Lantionpohjalihakset, mammajooga ja muu odottavien liikunta

millie

Oman äänensä löytänyt
Hei!

Taisinkin jo tuolla maaliskuun kuulumisissa kysellä, mutta aloitetaan tästä vielä oma ketjunsa.

Eli oletteko jaksaneet treenata lantionpohjalihaksia? Minulle se on ollut jotenkin vaivalloista ja tuppaa helposti unohtumaan. Kun muistan, treenaan töissä, bussissa jne. mutta pitäisi varmaan tehdä vähän säännöllisemmin ja monipuolisemmin fysioterapian ohjeiden mukaan...

Entä oletteko kokeilleet jotain erityisesti odottaville suunnattua liikuntaa? Itse ilmoittauduin mammajoogaan, joka alkaa huhtikuun puolivälissä. Olen silloin jo viikolla 30, mutta on kuulema ihan ok aloittaa näinkin myöhään. Odotan kyllä innolla kurssin alkua :)

Hyviä vointeja kaikille!
 
Meillä liikutaan koiran kanssa lenkkeillen, ja uimalla. Itseltä löytyy vahvat lihakset lantionpohjasta aiempien harrastusten johdosta. Mikä kieltämättä on hyvä asia tässä vaiheessa, mutta luin tuolta synnytyspuolelta sellaisen jännän asian, että jos lihaksisto on "liian hyvässä" kunnossa, saattaa synnytys aiheuttaa todella pahoja repeämiä ellei anna paikkojen kypsyä rauhassa n. 3 vkoa ennen laskettua aikaa. Tämän oli kertonut ihan fysioterapeutti eräälle tuoreelle äidille joka oli revennyt erittäin pahasti... Tämä pisti itseni ainakin vähän miettimään asiaa, koska tuntuu että tästä on vähän ristiriitaisia tietoja liikkeellä, toki jokainen tapaus on omansa jne, mutta... Aion neuvolassa asiasta jutella, ja vähän kysyä mikä on sitten se todellinen tilanne, ja melkeen voisin kyllä pyytää sitten lääkäriäkin tarkistamaan kun sen aika tulee, että miltäs siellä nyt sitten ihan oikeasti tuntuu. Repeämät pelottaa sen verran kuitenkin, että aion hyvin suurella todennäköisyydellä minimoida urheilut loppuvaiheessa.. Venyttelystä tosin vois olla silloinkin hyötyä.

Noh, siis summasummarum, varmasti tekee liikkuminen ihan kaikille tosi hyvää, mutta itse ainakin aion neuvolasta tosiaan vähän kaivella tietoa tuosta lantionpohjan lihaksiston osuudesta. Olishan se huikeaa jos synnytys ei repisi alakertaa siihen kuntoon ettei siellä pääse mies vierailemaan moneen kuukauteen... ;)
 
Mulla on unohtunu koko lantionpohjalihakset. Jokuaika sitten tein niitä, kun oli muutenkin liitos-ja häpyluun kipuja, mutta nyt kun kivut on vähän hellittänyt niin ei oo lantionpohjalihaksiakaan tullut tehtyä.
Mä luin kans jokuaika sitten sen jutun niistä "liian hyvistä lantionpohjalihaksista" ja pisti kyllä miettimään, että missähän määrissä niitä lihaksia rupeis vahvistamaan!? Neuvolassa en muistanu edes kysyä.

Mä olisin kans halunnu johonkin mammajumppaan tai-joogaan, mutta ei täälä tuppukylässä mitään järjestetä. Toissapäivänä neuvolasta sain sellasen liberon julkaiseman raskausoppaan, jossa oli hyvät jumppaohjeet, kun vielä sais aikaiseksi niitä toteuttamaan.

Hyviä vointeja :)
 
Takaisin
Top