La marraskuu 2016

Mulla oli eilen pitkästä aikaa vissiin supistuksia ( tai mulle on sanottu että ne on supistuksia ). Esikoista odotan , joten ihan varma en oo..
Vatsa meni ihan kovaksi ja siihen liittyy aaltoilevaa särkyä. Epämukava olo ja särky lisääntyy jos liikkuu. Esim. Sängyssä maatessa saattaa loppua ja vatsa alkaa pehmenmään. Sit kun nousee se alkaa kramppaa taas heti , ihan ku olis tehny vatsalihaksia ja menee kovaksi palloksi ja särkee.. mulla myös yleensä näiden kanssa on tullu inhottavaa alapään tykytystä mikä ei kyllä satu..

Luulen että mulla stressi vaikuttaa näihin. Jouduin meinaan eilen varailee hammaslääkäri aikaa ja millään en meinannu saada ja säädin niiden kanssa. Sit ku sain sen ajan alkokin tää kamala jännitys/ pelko. Menen tänään siis tulehtuneen viisaudenhampaan kirurgiseen leikkaukseen. Pitää paloissa leikata irti kun se on tuolla ihan vaaka tasossa :o
Eikä nyt silleen toi leikkaus , mut enemmän viel jännittää et vedän jotku allergia reaktiot mitkä lapselle haitaksi tai sit tulee joku leikkaus alueen tulehdus / pöpö.. huoh.

Lakritsi, tsemppiä! Mulla oli pari vuotta sitten just samanlainen tilanne viisurin kanssa. Tänään myös hammaslääkäriin paikkaamaan reikää.

Neuvolasta kotiuduttu, hb 119 ja rautaa testaan nyt parin viikon ajan. Epäili korkeaa sykettä ja hengenahdistusta paniikkikohtaukseksi. Vähän kyllä epäilen.. Verenpaine 115/87 ja pulssi 105, hups. Painoa tullut nyt kaikkiaan 5kg. Vaikka tyttö liikkuikin mahassa aika vikkelään niin oli kyllä vähän etsinnässä sykkeet!

Rv 27+5

Varpahat, minulla on samanlainen suhde verenpaineella ja sykkeellä. Siis normaali verenpaine ja korkea syke. Silloin kun syke nousee epänormaaliksi, niin myös hengästyttää. Minulla ei kyllä varmasti liity paniikkihäiriöön. Niitä tulee ja menee ja suhtaudun niihin rauhallisesti. Eihän se normaalia ole, mutta uskon, ettei kauhean vaarallistakaan. Seuraan sykettä sykemittarilla, korkeimmillaan leposyke on ollut 137. Eilen ei ollut yhtään kertaa sykehäiriöitä, muuten on ollut päivittäin muutaman kerran.

Mua harmittaa kun äippärahat tulee vuoden 2014 tulojen perusteella. Jos ois mennyt tän vuoden 6kk tulojen mukaan ois ollut huomattavasti paremmat. Muutamasta satasesta jäi kiinni että ei ylittynyt tuo 20%. Eli nyt jää kouraan vaivaiset 740€/kk. :grumpy:

Mä en ole ihan varma onko mulla supistuksia. Maha tuntuu puolet päivästä kivikovalta, mutta ei ole kipuja. Joskus ehkä tuntuu pientä kipua.

Taas on emätintulehdus :mad: Pari kuukautta sitten oli tulehdus johon söin kuurin ja ollut siitä lähtien sellainen tunne että se ei tehonnut ja oikeassa olin. Ennen edellistä tulehdusta mulla on tainnut olla jo pitkään tulehdus päällä. Eli emätintulehdus on ollut päällä lähes koko raskauden ajan. Mitään oireita ei ole muuta kun muutaman kerran päivässä valuu isompi määrä valkuaista.
Onkohan muuta haittaa kun mahdollinen ennenaikainen synnytys.

29+6

Taas on emätintulehdus :mad: Pari kuukautta sitten oli tulehdus johon söin kuurin ja ollut siitä lähtien sellainen tunne että se ei tehonnut ja oikeassa olin. Ennen edellistä tulehdusta mulla on tainnut olla jo pitkään tulehdus päällä. Eli emätintulehdus on ollut päällä lähes koko raskauden ajan. Mitään oireita ei ole muuta kun muutaman kerran päivässä valuu isompi määrä valkuaista.
Ootko testannut maitohappobakteereja syödä? Mulla oli esikoista odottaessa toistuva hiiva. Ainut mikä auttoi oli nuo maitohappobakteerit.

marre Mulla kans menee nää tulohommat ihan tyhmästi. Eniten olen ollut töissä 2015 syksy/talvi ja 2016 kevät/alkukesä. Vuonna 2014 keskityin vaan saattelemaan opinnot ja gradun päätökseen, enkä erityisemmin töissä käynyt. Mä varasin ihan ajan kelasta ja meen sinne ens viikolla palkkakuitteineni, kun olin ymmärtänyt et jotenkin voi kans säätää erinäisistä pätkistä noi rahat jos on siis tehnyt pätkää ennen äitiyslomaa. Mut en sitten tiedä auttaako mulla nekään mihinkään, kun edellisestä pätkästä ennen äitiyslomaa on sitten taas jo useampi kuukausi.

Mulla on noita harkkasupistuksia alkanut olemaan enempi, etenkin jos päivä ollut touhukas niin koko ilta on yhtä harkkasupistusta. Ei nyt kipeä ole, mut tosiaan vatsa menee kovaksi ja tuntuu et meinaa revetä tosta alavatsalta eli siis semmonen kiristävä tunne.

Huhhei, mä vaan teen hankintoja, vaikka mitään ei saanut ostaa ennen kuin remppa on valmis. :p Tonne hankintoihin laitoinkin mun päivän kirppislöydöt ja eilen tein Torikaupat neljästä kestovaipasta ja leikkimatosta. Jos olen ihan hissukseen niin ei mies varmaan mitään huomaa, vaikka olohuoneen remppakasaan ilmaantuukin pari kassillista lisää tavaraa. :grin

Täällä kans huomenna neuvola. Vähän toi paino jännittää. Ihan perusterveellisesti ja normaalisti syön ja liikunkin, mut silti pelkään miten sitä on tullut. Kuulun siitä outoihin ihmisiin, etten oikein tykkää makeasta, eikä roskaruokaakaan ole tullut syötyä aikoihin. Eli syömisten kanssa ei sikäli ongelmia, mut ehkä sitä tulee sitten syötyä kuitenkin hiukan liikaa tai jotain.

Muokattu viimeksi:
Mua harmittaa kun äippärahat tulee vuoden 2014 tulojen perusteella. Jos ois mennyt tän vuoden 6kk tulojen mukaan ois ollut huomattavasti paremmat. Muutamasta satasesta jäi kiinni että ei ylittynyt tuo 20%. Eli nyt jää kouraan vaivaiset 740€/kk. :grumpy:

Mä en ole ihan varma onko mulla supistuksia. Maha tuntuu puolet päivästä kivikovalta, mutta ei ole kipuja. Joskus ehkä tuntuu pientä kipua.

29+6

Mullakin oli tulehdus ja määrättiin paikallinen antibiootti ja paikalliset maitohapot samanaikaisesti ja vielä perään toinen tasapainottamaan bakteerikantaa.
Ja niitä voi käyttää myös jatkossakin, niin bakteerikanta pysyy hyvänä, eikä ala villiintymään.
Ja nimenomaan paikallinen!
Painotettiin apteekissakin.
Ja sain kyllä pari A4 kokosta paperia faktaa siitä tulehduksesta ja sen hoidosta ja kyllä siinä oli maininta mm. ennen aikasen synnytyksen vaarasta ymym.
Että kyllä kannattaa hoitaa hyvin kuntoon.

Mä olen jo muutaman kuukauden syönyt maitohappobakteereja, mutta niistä ei ainakaan ole ollut apua. Täytyypäs kokeilla niitä emätinpuikkoina jos ois apua. Kiitti vinkistä Moona78!

Mulla on myös tosi matalat verenpaineet (korkeimmillaan n. 100/70) ja suht korkea leposyke. Nyt muutaman viikon aikana on tullu semmosia "kohtauksia" että päähän nousee kylmä hiki, alkaa pyörryttää ja tulee paha olo ja silloin mun leposyke on aina kohonnut 110-120 paikkeille. Saattaa kestää tunninkin ennenkuin menee ohi ja on tosi epämiellyttävä tunne, mutta neuvolan mukaan ihan normaalia. Silti tosi inhottavaa koska en enää uskalla yksin lähteä mihinkään meidän lähi ostaria pidemmälle, esim kaupoille tai lenkille koska saatan yhtäkkiä voida tosi huonosti ja sillon on pakko päästä istumaan tai makaamaan etten pyörry.

rv 30+0

Mulla on myös tosi matalat verenpaineet (korkeimmillaan n. 100/70) ja suht korkea leposyke. Nyt muutaman viikon aikana on tullu semmosia "kohtauksia" että päähän nousee kylmä hiki, alkaa pyörryttää ja tulee paha olo ja silloin mun leposyke on aina kohonnut 110-120 paikkeille. Saattaa kestää tunninkin ennenkuin menee ohi ja on tosi epämiellyttävä tunne, mutta neuvolan mukaan ihan normaalia. Silti tosi inhottavaa koska en enää uskalla yksin lähteä mihinkään meidän lähi ostaria pidemmälle, esim kaupoille tai lenkille koska saatan yhtäkkiä voida tosi huonosti ja sillon on pakko päästä istumaan tai makaamaan etten pyörry.

rv 30+0

Mulla samanlaisia kohtauksia sillon tällön, enemmän yleisillä paikoilla. Onnea 30 rajapyykistä! :)

Mulla tulee noita korkea-sykkeisyys ongelmia erityisesti sillon, kun kilpirauhasarvot on pielessä, vaikka sykkeen pitäisi madaltua.

Mä oon alkanut päivä päivältä enemmän miettimään tulevaa synnytystä. Eniten ehkä pelottaa synnytyksen kesto ja ehtiikö sairaalaan ajoissa. Esikoisen synnytys alkoi supistuksilla kotona ja koko synnytys kesti n. 9 tuntia. Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on tosikon kohdalla synnytyksestä ja oliko paljon nopeampi synnytys?

Mä oon alkanut päivä päivältä enemmän miettimään tulevaa synnytystä. Eniten ehkä pelottaa synnytyksen kesto ja ehtiikö sairaalaan ajoissa. Esikoisen synnytys alkoi supistuksilla kotona ja koko synnytys kesti n. 9 tuntia. Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on tosikon kohdalla synnytyksestä ja oliko paljon nopeampi synnytys?

Mulla ei kokemusta vielä tosikon synnytyksestä ja kokemuksia kuulisin itsekin mielelläni. Mulla alkoi eka synnytys lapsivesien menolla ja siitä pian alkoivat supistukset. Lapsivesien menosta esikoisen syntymään meni 8h. Äidilläni alkanut kaikki kolme synnytystä samalla tavalla ja kestokin ollut kaikissa suht lyhyt. En nyt muista oliko sillä seuraavat synnytyksen miten paljon nopsempia. Jotenkin odotan et tää toinenkin synnytys alkaisi samalla tavalla. Itse emmin esikoisen synnytyksen aikoihin, et kehtaako sinne synnärille nyt lähteä, et varmaan lähettävät takasin, mut äiti hoputti, et ala mennä jo, ei siinä kauaa kestä ja eipä sitä enää takasin kotia lähdetty ilman vauvaa sylissä.

Mulla oli toka synnytys paljon pidempi kuin eka. Eka oli nopein. Mulle synnytys on aivan ihana asia <3 . Odotan sitä todella paljon. Vaikka vauva syntyisi matkalla, niin useimmat synnytykset menee silti hyvin.

Mulla esikoisen kohdalla merkattiin synnytyksen kestoksi 9h ja tokan kohdalla 12h. Mutta esikoisen aikana oli kyllä synnytys alkamaisillaan jo paaaaljon aiemmin kuin mistä se merkattiin alkamaan. Merkattiin muistaakseni vasta siitä, kun alkoi supistukset olemaan säännöllisiä ja tosi kipeitä. Tosikon synnytyksessä supistukset oli saman tien säännöllisiä, mutta tosi kipeitä vasta 8h kuluttua niiden alkamisesta.

Ekan kohdalla olin sairaalassa 9h ennen vauvan syntymää, toisen kohdalla alle 3h. Toka oli helpompi, avautuminen tapahtui nopeampaa ja ponnistusvaihe kesti vähemmän aikaa. :)

Muokattu viimeksi:
Ekan synnytyksen kestoksi on kirjattu 10h, mutta ennen sitä mulla oli semmonen 10h hyvin epäsäännöllisiä ja jumalattoman kipeitä supistuksia. Ponnistusvaihe oli 30min, kun oli epiduraalin vuoksi vähän ponnistussuunta hukassa. Toisella kertaa meni vedet, mutta suoistukset alkoi vasta muutama tunti myöhemmin, mutta heti säännöllisinä. Synnytyksen kokonaiskesto oli 6h josta ponnistus 1min. Ja kolmas synnytys alkoi verisellä vuodolla, jonka vuoksi piti mennä näytille, mutta mitään hätää ei ollut ja sisätutkimuksessa olin jo 4cm auki, vaikka ei ollut supistuksia. Päästiin suoraan saliin ja aika nopeasti sit edettiin ja oisko ollut kokonaisaika 4-5h. Ponnistusaikaa en muista, ehkä 10min.

Tuosta synnytyksestä puheennollen, aloitin tuonne synnytysketjun mihin voi kirjoitella mietteitä, pelkoja, toiveita ym.. Täällä se ainakin alkaa enemmän ja enemmän pyörimään ajatuksissa.

Tänään on hyvä päivä! Hain äitiyspakkauksen postista ja nyt on hammaslääkärilläkin käyty:)Kymmeneen vuoteen nyt oli eka reikä ja tähän saldoon olen enemmän kuin tyytyväinen.

Ja onhan myös erinomaista, että mies pitää ensi viikon jälkeen ainakin kolme viikkoa esikoisesta tulleita isyysvapaita. Nämä on ihan vahingossa jäänyt näin viimetinkaan, johtuen miehen yrittäjyydestä, mutta nyt se tulee parempaan kuin hyvään rakoon!!! :happy:

Rv 26+6

Minulla ensimmäinen synnytys kesti 6h ja toinen 8h. Olin aina ajatellut, että ensimmäinen olisi hitain.

Mulla taas on mennyt "oppikirjamaisesti" ja synnytysten kestot puolittuneet. Esikoisen synnytyksen kesto oli vajaa 10h ja toisen vajaa 5h. Toisen synnytyksen aikaan luulin, että avautuminen kestää pitempään ja olin ehkä vähän liian pitkään kotona, sairaalassa ehdittiin olla alle tunti kun lapsi oli syntynyt ja tietysti piti mennä ihan luomuna synnytys läpi. Toivon todella, että tämä kolmas synnytys olisi hitaampi koska pelkästään sairaalaan on nyt matkaa reilu 1,5h. Synnytykset on aina käynnistyneet kipeillä supistuksilla, jotka on tuntuneet alaselässä. Toivon, että samoilla oireilla alkaa nytkin niin helposti tunnistan, milloin on sitten tosi kyseessä.

Takaisin