laajentunut aivokammio

suppilovahvero

Silmät suurina ihmettelijä
onko kenellekään kokemuksia lievästi laajentuneesta aivokammioista sikiölle? odotan kaksosia ja kummallakin oli vasen aivokammio lievästi koholla (9,7-10,3mm)

ensi viikolla menen sikiöseulontayksikköön missä asiaa tutkitaan tarkemmin.

huoli on suuri kun alettiin puhumaan mahdollisesta kehityshäiriöstä..
 
Hei Suppilovahvero!

Oletko millä viikolla?

Itse sain rv27 kiintymyssuhdeultrassa kuulla myös, että meidän vauvalla olisi mahdollista rakennepoikkeamaa aivoissa, tarkemmin ottaen pikkuaivojen alueella takakuopassa. Mitaksi sieltä saatiin 12,5mm. 10mm taitaa aivojen tuolla alueella olla se raja-arvo, jonka ylittävä tulkitaan epänormaaliksi. Laajentunut cisterna magna lukee potilaskertomuksessa, myös oli puhetta poikkeavuuksista vermiksessä sekä pikkuaivojen epäsymmetrisyydestä.

Lääkäri kyseli meiltä tulevilta vanhemmilta onko suvussa kehitysvammaisuutta tai merkittäviä rakennepoikkeamia (ei ole). Myöskään alkuraskauden seuloissa ei noussut esiin kohonnutta riskiä trisomioihin ja rakenneultrassa rv21 oli kaikki ihan ok (myös aivojen alueella). Vauva liikkunut vilkkaasti jokaisella ultrauskäynnillä ja liikkeet olleet symmetrisiä. Silti meidät tuolla ultrassa valtasi pohjaton huoli, että onko meidän pienellä jokin hätä. Ultraava lääkäri ei ehkä ollut vuorovaikutustaidoiltaan maailman paras myöskään, mikä ei tuossa tilanteessa ainakaan auttanut asiaa. :disappointed-face:

Saatiin sitten aika Naistenklinikan Sikiöntutkimusyksikköön, se oli tällä viikolla. Olin varautunut siihen vajaa kolme viikkoa murehtimalla ja varautumalla pahimpiin mahdollisiin uutisiin, kun lääkärin mielestä tilanne aiemmin oli näyttänyt niin huolestuttavalta.

Tämä NKL:n lääkäri aloitti ultraamisen kohdentamalla laitteen vauvan pään alueelle ja raastavan pitkän tovin oli hiljaa. Pidättelin itkua siinä minkä parhaakseni pystyin, kunnes lääkäri avasi suunsa ja totesi: "Täällähän näyttää itseasiassa kaikki yllättävänkin hyvältä". Menin siinä ihan lukkoon. Miten niin hyvältä? Mitä ihmettä sinä selität?

Kovasti hän siinä vielä mittaili ja tarkisteli. Kävi koko vauvan läpi päästä varpaisiin ja lopputulema oli siis koko käynnistä se, että mitään poikkeavaa ei nyt rv30 löytynyt. Mitä ilmeisimmin se aiempi suuri lukema, 12,5mm, oli joko mittausvirhe tai sitten vauva on ns. itse itsensä tuossa ajassa "korjannut". Piti todennäköisempänä mittavirhettä, sillä hän näytti vielä itse kuinka ultraamalla väärässä kulmassa saadaan helposti useammankin millimetrin heitto. Yksi millimetrihän on pieni asia, mutta tällaisissa tapauksissa sillä yhdellä millilläkin voi olla suuri merkitys. (Tällä käynnillä lääkäri sai siis lukemaksi 5-7mm.)

Rakenneultrasta eteenpäin, eli siitä n. rv20, jokainen vauva alkaa kasvaa kovin omaa tahtiaan. Toiset tulee vähän perässä, jotkut kasvaa aivan käyrien mukaan ja osa taas on sitten reilusti muita edellä. Raskauden puolivälin jälkeen vauvan kasvu ja kehitys kiihtyy huomattavaa vauhtia ja aiemmin todettu jonkin kehonalueen poikkeavuus voi helposti korjaantua itsestään. Se on hyvin todennäköistäkin, siksi en sinuna vielä panikoisi liikaa.

En tiedä auttaako kertomukseni sinua yhtään, voisinpa jotenkin rauhoittaa mieltäsi. Tuo huoli ja stressi jota nyt varmasti koet on suurta, tiedän sen kun itse olin samanlaisessa tunnemyllerryksessä hetki sitten vielä. Tarkoitukseni ei myöskään ole rehvastella, että meidän vauvalla on nyt kaikki hyvin. Toivon vaan sydämeni pohjasta että sinunkin huolesi olisi loppujen lopuksi turhaa ja kaksosillasi olisi kaikki hyvin. :crying-face::red-heart:
 
@samalia olen nyt viikolla 21!

kiitos suuresti viestistäsi ja olen itse yrittänyt nyt tsempata itseäni että ensi viikolla tiedän enemmän.

toivon kovasti että kaikki olisi hyvin ja ihanaa kuulla että teillä meni hyvin asiat! ❤️
 
minulta otettiin lapsivesinäytteet kummaltakin sikiöltä ja viikko piti kestää että tuli vastaukset. kummallakin oli normaalit kromosomit 🥰 lääkäri halusi myös varmuuden vuoksi tehdä sikiöille aivojen mri tutkimuksen mikä oli hyvin erikoinen kokemus. siinä näkyi ainoastaan että kummallakin oli toinen aivokammio hieman laajentunut 10mm, muuten normaalit löydökset.

tällä viikolla kävin uudelleen naistenklinikalla missä kummallakin normaalit aivokammiot (alle 10mm) 🥰

nyt yritän huokaista ja ajatella että kaikki menee hyvin ❤️
 
Takaisin
Top