Lapsen hampaat

Tiitu1982

Jostain jotain jo tietävä
Tässä on nyt viikko tehty ylös kulmahampaita eli ei nukuttu. Tilanne vaan pahenee koko ajan; edellisenä yönä tuli nuha ja viime yönä kuume. Lapsi vain itki ja vaikersi koko yön unissaan tai hereillä. Kakka ei kulje kun hampaita tulossa, tie kuinka paljon se kiusaa. Kuinka kauan voi kestää hampaan puhkeaminen??? Ikenet niiltä kohin ihan turvonneet ja sen näköiset että pian poksahtaa. Räkä valuu ja kuolaa niin paljon että kun pidät sylissä oot itekki iha märkä. Ollaan annettu särkylääkettä, joka ei enään tunnu auttavan kipuun, haettiin geeliä jota hierotaan ikenii; päivälllä hetkellisesti auttaa.
On niin kamala katsoa kun toista sattuu kokoajan ja pikku hiljaa alkaa itekki väsymään kun äiti on ainoa joka kelpaa, päivin öin... Mä en ymmärrä miksi hampaista on tehty näin kivuliaat. Välillä vaan itkee kun ei toista pysty auttamaan...

Osaan jokseenkin kuvitella teidän tilanteen, sillä meillä tehtiin ekaa hammasta viikko ja meillä huudettiin yöllä ja tietysti myös päivällä. En osaa sanoa miten kauan kestää hampaiden puhkeaminen yleensä tai nimenomaan kulmahampaiden, kun omakohtaista kokemusta ei ole. Mutta varmasti sinua ehkä vähän jo turhauttaa, kun olet ainut joka kelpaa lapselle, kun öisinkin teillä huudetaan ja kun mikään ei tunnu auttavan. Toivon kovasti,että hampaat pian puhkeavat ja tsemppiä myös!❤

Tutulta kuulostaa.

Hampaiden puhkeamiseen ei voi sanoa tiettyä tarkkaa aikaa. Jotain hammasta tingataan kuukausitolkulla ja joku pompsahtaa yhdessä yössä ikenestä läpi. Jos kipulääkkeestä ei ole hyötyä, niin ei kannata antaa turhaan, lääke on aina lääke. Kylmiä puruleluja, märkä kylmä harso natusteltavaksi, mikä vain kelpaa. Raskasta aikaa on, mutta onneksi sekin hellittää. Viikko sentään on vielä lyhyt aika, oma muksu tinkaisi neljä poskihammasta kerralla ja se riemu kesti yli kuukauden putkeen.

Meillä kanssa hampaat riesana ja nostaa kuumetta. Niitä jo nyt puhjennut kaiketi 10 jos laskuissa pysynyt, herran suu niin arka ettei anna katsoa tai koskea. Pojalle ei kelvannut mitkään purulelut tai muut, tuttia syö senkin edestä ja pureskelee kaikki lego palikat. Onneksi jokin kelpasi ja helpottaa.
Mutta tuo öinen kuumeilu ja kipu itku, varmaan kaikki vanhemmat voivat enemmän tai vähemmän samaistua tilanteeseen. Itse olen antanut supon vain jos kuume nousee 38 asti. Jos kovasti flunssan oireita niin käykää lääkärissä, nyt on influenssa kausi ja se voi olla osa syynä :/ Toivottavasti kohta helpottaa.

Antakaa sitä särkylääkettä lapsille. Itse annoin heti, kun huomasin että hampaita tekee. Ei ollu vaikea ollenkaa sitten. :)

Voi kokeilla myös eri kipulääkkeitä. Meillä burana auttaa panadolia paremmin. Ja buranaa ja panadoliahan saa tarvittaessa antaa yhtäaikaa (esim yötä vasten molemmat).

Meilläkin burana auttaa paremmin ja siitä on selkeästi hyötyä. Siinä pitää muistaa lapsillakin se ettei anna tyhjään mahaan vaan aterian jälkeen. Mä oon välillä yöksi antanut mut päivisin auttaa muut keinot :)

Buranan ja kaikkien tulehduskipulääkkeiden kanssa kannattaa muistaa, että ne tekevät suolistoon pieniä haavoja ja aiheuttavat mikroskooppista verenvuotoa. Eli satunnainen käyttö on OK ja suolisto kestää, mutta muutamia päiviä tai vielä pidempään ei, alkaa sitten helposti tulemaan hemoglobiinin alenemaa. Mieluummin siis panadolia, oli aikuinen tai lapsi kyseessä. Toki panadolistakin on alettu tutkimaan, että se vahingoittaa maksaa. Kaikkein paras on, jos pärjää ilman lääkkeitä (:

Jos mikään muu ei auta niin kyllä mä sitten annan lääkettä mutta yleensä vaan yöksi. Panadol ei auta meillä yhtään hampaisiiin joten turhaan sitä edes annan. Buranaa uskallan antaa, koska sen verran harvoin joudun antamaan. En lääkitse turhaan mutta mikäli jotain syytä on niin annan kyllä lääkettä. Panadolia meillä käytetään muuten mutta hampaisiin ainoastaan burana toimii.

Buranan ja kaikkien tulehduskipulääkkeiden kanssa kannattaa muistaa, että ne tekevät suolistoon pieniä haavoja ja aiheuttavat mikroskooppista verenvuotoa. Eli satunnainen käyttö on OK ja suolisto kestää, mutta muutamia päiviä tai vielä pidempään ei, alkaa sitten helposti tulemaan hemoglobiinin alenemaa. Mieluummin siis panadolia, oli aikuinen tai lapsi kyseessä. Toki panadolistakin on alettu tutkimaan, että se vahingoittaa maksaa. Kaikkein paras on, jos pärjää ilman lääkkeitä :)
Panadolia ei aikuisille suositella kuin max 3gr vuorokaudessa. Jos sen yli menee voi tosiaan rasittaa maksaa. Eikä tietenkään pitkäaikaiseen käyttöön.

Parasetamolissa 4g on turvallisen käytön maksiraja, mutta yleensä suositellaan vain 3g varmuuden vuoksi. Eli 4g et kuole jos vahingossa ottaa, mutta 3g on suositeltava määrä mitä ei heposessa kannata lähtee nostamaan.

Takaisin