Lapsen omatoimisuus

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Onko lapsesi omatoiminen? Miten se ilmenee?

Meidän kuopuksen (2 v 2 kk) omatoimisuus hämmästyttää joka päivä. En muista, että sisaruksistaan yksikään olisi ollut näin omatoiminen. Tämä haluaa tehdä kaiken "itte". Menee jo omatoimisesti vessaankin, nostaa wc-istuimen supistajan paikoilleen, kiipeää pytylle, pissaa ja pyyhkiikin itse. Sitten nostaa supistajan taas pois, vetää vessan ja kiipeää roskiksen päälle pesemään kädet. :D

Pukemisessa hän on myös itse omatoimisuus. Missään ei saisi auttaa. Joskus on pakko, kun on kiire lähteä johonkin, ja siitähän seuraa väistämättä raivari ja "ITTE!!!" -kirkunaa. Autoistuimeen pitää kiivetä itse, samoin syöttötuoliin, ja jos en syömisen jälkeen samalla sekunnilla ehdi antaa ksylitolipastilleja, tämä kiipeää laatikonvetimiä pitkin tiskipöydälle ja kurkottaa kaapista pastillit itse.

Hyvähän se tietysti on että löytyy omatoimisuutta, mutta joskus olisi kiva kun ei ihan kaikkea olisi tekemässä "itte". :grin
 
Minulla kaksi ensimmäistä lasta tekivät kaiken itse tosi aikaisin ja oppivat omatoimisuustaidot varhain. Esikoisesta muistan paremmin, että 1v 9kk tarvitsi enää apua pepun pyyhkimiseen ja siihen, että sai rukkaset talvihaalarin päälle.

Ja sitten on tämä kolmonen.

Täyttää kohta kolme ja aika usein syö itse, joskus riisuu itse sukat ja kengät, pari kertaa on riisunut paidan. Vessassa käydessä on laskenut housut itse muutaman kerran ja yhden kerran on nostanutkin housunsa. Siinä ne taisivat sitten ollakin.

Ihan yhtä kannustava olen ollut, mutta toiset vain oppivat eri tahtiin.
 
Meidän 5-v on hyvin vaihteleva omatoimisuuden suhteen. Toisaalta välillä kaikki pitää saada tehdä itse ja sitten toisaalta siihen omatoimisuuteen saa kannustaa ihan tuhottomasti. Tosi paljon jo osaa tehdä itse, mutta vieläkin haluaa välillä että joku tulee viereen katsomaan kun vaikka pesee käsiä. Leivän voitelee hienosti itse, jos kehotan (tai käsken) voitelemaan, mutta mitään halua siihen ei ole. Välillä tuntuu haluavan että autetaan jossain, minkä hän osaa ihan vain huomion vuoksi.
 
Mä auttelisin mielellään enemmänkin, avuliaisuuttani ja siksi, että edettäisiin tilanteissa hiukan nopeammin. Tyttö just 2v 10 kk ja melkeistä kaikki menee itse paitsi hampaiden pesu ei sitte niin kiinnosta :) Viimeisin onnistunut juttu takin vetoketjut.
Ei ollut kärkipäässä oppimisessa itse tekemään, mutta tahtoiässä korostunut ja hyvin kehittynyt. Hyvin ketteryys, kiipeilykyky ja tasapaino kehittyy, kun omatoimisesti ”hämmentää” :)
 
4v on erittäin omatoiminen ollut jo pitkään - jos vain haluaa. Pari vuotta sitten olin vatsataudissa ja tärisin sohvalla halaten ämpäriä. Lapsi kiipeili tiskipöydällä hakien leipää, voita, lautasen ja voiteli itselleen lounasleivän. Toi myös äidille talouspaperia ja paijasi.

Tänään muun muassa kuori itselleen porkkanan.

Mutta sitten on päiviä kun ei pylly pyyhkiydy eikä kädet peseydy, vetoketjua ei saa kiinni eikä edes housuja pois jalasta. Välillä saa olla pieni ja avuton.
 
Kyllä löytyy meidän 2-vuotiaastakin jo omatoimisuutta, ja oppii koko ajan uusia juttuja vähän joka asiassa. Hankaluutena on se, ettei minulla ole kokemusta lapsista juuri ollenkaan aiemman elämäni ajalta, ja esikoisen ollessa kyseessä en yhtään tiedä, mitä tämän ikäinen lapsi voisi osata, tai mitä jo pitäisi osata, tai mitä minun pitäisi tai mitä voisin antaa pojan tehdä itse. Yritän aina muistuttaa itselleni, että jos/kun poika haluaa tehdä jotakin itse, niin pitäisi vaan antaa tehdä ja vähän seurailla, ettei satu mitään, ja tarvittaessa opastaa. Yllätyn välillä pojan osaamisesta, kun päiväkodissa toki oppii kaikenlaista, mitä kotona en ole tajunnut vielä edes opastaa tekemään itse.
 
Meillä esikoinen pian 4v on hirmu omatoiminen. Hän osallistuu myös kaikkiin kodin askareisiin ihan pyytämättä. 2v kuopuksella on myös vahva minä itse -vaihe meneillään. Hänkin on kovin toimelias, mm jos jotain läikkyy hakee itse paperia ja pyyhkii jne. ihan silmänräpäyksessä. :)
 
Takaisin
Top