Lapsen ja sinun eka vuosi

Heli1

Oman äänensä löytänyt
Haluaisin lukea teidän ja lapsenne ensimmäisestä vuodesta; miten meni, mikä tuntui hankalalta tai kamalalta ja miten ylipäätään koitte ensimmäisen vuotenne?

Minulla on 7kk poika ja olen tässä pohtinut potta-ajan aloittamista ja sitten sopivaa ja ravitsevaa ruokavaliota. Haluaisin myös lukea mitä kaikkea lapsenne oppi ekana vuonna?
 
Hei!
Mun poju on 7 kk:ta, eli ei ihan vuotta vielä, vastaan silti :)

Pojun synnytys oli helppo, mutta pitkä. Muistan kun poju oli syntynyt ja sitä punnittiin, en uskaltanut edes avata silmiäni, koska pelkäsin ja jännitin niin kovin miltä hän näyttää ja onko kaikki ok yms. Kun avasin silmäni, minusta poika näytti ihan.. Alienilta :D Ja muistan ajatuksen "Siis näin äkkiä tämä tapahtui, nyt olen äiti, apua, miten olla äiti - hyvä äiti...  Nyt tämä sitten alkaa.. jne!" Jotkut sanovat, että rakastuivat lapseensa heti, tietenkin minäkin tunsin suurta suojelunhalua poikaa kohtaan, mutta kyllä mulle ne "suuret" tunteet tuli vasta päivä synnytyksen jälkeen.. Kai olin niin väsy synnytyksestä, etten tajunnutkaan mistään mitään.

Mun mielestä haastavinta aikaa oli kolme-neljä ekaa kuukautta. Itseasiassa, totuin käsittelemään poikaa kunnon, varmoin ottein vasta hänen ollessaan ehkä sen 4 kk:ta? Mun mielestä se oli niin pieni ja hento, vaikka jokapaikassa kuulee "ei se helposti rikki mene", niin käsittelin poikaa kauan tosi varoen ja muistaakseni oli jo jossakin vaiheessa stressaavaa se :D
Nykyään jo uskaltaa vaikka miten paljon hypyttää, roikottaa ja pomputtaa, kai se alku vaan oli niin herkkää aikaa jotenkin.
Ainiin, meillä oli myös masuvaivoja aluksi ja huutoa oli, nykyäänkin pojalla herkkä vatsa - helposti siis menee kovalle.
Pidin päiväkirjaa vihkoseen, siellä näkyy varmaan eniten niitä fiiliksiä, oli se muistaakseni alku aika tunteiden vuoristorataa, paljon kaikennäköisiä, EPÄTODENNÄKÖISIÄKIN huolia tuli jossiteltua pään sisällä alussa :DD Mutta sitähän se vanhemmuus on, huolta ja onnea.
Huolet ovat onneksi menneet leudommalle asteelle, alussa sitä tunsi syyllisyyttä kaikesta, jos ei esim. jatkuvasti ollut läsnä (ei kukaan ihminen voi olla joka ikinen hetki lapsensa luona tai läsnä) ja se oli vähän kuluttavaa jotenkin.
Ja ajatus "Olenko hyvä äiti, kun teen näin jne.." Eli minä olen ainakin ajatellut, paljon ja liikaa :D
Multa kysytään usein, kai siksi, että olen nuori ja yksinhuoltaja "No, oliko vauva-aika sitä mitä odotit?" ja ei ollut, tiesin jääväni yh:ksi, joten mulla ei ollut mitään suuria, täydellisiä kuvitelmia meidän elämästä. Ajattelin aika realistisesti, ehkä hieman pessimistisestikin tulevasta, mutta siis ei todellakaan ole ollut niiiin rankkaa ja kamalaa mitä ajattelin ja mitä olen lukenut lehdistä kauhujuttuja. Tottakai väsymys oli 3 kk:ta aika raju, välillä kävelin kuin olisin ollut kännissä, muistan kun kauppaan kävelin pojan ollessa 2 kk, niin jouduin ihan keskittymään, ettei askel heittäisi.. Mutta muuten, en ole järkyttynyt oman ajan vähyydestä, en koe missaavani mitään, kun pääsen baariin todella harvoin tai matkustelemaan, olen onnellinen nyt juuri näin ja tunnen olevani juuri nyt siellä missä minun kuuluukin olla :)

Muuta:
Välillä olen ollut täynnä energiaa ja välillä luonnollisestikin aika väsynyt ja on vaan tehnyt mieli istua sohvalla syömässä suklaata.
Minä tein alussa itse soseet, käytin kestovaippoja, mutta yh:na mun voimat ei riitä kaikkeen, joten olen alkanut taas käyttämään tavallisia vaippoja ja soseetkin ostan nyt kaupassa, jotta on enemmän omaa aikaakin. Musta oli kuitenkin kiva kokeilla noita kestojakin, vaihtelu piristää ja saa nähdä, jos taas talveksi kaivaisi ne kaapista, jos isoimmat mahtuupi vielä.

Pojan kehitys:
Poika oppi aika ajoissa ääntelemään ja paljon jo nyt tavutellaan, jokeltelu ei ole todellakaan meillä jäänyt jalkoihin, koska poju painaa melkein saman verran, ku 2 v serkkunsa (poju siis nyt vähän yli 12 kg).
Pojalla on jo nyt todella vahva tahto, muristaan ja komennellaan äippää jatkuvasti ;D Muuten poju vaikuttaa herkältä, niinkuin varmasti jokainen tämän ikäinen vielä on.
Meillä ei vielä ryömitä, vaan kieritään, kovasti otetaan jo sitä konttaus-ryömimisliikettä.

Njooh, siinä jotakin.
Miäkin olen ajatellut tota pottailua, mutta taidan vielä odottaa :)) Miäkin suunnittelin vielä kuukausi sitten, miten syöttäisin vain täysjyvää ja kaikkea terveellistä ja, että ainoastaan viikonloppuisin namia (kun poju olisi isompi), mutta epäilen suuresti, että nämä olivat.. No, tietämättömän suunnitelmia :-D Saapi nähdä, saapi nähdä!
 
Mun poika on siis 7kk, mutta tuntuu että tosi paljon on tapahtunu tälläkin ajalla.

Meillä ei niinkään ollu mitään vatsa-vaivaa, mutta 2-4 kk valvottiin välillä aika myöhään, joskus mentiin 4-6 aikaan aamulla nukkumaan. Me nukuttiin silloin perhepedissä, mutta uni ei maistunut pikku-herralle yöllä juuri ollenkaan. Vähän itkettiin tai sitten muuten sätkittiin. Ne oli kaikki rankimmat kuukaudet ja silloin olin kuin muumio. Mieheni hoiti välillä vauvaa niin itse sai otettua pienet nokoset.

Itselläni oli myös pelko siitä, että vauvani kärsisi jotenkin käsittelyissä. Se tunne oli kamala, kun koko ajan oli ihan skarppina ja mietti, teenkö oikein ja aina kun hän itki, tuli syyllisyydentunne että se on mun vika että hän itki. Tunsin myös syyllisyyttä siitä, kun en pystynyt häntä imettämään kuin 2 ekaa viikkoa. Tuntui etten ole hänelle hyvä vanhempi kun en voi imettää häntä niin kauan kuin halusin.

Aloimme harjoittelemaan ruualla syömistä kun poika oli 5kk, koska tuntui että ruokahalu oli valtava ja korviketta sai antaa jatkuvasti. Nyt hän syö 5 ateriaa päivässä, yöllä jos herää, niin saa korvikemaidosta tehtyä velliä.

Hampaita ollaan saatu kaksin kappalein alaleukaan, minusta se tuntuu isolta asialta, kuin myös se että hän ryömii itse eteenpäin ja harjoittelee konttausasentoa. On saanut kädet vapaaksi eikä koko ajan tarvi pitää sylissä. Ja onneksi hän viihtyy lattialla kun vihdoin pääsee eteenpäin.

Parisuhteemme on muuttunut syvemmäksi ja nykyään huomaamme todella helposti jos toinen ei jaksa tai jos ei ole kaikki hyvin. Mieheni on enemmän alkanut käymään kavereitten kanssa harrastamassa urheilua ulkona ja muutenkin viettänyt aikaa heidän kanssaan enemmän. Mulle se sopii, koska mä luotan mieheeni 100% ja kerromme toisillemme kaiken. Vaikka asia olisi miten vaikea tai arkaluontoinen, niin mun mielestä siitä pitäisi pystyä yhdessä keskustelemaan. Yhteisiä hetkiä meillä on iltaisin kun poika nukkuu ja joskus kun menemme vanhempieni luokse, he ottavat pojan ja minä ja mieheni menemme yhdessä tekemään jotain muutamaksi tunniksi. Se tuntuu jo rentouttavalta.

Onhan tossa jo tekstiä. Kertokaa ihmeessä lisää juttuja!!!!
 
Todella hyvä, että ensimmäinen vuosi ei ole teitä ajanut erilleen (itsellähän tästä ei ole kokemusta, mutta aika monella lähipiirissä on :/) ja saatte tarvittaessa kahdenkeskistä aikaakin :)

Meilläkin viihdytään nykyään paremmin lattialla, kun osaa kierien päästä paikasta toiseen tutkimaan kiellettyjä juttuja ;D
Hampaita on meilläkin kaksi alhaalla ja sivuihin tulossa juurikin näinä päivinä lisää :)

Kiva kun aloitit tämän keskustelun, tästä on hyötyä ja mielenrauhaa monelle varmasti! :))

Muutkin tarinoimaan!
 
Ihan on alkuun pakko sanoa Milamaarialle, että oot kyllä hatunnoston arvoinen ja rautaiselta kuulostava mimmi! Sun tekstistä välitty sellainen herkkyys ja hauraus, ja mun mielestä on upeeta, että äidit uskaltaa myös ne tunteet tuntea ja tunnustaa! Etenkin jos oot nuori ja yh, niin oot varmasti saanut uupumuksiin asti vakuutella ympäröivälle maailmalle, että sä pystyt siihen ja hoidat homman vieläpä ihan superhyvin! Ja siltä vaikuttaa, että hyvin oot hoitanutkin ja selvittänyt ne vaikeammat paikat.

Teillä molemmilla vauvat on nyt siinä iässä, mikä mun mielestä alkoi olla kaikista nautinnollisinta! Mä en oo koskaan ollut pikkuvauvatyyppi, vaan ne on musta (mut ehkä nirhataan tän jälkeen, mutta sanonpa silti :D) vaan niin tylsiä!

Meille siunaantui ihan äärettömän helppo vauva! Se nukkui alusta asti yönsä hyvin ja päivälläkin riittävästi (eka puol vuotta meillä nukuttiin 16-20 tuntia vuorokaudesta!!), nälkäinenkin poika oli! Kun pääsin yli siitä, että mulle imettäminen ei vaan ollut riittävä ravinnonlähde pojalle ja aloin antaa enemmän korviketta, niin elämä helpottui. Lopulta neuvolassa meitä kehotettiin aloittamaan kiinteätkin 2.5kk iässä, kun poika veteli yli 1.5l korviketta vuorokaudessa! Sellainen määrä (lehmänmaitopohjaista)korviketta ei siis kuulemma oo hyväksi munuaisille, joten "pottua pojalle" oli neuvolantädin ohje - ja ihan pätevä ohje on ollutkin.

Poika otti hurjia kasvuspurtteja ja vaatekaappia sai päivittää koko ajan. Meidän mammaporukka, 12 esikkoäidin ryhmä joilla 09 joulukuussa oli lasketut, vietti tiiviisti aikaa yhdessä ja se vertaistuki oli mulle maailman tärkeintä - ihan sama kuin täällä vaussa meidän edelleen tiivis joulu 09 odottajien porukka. Toisaalta väkisinkin tuli vertailtua sitten muiden äitien kanssa ihan kaikkea mitä siihen vauvaan ja omaan kroppaan liittyikään! Mä en koe sitä huonona juttuna, koska aina kuitenkin muisti, että se oma vauva ja mun kroppa on yksilöitä... Eli vaikka meillä ipana olikin äärettömän hyvä syöjä ja nukkuja, kasvoi ihan hirveetä tahtia pituutta ja painoakin samassa suhteessa, niin motoriikka tuntui "stoppaavan" sitten jossain välissä. Ipanalla oli käsikoordinaatio ihan ok hallussa ja istumaan alkoi 21viikkoisena tuetta, mutta siinäpä se. Kesä meni piknikeillä ja puistossa istuessa ja nauttiessa, meidän Joona istui mun vieressä tyytyväisenä ja katseli kun ikätoverinsa kääntyilivät, kierivät, ryömivät ja konttailivat ympäriinsä! Joona ei vaan kokenut tarvetta siihen, vaikka kyllä omaa mieltä kalvoi välillä, että onkohan lapsessa jotain vikaa, kun se ei edes ryömi tai kääntyile! Vaan ei ollut, se ei vaan tahtonut, oli tyytyväinen siihen, että pystyi istumaan tuetta ja leikki niin - välillä saattoi vähän harjoitella peppukiitoakin muutamia "vetoja".

Muistaakseni 9-10kk iässä ipana sitten alkoi kontata meidän vanhempien suureksi yllätykseksi; tosin sitä oltiin kyllä "harjoiteltukin" tukemalla ipanaa konttausasentoon ja kannustettua liikkumiseen. Eli niin se meilläkin jäi peppukiito väliin ja konttaus alkoi! Lisää jännittäviä momentteja liikkumiseen toi polvi-istunta ja polvikävely 10+kk iässä - joskus sitä ennen oli toki oppinut seisomaan tukea vasten (vaikkakin huterasti) ja kävelemään sivuttain tuen varassa, mutta kävely itsessään ei tuntunut kiinnostavan. Ekaan vuoteen meillä ei siis mahtunut kävely (se tuli vuoden vaihteen eli just 12kk iän jälkeen, muutama haparoiva askel silloin tällöin ja yhtäkkiä 14kk iässä se vaan sitten lähti!).

Pottailua on harjoiteltu säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta se ei kiinnosta poikaa yhtään... Joten olen antanut olla, välillä käydään vähän istahtamassa "ohi mennessä" (eli äidin istuessa pöntöllä, hahah), mutta ehtiihän tuota vielä.

Ekana vuonna hampaita tuli 4 ylös ja 4 alas, 2 viimeisintä puhkes alaleukaan tasan 1v synttäripäivänä :) Sairasteluita meillä ei onneksi mahtunut vuoteen juurikaan, vaan ihanan terve pieni poika meillä olikin (ja onneksi edelleen toki)! <3

Poika on kyllä kovin puhelias, mutta mitään oikeita sanoja sillä ei vielä ole, ei ainakaan, että ne selkeästi tarkoittais vaan yhtä tiettyä asiaa. Kakka, äiti, kukka, niitä se välillä sanoo, mutta en koe niitä vielä "ensisanoiksi", kun ei se selkeästi osoita niillä mitään tiettyä. Jokeltelee edelleen, "juttelu" ja ääneennauraminen meillä tulikin tosi aikaisessa vaiheessa kuvioihin... ja voi miten muistan alkaneeni itkeä, kun poika ensimmäisen kerran kikatti ääneen! Mun sydän oli pakahtua onnesta, edelleen tuon nauru on yksi parhaita asioita maailmassa <3 Ymmärrystä kyllä on, kropan perusanatomia on hallussa (näyttää pyydettäessä silmät, korvan, kielen, suun, hampaat, hiukset, varpaat, polven, navan, mahan, mitä näitä nyt on :D) ja muita sanoja tunnistaa kyllä selkeästi myös, kun pyytää hakemaan jonkun tietyn jutun, viemään jonkun asian johonkin, osoittamaan jotain... Eli ei mulla oo huolta tuosta "puhumattomuudesta", selkeästi kun ymmärtää. Ja itsekin kävin ties missä Lastenklinikan tutkimuksissa kun en ollut kiinnostunut toistelemaan sanoja vanhempieni perässä, mutta 2vuotiaana aloin sitten yhtäkkiä puhua ja käyttää ihan kokonaisia lauseita... eli eiköhän tuo poikakin sitten ala, kun sitä itseään kiinnostaa riittävästi. (Välillä tosin hakkaan päätäni seinään, kun turhauttaa sekä itseä että lasta, että ei oo niitä sanoja kertomaan, että mitä haluaa tai mikä on huonosti.. huoh.)

Syöminen ja juominen on edelleen täysin avustettua puuhaa! Itse ei yleensä koe edes mielenkiintoa kuin mahdollisesti pullon/mukin pitämiseen, mutta suuhunsa ei kyllä lusikoi ruokaa... Sormiruokailusta tykkää tosi paljon, joten jos mä haluan syödä ruokani lämpimänä, niin ipana sitten mättää ruokansa sormin suuhunsa :D

Parisuhde meillä ei oo oikeastaan kai mitenkään muuttunut, tietysti on lähennytty entisestään ja erityisesti miehestä oon löytänyt ihania uusia, hoivaavia puolia jo raskausaikana. Mä olin ihan hirveä hormonihirmu, ja mies kultaisesti otti kaikki mun kohtaukset vastaan, mutta ei suuttunut tai edes yrittänyt palauttaa mua maanpinnalle antamalla palaa takaisin... Lisäksi mun synnytyksessä aiheuttaneet repeämät on pilanneet meidän intiimielämän, koska yhdyntä on edelleen onnistuessaan ihan sairaan kivulias, mutta se onkin jo sitten ihan toinen asia - eikä onneksi ole vaikuttanut negatiivisesti meihin, vaan on selvitty tästä yhdessä.

Oon edelleen kotona tuon 15kuisen kanssa, ja vaikka elämä on ihan äärettömän puuduttavaa ja ärsyttävää ja rutiininomaista, niin on tää silti vaan aika ihanaa! Taloudellisestikin on päästy johonkin balanssiin, vaikka en oo töissä ollutkaan kun satunnaisia keikkapäiviä, mutta jotenkin kahden vuorotyöläisen perheessä olisi tuntunut niin kurjalta laittaa tuo pieni ja herkkä ihmisentaimen päivähoitoon! Etenkin kun sen kommunikaatio ja liikkumistaidot nyt on mitä on... Syksyllä kuitenkin olisi aika, ja rehellisesti sanottuna mä itse odotan ihan älyttömän innokkaana töihinpääsyä!

Tällaista meidän ekaan vuoteen... innostuin kirjoittamaan sitten hieman pidemmän pätkän ;)
 
Nyt meillä poika alkaa kokeilemaan nousemaan itse istumaan ja seisomaan, taiteilee kovasti telkkapöytää vasten. Joskus saattaa nousta itse istumaan sivuasennosta. Onneksi jaksaa pitemmänkin aikaa olla lattialla, niin itse olen saanut kädet vapaaksi.

Leikkipuistossa ollaan käyty muutaman kerran ja innostui keinumisesta. Tuntuu että poika kasvaa joka päivä kamalasti. Pienet kopsahduksetkaan ei haittaa menoa.

Onko teille sattunut mitään haavereita ekan vuoden aikana? Jos on niin kertokaa ihmeessä millaisia...

Meillä poika kerran tippui sängystä, tuli pieni mustelma otsaan. Tuli itselle kovat omantunnon tuskat kun en kuullut kun poika heräsi päikkäreiltä ja lähti kulkemaan eteenpäin ja sitten kuului kops...
 
Takaisin
Top