La marraskuu 2016

Oon huomioinu etten ota maitotuotteita ton raudan kans ja juonu lasin appelssiinimehua sen kans. Mul ei kestä maha ottaa tyhjään mahaan rautaa ni kaippa seki vaikuttaa. Voiko refluksitauti heikentää imeytymistä? On mulla siihen lääkitys mutta joka aamu en muista/ehdi ottaa mutta ei mua kyllä koko ajan närästäkään.
Nyt ostamassani raudassa on toi C-vitsku mukana. Katotaan mitä maha tykkää :)

Mites jos 2014 on ollut huomattavasti alhaisemmat tulot kuin vuonna 2015? Täytyy varmasti käydä Kelassa...:confused:

Hih, oon tässä monena päivänä tuskaillut kun joudun hinkkaamaan ja hankaamaan mahani kanssa koko prkl vessan lattiasta kattoon puhtaaksi. Mies ei meillä osallistu kun pöntön pesuun. TÄHÄN PÄIVÄÄN ASTI. Meille tuli talouteen HÖYRYPESURI! Tuolla mies nyt innoissaan höyryttelee lavuaaria ja kaakelilattiaa :laughing021

Mites jos 2014 on ollut huomattavasti alhaisemmat tulot kuin vuonna 2015? Täytyy varmasti käydä Kelassa...:confused:
Jos ensimmäistä odotat niin;
Äityisraha lasketaan joko 2014 vahvistetun verotuksen mukaan tai edellisen 6kk jos on ollut töissä ja 20% paremmat tulot ku vahvistetusta verotuksessa..

2015 tuloja et saa hyödynnettyä :meh:

Hui kauheeta te jotka ootte jo rv 30+, miettikää ny miten lähellä! Ja voi alkaa olemaan jo melko turvallisilla mielin jos synnytys alkaisi.. En muista minkä kuun LA ryhmässä oli joku joka synnytti rv 32.

Rv 27+4

No toivottavasti ny ei vielä kuitenkaa syntyis mut hoksasin kyl pointin musta ois jees jos vaavi syntyis vaikka viikkoa aiemmin... ois kerenny vähä naattia äippälomasta ennen synnytystä mutta ei kuitenkaa tarttis ootella yliajalle (ja jos vaik nyyttiki ois vähä pienempi syntyessään nii ei tarttis mitään 4 kg pötköö pakertaa ulos :laughing021)

Täälä tuntuu pikkusen hikka ekaa kertaa! On se jännää :) kuuntelin vielä doplerillaki niin hikka sillä tosiaan on, maha aina heilahtaa hikan mukana! Tuntuu niin oudolta ajatella että se tosiaan voi hikotellaki <3

Pikkumyy 29+6

Kyllä tän mahan kans näköjään pystyy treenaamaan lihaskuntoa/punttia ilman supistuksen supistusta :D . Oon kyllä keventänyt treeniä niin, että koko treeni kestää 30-40min. Ja ainakin toistaiseksi pyrin tekemään jalkaliikkeet ennemmin trx-nauhoilla. Ei ne voimatasotkaan nyt edellisistä treeneistä ollut juuri tippuneet, eli kyllä sitä vauvaa jaksaa pyöritellä. Ja kun pidän hartiat nyt hyvässä kunnossa, niin toivottavasti säästyn vauvan nostelusta johtuvista hartiavaivoista ja migreenistä.

Huomenna onkin sitten nuorimmaisen eka kerhopäivä ja lähdetään aamusta fillarilla liikkeelle keskimmäisen ja nuorimman kanssa. Meillä esikoinen fillaroi/kävelee 10-20km päivässä. Ihan rauhallista hyötyliikuntaa siis. Ja päälle sitten treenit. Taitaa pojalle kehittyä aika uskomaton aerobinen kunto. Mä en siis patista poikaa, mutta se fillaroi koululle ja takaisin. Ja tänäänkin koulun jälkeen halusi lähteä kavereiden kanssa kaupungille.

Mä multitaskasin taas ja hoidin lasten iltatoimet samalla kun oli treenistä sarjatauot :D . Kulmasoutujen välissä kävin leikkaamaan leivät ja laittamaan voileipätarpeet pöytään. Ja reisikoukistuksen sarjatauoilla lasten hampaiden tarkistuspesut. Nyt on jo muksut hetken olleet sängyissä ja mä olen juonut palautusjuoman. Enää on iltatiskit ja keittiön siivous. Niin ja esikoiselle tarvii silittää kauluspaita huomista koulukuvausta varten. Sen jälkeen loppuillan varmaan luen ja neulon.

Eiköhän se lepo ole sitten ansaittu.

Näistä kelajutuista vielä, että onko kellään tietoa/kokemusta kuinka menetellään kun haluaisin ennemmin korvauksen laskettavan niin kuin aikaisemminkin. Eli sain tietooni toista lasta odottaessa, että korvaus voidaan laskea myös edellisen äitiyspäivärahan mukaan, eikä uusimman verotuksen. Silloin sain automaattisesti kakkosen jälkeen samoista tuloista laskettua korvausta, kuin esikoisestakin. Nyt kuitenkin eilen tulleiden papereiden mukaan lasketaan suoraan 2014 vuoden mukaan mikä harmittaa...

Inhoan näitä kela-asioita, kun tuntuu ettei oikein koskaan voi luottaa siihen, että menis kerrasta oikein. Viimeksikin valitin päätöksestä ja se oli satojen eurojen arvoinen valitus

Mulla meni vedet esikoisesta 34+6 eli tässä olis niinkun reilu kuukausi enää jos samanlailla menis (toivon kyllä että vähän pidempään viihtyis sisäpuolella). Yliaikaseks ei kyllä tarvis mennä, sen verran tiukkaa teki pusertaa toi 2,5-kiloinenkin ulos, että jos sellaiseksi äitinsä (4080g), isänsä (4300g) tai mummonsa (5300g) kokoiseksi kasvaa, niin sit ei kyllä alateitse tule onnistumaan. Mutta kun sitä kokoa on nyt tarkkailtu kuukauden välein, niin eipä taida ainakaan liian isoksi kasvaa tuo meidän poikanen. Lääkärikin lohdutteli, kun jännitin sitä lyhytkasvuisuusdiagnoosia, että "ehkä sä vaan teet pieniä vauvoja". Niin, ehkä :)

piipaa 30+1

Näistä kelajutuista vielä, että onko kellään tietoa/kokemusta kuinka menetellään kun haluaisin ennemmin korvauksen laskettavan niin kuin aikaisemminkin. Eli sain tietooni toista lasta odottaessa, että korvaus voidaan laskea myös edellisen äitiyspäivärahan mukaan, eikä uusimman verotuksen. Silloin sain automaattisesti kakkosen jälkeen samoista tuloista laskettua korvausta, kuin esikoisestakin. Nyt kuitenkin eilen tulleiden papereiden mukaan lasketaan suoraan 2014 vuoden mukaan mikä harmittaa...

Inhoan näitä kela-asioita, kun tuntuu ettei oikein koskaan voi luottaa siihen, että menis kerrasta oikein. Viimeksikin valitin päätöksestä ja se oli satojen eurojen arvoinen valitus

Mulla se ainakin laskettiin Kelassa automaatisesti samoista tuloista kuin jo aikoinaan esikoisesta. Tämä tuleva lapsi on siis meidän kolmas. En kylläkään muista mitä itse hakemukseen olen laittanut... Mulla siis ollut parhaimmat tulot ennen esikoisen syntymää ja koska ikäero lapsilla on toisiinsa se alle 3v niin samoista tuloista on laskettu aina. Edellyttää tosiaan tuota, että syntyvän lapsen ja edellisen ikäero ei ylitä kolmea vuotta.

Olen kysynyt jo aiemminkin mutta miltä supistukset tuntuvat? Mulla on nyt alkanut tulemaan ihmeellisiä vatsakipuja enkä tiedä onko ne esim suolistoperäisiä vai mitä, kun ei tiedä mihin verrata.. Huomenna kyllä on neuvola missä ajattelin kyllä kysyä asiasta.

Rv 27+4

Varpahat,minulla supistukset tuntuneet menkka jomotuksilta ja polttavilta aalloilta alavatsalla. Joka raskaudessa supistukset alkaneet vasta kun synnytys on käynnistynyt. Jotenkin ne heti vaan tunnisti supistuksiksi vaikka en koskaan ollut niitä tuntenut ja monesti arvuuttelin mahakipujani että onkohan nämä niitä supistuksia. Vatsa myös menee kivikovaksi samalla.
30+2

Jos ensimmäistä odotat niin;
Äityisraha lasketaan joko 2014 vahvistetun verotuksen mukaan tai edellisen 6kk jos on ollut töissä ja 20% paremmat tulot ku vahvistetusta verotuksessa..

2015 tuloja et saa hyödynnettyä :meh:

Huh, pitäisi kyllä olla 20% suuremmat nyt viimeisen 6kk aikana kuin 2014. Jes kiitos :)

rv 29+3

Mullakin noi harjoitussupistukset tuntuu siltä että vatsa on kivikova ja sitten vatsaa jomottaa.. Tullut kaksi kertaa vähän "rajumpia".. Mennyt nopeasti ohi :)

Miulla varpahat supistukset oli ihan samanlaisia kun kuukautiskivut, eli vatsa kramppas. Esikoista oottaessa ekat supistukset tuli sillon kun synnytys käynnistyi, ei tarvinnu miettiä oliko supistuksia. Nyt on ollu vasta harjoitussupistuksia, eli selkään sattuu ja on jäykkä ja maha kovettuu mutta ei satu.

Joo eli harjoitussupistuksia mulla tulee iltaisin kun menee selälleen, silloin ainakin huomaan miten vatsa yhtäkkiä kovettuu mutta kipuja ei ole. Kävellessä vatsa on myös ihan kivikova mutta niin ilmeisesti kuuluukin olla? Joskus tulee semmoisia nopeasti ohi meneviä kipuaaltoja, tai vihlomisia mutta ne on vissiin sitten muusta syystä johtuvia?

Miulla ainakii tulee kävellessä just niitä harjotussupistuksia, eli siks vatsa kovettuu. Veikkaisin varpahat samaa? Luulisin et vihlomiset ja kivut on jotain muuta. Itelläni ainakii välillä jotai ihme kipuja vatsan alueella mut en oo huolissani niin pitkään kun ei oo kuukautiskivun tyyppistä kipua. Usein vihlomiset jotain suolistoperäistä, tuntuu nuo suolistokivutkin erilaisilta raskauden aikana. Mutta siis sanoisin että niin pitkään kun ei kuukautiskivun kaltaista kipua ole niin ei hätää, tähän tilaan nyt kuuluu vaan kaikenlaiset kolotukset ja jomotukset :grin

Itelle supistus = vatsa menee kivikovaksi ja sattuu niin, että tekee melkein mieli kiroilla vatsaa pidellen. Ja enemmän kipu on ollut aina alavatsalla ja alaselässä. Siksi synnytyksen yhteydessä on ollut jotenkin helpompaa ja rauhoittavaa vähän tepastella ja hieroa selkää, kuin olla vaan paikallaan.
Mutta onneksi ainakin vielä nämä omat sairaslomaakin aiheuttaneet supistukset rauhoittuu levolla ja vahvalla magnesiumilla.

Takaisin