Lapsen hiustenhoito

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten teillä hoidetaan lapsen hiuksia ja millaiset hiukset lapsella on? Käytättekö shampoota tai selvityssuihkeita? Miten harjaaminen sujuu? Leikkaatteko tai leikkautatteko lapsen hiuksia?
 
Tällä hetkellä lasten hiuksia ei varsinaisesti hoideta mitenkään muuten kuin harjaamalla. Kaikki antavat hyvin harjata ja tykkäävät myös itse harjata hiuksia. Kaikilla n. 5cm niissä pituutta. Satunnaisesti pestään shampoolla, jos ruokaa tms. niihin hierottu. Kaikilla tällä hetkellä koneella kotona leikatut hiukset.

Tytöllä kun oli pidemmät hiukset niin oli pakko laittaa selvityssuihketta. Ohutta vaaleaa kiharaa hiukset kaikilla lapsilla, menee tosi helposti takkuun. Häneltä myös lyhennettiin itse saksilla hiuksia ja leikattiin otsatukkaa. (kunnes oli yöllä itse saksinut hiukset sieltä täältä kokonaan pois ja oli pakko ajella koneella kaikki loputkin...)
 
Meidän pojalla silkkinen, mutta taipuisa hieman kihartuva tukka. Todella helppohoitoinen ja useinkaan ei tarvitse kammata. Vauvaharjalla silloin tällöin kylläkin. Pestään Tukka sännöllisesti kerran viikossa hyvän tuoksuisella natusanin shamppoolla.
 
4-vuotiaalla pestään hiukset vedellä, ei ole tarvinnut muuta. Tukka on ollut vauvasta asti runsas ja perheestä löytyy parturi, joka siistii tukan vajaan parin kuukauden välein. Päivittäin harjataan, vaikka malli on lyhyt.
 
Lapsella on puoleen selkään ulottuvat hiukset. Harjataan ja käytetään suihketta päivittäin. Noin kerran viikossa pestään lasten shampoolla. Hiukset menevät helposti takkuun, jos niitä ei pidä kiinni. Näin pipokaudella lapsikin on huomannut, että hiukset kiinni on kivempi ulkoilla. Antaa kyllä harjata, mutta ei pidä siitä koska takut nipistelevät liikaa. Parturissa käydään pari kertaa vuodessa tasaamassa latvat.
 
Pojalla on ohuehko, mutta karhea hiustyyppi, ihan aavistuksen kihartuu. Tällä hetkellä hän ei ole antanut hetkeen leikata, joten on puolipitkä. Ihan pestään tavallisesti vedellä, saunapäivinä olen yleensä lirauttanut vähän shampoota. Olen aina leikannut pojan hiukset itse.
 
Pojalla (kohta 3,5v) on hyvin vahvat hiukset, eivätkä mene pitkänäkään takkuun oikeastaan ollenkaan. Leikkaan itse koneella lyhyiksi. Tosin vasta kaksi kertaa on poika antanut leikata. Leikkuukertojen välissä ehti kasvaa aika pitkiksi. Pojan tukkaa ei pitkänäkään ole välttämättä tarvinnut harjata tai kammata, mutta pesun jälkeen pitkät hiukset koitin harjata. Kuivuttua on ihan sama, vaikkei harjaa käyttäisi ollenkaan, hiukset ei sen kummemmiksi mene, harjasi tai ei. Lyhyenä ei pojan hiukset tarvitse harjausta ollenkaan, ei edes pesun jälkeen. Pesen 2x viikossa, aiemmin pelkällä vedellä, mutta nyt muutamana kertana olen laittanut Acon pesuvaahtoa, sillä tulee hyvä. En ole vielä uskaltanut lastenkaan shampoita kokeilla pojan iho-ongelmien takia. Koitan aina haistella pojan päätä, että tarvitsisiko shampoota ottaa kokeiluun, kun jotkut sanovat, että lapsen hiukset voi haista tosi pahalle, jos pesee vain vedellä. Vielä ei minun mielestäni ole varsinaiselle shampoopesulle tarvetta.
 
Meidän esikoisella ( kohta 7v) on taipuisa, takkuuntuva ja kuitenkin liukas hiuslaatu. Harjaa kyllä itse hiuksensa, mutta vaikka minkälaisia ponnareita laittaisi aamulla, niin viimeistään iltapäivällä ovat kadonneet. Kaiken lisäksi hänellä on tukassaan useampi pyörre, niin letittäminen on ammattikampaajallakin vaikeaa. Kampaajalla on käyty 5v alkaen, eli siitä lähtien kun isän leikkaus ei enää kelvannut.

Pienemmällä ( kohta 11kk) on onneksi vähän karkeammat hiukset. Hänen hiuksiaan en ole vielä pessyt kuin vedellä.
 
Kerran ollaan vauvasaippualla pesty hiukset kun oli päänahkaan kertynyt jotain töhkää, silloin harjasin myös rypsiöljyllä lisäksi, hyvä tuli. Muutoin vedellä pestään 1-2 kertaa viikossa kun kylvetään. Poika 15kk nyt. Aika normaalit suomalaiset hiukset, ei mitenkään hankalat.
 
Pojalla hienoakin hienompi höttötukka, suht pitkä jo.
Pelkkiä vesipesuja harrastetaan kerran viikossa, harjata ei tarvitse ja leikkauttaa en aio ennen kuin mukula itse pyytää.
 
Meillä kokeiltiin nyt viime viikolla ensimmäisen kerran shampoopesua 3,5v pojan hiuksiin. Ostettiin Hyvä suomalainen Hellä shampoo, kokeilin sitä omiin hiuksiin ensin kun halusin tietää, miltä se tuntuu. Oli ihan ok, vaikka minulla se aiheuttaa seuraavana päivänä jonkin verran päänahan kutinaa. Poika innostui jo pelkästään siitä, että näki sen vaaleansinisen pullon kylppärissä, ja halusi ehdottomasti heti kokeilla sitä :D Eihän siinä auttanut muu kuin tuumasta toimeen, ja ensimmäisen pesun jälkeen poika heti sanoi, että tykkää. Ilmeisesti shampoopesu tuntuu hänen päänahassaan hyvältä. Poika pyytää miltei joka ilta, että pestäisiin tukka, mutta en nyt ole siihen vielä suostunut. Olen koittanut pitää vähintään pari päivää väliä, mutta jos poika tosissaan rupeaa pyytämään tukan pesemistä usein, niin ei kai siitä haittaakaan ole.
 
5v tytöillä on ristiselkään asti olevat hiukset. Pestään shampoolla 1-2 kertaa viikossa ja lisäksi käytän latvoihin hoitoainetta. Päivittäin harjataan ja laitetaan kiinni. 3v tytöllä on vielä vähän lyhyempi tukka, mutta melkein sama hoitorutiini.
 
Pojalta ajelen hiukset pari kertaa vuodessa. Shampoolla pestään kerta viikkoon :) Ei muuten poika tykkää yhtään :hilarious:
 
Takaisin
Top