Lahtelaiset mammat 2010

Hehei!
Meinasin jo että minnekkäs se Siskoveli oikeen on hipsinyt piiloon kun ei meitil mitää kirjottele takasin mu vastaus jo odottelikin täällä valmiina [:)]

[:D]mulla ihan sama juttu,tosin meinasin tippua jumppapallon päältä persuksilleni lattialle Siskoveli:n tekstin lopun [:D]

Mieliteot on ollut lähinnä hedelmiä ja suklaata kohtaan,varsinkin appelsiini on sellanen mitä on oltava aina ja nimenomaan ne on oltava jääkaapissa ja jos ei ollu jääkaapissa niin itkuraivarit oli sillä hetkellä taattu (ihan keskellä yötäkin) [:D] [:@] sekin aivan turhasta alkaa itkemään mutta minkäs teet [8|] HormooniHirmu [8|] saattoi mennä alkuun parikymmentäkin appelsiinia/mandariinia päivässä [:D]

Inhotuksia?? mulla oluen haju on ollut pahinta mahdollista,kaupan kassallakin sattui useasti niin että asiakas saattoi vahingossa lipsauttaa käsistään lasisen olutpullon lattialle (suoraan kassahihnan eteen) ja siinä sitten kiva yrittää olla oksentamatta ja kakomatta. [:'(] tai jos mies oluen juonnin jälkeen tuli viereen ja oluen haju leijaili nenään niin siitä kyllä hyvin äkkiä läksin toisaalle [>:]

ei kuullosta kivalta toi ruskan sairasloma määräys,tosin kannattaa ottaa varman päälle [:)] pitää vaan kutsua ihmisiä kyläileen niin ei käy aika pitkäksi ja jos yhtään on kädentaitoja niin kuluttaa aikaansa vaikka maalauksien parissa niin ko täällä tehdään [;)]

Meijän piti mun isosiskon kanssa pitää lauantaisin tai sunnuntaisin masukuva päivä mutta asia sitten jäi kun molemmilla oli aina jotakin menoa sillä hetkellä,eikä meilläkään ole sellaisia joka viikolta otettuja kuvia,nyt vasta loppuajasta olen enempi tajunnut kuvia ottaa [:-]

Synnytystä en oikeastaan sen kummemmin jännitä [:-] ihme sinänsä....Enempikin jännitän sitä miten imetys lähtee sujumaan ja että saanko edes yrittää itse ensin lapsen kanssa touhuamista ennen kuin joku enempi tai vähempi tärkeilevä hoitaja tulee käsineen näyttämään mallia,niin imetyksen kuin muunkin suhteen,saattaa tulla sanaharkkaa niiden tätien kanssa jos tuppaa liikaa siihen väliin käsineen husimaan [:@] toki saa neuvoja antaa kun kysyn mutta ensin tahtoisin kovasti itse yrittää,kun eräälle ystävälle kävi niin että eivät antaneet EDES ensin tämän yrittää itse (liekö joku yli innokas opiskelijahoitaja ollut asialla kun niitäkin löytyy)

Tälle päivälle onpi tuo laps riittämiin riehunut ja pitänyt omaa kivaa masus,alkaa olemaan aika väsynyt...tosin en kamalasti ole kerennyt pitkälläni olemaankaan kun olen juossut pitkin poikin kauppoja. onneksi tän jumppapallon joku fiksu ihminen on keksiny,helpottaa oloa TODELLA paljon [:)]

löysin sen ammeen jota läksin hakemaan robbarista,sulonen mustekala kuvio vannan pohjassa [:)] .
vaatteita en sieltä lastenvaateliikkestä päässyt hakemaan kun se onkin tehtaanmyymälä eikä ole kun PE-LA auki,muutoin kiinni [8|] jotenkin niin mun tuuria [:D]

Heissan! Täällä kans yks Lahtelainen tuleva mamma! ikää on tällä hetkellä vielä 19 syyskuussa tulee kakskymppiä täyteen, mies täytti tänään 23 ja esikoista odotellaan. La on 23.6 [:)] Reilu vuosi sitten 11.4 juhlittiin häitä ja kaks keskenmenoa on koettu ennen tätä raskautta, joka on suhteellisen kivuttomasti edennyt tähän pisteeseen. Ens viikon tiistaina olis viimenen lääkärintarkastus, jossa sit tehdään se synnytystapa- ja kokoarvio samalla. Vähän jo alkaa jänskättää kun tuo laskettuaika vaan lähenee lähenemistään [:D]

ALKUPERÄINEN: Nuori äiti

Heissan! Täällä kans yks Lahtelainen tuleva mamma! ikää on tällä hetkellä vielä 19 syyskuussa tulee kakskymppiä täyteen, mies täytti tänään 23 ja esikoista odotellaan. La on 23.6 [:)] Reilu vuosi sitten 11.4 juhlittiin häitä ja kaks keskenmenoa on koettu ennen tätä raskautta, joka on suhteellisen kivuttomasti edennyt tähän pisteeseen. Ens viikon tiistaina olis viimenen lääkärintarkastus, jossa sit tehdään se synnytystapa- ja kokoarvio samalla. Vähän jo alkaa jänskättää kun tuo laskettuaika vaan lähenee lähenemistään [:D]

Joukkoon mukaan vaan [:)]

Viikkoja tänään tasan 39+0 [:)] . . . . . Kivulias yö takana,kiitos pohkeiden suonen vetojen [:@] herran pieksut,onneks tuo mies oli vieres,hiero pohkeita joka kerta kun vedot alko,itku tuli joka kerta ko sattu aivan jumalattomasti [:(] lapskin oli sitä mieltä et nyt ei anneta äiteen nukkua vaan pidetään pippalot mahassa [8|]

Siltikään vaikka puoli yötä valvottu,ei väsytä ollenkaan... Pidän peukut ja isot varpaat pystyssä että tänä viikonloppuna alkaisi tapahtua jo,vaikkakin tuo laps saattaa olla erimieltä mun kanssani tästä asiasta mut ainahan sitä saa toivoa [:)]

jos sitä vaikkas tukkansa laittais ja lähtis miehen kanssa kaupungille [:)]

Täällähän on jo kivasti porukkaa mukana! Nuori äiti, sulla on tosiaan enää lyhyt aika laskettuun aikaan. oot oikeestaan just niillä viikoilla, joista mä täällä haaveilen ja kovasti odotan [:)] ja tuntuu, että vielä siihen on ikuisuus!

Bluerose, mulla oli myös näppyongelmia koko alkuraskauden ajan, mutta sitten ne meni ohi.

....kunnes alkoi taas tossa pari viikkoa sitten! tuplasti pahempana. yks aamu vaan heräsin, katsoin peiliin ja säikähdin. tuntuu hassulta, kun ennen raskautta mulla ei oo ollut iho-ongelmia ja nyt sitten senkin edestä. on kyllä huvittanut useampaan otteeseen nää väittämät, että nainen on kauneimmillaan raskausaikana[:D] ei ihan mun kohdalla päde.

Kivipeikko, meinasitko käydä nyt viikonloppuna siellä lastenvaateliikkeessä? tuu sitten kertomaan, millainen paikka se oli!
mua on myös parina yönä muuten vaivannut noi suonenvedot pohkeessa. tai oletan, että se on suonenvetoa, ihan hillitön kipu ja pohje vetää jäykäks, eikä sitä kivulta pysty liikuttamaan. sen jälkeen se onkin sitten pari päivää arka kävellessä.

Mä täällä eilen säikähdin säännöllisiä ja suht kivuliaita supistuksia, joita tuli yli tunnin ajan silleen, että supistusten väli oli 5-15 minuttia. soittelin jo sairaalaankin hädissäni ja ne neuvoi tulemaan, jos supparit taas alkaa. vitsit että huolettaa, vaikka nyt just pitäis väkisin ottaa rennosti [&:]

Masuasukin pippalot sen kun jatkuu vaan [:D] Durasell pupu kerrassaan.. olis senkin helpompi vemputtaa kun suostuis ulos tulemaan,enemmän tilaa ja nähtävää [:D]

Ruska,mää kävin siellä eilen [:)]
ihan kiva paikka,tosin pieni pettymys sinänsä että siel enempiki puolvuotiaasta eteenpäin oleville paaperoille vaatetta..mut sitten ku laps vähä kasvaa ni voi sieltä hakea vaatetta,eikä mielestäni ollut edes kovin kalliita ne vaatteet mikä ihmetytti suunnattomasti.. enkä myssyä meiän paaperolle löytänyt,robbarista viimesen pienikokosen kävin ostamassa,hyllyt tyhjinä muuten sillä osastolla robbarissa...[8|]

[8|] kylmägeeli kuulemma hieman edes auttaa suonenvetoihin. kenties käydä hakemassa jos ensi yönä vielä samanlaiseks tuppaa menemään... Ah ihana mikä v a l a s k a l a olotila varsinki kun tuntuu et turpoo kun äitin pullataikina vaikka miten yrittää vettä ja nestettä juoda [:D] .... mut ei sillä,en valita,pianhan tämän pitäs jo helpottaa [:)]

Jos sitä taas hieman lähtis kävelylle ja ottais kameran matkaan,kun ulkonakaan ei ole enää niin tappavan kuuma [:)]...

mukava kuulla että tullut lisää lahtelaisia...jeh =)

kauhee ku tulee paniikki kun taas rupesin vuotamaan :S...mutta ensi ti on ensi ultra niin varmistuu laskettu ja onko kaikki kunnossa.

väsymystä piisaa ja mieskin kysyy oonko masentunut onko jokin hätänä ku vaan nukun...ei voi ymmärtää että mua vain väsyttää... hehehe

Iltaa mammat!

Kiva kuulla että luitte tekstini![:D]

Täälläkin naama kukkii aina vaan..eikä koskaan aikasemmin oo ollut tämmöistä..[:@] Väsymys ja näläntunne vähentynyt mutta huoli vaan kasvannut. Mitä parempi olo niin sitä suurempi huoli.Maanantaina on onneks neuvola ja koitetaan varmaan kuunella sydän ääniä vaikka viikkoja silloin vasta 10+0. Pari viikkoa vielä ultraa..

Joku kyseli synnytyspeloista/jännityksestä. Esikoisessa en pelännyt koska oon aika pienikokoinen ja ihmiset ties kertoa mulle etten mä pysty synnyttää normaalisti jne. Mä tietenkin uskoin ja oletin että keisarileikkauksella se tulee...ei  kuitenkaan käynyt niin,viikkolla 34 tuli vedet ja supistukset alko 4 päivää sen jälkeen. Ekoista supistuksista meni 3 tuntia kun poika oli ulkona.
Mitään kivunlievitystä en ehtinyt saada enkä oikeestaan ehtinyt ees kovasti jännittää. Synnytys sattui kyllä muttei se ollut ollenkaan niin kauheeta kun ihmiset antaa ymmärtää. Tietenkin synnytyksiäkin on erilaisia. Ite vaan päätin että se tulee nyt nopeesti kun mulla oli nälkä! :)
Nyt jännittää vähän enemmän, koska pelkään että ei kahteen kertaan voi mennä niin hyvin asiat. Ja viimeks pyysin kaikki mahdlliset kivunlievitykset (saamatta niitä) mut nyt en varmaan ota ennenkuin oon ihan varma etten selviä muuten.
Oli nimittäin mahtavaa tuntea kaikki. Ponnistusvaiheessa kun tuns oikeen että se tulee. Voi..nyt tulee kyyneleet ihan silmiin kun muistelee..

MIELITEOISTA
Joku puhu appelsiineistä...VAROITUS: ite söin esikoisessa satsumoita noin kilon päivässä ja nyt poika on vähän allerginen..[:-]Voihan se olla ettei siitä johdu mutta mitään muita allergioita ei ole.

Jos tässä jatkuu jutut tähän malliin niin kiinostaisko joku tapaaminen kesällä/alkusyksystä? sitä ennen vaikka facebookryhmä yms.missä vähän nähtäis että ollaanko jo tuttuja![:)]

Ai niin..törmäsin tänään kätilöön joka hoiti mua kun ootin esikoista(olin sairaalassa pariin otteeseen silloin) ja se kovasti toivotti jo tervetulleeksi! Tuli aika todellinen olo taas!

Nyt viikonlopun viettoon! Rentouttavaa iltaa ja huomista helluntaita!

allergiasta...äitini kertoi että hän söi koko mun raskausajan tomaatteja...mielitekonaan, ja mie olen vähän niille allerginen, joten kyllä kai sillä jokin perä on...

Siskoveli, kyllä mun mielestä ainakin olis tässä kesän/syksyn aikana kiva idea joku tapaaminen ja toi fb-ryhmä. Meillä tosin laskettu aika elokuun alussa, joten mun kohdalla tapaamisen kanssa pidettävä pieni varaus, että miten pääsee paikalle [:)] vielä kun on ensimmäinen raskaus, niin ei yhtään osaa sanoa, missä kunnossa sitä voi ihan viimeisillä viikoilla olla tai miten pian synnytyksen jälkeen pääsee kotoa neljän seinän sisältä.

Niin ja oli muuten kiva lukea sun kokemus synnytyksestä, tuli jotenkin sellainen olo, että eiköhän siitä selviä, kun ei noita asioita tosiaankaan pysty itse ennalta päättämään ja määräämään, vaikka miten tahtois [:D]
sä oot jo onnistunut noin hyvin ekalla kerralla ja vieläpä ilman kivunlievityksiä, joten ihan varmasti myös toka kerta menee nappiin.  Synnytitkö muuten päksissä?

Bluerose, ikävä kuulla noista vuoto-ongelmista, ne osaa olla kyllä tosi stressaavia. mulla oli myös koko alkuraskauden ajan vuotoa, tai siis viikon-parin välein ja vuoto kesti aina 2-6 päivää. siinä jo useamman kerran ehti pelätä, että tää oli nyt sitten tässä. netistä oli ihan turha etsiä asiasta tietoa, koska niinhän se on, että varmaan suurimmalle osalle sellainen ruskea vuoto on ihan normaalia alkuraskaudessa, mutta joillain se on sitten tarkoittanut, että asiat onkin pielessä. mulla ne säännölliset vuotelut loppui muistaakseni joskus viikolla 11. tosin viikko sitten tuli taas jotain pientä vuotoa, mutta se loppui parissa päivässä ja tiedän kaiken olevan kunnossa, kun olin lauantaina päksissä ultrassa + sydänkäyrällä, kun supisteli niin pahasti.

mutta sulla on jo huomenna se ultra, joten sitten asiat selviää, eikä tartte enää olla epävarmuudessa! tsemppiä paljon!

Heipat taas tällekin puolelle!
Jokos Kivipeikko on päässyt nauttimaan, ah niin ihanista ([:'(]), päksin sapuskoista? Sullahan oli laskettu aika ihan näinä päivinä?

Ihanaa kun vähän viileni ilma. On ollu niin hankalaa saada pojua nukkumaan helteillä eikä oo eväskään oikein maistunu. Aina kun imettää niin ollaan parin minuutin päästä molemmat ihan hikisiä ja sitten ei tuu syömisestä enää mitään. Pullolle taas yritetään opettaa mut ei onnistu sekään. Vielä kuukausi sitten osas oikein hienosti juoda siitäkin, mutta nyt jostain syystä ei enää kelpaakaan. Eipä pääse tää mamma mihinkään tuntia pidemmäks aikaa [&o]... Ja niinkuin suunniteltiin parin mammakaverin kanssa pikku päiväpöllyköitä satamassa kunhan taas ilmat sallii. No, säästyypä nekin rahat.

Fb-ryhmä ja tapaaminen kuulostaa mustakin hyvältä.

Tällä viikolla olis Tuukan 3kk neuvolakin. Saas nähä kuinka paljon on taas painoa tullut... Meillä kun ei todellakaan oo mikään hoikkapoika Hollolasta... paino menee + käyrällä ja pituus - käyrällä [:D]

Mäkin oon kyllä ihan mukana tossa fb-ryhmässä ja tapaamisessa! [:)] Kuulostaa ihan mukavalle!

Täällä eletään nyt jännittävää aikaa. Tais limatulppaa tulla tossa eilen. Illalla innostuttiin miehen kanssa heiluttelemaan peittoja ja muutamia tunteja sen jälkeen lurahti iso limaklöntti pikkuhousuihin ja vessassa vielä paperiin tuli sellasta venyvää limaa. Eihän se välttämättä mitään tarkota ettäkö mitään just nyt tapahtuis mut kyllä iski paniikki ja jännitys päälle!! [:D][:D] Huh huh.. Viime yön sitte supisteli sellasta ~10-15 min väliä. Ihan varma tosta välistä en oo kun nukuin aina välissä [:)] Ei mitenkään kovin kipeitä ollu supparit mut siitä erilaisia että nyt ne tuntu tosi voimakkaana selässä eikä enää niinkään mahassa! Aamulla on supparit helpottanu ja sellanen menkkajomotus jääny. Ainaki viikon sais kyllä pikkunen pysyä viel masussa niin olis ainakin täysaikanen! [:)]

NUORI ÄITI oothan pakannut kassit valmiiksi? Meil kävi just noin..
1. Peitto heilui 2. Tulppa irtos 3. lapsivedet seuraavana päivänä ja muutama päivä siitä lapsi ulkona! Muistan vielä kun olin kaverilla kylässä kun sanoin ohimennen että se tulppa tais irrota viime yönä ja kaveri suorastaan huus että " pois mun sohvalta, se makso 5 tonnii!" [:D] ja kotimatkalla tulikin vedet.

Päksissä synnytin ja itse pidin henkilökunnasta tosi paljon, vaikkakin kätilö huijas synnytyksessä: väitti että tummaa tukkaa näkyy jo ja poika oli ihan blondi![:)]
Ja monen synnyttäneen kanssa kun ollaan juteltu niin ovat samaa mieltä että vaikka sattuu niin ei se oo niin paha kun ihmiset väittää. Ja kipu eroaa esim. hammaskivusta siten että se sattuu sen aikaa kun synnytys on käynnissä, sitten kun vauva tulee ulos niin kipu katoaa, eikä sitä meinaa ees muistaa. Uskokaa vaan kaikki itteene niin kaikki menee hyvin.

Pitäiskö mun jo perustaa tonne fbehen ryhmä? Käyttääkö kaikki sitä? Sinne ois helppo lisätä masukuvia ja erilaisia linkkejä jne.
Ja esim kaikki ihania vinkkejä ristiäisiä/nimiäisiä varten.

Mä tulin just neuvolasta ja täti kuunteli sydänääniä ja ne kuulu! Olipas ihana fiilis. Viikkoja kuitenkin vasta 9+1. :)
Kaikki oli hyvin ja painoo tullut taas lisää..(yhteensä 3 kg) iik..

Noh..nyt mä syön vaan maissinaksuja kun tekee mieli jotain..

Erinomaista viikkoa teille ja meille!

Siskoveli: Just äsken pakkasin sairaalakassin! [:D] Huh! Nyt sitä vasta alkokin jännittää!! Iski tosi kova vimma saada nyt kaikki valmiiksi.. Laitoin vikan koneellisen pesee loputkin vauvan vaatteet ja aloin keittelee leluja ja tutteja ja järjestelee viel vauvan huonetta [:D] Toisaalta musta kyllä tuntuu ettei tää mihkään oo täältä viel tulossa [8|] Tosi ristiriitaiset fiilikset...

Mä ainakin käytän fb:tä ja mun puolesta perusta vaan!! [:)]

Huomen olis vika neuvolalääkäri ja se tekee samalla sen synnytystapa- ja kokoarvion. Ei malttais oottaa [:)]

Hyvä Nuori äiti, että pakkasit. Mulla oli poika sylissä 4,5h limatulpan irtoamisesta... Ja tuli ihan puskista. Hetkeä aikasemmin olin tyytyväisenä nukkunu päikkäreitä...

Ite olin pakannu kassin jo joskus 33 viikolla kun supisteli niin paljon. Käytiinkin sitten 34 ja 35 viikoilla hakemassa kortisonit kypsyttämään äijän keuhkoja. Onneksi poju kuitenki viihty masussa sinne 39 viikolle.

Kauheen kiva kun tuli taas näin kylmä. Enköhän mä ollu jo kerenny pakata kaikki paksummat vaatteet pois ja kellariin. Piti sitten vähän äsken säveltää useempaa kerrosta pojalle päälle, kun pihalla oltiin. Ihan lämmin tuo onneksi tuntui olevan. 

Johan taas äkistään vaunuissa, ei kai tykkää kun sade ropisee parvekelaseihin :)

Hellurei!

Pitipäs nyt sitten olla hurja ja liittyä keskusteluun mukaan, kun tällaiseen tuli törmättyä =)

Lahdessa on asusteltu nyt vähän reilu vuosi, Sievistä muutimme tänne. Yksi pieni prinsessa meiltä löytyy, reilun viikon päästä täyttää 2v. Toista odotellaan saapuvaksi loppuvuodesta, laskettu 11.11.2010. Itsellä tulee kesän aikana mittariin 29 vuotta. 

Nyt on Facebookissa ryhmä nimeltään Mammaryhmä [;)]. Laitoin sen salaiseksi, ettei kuka vaan pääse lukemaan meiän juttuja.  Kohta puolin töihin lähen mutta hyväksyn liittymispyynnöt illalla/ aamulla. Tervetuloa kaikki!

Mites BlueRose jakselee? vieläkö vuodot vaivaa? Tervetuloa Moikku!

Liittymispyyntö on nyt minun osalta laitettu eteenpäin! [:)] Kopsaan tuolta kesäkuisista tuon mun tekstin nyt tännekkin:

Meillä on nyt se viimonen lääkärintarkastus takana ja synnytystapa- ja painoarviot tehtynä  JA IHAN MIELETTÖMÄN HYVIÄ UUTISIA sieltä sain  Tämänhetkinen painoarvio vaavilla 2 489g ja arvioitu syntymäpaino vähän päälle 3kg! Omaan kuulemma synnyttäjän lantion eli alakautta synnytetään ihan normisti eikä mitään ongelmia pitäis tulla vastaan varsinkaan kun vauva on suhteellisen pieni!  Lisäksi vauva on laskeutunut ihan lähtökuoppaan, pää oli ihan siinä hollilla ja tuntuu sormella kokeiltaessa. ja vielä! kohdunsuu täysin pehmeä, sormelle auki ja reunaa jäljellä vajaa sentti!! Lääkärin mukaan vois lähteä syntymään vaikka ens yönä, mut voi olla että menis viel parikin viikkoa Nyt sitten vaan jännäillään et koska lähtö tulee!!!!

wau, vähänkö jännää, Nuori äiti!! se voi sitten olla lähdön paikka ihan milloin vaan [:)] joten onnea kaikista hyvistä uutisista!!

Siskoveli, liittymispyyntö ryhmään täältäkin nyt sitten lähetetty.

Niin ja tervetuloa Moikulle, miten sulla on raskausaika mennyt?

Mitenhän mulle tuli nyt ekaa kertaa sellainen olo, että odotankin synnytystä positiivisella mielellä... hmm. Kohta alkaa tosin se perhevalmennus, joten saa nähdä, mikä on mieliala sen jälkeen, kun siellä on käsitelty synnytystä. Toivottavasti sitä ei tehdä liian yksityiskohtaisesti, koska toisinaan ajattelen, että tieto lisää vaan tuskaa, enkä ihan kaikkea halua kuulla [:D]

Mahtavaa Nuori äiti!!! Toivottavasti pääset pian tositoimiin [:D] On kyllä hieno kokemus kaikenkaikkiaan. Vähän olen jopa kade kun teillä muilla se on vielä edessä [8|]

Kivipeikko taitaa olla päksissä kun ei oo mitään kuulunu [:D] Huippua!

Liittymispyyntö täältäkin laitettu!

Heipä hei!

Hyvin on raskaus sujunut! Massu pyöristyy kovaa kyytiä, paljon nopeammin mitä ensimmäisellä kerralla! Alkuun meni muutama viikko huonon olon kanssa taistellessa. Ruoka pysyi sisällä, mutta juuri mitään ei voinut syödä.. [&:] Nyt on sitten olo mitä mainioin, ulkoillaan pienen neidin kanssa paljon ja nautitaan kesästä! Kovasti odotetaan jo syksyä ja tulokasta.. Ihanaa saada neidille kaveri! Varsinkin kun tätä toista saatiin yrittää vuoden verran.. Toisaalta hyvä niin, nyt tulee oikeastaan kiva väli lapsosille [:)]. Yrityksen puutteesta ei ainakaan johtunut.. meniköhän sitten jopa yliyrittämiseksi [:D]

Harkitsen kovasti elämäni ensimmäisten bikinien ostamista kesäksi, kerrankin sais masu näkyä.. [:D]

Tänään rv 15+5

Niin ja pistin myös liittymispyynnön fb ryhmään =)

Takaisin