Lapsen harrastukset

Nepeta Cataria

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinämammat 2016
Elomammat 2018
Eloäidit 2020
Helmikuiset 2022
Toukokuiset 2024
Joulukuiset 2026
Mitäs teidän lapsi tai lapset harrastavat? Minkä ikäisenä aloittelitte? Menikö oman lajin löytämisessä aikaa? Mitä seikkoja huomioitte lajia valitessa?

Esikoinen aloitti jalkapallon peluun n.4-vuotiaana ja pelasi sitä n.12-vuotiaaksi saakka. Sitten treenit ja pelit alkoi viedä niin paljon aikaa, että halusi itse lopettaa. On sittemmin valinnut yksilöharrastuksia, jotka eivät ole aika- ja paikkariippuvaisia ja halutessaan pystyy tekeen myös kavereiden kanssa, kuten pyöräily ja kalastus. On vuoden myös soittanut kitaraa, kun toivoi omaa kitaraa joululahjaksi viime vuonna.

Keskimmäinen harrasti uintia pari vuotta, aloitti n.6-vuotiaana. Korona vähän sitten sotki ja ei ole sen jälkeen halunnut palata harrastuksen pariin. Harrasti myös ekaluokkalaisena parkouria. Nyt ei ole mitään vakituista harrastusta, mutta ollaan ostettu hänelle kausikortti aktiviteettipuistoon, jossa pystyy temppuilemaan ja hyppimään trampoliinilla ym. Siellä hän käy pari kertaa viikossa, välillä joka päivä. Hänellä on ollut vaikeuksia löytää sitä omaa juttuaan, mutta ehkä se pikkuhiljaa selkiytyy.

Vauva ei vielä harrasta.

Esikoiselle etsiskelin lajia pitkään ja hartaasti. Kokeiltiin vauvauinti, muskari, tanssi, uinti, karate... Uintia ja karatea harrastettiin nyt pisimpään, kunnes korona sotki aikataulut. Sen jälkeen ollaan ihmetelty et milles alettaisi. Hän panostaa paljon koulutyöhön niin se on sitten pois harrastusinnosta. Nyt hän on 14-vee ja koulussa on tullut paritanssia vastaan ja se on herättänyt jonkin verran kiinnostusta. Kokeillaan nyt josko paritanssilla olisi annettavaa murrosikäiselle ujolle pojalle. Varmasti sosiaaliset tekijät painavat tässä kokeilussa, tytöt kun alkavat kiinnostamaan.

Nyt sitten minulla on kasvamassa setti nuorempia sisaruksia, 6-, 4-vee tytöt ja pikkupojat nyt ovat edelleen vaipoissa, eli heille ei oikein vielä kovin harrastuksia tarvitse katsella. Mut tän mun 6-veen kans käytiin värikylvyssä muutama vuosi, ja siihen ehti 2-vee nuorempi siskokin matkaan. Sitten vuoden verran kuljetin siskokaksikkoa vesileikkikoulussa. Toki sitäkin pätki pahasti korona rajoituksineen. Nyt sitten hoksasin et mun tytöthän alkais olla sen ikäisiä et löytyy jo tanssiryhmiäkin. Tanssi tuntuu tulevan heiltä aika luonnostaan, joten ehkä me kokeillaan heille seuraavaksi satubalettia tai lastentanssia.

Mun pikkupojille ei ole oikein suunnitteilla mitään vielä. Iän puolestahan jotain löytyisi, mutta kun sisaruksia on paljon kotihoidossa niin eipä oikein ehdi päiväseltään harrastelemaan. Pitäisi olla ryhmätunteja tarjolla, missä olisi juttua monen ikäiselle että voisin mennä. Odotellaan siis että ikää tulee lisää ja pojat paljastavat kiinnostuksenkohteitaan, ja sitten mietitään harrastuksia. Mun 2-vee ainakin tuntuu olevan kiinnostunut painimisesta ... :rolling:

Mut joo. Sillä kuulostelen muiden ajatuksia ja ratkaisuja tähän juttuun. Oma fiilis on että olisi hyvä harrastaa jotain fyysistä ainakin jossain määrin 4-6 -vuotiaasta, jos ajatuksena on fyysisen taitavuuden paras mahdollinen kehitys. Laji vaan pitää valita niin että se on hyvä pohja lähes kaikelle, ajatuksena että lapsihan jossain vaiheessa päättää itse et mistä tykkää, mutta tehty pohjatyö ja saavutettu koordinaatio auttaa sitten tässä omassa jutussa eteenpäin. Että vanhemman rooli olisi se mahdollistaja. Sama varmaan jos lapsella olisi musiikkiin intohimo, harrastus olisi hyvä aloittaa varhain jos mielii pitkälle. Tokihan nuorena tai aikuisenakin kovalla motivaatiolla voi oppia ja pääsee pitkälle, mutta ei ikinä niin pitkälle kuin he joilla on lapsesta asti harrastustaustaa.

Muokattu viimeksi:
Meidän 6v on harrastanut pari vuotta erilaisia voimisteluun liittyviä juttuja. Ensin oli vain yleisliikunnallinen kerho, jossa oli usein erilaisia temppuratoja. Tämä jäi kesken koronan takia. Rajoitusten päätyttyä ollaan käyty voimisteluseuran järjestämillä tunneilla, ensin perheliikunnassa jossa erilaisia liikkeitä ja asentoja tehdään vanhemman avustamana, sitten temppukerhossa ja tällä hetkellä "ninjagymissä", joka yhdistää parkouria ja voimistelua. Koen myös, että näistä on sitten hyvä jatkaa voimistelua enemmänkin, jos sellainen kiinnostaa. Ja jos ei, saa ainakin monipuolista liikuntaa nyt.

Harrastetaan yhdessä myös perhepartiota, koska olen itse harrastanut pitkään partiota ja viihdytään kaikki luonnossa/metsässä. Ensi syksynä lapsi voisi aloittaa myös sudenpentuna, mutta katsotaan nyt haluaako.

Esikoinen kävi vauvana vauvauinnissa ja jatkoi jonnekin muistaakseni 2-vuotiaaksi vesipeuhussa. Sen jälkeen alkoi harrastaa vasta koulussa. Ensimmäisen luokan syksyllä kävi shakkikerhossa ja keväällä aloitti uimakoulun. Kaksi harrastusta oli hänelle liikaa, joten hän lopetti shakkikerhon. Nyt on toisella luokalla ja on käynyt tämän syksyn uimakoulussa, jonka aikoo lopettaa jouluun (kauden loppuessa), koska kiinnostui parkourissa. Tammikuussa aloittaa siis perheparkourissa, johon lupasin hänen kanssa tulla.

Kuopus ei harrasta mitään.

Meille alle kouluikäisen harrastaminen ei ole mikään itseisarvo. Jos lapsi pyytäisi harrastusta, sen voisin järjestää. (Tosin hieman harkiten, onko se liikaa jos käy päiväkodissa.) Mutta lapset, perheet ja tavoitteet on erilaisia. Meille tärkeintä on, että harrastus on lapsesta kivaa. Liikunnallisuudesta plussaa. Emme mieti sitä, kuinka hyväksi siinä tulee.

Meidän 6v on harrastanut pari vuotta erilaisia voimisteluun liittyviä juttuja. Ensin oli vain yleisliikunnallinen kerho, jossa oli usein erilaisia temppuratoja. Tämä jäi kesken koronan takia. Rajoitusten päätyttyä ollaan käyty voimisteluseuran järjestämillä tunneilla, ensin perheliikunnassa jossa erilaisia liikkeitä ja asentoja tehdään vanhemman avustamana, sitten temppukerhossa ja tällä hetkellä "ninjagymissä", joka yhdistää parkouria ja voimistelua. Koen myös, että näistä on sitten hyvä jatkaa voimistelua enemmänkin, jos sellainen kiinnostaa. Ja jos ei, saa ainakin monipuolista liikuntaa nyt.

Harrastetaan yhdessä myös perhepartiota, koska olen itse harrastanut pitkään partiota ja viihdytään kaikki luonnossa/metsässä. Ensi syksynä lapsi voisi aloittaa myös sudenpentuna, mutta katsotaan nyt haluaako.
Millaisia nämä temppukerhot ja tällaiset ovat olleet? Me vietiin lapsi temppukerhoon, mutta siellä on joka kerta samantyyppinen rata jota saa omassa tahdissa mennä (siis lattialle on vain laitettu jotain putkia joita pitkin ryömiä, "aitoja", penkkejä...) En tiedä pitäisikö tällaisissa jo olla jotain ohjaustakin? Lapsi on kova kiipeilemään ja taitavakin siinä, niin vähän vaativampia saisi jutut olla. Lisäksi meilläpäin ainakin 4 (kaupunki, urheiluseurat ym.) järjestävät "temppukerhoa" ja "temppukoulua" niin ottaa noistakin sitten selvää.

Mun tytöt kävivät vuoden avoimen päiväkodin liikkariryhmää, se oli just et laittoivat jumppasalin jossa oli lattialla hyppelykiviä, ryömintäputkia, roikkumisrenkaat, puolapuut, pieni trampoliini ja koripallokori palloineen. Jäi mielikuva ettei ohjausta paljon ollut, mutta kyllähän nuo virikkeistä käyvät erityisesti kun eivät aina olleet saatavilla. Ihan ok minusta tuollaisille 2-5 -veelle, mutta enemmänkin voisi olla. Uskon että ainakin tuossa +5v alkaa lapsessa olla jo enemmän potentiaalia, jo sen puolesta että kuuntelevat edes joskus ohjeita kun on kyse kiinnostavasta asiasta. :Winking Face:

Just tuon tyyppistä ne ensimmäiset kerhot meilläkin oli. Lapsi aloitti ne kolmevuotiaana eikä silloin mielestäni ollut tarvettakaan muulle. Viisivuotiaasta eteenpäin on ollut voimisteluseuran järjestämillä tunneilla, niillä on jo ohjatumpaa ja tavoitteellisempaa. Joka kaudelle on lista liikkeitä jotka pyritään oppimaan. Nyt syksyllä esim kuperkeikka takaperin ja puolapuiden kiipeäminen vaakatasossa. Suositus siis ihan liikuntaseuran järjestämälle toiminnalle, jos haluaa kunnon ohjausta.

Lisäksi meilläpäin ainakin 4 (kaupunki, urheiluseurat ym.) järjestävät "temppukerhoa" ja "temppukoulua" niin ottaa noistakin sitten selvää.

Kannattaa tarkistaa tarjoaako seurat ilmaista kokeilukertaa. Olen tällaista käytäntöä jossain nähnyt. Sellaiseen menemällä ainakin näkisi millainen kerho on kyseessä. Tai vaikka olisi maksullinen kokeilukerta, sekin parempi kuin maksaa koko kausi ja sitten todeta ettei ollut yhtään sopiva.

Takaisin