Lapselle nimi

Maikkie

Puuhakas puhuja
Tämmöinen nimikeskustelu on kyllä tuolla yleisellä puolella olemassa, mutta se tuntuu olevan aika kuollut palsta. Ajattelin, josko tehtäisiin meille helmimammoille ihan oma nimikeskustelu.

Moni meistäkin varmasti miettii jo nimiehdotuksia tulevalle vauvalle. Miten teillä valitaan nimi?
Onko hesarin kastetut-palsta ahkerassa käytössä tai väestöliiton nettisivut?

Tänne voisi myöskin laitella omia ehdotuksia ja suosikkinimiä ja niitä harvinaisia nimiä yms.

Eli ihan yleisesti keskustelua nimistä ja vaikka ristiäisistä ja kaikesta siihen liittyvästä.
 
Meillä valitaan etunimi ihan oman mielemme mukaan, mutta toinen/toiset nimet ovat suvun mukana kulkevia nimiä. Esimerkiksi mieheni toinen nimi on ollut hänen isällään ja isän isällä, joten jos poika tulossa, niin eipä tarvitse sitä toista nimeä hirveästi miettiä! Samoin jos tyttö tulee, niin hänen toinen nimi on helppo valita; minulla tämä nimi toisena nimenä, samoin meidän molempien äitien nimi on tämä.

Tytöstämme tulee todennäiköisesti Hilda, jos ei mieli nyt ihan hirveästi muutu. Poika ei ole ihan niin selvä. Itse tykkään nimestä Kasper, mutta mies ei ole lämmennyt sille. Mies taas haluaisi Kaarlen, mutta itse en tykkää siitä. Yhteinen suosikki tällä hetkellä on Luukas :).

Suurin ongelma ristiäisissä tulee olemaan kuntamme pappi, joka ei lastamme kyllä kasta!! Pitää kosiskella naapurikunnan pappia hoitamaan kastaminen :)
 
Meillä tietoisesti vältetään kaikista yleisimpiä nimiä. Jostain löytyikin linkki, mistä näkyi 50 suosituinta nimeä vuosittain. Joku voi sieltä löytää nimen omalle lapselleen :) Mutta ei noiden lasten nimet kuitenkaan mitään ihmeellisiä ole, ihan tavallisia suomalaisia nimiä, muttei kuitenkaan sellaisia mitä nykyään yleisesti nimeksi annetaan. 

Meillä äidin nimi menee tyttären toiseksi nimeksi, eli tytön kanssa ei sinänsä ole ongelmaa. Itse olisin kerrankin halunnut nyt vähän erikoisemman nimen, mikäli tästä tulokkaasta tulee tyttö, mutta mies ei ollut yhtään innostunut. Höh.. tuo mistään mitään ymmärrä :DD No mutta nimi olisi ollut Saga. 
Pojan nimeksi on luultavimmin tulossa Markus tms. Mieli ehtii moneen kertaan muuttua. Meillä ehdottomasti kastaa tuo oman kylän pappi. En todellakaan ole mitään uskonnollista sorttia, mutta tuo pappi on loistava. :D
 
Noista susosituimmista nimistä vaan sen verran, että nykyisin niitä suosituimpia nimiä annetaan kuitenkin huomattravasti vähemmän kuin aikaisemmin. Silloinkin kun minä itse olin koulussa ihan missä tahansa koulussa en yhdelläkään luokalla koskaan ollut se yksi ainoa sen niminen.

Nykyisin vaihtoehtoja käytetään niin paljon enemmän, että ihan sellaista nimien rypästä yleisimmistä nimistä ei tule mitä se ennen oli.

Edelliselle lapselle kun mietimme nimiä niin siinä vaiheessa kun saimme RV30 tietoomme, että tulokas on tyttö oli meillä monta eri vaihtoehtoa tytölle ja ja vain yksi pojalle. Ja se yksi vaihtoehto oli tuo Leevi minkä työnimen tämä nykyinen sai heti alkujaan ku sattui passaamaan sen "luomun kanssa". Mutta ei sitä mitenkään ole päätetty, että nimeksikin tosiaan se lLeevi tulisi. Oikeastaan vielä en ole yhtään asiaa miettinyt.

Ja sit on sellanenkin näkökanta, että ennekuin näkee vauvan ei voi tietää on lapsi ollenkaan sen nimensä näköinen mikä jo ennen syntymää on päätetty.

Hätäkastetta varten yhdesääsairaalaan lähetettävässä lapussa on mahdollisuus merkata se nimi mikä annettaisiin jos hätäkasteeseen jouduttaisiin. Minä olen molemmilla aiemmilla kerroilla siihen jonkun nimen laittanut mutta kummallakaan kerralla se nimi ei ole lapselle tullut.

Nykyisillä lapsillani on ennemminkin erikoiset nimet. En ole erikoisuuksia mitenkään etsinyt vaan ne ovat vain olleet heti olen nimen nähnyt jossain niin sellaisia mistä olen vain eniten pitänyt. Ja onhan tuo Leevi ollut nyt monta vuotta suosituimpien nimien listalla.
 
Mulla on ollut jo useamman vuoden mielessä muutama suosikkinimi sekä tytölle, että pojalle. Siis etunimi. Olemme jonkin verran keskustelleet miehen kanssa nimistä, mutta mies haluaisi odottaa siihen saakka, kunnes sukupuoli selviää (jos selviää)
Luettelin hänelle suosikkejani poikien nimistä, kuten Elias, Aapo, Eino, Eeli ja Erno. Mies hylkäsi kaikki paitsi yhden. Noista nimistä siis yksi olisi sellainen, jonka molemmat olisivat valmiita laittamaan lapselle nimeksi.
Tyttöjen nimistä mies hyväksyi ensimmäisen ehdotuksen ja se on omakin ehdoton suosikki. Sitä en kuitenkaan taida täällä paljastaa. Kyse on kuitenkin aivan tavallisesta suomalaisesta nimestä, joka ei ole kaikista suosituimpien nimien kärkipäässä.
Toiset nimet meillä on jo päätetty molemmille. Meillä kulkee suvussa kaksikin ihan kivaa nimeä ja niistä toinen tulee pojalle kolmanneksi nimeksi. Toiseksi nimeksi pojalle tulee miehen isävainaan nimi. (jos siis saamme pojan) Tytölle on myös meidän (ja itse asiassa miehenkin suvusta) suvusta toinen nimi. Meillä on suvussa kulkenut tyttöjen nimissä tavalla tai toisella Maria nimestä jonkinlainen muunnos. On Mari, Maria, Marjaana, Maaria jne. Tuommoinen muunnos tulee myös meidän tytöllemme ja kolmanneksi nimeksi sitten minusta muuten vaan ihana nimi.
Itse asiassa tuo mun nimimerkkikin on keksitty oman toisen nimeni perusteella.

Toki lapsen synnyttyä tilanne voi muuttua vielä ihan päälaelleen etunimien osalta. Toiset nimet kyllä pysyy, ne on jo päätetty.
 
Mulla on jo mielessä ollut kauan minkä haluan antaa sitten joskus tytölleni nimeksi mutta poikien nimistä mulla ei oo kyllä ikinä ollu mitään suosikkia. Mulla itsellä ei ole suomalaista nimeä vaan ranskalainen nimi mutta sit taas lapsen isällä on supisuomalainen nimi :D joten katotaan mitä mieheni on mieltä tästä mun nimi ehdotuksesta kun ei ole suomalainen nimi ;D mutta sointuu sitten hyvin mun nimen kanssa yhteen ;D ja tietysti miestäkin on kuultava nimi asiassa kun sen keskustelun aika tulee. Nyt ens viikon torstaita jännityksellä odottaen kun sillon on ultra et saadaanko tietää et kumpi tuolla lilluu :)
 
Me juteltiin toissailtana pitkään nimistä ja jostain syystä vain pojan nimistä. Ei meinaa löytyä mitään, joka miellyttäisi molempia. Sentään yksi löydettiin, joka on kummallakin suosikkinimien joukossa. Toisen nimen kanssa on vähän helpompaa, kun haluaisin pojalle saman toisen nimen kuin isällään.

Tyttöjen nimissä on paljon enemmän semmoisia, joista molemmat tykkää. Yhdeksi etunimeksi tulisi mummoni etunimi ihan vaan mummoni muistoksi. Sitäpaitsi se on melkein sama kuin minun toinen nimi, yhden kirjaimen erolla vaan.

Kaikki nimet, joita ollaan mietitty, on perinteisiä suomalaisia nimiä, jollaiset meillä kummallakin itselläkin on. Ja kun sukunimeksi tulee -nen päätteinen nimi niin siihen passaa parhaiten suomalainen etunimi.
 
Silverin kanssa kyllä samalla linjalla tuon -nen päätteen kanssa. Esmeralda Virtanen särähtää kyllä mun korvaan aika pahasti, tai lähinnä herättää hilpeyttä. 

Musta on aina ollut helpompi miettiä nimeä tytölle kuin pojalle, en tiedä miks. Tytöille tuntuu olevan paljon enemmän kivoja nimiä ja tytölle minäkin voisin antaa vähän erikoisemmankin nimen. 
 
Meilläkin on ihan tavallinen suomalainen sukunimi, vaikkei se -nen päätteinen olekaan. Sukunimemme lukeutuu niihin ihmisten nimistä jalostettuihin  Annala, Maijala, Mikkola, Ollilla-tyyppisiin nimiin ja aika hassulta kyllä tuntuisi siihen laittaa joku Esmeralda tai Charles.
Eikä myöskään minusta kuulosta oikein kivalta esim. Anna Annala.

Tietääkö joku ristäiskäytännöstä, milloin ne viimeistään on pidettävä?

Me ollaan jo kaksi kummiakin kysytty. Pari oisi vielä aikeissa pyytää, kunhan nähdään.
 
Se Hesarin (tai Tusarin) kastettujen palsta on kyllä käytössä - pikemminkin siten, että nauretaan, millaisia nimiä ihmiset ovat antaneet lapsilleen.
Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta yleensä katsotaan nimivaihtoehtoja, ettei ihan kaikkein yleisintä valita http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1
Pojilla meillä ei ole kuin yksi nimivaihtoehto eli jos siitä poika sattuisi tulemaan, niin ei varmaan juuri enää voi vaihtaakaan, kun molemmille mieleisiä nimiä ei niin hirveästi löydy. Tytölle on enemmän nimivaihtoehtoja ja tällä hetkellä ainakin kuvitellaan odottavamme tyttöä :)
 
Lapsen nimi pitää ilmoittaa väestörekisteriin kahden kuukauden kuluessa syntymästä ja ilmoituksen tekee pappi, jos lapsi kastetaan. Eli tästä päättelisin, että ristiäiset on pidettävä kahden kuukauden sisällä syntymästä. Tuskin siitä mitään kummempaa seuraa, vaikka menisi vähän yli. Itse ainakin haaveilen samasta ristiäispäivästä kuin mikä minulla aikanaan oli, kun tuo laskettu aika sattuu niin sopivasti omaan synttäriini (menisi pari viikkoa pitkäksi).
 
Meidän perheeseen odotetaan poikaa, enkä uskonut että olisi näin vaikeata keksiä semmoinen nimi että molemmat vanhemmat tykkää. Tytölle ei olisi ollut mitään ongelmia, kun on niin paljon enemmän vaihtoehtoja  . Oma äitini antoi jokaiselle 4 lapselleen erikoiset nimet, itsekin haluaisin erikoisen nimen esikoisellemme, mutta ehdotuksista huolimatta mikään ei vielä ole pistänyt korvaan mukavasti
 

Meillä on nimi jo tiedossa (ollut vuosia jo). Mun mies on ulkomaalainen ja nimi tulee hänen maastaan, silti suomalaisittain helppo lausua (toisin kuin sukunimi, joka on siis mullakin ja kaikille se pitää aina tavata vaikka on vain 4-kirjainta =))

Tällä kunnioitan sitä, että tämä on mun mieheni ensimmäinen lapsi, mulla kun on jo 2 suomalaisen nimen omaavaa lasta.
 
Meidän lapset saa ihan normaaleja suomalaisia nimiä ja ihan sen mukaan mistä itse pidämme. Ei kiinnosta onko kuinka suosittu. Esikoinen on Aino Emilia ja jos meille joskus tulee poika niin on hän Veeti Matias mitä todennäköisemmin. Uusi vauva on tyttö ja nimi hänellekkin on jo valmiina, muttei sitä vielä kerrota.
 
Me ei olla ollenkaan viel miehen kanssa keskusteltu nimistä. Poikaa ootellaan ja jotenki musta tuntuu et pojan nimeä on vaikeenpi keksiä ku tytön nimeä. Tai siis tytölle olis ollu enemmän vaihtoehtoja. Se Leevi nyt on edelleen ainoana listalla, mut eipä tässä olla tosiaan muitakaan yritetty edes miettiä.

Marina87
: Aino Emilia on oikein ihana nimi lapselle. Oliskin mielenkiintoista tietää millaisia nimiä ny odottavien aiemmilla lapsilla on? Minun tulevat sisarukset ovat nimeltään Eemi Samuel 8v ja Siina Alisa 1v3kk. Eli ei ainakaan mitään samaa noissa etunimissä. Niinkuin monilla on et lasten nimet ovat samantyylisiä tai alkavat samoilla kirjaimilla ym. Ei siis ole valmista kaavaa minkä mukaan pitäisi nimeä nyt päättää.
 
Minä se oon ollu ajoissa liikkeellä ja varasin tänään meille jo ristiäiset. On justiin tuo maalis-huhtikuu semmoista aikaa, että sukulaiset on kukin enemmän ja vähemmän lomatunnelmissa ja majailevat sitten pitkin maailmaa kukin vuorollaan, kummeista puhumattakaan.
Pienen kartoituksen jälkeen jäljelle jäi vain kaksi sopivaa viikonloppua ristiäisten pitämiseen, joten oli pakko ryhtyä tuumasta toimeen. Sain varattua sopivan ajan meille, ainoa harmitus oli, ettei meidän ihana vihkipappimme ollut käytettävissä, joten oli pakko tyytyä toiseen pappiin. Sama kait se on, kuka sen lapsen kastaa, kunhan joku pappi on.
Pojalle on jo nimikin valmiina. Etunimi vaihtoehtoja on kaksi ja niistä vielä hieman käydään vääntöä, mutta periaatteessa nimi on jo päätetty. Mies, kun ei oikein ole lämmennyt mun toiselle ehdotukselle. Tosin onhan tässä vielä aikaa yrittää ympäripuhua tuo isäntä... ja kai sen nimen lopullisesti tietää sitten, kun lapsi on syntynyt.
 
Laitoin tossa joku aika sen listauksen siitä 1-4. lapsen jutuista.. Nimen kohdalla tais olla jotain sen suuntasta että ollaan mietitty jo niin moneen kertaan nämä, että otetaan joku aikaisemmin varasijalla olevista. Pakko myöntää että näin on meillä käymässä Ja kun nimi on vielä sellanen, että kummallakaan ei ole mitään semmosta ennakkokäsitystä, niin eipä sillä muksun ulkonäöllä tms. ole juurikaan merkitystä. Nätti nimi, eikä kenelläkään kaverilla sen nimistä muksua ole, joten nimi on päätetty. 

Huoh! Ristiäiset ja ne KUMMIT!! Meillä on niin pakanallisia kavereita, että nuo kirkkoon kuuluvat on todella harvassa. Ja ne jotka kuuluu, on noiden edellisten muksujen kohdalla käytetty tai ovat muiden kavereiden kautta ylikuormitettuja. Mähän olin tekemässä "vain" kaksi lasta.. Kun olis sillon joskus tajunnut laittaa "vaan" kaks kummia, mutta eih.. Noh, onneks olen sillon joskus tajunnut valita nuo kummit niin, että kummeja löytyy niin isän kuin äidinkin puolelta. Omat kummini ovat isäni puolelta ja olen ne tainut viimeksi tavata alle kymmenen vanhana. Vanhempien erotessa katos kummitkin. Se on jollain tavalla kyllä aina vähän ärsyttänyt, ja siitä sitten oppineena.. Toinen mitä oon yrittänyt vältellä on nuo avo/aviopuolisot. Tuolla nuorimmalla neidillä on kummeina miehen sisko ja veli, mutta ei näiden puolisot ja omalta puoleltani mun paras ystävätär monien vuosien varrelta. Nyt tuli sitten uutenavuotena suoraa ehdotusta, jos tälle tulokkaalle valitsisimme nuo "pudotetut" puoliskot. Joo moro, niin varmaan.. anteeks nyt vaan. 
 
Ihan samat aatokset ku Katusutariinalla noista nimistä ja myös kummeista. Olen nyt edellispäivänä tehnyt ekan listan nimistä. Nämä ovat kaikki kalenterista ku en ole viel jaksanu kattella muita. Mut luulen et noi samat nimet ovat olleet listoilla jo aiemminkin. Se eroja katusutariinaan et mulla ei oo hajuakaan siitä nimestä. Mikään listalla olevista ei ole ylitse muiden. Ja sehän vähän alkaa ärsyttämäänkin. Miks sen nimen keksiminen on niin hankalaa? Ja ku mä en jaksais ettiä. Jonkun pitäs ny vaan tulla mulle sanomaan et mikä olis hyvä nimi . niin et mä itekki sen hokaisin.

Ja noi kummit..... Mulla kans molemmilla lapsilla jo se yks kummi on mun ainoa veli. Ja sit ekalla muksulla ex-miehen puolelta ja ja tokalla yks meidän ainoa yhteinen ystävä, joka siis tunnetaan muuta kautta  kuin toistemme kautta. Ja nytkin siis mieskään ei kuulu kirkkoon samoin kuin ei hänen sukulaisensakkaan. Nyt ku olen yrittäny kysyä mieheltä kummiasiaa nii olen saanu vastaukseks " no en todellakaan tiedä". ... Niin no en mäkään.... Onneks on viel pari kuukautta aikaa miettiä. Pitäsköhän laittaa vaikka faceen avoin kummipaikka haku ? Vastaiskohan kukaan?
 
 onhan niitä jotain ihme varamummojakin uramummojen tai kokonaan puuttuvien mummojen tilalle. Ei muuta ku vastaava kummitoiminta pystyyn. Kaikki halukkaat jonoon vaan, ottajia riittää :DD Eikös siitä ollut joku aika sitten juttuakin, että kirkko on joutunut vähentämään kummien määrää sen takia, kun porukoilla alkaa olla todella hankaluuksia löytää vaadittu määrä kirkkoon kuuluvia kummeja? Näin muistelen.. 
Meillä toi nimi tuli helposti kun ton Marikan nimeä miettiessä tämä oli toisena, oikeastaan ainoana kunnon vaihtoehtona. Ja kun kerta on taas tyttö tulossa niin.. 
Meillä tota nimeä on mietitty nyt ja sillon edellisen kerran siltä pohjalta, että minkä nimisiä vanhoja luokkakavereita mulla ja miehellä on joskus ollut. Siis sellasia nimiä, mitkä tuntuu omaan korvaan kivalta, mutta mitä ei tuttava/kaveriporukassa ole käytössä. Päiväkodit on aivan täynnä Saroja, Rosia, Inkaa, Nelliä, Nettaa, Leevejä, Veetejä jne jotka on oikein perinteisiä 2000- luvun nimiä. Kaikki kivoja, tykkään itsekin, mutten halua niitä antaa. Mutta kuinkahan montaa Johannaa, Susannaa, Marikaa, Paulaa, Tiinaa, Annikaa, Maritaa, Jenniä, Hannaa, Sannaa, Anniinaa, Anua, Katia, Satua sieltä löytyy.. ei montaa. Hoitotädeistä kylläkin :D Ja nuo nimet on niin tavallisia että, mutta sittenkin omassa sukupolvessaan harvinaisia. Ja kaikki rimmaa hyvin sen perinteisen Virtasen kanssa 
 
Meillä ei siis nimen kanssa ongelmia ole ku ensimmäinen tulossa. Ollaan pojua kutsuttu jo tulevalla nimellä siitä ultrasta asti kun saatiin tietää, että poika on tulossa. Myös sukulaiset ja kaverit tietää jo nimen! Kummiasia on kans hieman aiheuttanu pohtimista, meillä kun kanssa on paljon noita kavereita jotka ei kirkkoon kuulu ja sukulaisia molemmilla melko vähän... Tehtiin sellanen ratkaisu, että pyydetään kolme todella hyvää kaveria kummiksi, ei todella heidän puolisoitaan. Yksi heistä ei kuulu kirkkoon, niin hänestä tulee ei-kirkollinen kummi. Loppupeleissä sillä ei meille ainakaan ole mitään merkitystä onko kummin nimi virallisesti kirkon papereissa vai ei, tärkeintä on se että hän pitää lapseen yhteyttä ja haluaa osallistua meidän perheen elämään. 
 
Takaisin
Top