulle vinkkejä. Oot tehny ihan oikein. Toistat samaa systemaattisesti päivästä toiseen. Aivan todella rasittavaa junnata samojen ongelmien kanssa päivästä toiseen 😬

Lapset usein käyttäytyy vieraampien ihmisten, eli siis ei ensisijaisen hoitajan, kanssa helpommin. Voi olla vieraskoreutta tai muuten vaa helpompaa käytöstä. Äidille on helpointa näyttää/purkaa niitä kiukun tms. Hankalia tunteita. Toki voi olla ihan puhtaasti rajojen hakemista. Jos tarpeeksi pitkää kokeilee nii voihan se olla et äiti antaaki joku päivä periksi 🙊 hyvin se menee, mut jos on oikeesti avuton olo tai semmone et kaipaisit jotain rohkaisua muualta nii minusta asiasta vois keskustella perheneuvolassa tai vaikka varhaiskasvatuksen kanssa, jos lapsi on sen piirissä ja koet henkilökunnan sopivaksi tämmöseen keskusteluun. 😊
 
Teet ihan oikein eikä sinussa ole varmasti mitään vikaa. Lapset tosiaan usein käyttäytyy vieraan kanssa paremmin. Se että sinun kanssa temppuilee kertoo että olet turvallinen.

Meillä oikeasta käytöksestä kehuminen on toiminut (ainakin esikoisen kanssa). Mutta ei sillä heti tuloksia saa ja esim. kiipeilyn estämisessä ehkä hankala toteuttaa.

Vertaistukena meillä on kohta 1,5v touhukas taapero. Usein tekemässä jotain kiellettyä ja paljon saa olla kieltämässä ja estämässä.
 
Meidän kohta 3-vuotias on aivan mahdoton. Enkä liioittele yhtään. Jokainen päivä on taistelua.

Vieraiden kanssa hänkin on kuin enkeli, mutta kotiin päästyään alkaa purkaa tunteitaan.

Välillä meillä on mukavia hetkiä, mutta kyllä tuota tahtojen taistoa on enemmän - varsinkin iltaisin.

Me esim. uhataan jättää iltasatu lukematta jos poika riehuu kovasti iltarutiinien aikana. Se auttaa jos vaan jaksetaan sanoa asiasta about 50 kertaa (valikoiva kuulo).

Poika ei siis usko mitään ja oon aika kriisissä tän takia. Yritetään pysyä rauhallisina, mutta joskus se ei vaan onnistu.
 
Meidän kohta 3-vuotias on aivan mahdoton. Enkä liioittele yhtään. Jokainen päivä on taistelua.

Vieraiden kanssa hänkin on kuin enkeli, mutta kotiin päästyään alkaa purkaa tunteitaan.

Välillä meillä on mukavia hetkiä, mutta kyllä tuota tahtojen taistoa on enemmän - varsinkin iltaisin.

Me esim. uhataan jättää iltasatu lukematta jos poika riehuu kovasti iltarutiinien aikana. Se auttaa jos vaan jaksetaan sanoa asiasta about 50 kertaa (valikoiva kuulo).

Poika ei siis usko mitään ja oon aika kriisissä tän takia. Yritetään pysyä rauhallisina, mutta joskus se ei vaan onnistu.

Tää kuulostaa hyvin paljon meidän ykköseltä. Tosin osa ajasta menee tosi kivasti, on mukana jutuissa ja touhuaa, mutta voi että sitä toista ääripäätä kun sille päälle sattuu. Välillä on ihan mahdottomia hetkiä kun toinen ei suostu nukkumaan, riehuu, pelleilee ruokapöydässä.

Hermot on välillä ihan riekaleina ja kyllä sitä on tullut hermostuttua muutamia kertoja, vaikka miten yrittäisi pysyä rauhallisena. Pitäisi varmasti iloita siitä, ettei koko ajan uhmaa, mutta on nuo jotkut hetket todella raskaita. En ole keksinyt tähän sen parempaa keinoa kun antaa toiselle aikaa.
 
Muokattu viimeksi:
Tää kuulostaa hyvin paljon meidän tytöltä, joka täyttää ensi kuussa 3. Tosin osa ajasta menee tosi kivasti, on mukana jutuissa ja touhuaa, mutta voi että sitä toista ääripäätä kun sille päälle sattuu. Välillä on ihan mahdottomia hetkiä kun toinen ei suostu nukkumaan, riehuu, pelleilee ruokapöydässä.

Hermot on välillä ihan riekaleina ja kyllä sitä on tullut hermostuttua muutamia kertoja, vaikka miten yrittäisi pysyä rauhallisena. Pitäisi varmasti iloita siitä, ettei tyttö koko ajan uhmaa, mutta on nuo jotkut hetket todella raskaita. En ole keksinyt tähän sen parempaa keinoa kun antaa toiselle aikaa.
Me otettiin käyttöön jäähyt - eli kun riehuminen menee aivan yli tai jos lapsi tekee tahallaan jotain kiellettyä, hänet viedään keittiön nurkkaan rauhoittumaan. Yleensä siinä tulee itku, mutta me koitetaan siinä pysyä rauhallisina ja kertoa että nyt sä saat siinä miettiä mitä teit väärin ja pääset hetken päästä pois. Rauhoittumisen jälkeen käydään vielä asia lyhyesti läpi.

Usein jo pelkästään jäähyn mainitseminen auttaa, eikä sitä sitten tarvitse toteuttaa. Tuntuu että tämä on meidän tilanteeseen tuonut helpotusta. Plus se, ettei puhuta tulevasta pikkusiskosta mitään, sekin ilmeisesti triggeröi häntä jotenkin :Grimacing Face:

Kerran vein jäähylle mummolassakin. Julkisella paikalla se onkin vähän vaikeampaa, ehkä veisin sitten autoon tms.
 
Me otettiin käyttöön jäähyt - eli kun riehuminen menee aivan yli tai jos lapsi tekee tahallaan jotain kiellettyä, hänet viedään keittiön nurkkaan rauhoittumaan. Yleensä siinä tulee itku, mutta me koitetaan siinä pysyä rauhallisina ja kertoa että nyt sä saat siinä miettiä mitä teit väärin ja pääset hetken päästä pois. Rauhoittumisen jälkeen käydään vielä asia lyhyesti läpi.

Usein jo pelkästään jäähyn mainitseminen auttaa, eikä sitä sitten tarvitse toteuttaa. Tuntuu että tämä on meidän tilanteeseen tuonut helpotusta. Plus se, ettei puhuta tulevasta pikkusiskosta mitään, sekin ilmeisesti triggeröi häntä jotenkin :Grimacing Face:

Kerran vein jäähylle mummolassakin. Julkisella paikalla se onkin vähän vaikeampaa, ehkä veisin sitten autoon tms.

Kiva kuulla, että jäähystä on ollut lapselle helpotusta, ja hienoa tuo, että asia käydään kuitenkin sitten läpi. Helposti näissä tilanteissa se jää tekemättä kun haluaa vaan tilanteen olevan ohi :Grimacing Face: Pitää itsekkin ottaa harkintaan. Voi olla että täällä on sama homma tulevan pikkusiskon kanssa, triggeröi häntä vaikka ei suoraan sitä osaa ilmaista.
 
Takaisin
Top