Lapsen ongelmallinen kaverisuhde

Lilyofthevale

Sukkela juttelija
Joulumammat 2018
Nuorimmaiseni on 4-vuotias, käy päiväkotia ja hänellä on päiväkotiryhmässä häntä vanhempi kaveri (6v, menossa syksyllä eskariin). Lapseni pitää tästä kaverista tosi paljon ja ilmeisesti ihailee sillä tavalla, kuin pienemmät usein ihailevat isompia lapsia. Minua on kuitenkin pitempään mietityttänyt, kun tämä kaveri valehtelee aika paljon, puhuu paljon kuolemasta, leikeissäkin kuulostaa joku aina kuolevan ja ne valehtelut ei ole sellaista harmitonta satuilua, vaan pelottelevaa ja manipuloivaa. Olen nyt päiväkotia puuttumaan asiaan, koska minusta tämä käytös on haitallista lapselleni. Päiväkodin ratkaisu oli, että pidetään tytöt erillään. Tällä viikolla yhtenä aamuna kaveri x oli päiväkodissa, kun vein lastani hoitoon ja molemmat oli niin iloisen näköisiä nähdessään toisensa. Kotona lapsi kertoi mm että x oli pyytänyt ulkona tulemaan piilopaikkaan, että voivat jutella ja toisena päivänä sanoi kotona, että on ikävä x:ää. Tämä tilanne saa minut tosi surulliseksi. Tytöt ovat siis huomanneet, että hoitajat pitävät heidät erillään.

Tässä vielä muutama esimerkki mikä sai minut huolestumaan. Lapseni kertoi, että olivat päiväkodissa x:n kanssa syöneet lunta. X oli sanonut, että jos syö lunta, kuolee. Mutta jos ottaa sen jälkeen sipulia, ei kuole. Yhtenä iltana lapselle ei meinannut tulla uni, puheli sitten, että x oli saanut, että joku kun nukkuu, tulee paha poika, joka tappaa. Sitten eräänä päivänä lapseni puheli äänen, vähän kuin itsekseen. "Minun täytyy kuunnella mitä x sanoo ja minun pitää totella, muuten en pääse x:n synttäreille". Yhtenä päivänä tällä viikolla lapseni hermostui minulle, koska en suostunut ostamaan x:lle hiuspantaa. Lapseni sanoi, että x:n hiuspanta meni rikki, kun hän leikki sillä ja meillä pitää nyt ostaa uusi hiuspanta hänelle. En usko, että lapseni itse saanut idean, vaan luulen, että tähänkin on liittynyt jotain suostuttelua ja uhkailua. Ja sitten on varmasti paljon asioita, joita lapseni ei vaan olenut sattunut mainitsemaan. Päiväkoti ei ole viestinyt mitään, että olisi ongelmia ollut.

Lapseni on tosiaan meidän nuorin, isosiskot on selvästi vanhempia ja olen huomannut, että lapseni hakeutuu itseään vanhempien seuraan. Vuosi sitten päiväkodissa oli tärkeä kaveri y, joka meni eskariin eli oli vielä vuoden vanhempi. Tässä kaverisuhteessa ei ilmeisesti ollut ongelmia ikäerosta huolimatta. Kun y lähti eskariin, lapseni ilmeisesti otti sen jälkeen x:n ihailunsa kohteeksi.

Nyt tämä tilanne ahdistaa minua ja saa surulliseksi lapseni puolesta. Onneksi meillä on piakkoin loma edessä, niin saadaan muuta ajateltavaa.
 
En tiedä teidän päiväkodistanne, mutta meidän päiväkodissa kyllä puututaan siihenkin, jos lapset puhuvat tuollaisia toisilleen. Suosittelen siis ottamaan tämän asian esille päiväkodin kanssa, koska sen toisen lapsen käytöstä pitää korjata mahdollisimman nopeasti, ettei hän jumahda tällaiseen käytökseen.

Esim. oma eskarilaislapseni oli kerran päiväkodissa keksinyt puhua tappamisesta, ja siitä soitettiin kotiin saman tien. Minusta se oli todella hyvä asia, koska silloin sellainen käytös saatiin kitkettyä pois saman tien. Ei ole sen koommin toistunut. Aikuisethan saavat tuollaisista puheista rikostuomion, joten näihin on syytä puuttua tiukasti heti jos tällaista esiintyy.
 
Minullakin oli aikoinaan pari 2-vuotta vanhempaa kaveria, koska pihassa ei muita tyttöjä ollut. (vauva-tyttöä ei laskettu). Nämäkin ”isot tytöt” saattoivat välillä satuilla mitä tahansa. Kun nämä lähtivät eri eskareihin ja kouluihin, niin nämä kaverit vain jäivät ( en koskaan ollut päiväkodissa, vaan perhepäivähoitajalla, jossa olin ainoa tyttö)
 
Päiväkodin joo pitäisi puuttua. Ja ehkä ovatkin puuttuneet, jos ovat yrittäneet erottaakin tytöt. Kuitenkin toivottavasti ovat käyneet vanhempienkin kanssa läpi asioita, niin kotona osaavat puuttua myös.
 
Takaisin
Top