Lapselle oma säästötili?

Meillä on tehty mun ollessa pieni niin että mun ja veljeni tileille meni meidän lapsilisät ja niillä sitten ostettiin juuri kun me jotain tarvittiin. Ja tämä samalla idealla olisi tarkoitus mennä itsekin.
 
Quara Saahan sitä toivoa,että lapsi tekisi fiksuja valintoja täysi-ikäisenä [:)] ymmärrän kantasi kuitenkin.
 
Mun esikoinen täyttää ensi vuonna 18v. Hänellä on pienestä asti ollut tili, jonne on laitettu lahjarahat + mitä tyttö on itse halunnut tallettaa (on itse säästänyt käyttörahoista [:)]). Nyt, kun hänelle alkaa tulla opintotuki, avattiin käyttötili johon on nettitunnukset ja visa electron -kortti.
Mun mielestä oma säästötili opettaa lapsia, että on käyttörahaa + että on hyvä säästää tulevaisuutta varten. Muistan itte miten hienoa oli käydä säästöpossua tyhjentämässä pankissa [:D][:D][:D]. Eli kannustaa itse säästämään jo pienestä pitäen. Oon havainnut, että tyttö on tosi tarkka siitä, mihin haluaa käyttörahojaan pistää. Missään vaiheessa hän ei ole halunnut nostaa säästötiliä tyhjäks tai suunnitellut hankintoja niillä rahoilla. Ehkä just siksi, että on ne omistaan säästänyt.
Meillä ei ollut aikoinaan varaa itse laittaa sille tilille säännöllisesti rahaa. Joten vaikee sanoa, miten asiat ois jos siellä olisi iso summa odottamassa [8|]. Aikuistuvalla on kuitenki monia isoja rahareikiä, tarvii ajokortin, auton, oman kämpän jne.
 
Kazku Sulla on minuu 2v nuorempi tyttö :) Hyvä,että osaa tehdä oikeita ratkasuja,eikä tuhlaa heti kaikkea [:)] Iisalta toivon ihan samaa,kun on sitten samassa pisteessä. Me tosiaan keräillään tohon possuun kanssa rahaa ja käydään tyhjentämässä kun on täynnä ja kun ymmärtää itse idean,niin niinkun sanoit varmaan oppii sitten ymmärtämään rahan ja sen säästämisen arvon!
 
Ehdottomasti me kannustetaan lasta säätämään itse. Mutta niin, että raha menee hänen kauttaan. Jos hän saa mummilta joskus 10 euroa, niin hän toivottavasti osaa sen säästää. Tai kesätyörahoja tai mitä tahansa. Itse olen ollut ekassa kesätyöpaikassa 15-vuotiaana ja myöhemmin saanut lapsilisät vielä itselleni, mutta olen myös asunut omillani 17-vuotiaasta, eli elänyt aina enemmän tai vähemmän kädestä suuhun itse. Säästää on silti pystynyt aina jostain vähäsen.

Se, mitä ajoin takaa on ajatus, että jossain virtaa eräänlaista kasvotonta rahaliikennettä lapsen tilille eikä lapsi osallistu itse säästämiseen millään tavalla. Kun sellaisen "ansaitsemattoman" rahasumman saa käyttöönsä, se on helpompi pistää turhanpäiväisyyksiin kuin itse säästetty raha.

Minullakin yliopisto-opinnot vei 7 vuotta, koko ajan olen käynyt töissä ja opintolainaakin on. Ja vanhemmat ovat tukeneet rahallisesti. Mutta vähän veikkaan, että jos olisin isomman summan saanut käyttööni, se olisi voinut mennä ihan vain (vähän leveämpään) elämiseeen.

Omista rahoista on vain helpompi pitää kiinni kuin "ilmaisesta rahasta".[:D]
 
Quara on ihan oikeessa!!!!
Mäki olen tehny pikku tytöstä saakka jotain työtä ansaitakseni esim. laivamatka rahat (olin siivoomassa eräässä motellissa)...
Kyllä se itse säästetty raha on "arvokkaampaa" eikä sitä noin vaan halua kuluttaa.. Tietysti on ihanaa jos saa säästettyä lapselle tulevaisuuteen rahaa mut ainaki mä aikoisin sitä sitte valvoa et se menee varmasti hyötykäyttöön kuten just esim. ajokorttiin tai vielä myöhemmin opiskeluun (kirjoihin yms.)..
 
Me on ajateltu avata tili ja mahdollisuuksien mukaan laittaa lapsilisät sitten sinne. Poika ei kuitenkaan koskaan saa itse käyttöoikeutta tiliin, vaan sinne kertyneellä rahalla me voimme sitten oman harkintamme mukaan kustantaa esim ajokortin, mopon, ekan auton jne. Ihan samaa mieltä oon kun Quara, enpä itsekään olisi nuorempana ymmärtänyt rahaa "fiksusti" käyttää, jos se olisi vain syliin tupsahtanut jostakin ihan ilman omia ponnisteluja!
 
Juu ihan oikein, että eihän niitä rahoja nyt mihin vaan tuhlata eikä ne nyt suoraan lapsen "vapaaseen" käyttöön tule. Eiköhän siitä rahojen käytöstä ihan yhdessä neuvotella kuitenkin. Toivon pystyväni kasvattamaan oman lapseni siten, että ymmärtää tällaisen lahjan arvon 18-vuotiaana ihan mainiosti. Itsekin olen opiskeluiden ohella jatkuvasti tehnyt töitä, nostanut opintolainaa ja lisäksi saanut vanhemmiltani rahaa tarvittaessa. En kuitenkaan koe sen kituuttamisen ja väsyneenä kouluun raahautumisen varsinaisesti opettaneen mitään elämää suurempaa, joten mielelläni tarjoan omalle lapselleni mahdollisuuden keskittyä opiskeluaikanaan vain pelkästään opiskeluun ilman ilta- ja viikonlopputöitä. Kyllä töitä ehtii elämänsä aikana tehdä ihan riittävästi.

Olen myös sitä mieltä, ettei varsinaisella rahan keräämisellä ja säästämisellä ole mitään merkitystä jos ei se tule johonkin tarkoitukseen. Mielestäni oman kodin perustaminen ja tarpeellisten hankintojen tekeminen esim. opiskeluaikana voivat olla ihan hyviä käyttötarkoituksia säästöille.

Toiset käyttävät lapsilisät lapsen päivittäisiin tarpeisiin hänen ollessaan pieni. Yhtä lailla niitä voi mielestäni käyttää samaan tarkoitukseen hänen ollessaan täysi-ikäinen. Otetaanhan opiskeluaikana myös lainaa kevyin perustein juurikin päivittäisiä tarpeita varten, miksei sitten säästöjä voisi siihen käyttää?
 
Babaytoy musta ehtii vielä hyvin tulla vaikka mummo, ennenku täytän 40v [:D][:D][:D]. Mulla ja esikoisella on ikäero just paria kuukautta vaille 20 vuotta. Keskimmäinen on 15v poika [:)]. On tää, vanhemmat lapset potee teiniangstia ja kaatuilee mopolla ja äiti yrittää selvitä vauva-arjesta[8|]
 
Takaisin
Top