Lapsen peseytyminen

Naala

Asioista perillä oleva
Syyskuun äidit 2019
Marraskuiset 2021
Lokakuiset 2023
Yritin hakea sopivaa keskustelua, mut en äkkiseltään löytänyt vaikka muutaman sivun selailin taaksepäin. Siispä tässä 😅

Minkä ikäistä olette alkaneet pesemään saippualla päivittäin tai useamman kerran viikossa? 🤔 Meidän vanhin täyttää 4v ens kuussa ja ollaan lähinnä saippuoitu vaan jos oikeasti likainen. Aika harvoin oikeastaan. Vedellä tuntunut et hyvin lähtenyt lika. Hiukset pestään shampoolla ehkä kerran viikossa. Nuoremman (vajaa 2v) tukkaa ei oo taidettu pestä kertaakaan shampoolla eikä kyllä pahemmin oo saippuoitukaan suihkussa 😬 Kylpyvedessä kyllä välillä kylpyvaahtoa ja vauvaöljyä ollaan käytetty veteen jos nuoremman iho kuivunut turhan paljon, hänellä etenkin talvella atooppinen ihottuma vaivaa. Kunhan aloin pohtia, että missä kohtaa ois hyvä alkaa harrastaa saippuapesuja enemmän. En ole heidän ihoa halunnut turhaan rasittaa niillä.
 
Meillä ei käytetä saippuaa ollenkaan (kukaan perheestä) kuin käsien pesuun ja joskus jos joku paikka on ollut oikein likainen. Shampoolla kainalot pesaistaan, jos tarve, ja näin olen ohjeistanut myös (esi)teinejä. Mun mielestä saippua on turhake. Reilu 10vuotiaana, kun hiki on alkanut haista niin lapset on itse halunneet alkaa käymään päivittäin suihkussa (aamuisin ennen koulua). Siihen asti menty joka toinen päivä pesuilla ja alle kouluikäisenä tyyliin kerran-kaks viikossa. Vauvaa kylvetetään noin kerran viikossa, mutta ilman pesuaineita. Peppu, kasvot ja kädet toki pestään päivittäin (välillä useammankin kerran). Shampoolla olen alkanut pesemään hiukset lapsilta varmaan joskus pari vuotiaana (sen kerran-kaks viikossa).
 
Meilläkään ei vielä käytetä saippuaa kuin hiuksiin. 3 vuotias käy suihkussa jokapäivä ja 2 vuotias joka toinen päivä. Hiukset pestään kerran viikossa. 😊
 
Meillä tuleva tokaluokkalainen peseytyy välillä saippualla, peseytynyt jonkun kuukauden niin. Pelkällä vedellä (+ joskus kylpyveden vaahtolotrailut ja muut saippuakokeilut) menty siihen asti. 5-vuotias peseytyy useimmiten vedellä.
 
Me pestään miehen kanssa itsemmekin yleensä pelkällä vedellä 😄 eikä haista siis pahalle 😁 mutta vältetään turhia kemikaaleja. Omat hiukseni pesen palashampoolla kyllä, niihin en ole saanut vesipesua toimimaan. Kädet pestään toki saippualla normaalisti.

Lapsia pesen saippualla vaan jos ovat oikeasti likaisia. Eilen pesin 3-vuotiaan hiukset (eko) shampoolla, koska päähän on alkanut kertyä taas karstaa. Muuten vesipesu riittää.
 
Kerta viikkoon yritän pestä lasten hiukset lastenshamppoolla, saippuaa käytetään kainaloihin vasta teini-iästä ylöspäin suihkun yhteydessä. Käsisaippualla pestään käsiä vessassa käynnin yhteydessä, kun vaikkapa toi 3-vee harjoittelee itse peppunsa pyyhkimistä ison asian jälkeen. Erikoisjutut toki sitten erikseen, jos lapsi sotkee itsensä johonkin hankalasti irtoavaan.
 
Mielenkiinnosta kysyn, millä pesette aurinkovoiteet lasten kasvoista/iholta pois? Ainakin fysikaaliset on sellaista jankkia ettei meinaa peseytyä pesuaineenkaan kanssa, sama fiilis myös omien kasvojen pesussa!
 
Mielenkiinnosta kysyn, millä pesette aurinkovoiteet lasten kasvoista/iholta pois? Ainakin fysikaaliset on sellaista jankkia ettei meinaa peseytyä pesuaineenkaan kanssa, sama fiilis myös omien kasvojen pesussa!
Minuakin kiinnostaa tämä. Käytetään myös fysikaalisia aurinkorasvoja ja tuntuu siltä, että niiden pois saaminen on lähinnä kulumisen ja ihon uusiutumisen kautta. :Grimacing Face:
 
Minuakin kiinnostaa tämä. Käytetään myös fysikaalisia aurinkorasvoja ja tuntuu siltä, että niiden pois saaminen on lähinnä kulumisen ja ihon uusiutumisen kautta. :Grimacing Face:

Nimenomaan näin! Ja lapsella varsinkin nenänpielet tuntuvat olevan nyt kesällä ikivalkoiset 😶‍🌫️ Öljypohjainen puhdistusaine on käytössä mutta ei sekään kyllä kaikkea pese pois. Tosin lapsen kasvojen pesu ei nyt mikään kovin pitkä toimenpide edes olekaan 😅
 
En ole minäkään löytänyt keinoa fysikaalisen aurinkovoiteen poistamiseen. Tuntuu olevan lapsi koko kesän rasvassa, kun sellaista käyttää.

Kuopusta (2v) pestään suihkussa useimmiten vaan vedellä. Jos on erityisen likainen käytetään vartalolle Sebamedia ja hiuksiin vauvashampoota (taisi tulla näytepullo Libero-laukussa, ei ole vielä loppunut). Kädet pestään saippualla aina pöntöllä/potalla käydessä ja kotiin/sisään tullessa. Esikoinen (8v) peseytyy jo saippualla ja shampoolla, mutta en muista missä iässä alettiin käyttää saippuaa suihkussa.

Aikuiset käytetään saippuaa ja shampoota eikä kyllä mielestäni lähde hien haju tai rasva hiuksista pelkällä vedellä.
 
Mä en tiiä miten meidän lapsilla fysikaalinen aurinkovoide vaan katoaa yhtäkkiä. Eka lapset näyttää kummituksilta, sit yhtäkkiä ei enää. Joskus vanhemmalla on illalla vielä hiusrajassa ja korvan takana valkoista, mutta sit nekin vaan katoaa, vaikka kylvyssä ei oltas edes käyty.
 
Mä oon alkanu miettii et pitäskö alkaa käyttää säännöllisesti shampoota. Vedellä menty vuosia, mut jotenkin lasten päänahat tuntuu aina vaan likaisilta. Ennen pelkkä vesi riittänyt.
 
Mä oon alkanu miettii et pitäskö alkaa käyttää säännöllisesti shampoota. Vedellä menty vuosia, mut jotenkin lasten päänahat tuntuu aina vaan likaisilta. Ennen pelkkä vesi riittänyt.
Entisenä kampaajana heitän vinkin, että hoitoaineellakin voi pestä hiukset. :) Tulin lukemaan näitä juttuja mielenkiinnosta, koska olen kokematon tuleva äiti. 🥹
 
Mä pesen 2-vuotiaan tukan samalla palashampoolla, jolla itse pesen. Hänellä on melko hikinen pää ja usein ruokaa tms. hiuksissa. Shampoo on kotimainen eikä sisällä mitään ylimääräisiä ainesosia. Onko huono pestä lapsen hiukset shampoolla? Ihon pesen vedellä ja aqualanilla.
 
Mäkin pesen välillä lasten päitä shampoolla, yleensä omalla palashampoolla. Ihan kans syynä se että toisinaan on päänahka niin likainen niin se satunnainen shampoopesu on auttanut 👍

Ja kyllä laitan joskus saippuaa kylpyveteen jos ovat päivän möyrineet pihalla, niin saavat kylvyssä lillutella itsensä puhtaaksi 😄 vesi riittää pitkälle, mutta joskus otettava saippua/shampoo avuksi.
 
Mä oon alkanu miettii et pitäskö alkaa käyttää säännöllisesti shampoota. Vedellä menty vuosia, mut jotenkin lasten päänahat tuntuu aina vaan likaisilta. Ennen pelkkä vesi riittänyt.
Mä ainakin aion pestä pojan pään "säännöllisesti= tarvittaessa" kun pelkkä vesi/ kylpyöljy ei riitä. Vaan millä sen teen näyttää aika.
Ehkä uiminen myös liottaa likaa, mutta silti. Tottakai likaa hieraantuu tekstiileihin (hatut/ tyynyliinat) vaan puhtaus on puoli ruokaa myös pään hius alueen osalta.
 
Meidän nuoremmalla (3v) on niin paksut hiukset, että mikään vesipesu ei auta mihinkään. Lastenshampoota olen käyttänyt 2-alkaen. Joskus kylpyveteen olen laittanut vähän saippuaa, koska tykkää leikkiä vaahdolla.

Mies käy suihkussa joka päivä, joten käyttää vain shampoota. Me muut 2-3pv välein, riippuen likaisuudesta. Itselläni on niin kuiva iho, että pakko käyttää saippuaakin. Isompi lapsi taas tuoksusta päätellen käyttää omaa saippuaansa aika reippaasti.
 
Takaisin
Top