Lantion löystymistä ja alavatsakipuja

MPOP

Kommentoinnin ninja
Hei! Onkos muita, joilla olisi ollut lantion löystymistä? Mulla on nyt viimeisen kahden päivän ajan jatkuvasti ollut kovaa kipua lantiossa oikealla puolella varsinkin illalla nukkumaan käydessä jomottaa. Ja samoin oikealla puolella alavatsaa tosi inhottavaa kipua, joka tulee yleensä kun nousen seisomaan ja lähden kävelemään. Joka askeleella sattuu. Kävin jo tänään antamassa pissanäytteen ja fluor-näytekin otettiin, huomenna olis sitten lääkäriaika, kun eilen soitin neuvolatädille, että onko nää supistuksia vai mitä, kun tonne ihan alaskin tuntu ikävästi tuikkivan ja tuntu, että siellä joku lihas "kouristaa", ihan ku joku piikillä tökkisi!

Eli mitenkäs, onko muita, joilla olisi todettu lantion löystymistä, voisiko nuo kaikki kivut johtua vaan siitä, että paikat menee niin kovin löysiksi. On kyllä muutenkin ollut nyt mahassa tosi outo tunne nää viimeset pari-kolme päivää, toivottavasti ei ole mitään vakavempaa.. :s Vauva kuitenkin potkii ja möyrii suht normaalisti. Ehkä vähän vaisumpi ollut, tai sitten kiinnitän huomiota enemmän noihin kipuihin kuin liikkeisiin...
 
Täällä!

On tätä aiemminkin jo ollut mut eilisen koiran ulkoilutuksen jälkeen sattuu niin saatanasti! Jouduin tekemään nopean repäisevän liikkeen hihnalle kun jokin pitkässä hihnassa oleva koira tuli vastaan kulman takaa..ja siitä se sitten lähti. Olin menossa kenkäkauppaan ja en päässyt autosta ulos..kipu oli valtava. Ruokakauppareissun jälkeen kun pääsin autolta kotiin, kyyneleet valui pitkin poskia kipujen takia. Sivuttaiset jalan liikkeet, toisen jalan nostaminen, kyljen kääntäminen,seisomaan nousu yms sattuvat koko häpy-alueelle, nivusiin ja alaselkään. Yö oli myös tuskainen kun heräsin vähän väliä särkyihin ja kääntyä ei voinut ilman pidempää skarppausta ja kivun pelkoa.
Tätä kai tämä koko loppuraskaus tulee olemaan. Kipua, särkyä, vihlontaa, itkua ja hammasten kiristystä.

Löysin tällaisen viestiketjun millä voi vielä pelotella itseään jos sille päälle sattuu.. http://www.vauva.info/foorumi/index.php?/topic/1924-spd-symphysis-pubis-dysfunction/
 
täälläkin löytyy lantionlöystymiskipuja, kovistussuppareita ja liitoskipuja. Kaikki oman eilisen neuvola käynnin jälkeen kuuluu asiaan. Itselläni aina aamuisin on kipuja mutta vähän aikaa kun on seisaallaan niin helpottaa, vatsaa ns. polttelee ja vihloo eri kohtiin hetkellisesti. Iskias vaivaa joka todennäköisesti on näistä liitoskivuista. huonossa asennossa jos makaa esim sohvalla niin noustessa ylös meinaa hetkellisesti jalat kadota kun vihloo lonkkiin. mutta varmasti osa syyllinen  äkillisestä painon noususta, itselläni 26+5 ja painoo 10 kg tullut lisää. Kovistussuppareita tulee lähes päivittäin, masu menee kivikovaksi mutta ei kuitenkaan kivuliaita. hetken kestää.

Neuvolassa tosiaan kysyin että mimmosista kivuista ja oireista pitää ottaa yhteyttä, niin täti tuumasi että oikeastaan ihan milloin vain joku asia mietityttää ja tietenkin jos tulee epämääräisiä vuotoja. Meillä ainakin neuvolassa kehotetaan tosiaan olemaan yhteydessä heti kun siltä tuntuu eikä aristella yhtään :)
 
Helpottavaa tietää, että muillakin on samoja oireita, vaikka nää kivut onkin ihan kamalia! Onneks oli vauvalla kaikki hyvin, lääkäri epäili, että vauveli on potkinu just sinne alavatsalle oikealle, ku oli kipee, ja istukankin jotenki epäili vaikuttavan, ku se tossa edessä on, et se vois painaa. Ja varmaan noita kohdun kasvukipujakin oli osa noista, vaikka selkä on vieläkin kyllä välillä aika kipeä.. Ja lonkka myös! Mut jospa sitä pienen liikunnan avulla vähän vertyis aina, niin ei sit ois niin kipeet paikat. :)
 
mulla kipeytyy usein vasen lonkka ja muutenki vasemmalta puolelta tosta lonkan yläpuolelta, tänäänkään ei aamulla meinannu kyykkyyn päästä ku sattu niin hirveesti. tuntuu vaan oudolta et miks just vasen puoli ku viimeks terveydenhoitaja sano et tuntuu enemmän oikeella puolella vauva viihtyvän, ja sieltähän aina on sydänäänetkin löytyny..
 
Mulla on kans alavatsassa ja nivusissa inhottavaa vihlontaa. Lonkat sattuu varsinkin aamuisin ja kun nousee sängystä ylös meinaa jalat pettää kun lantion alueelta sattuu. Loppuviikosta töissä piti mennä paljon kyykkyyn ja siitähän ne nivuset ei tykänneet. Flunssassa olen viettänyt aikaa sohvalla ja asennonvaihtaminenkin sattuu. Toi alavatsan vihlominen on inhottavaa, vaikkakin johtuu varmaan juuri niistä kannattimien löystymisestä. 6 viikkoa äitiyslomaan, kauankohan pystyn töissä olemaan, nyt jo tosi inhottavaa. Yhä vaivalloisemmaksi se tästä kai käy. 
 
Mulla ei oo tähän mennessä ollut juuri mitään kipuja lantiossa, joskus päivän päätteeksi alaselkää jomottelee.
Nyt heräsin viime yönä pahaan oloon ja siihen, että alavatsaa polttaa. Luulin, että on kiire vessaan ja että vatta on jotenkin sekasin tai jotain, mut ei. Tuli sellasta aaltoilevaa todella kovaa kipua, joka toistu parin minuutin välein. Alkoi pienesti ja levisi koko alavatsaan ja sattu todella kovaa. Kivun aikana tunnustelin mahaa, mut ei mielestäni kovettunut niinkuin supistuksissa. Tosin en voi olla ihan varma. Tätä kesti joku vartin verran, paha olo jatkui vielä pidempään, kunnes jossain vaiheessa nukahdin.
Tänään oon vaan lepäillyt ja huomenna ajattelin soittaa neuvolaan, että tarviiko olla huolissaan... Mulla oli viime keskiviikkona neuvolalääkäri, joka totesi et mulla on kohdunsuu hiukan pehmennyt, mutta kiinni. Ei kuulemma huolta. Nyt kyllä vähän rupes huolettamaan...
 
Takaisin
Top