La marraskuu 2016

Mulla menee kyllä Emmerdalen kattominen nyt niin tunteisiin, ihanku ite asuisin siellä kylässä! Huhhuh..

Toisen napavaltimon puuttumisen takia on nyt käyty kasvukontrolliultrassa. Siellä näkyi arviolta 1,458 kg vilkkaasti liikkuva vauva, joka kasvaa hyvin käyrillä. Pienen reiän sydämestä lääkäri löysi (samanlainen kuin esikoisella, pitäisi sulkeutua itsekseen), joten sen vuoksi vielä perinnöllisyyspuolelle sairaalaan lähete. Ihana lääkäri antoi kännykkänumeron, jotta voin sen jälkeen laittaa hänelle viestiä ja varataan sitten vielä yksi kontrolliultra myöhemmäksi. Kun lähete pelkopolille ja synnytystapa-arvioonkin on vetämässä, niin kyllähän tässä saa tutkimuksissa rampata. Mutta parempi tietysti kun huolehditaan.
Hienosti on kasvanut teillä vauveli. Paljonko sulla oli nyt viikkoja? Mulla oli sillon tasan 28+0 ja painoarvio 1020g. Seuraava on kahdenviikon kuluttua 32+0 viikoilla. En tiedä seuraako miten tiheästi loppuraskauden tuota vauvan kasvua. Nyt mentiin alakäyrillä,mutta ei kuulema vielä huolta. Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun saakka..

Mulla menee kyllä Emmerdalen kattominen nyt niin tunteisiin, ihanku ite asuisin siellä kylässä! Huhhuh..

MULLA KANS! :hilarious: Viime yönä kahtoin tallennukselta perjantain ja maanantain jaksot, ja voi hyvä ihme ko piti vollottaa :nailbiting: Kohta pääsee tämän päivän jaksojen kimppuun, jahka saa esikon nukkumaan.

MULLA KANS! :hilarious: Viime yönä kahtoin tallennukselta perjantain ja maanantain jaksot, ja voi hyvä ihme ko piti vollottaa :nailbiting: Kohta pääsee tämän päivän jaksojen kimppuun, jahka saa esikon nukkumaan.

Jep, tallentava digiboxi on pelastus! Mä en kestä ku Valia ei oo enää :(

Charm3,kovasti tsemppiä sulle,toivotaan että istukka siirtyy vielä pois kohdunsuulta. Mulla oli edellisessä raskaudessa sama juttu ja joka ultran jälkeen itku kurkussa kotiin,koska en sektioon olisi millään halunnut. Mutta istukka ei siirtynyt ja sektio oli 36+3 ja kaikki meni hyvin. Mulla oli istukka takaseinässä,jolloin se on kuulema nihkeämpi siirtymään. Ja ikävä tuo poikasi eskarin aloitus :( mulla esikoinen aloitti eskarin myös nyt ja alku jännitti kovasti,kaikki tähän saakka sujunut hyvin. Mutta voin kuvitella huolen ja pahan olosi,kun joudut jättämään itkevän lapsen esikouluun väkisin. Eikö henkilökunta ole puuttunut asiaan ja laitettu heti stoppi tuollaiselle tilanteelle?

Tirsk. Satuin törmäämään tällaiseen kassiin nimeltä Pimppikassi, kun etsin tietoa synnytysvalmennuksista Tampereella:

aktiivinensynnytys_pimppikassi.jpg

Tarkemmat tiedot tuolta: https://aktiivinensynnytys.mycashflow.fi/product/5/pimppikassi

Sanoin miehelle, et mitäs jos hankkisin tollasen sairaalakassiksi. Mies vaan totesi, että saisin kyllä sitten mennä ihan yksinäni synnyttämään. :hilarious:

Ja siis mulla ei ole mitään tota kassia vastaan. Ois aika asennekassi. :grin

Mut tosiaan täällä Tampereella on synnytysvalmennus otettu osaksi perhevalmennusta, johon ei enää uudelleensynnyttäjä pääse. Harmi, koska eipä sitä noi jutut yli 7v. takaa enää kovin hyvässä muistissa ole. Ajateltiin mennä yksityiseen synnytysvalmennukseen, mikä toki maksaa.

Muokattu viimeksi:
Eilen oli neuvola. Ei mitattu kuin paino, verenpaine ja otettu pissi testi. Ei sf-mittaa, ei vauvan sykkeitä, ei hemoglobiinia. Seuraava neuvola rv 32. Noh, onneksi tiedän oman hemoglobiinin olevan hyvä ja tiedän vauvan sykkeiden olevan kunnossa. Vihdoin sain raskaustodistuksen. Kun reilu 2vko päästä pitäis alkaa mun mammaloma. Saikulla siihen asti.

Rv 28+9

UP, eli teillä ei vielä tihentynyt käynnit? Mua pyydettiin tulemaan taas 5.9. eli neuvolaväli on vain vajaa kolme viikkoa. Ehkä mulla on niin paljon kysymyksiä, että tarvitaan enemmän tapaamisia. Viimeksi meni 1,5 tuntia.

Hienosti on kasvanut teillä vauveli. Paljonko sulla oli nyt viikkoja? Mulla oli sillon tasan 28+0 ja painoarvio 1020g. Seuraava on kahdenviikon kuluttua 32+0 viikoilla. En tiedä seuraako miten tiheästi loppuraskauden tuota vauvan kasvua. Nyt mentiin alakäyrillä,mutta ei kuulema vielä huolta. Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun saakka..

29+1 oli viikot eilen, kun olin ultrassa. Totesi että mennään aivan keskikäyrillä ja painoennuste täysaikaisena olisi tuota tahtia 3,6-3,7 kiloa. Minulle sanoi myös sen, ettei pieni hidastuminen haittaisi. Tämä sen vuoksi, kun esikoisen kohdalla on nähty ettei kovin isoa vauvaa alakautta synnytetä. Tarkempi aika ultralle sovitaan sitten, kun käyn ensin tuon sydänasian tutkituttamassa. Mulle on tosiaan tulossa jo monenlaista käyntiä OYS:ssa, että varmaan seuranta on kyllä ihan riittävää sen vuoksi.

UP, eli teillä ei vielä tihentynyt käynnit? Mua pyydettiin tulemaan taas 5.9. eli neuvolaväli on vain vajaa kolme viikkoa. Ehkä mulla on niin paljon kysymyksiä, että tarvitaan enemmän tapaamisia. Viimeksi meni 1,5 tuntia.
Kuukauden päästä seuraava käynti ja edellinen ollut eka käynti joskus toukokuussa :D . Noh, ei tuo mua sinänsä haittaa. Ihmetyttää vaan, ettei esim sf-mittaa ole otettu.

Uusperheellinen-84 Onpa vähäistä tutkimista neuvolassa. Onneksi tosiaan olet itse selvillä noista eikä tarvitse arvuutella. Täällä tutkitaan perusteellisesti joka kerta mikä on hyvä, miinuksena käyntien vähäisyys ja joka kerta ollut eri neuvolatäti vastassa. Nyt tietääkseni tämä joka on ens pe olisi sitten loppuun asti, ettei enää vaihdu.

Huh, eilen illalla sängyssä muistin, etten ole muistanut ottaa magnesiumia. En sitten jaksanut enää raahautua hakemaan ja aattelin, et eipä suonenveto varmaan juuri tänä yönä iske, kun kerran unohtaa magnesiumit. Kuitenkin aiemminkin unohtunut ja selvitty ilman. No heräsin sitten kuuden aikaan järkkyyn suonenvetoon ja kun yritin taivuttaa jalkaa niin jalan toisellekin puolelle iski suonenveto eli sama se mihin suuntaan yritti taivuttaa jalkaa aina sattui ja paljon. Ja pisteenä iin päälle vielä toisen jalan reiden takaosastakin alkoi vetää suonta eli siis kolmesta kohdasta yhtä aikaa. Piti mies herätellä ja pyytää hakemaan magnesiumia. Varmaan sitten helpotti muuten vaan jalanvenytysyritysten jälkeen, kun hetken vain istuin paikallani magnesiumin ottamisen jälkeen ja tosiaan lopulta helpotti, mutta ei varmaan magnesium niin nopsaan ehtinyt vaikuttaa. Taitaa olla parasta pistää magnesiumpurkki yöpöydälle vastaisuuden varalta.

Meillä kaadettiin eilen pari seinää. Harmiteltiin miehen kanssa kun ei voida jättää tilaa avoimeksi, kun nyt siinä olisi yksi iso huone. Mutta uusi seinä rakennettava, et saadaan vauvalle oma huone. Remppamies pääsee vasta muutaman päivän päästä jatkamaan hommia, mutta ei se mitään. Nyt jotenkin oma kiiren tuntu hieman lientynyt kun asiat kuitenkin etenee ja ihan hyvässä tahdissa. Olen ihan tyytyväinen, et tänään voi vaan lepäillä, kun aikamoista haipakkaa ollut viime päivät.

Tänäaamuna oli masuasukilla ensimmäistä kertaa selkeästi havaittava hikka. Hauskan tuntuista. :grin

Charm, oletko kuitenkin jutellut eskarin henkilökunnalle?! Siis tuosta kiusaamisesta? Kamalan ikävältä kuulostaa :( Meillä on eskari alkanut erittäin hyvin, mutta kyllä muakin itkettäisi, jos lastani kiusattaisiin! Ja varmaan ilman raskautakin!
Varpahat taisi mainita repäisykivuista ja mulla on niitä myös, enimmäkseen just silloin, kun nukkuessa kääntää kylkeä.
Ja argh, kun muakin nyt ärsyttää toi mies. Kun hirvee homma tässä muutossa on ja se käy töissä ja sit nukkuu päiväunet ja loppuillan on koneella ja muka hoitelee jotain asioita,, mutta välillä tuntuu, että vaan jumittaa siinä. Tulee just fiilis, että kukahan nää kaikki kamat nyt pakkaa!! Pari päivää aikaa enää :nailbiting: Mä oon tänään vienyt eskarilaisen aamulla, tullut pakkaa muuttolaatikoita, hakenut eskarilaisen, tehnyt eväät, hakenut koululaisen, vienyt molemmat harrastuksiinsa ja odotellut siellä ensin toisen ja sitten toisen kanssa. Tultiin kotiin, tein ruokaa ja pannarin, syötiin koko perhe yhdessä, nyt lapset tabletilla ja mies nukkuu. Vielä pitäis pakata, mutta kun en millään vaan jaksa. Jalkoja särkee ja vauvamaha tuntuu painavan keuhkoja. Kädetkin puutuu koko ajan. Tunnen itseni jotenkin laiskaksi, kun en ole töissäkään ja silti en saa tätä muuttoasiaa handlattua :sorry:
Nasupossu 30+2 ja hei en ole varmaan edes ilmoittautunut mihinkään listalle?! Mihin tiedot siis laitetaan?

Heips Nasupossu! Olen jutellut eskarin henkilökunnalle nyt eilen jo kolmatta kertaa ja jotenkin tuntu, että vasta eilisen episodin jälkeen asiaan oikeasti puututtiin. Yksi täti oli ottanut kiusaajat puhutteluun ja olivat kuulemma pyytäneet anteeksi. Yrittävät ilmeisesti saada poikani tekemään jotain mitä ei uskalla ja uhkaavat, että sitten joutuu painimaan jos ei tee. Aika rankalta kuulostaa jo 6-vuotiaiden elämä jos tosiaan näin on. Mitähän touhu on sitten koulussa? Tänä aamuna otin asian uudelleen puheeksi ja on kuulemma käsitelty asiaa laajemminkin jo. Täytyy toivoa, että näin on. Muuten en tiedä mitä tehdään... :sad001!

Tsemppiä sinullekin muuttoon :Heartpink. Muutettiin reilu vuosi sitten ja oli kyllä tarpeeksi rankkaa jo ilman raskautta, eli en osaa edes kuvitella miten selviäisin projektista nyt...

Charm3,kovasti tsemppiä sulle,toivotaan että istukka siirtyy vielä pois kohdunsuulta. Mulla oli edellisessä raskaudessa sama juttu ja joka ultran jälkeen itku kurkussa kotiin,koska en sektioon olisi millään halunnut. Mutta istukka ei siirtynyt ja sektio oli 36+3 ja kaikki meni hyvin. Mulla oli istukka takaseinässä,jolloin se on kuulema nihkeämpi siirtymään. Ja ikävä tuo poikasi eskarin aloitus :( mulla esikoinen aloitti eskarin myös nyt ja alku jännitti kovasti,kaikki tähän saakka sujunut hyvin. Mutta voin kuvitella huolen ja pahan olosi,kun joudut jättämään itkevän lapsen esikouluun väkisin. Eikö henkilökunta ole puuttunut asiaan ja laitettu heti stoppi tuollaiselle tilanteelle?

Kiitos viestistä Vimpa! Oman istukan tilanne siinä mielessä "parempi", että on alhaalla ja toisella sivulla, eli pääsee kuulemma ns kyljen suuntaisesti vielä kohdussa siirtymään, mutta kukaan ei tiedä siirtyykö vai ei. Olen koittanut asennoitua, että jos ei siirry, niin parempi ehkä suunniteltu sektio rauhallisesti, kun hirveässä hädässä alatiesynnytysyrityksestä sektioon. Jotenkin ehkä lapsellisesti ehdin toivoa, että kokisin kaiken vielä kerran ns normaalisti koska tämä kuitenkin todennäköisesti viimeinen raskaus. Mutta pääasia tietenkin, että kaikki menee turvallisesti! Muistatko kauanko olit sairaalassa sektion jälkeen?

Nyt on onneksi eskarissa puututtu tilanteeseen ja toivottavasti muuttuu nyt pysyvästi paremmaksi. Tänä aamuna onneksi poika jäi iloisesti heiluttelemaan ja melkeinpä työnsi äitin ulos ovesta :joyful:. Ja veikkaan, että ilman tätä raskautta pystyisin suhtautumaan hiukan rauhallisemmin, järkevämmin ja vähemmän hysteerisesti, mutta tämä nyt tuntuu vaikuttavan koko tunnemaailmaankin niin voimakkaasti :bored:

Meillä pääsee synnytysvalmennukseen mukaan vaikka olisikin uudelleensynnyttäjä. Ja kyllä me miehen kanssa ilmottauduttiin mukaan. Tosin mennään varmaan vaan siihen sairaalaan tutustumiselle, kun saa kerran valita, mihin kaikkiin eri teemakertoihin menee.
Mut kuinka moni teistä on menossa synnytystapa-arviointiin? Mietin vaan kun itelle on merkattu arviointiajankohdaksi vk36, et...täytyy kyl varmaan kysyä asiasta ens kuun ultrassa, kun minusta se on aika myöhään...??
Nyt kun on muutenkin kaikkea ja iso riski, että syntys aikasemmin...hmmm...

Charm3 Ihanaa kuulla, että poikasi jäi eskariin iloisin mielin. Mulla juuri ekan luokan aloittanut poika ja kyllä sitä sydän sykkyrällä toivoo, että kaikki menisi hyvin ja poikaa ei kiusattaisi. Ja tottakai myös, ettei oma poika sortuisi kiusaamaan, mitä vaikea uskoa, kun poika on hyvin oikeudentuntoinen ja sääntöjä rakastava ja tietää tarkkaan mikä on väärin ja mitä ei saa tehdä, mutta tietysti eihän sitä koskaan voi varmaksi tietää mitä pienten päähän juolahtaa, etenkin jos joukossa toimitaan.

Toivotaan, että kiusaaminen pysyisi nyt kurissa ja poikasi voisi jatkossakin olla hyvillä mielin eskarissa! :)

Kiitos viestistä Vimpa! Oman istukan tilanne siinä mielessä "parempi", että on alhaalla ja toisella sivulla, eli pääsee kuulemma ns kyljen suuntaisesti vielä kohdussa siirtymään, mutta kukaan ei tiedä siirtyykö vai ei. Olen koittanut asennoitua, että jos ei siirry, niin parempi ehkä suunniteltu sektio rauhallisesti, kun hirveässä hädässä alatiesynnytysyrityksestä sektioon. Jotenkin ehkä lapsellisesti ehdin toivoa, että kokisin kaiken vielä kerran ns normaalisti koska tämä kuitenkin todennäköisesti viimeinen raskaus. Mutta pääasia tietenkin, että kaikki menee turvallisesti! Muistatko kauanko olit sairaalassa sektion jälkeen?

Nyt on onneksi eskarissa puututtu tilanteeseen ja toivottavasti muuttuu nyt pysyvästi paremmaksi. Tänä aamuna onneksi poika jäi iloisesti heiluttelemaan ja melkeinpä työnsi äitin ulos ovesta :joyful:. Ja veikkaan, että ilman tätä raskautta pystyisin suhtautumaan hiukan rauhallisemmin, järkevämmin ja vähemmän hysteerisesti, mutta tämä nyt tuntuu vaikuttavan koko tunnemaailmaankin niin voimakkaasti :bored:
Niin minullekin sanottiin,ettei etukäteen voi tietää siirtyykö vai ei. 4 yötä olin sairaalassa. Oloni puolesta olisin kyllä voinut lähteä muuten aiemmin,mutta käytäntö kuulema on että sektioäidit on sen neljä päivää. Kotona oli kolme alle 5v lasta ja hyvin alkoi arki luistaa,ei kipuillut haava ja nopeasti parani. Viikon päästä en muistanut koko haavaa nii sai itseä muistutella ettei liikaa tullut rehkittyä. Mies viikot muualla töissä oli vielä silloin. Rv 34 oli viimeinen istukan paikan tarkastus ja sillon päätettiin se sektio aika.

Hei te jotka pääsette synnytystapa-arvioon! Millä perusteella sinne pääsee vai pääseekö jossain ihan automaattisesti?

Itse nimittäin haluaisin jonkinlaiseen arvioon päästä koska mua pelottaa se että pystynkö edes synnyttämään alakautta. Äitini puolen suvussa lähes kaikille naisille on jouduttu tekemään sektio ja mä oon kropaltani täys kopio heistä, eli tosi lyhyt ja suht kapea lantio. Meillä ei oo neuvolassa synnytystä käsitelty sanallakaan, paitsi ekalla kerralla th vaan ilmoitti että synnytän kättärillä ja rakenneultrassa kätilö sanoi että mitään ylimääräsiä tutkimuksia ei enää tehdä vaan ihan normaali neuvolaseuranta ja sitten vaan synnyttämään.

Meillä se on ihan neuvolan ohjelmassa. Synnytystapa-arvio siis.
Ensimmäinen neuvolalääkäri oli varhaisultra rv9 paikkeilla ja toinen neuvolalääkäri on synnytystapa-arvio rv36.
...ja muuten ei lääkäriä sit näekään, ellei ole ongelmia...

Hohhoijaa, vihdoin mäkin sain aikaiseksi luoda tunnukset. Ehkä näin loppupuolella se vertaustuen tarve alkaa olemaan suurempi, mitä ymmärtää ja nettiä on kahlattu ympäriinsä. Onneksi on medialukutaitoakin, niin ei ihan ummikkona tarvi mennä ja touhuta.

Omat jännitys aspektinsa tähän raskauteen tuo se, että pitäisi vielä tässä loppuvaiheilla muuttaa. Mullehan on syntymässä esikoinen, niin siinäkin puolessa on opettelemista. En ole koskaan ollut mikään hirveä lapsi-ihminen, mutta kyllä tähän omaan mahassa möyriväät tyyppiin on jo vähän rakastunut.

Nyt mä haluaisin tietää, ovatko muut jääneet sf-käyrän alle? Mä ensimmäisessä mittauksessa olin pikkuisen keskiarvoa alempana ja nyt toisessa tultiinkin jo alaviivan alle. Lähete lisäultraan keskussairaalaan ja pelottaa ihan sikana, että siellä onkin jotain vialla. Muuten raskaus on ollut kohtuu helppo ja kiva kokemus. Ehkä enemmän ärsytti neuvolatädin syyllistäminen siitä, että oon polttanut tupakkaa ja siksi lapsi ei kasva. Kyllä, mä olen poilttanut tupakkaa ennen raskautta, mutta lopettanutkin sen jo vuoden vaihteessa. Enkä tosiaan voisi tehdä omalle lapselleni mitään niin ajattelematonta.

Itellä on toi synnytystapa-arvio ja muukin ylimääräinen seuranta lähinnä monien kohtuun ja synnytysteihin kohdistuvien leikkauksien vuoksi. Myös 3 myoomaa kohdussa ja raskausdiabetes siihen päälle tuo varmaan omat syynsä vielä lisäksi.
Eli aikamoinen riskiraskauspakkaus kyllä taidan olla...
Ja mulle arvion tekee synnytyssairaalan lääkäri.
Ja näiden syiden lisäksi nyt vielä ylimääräinen seurantaultra enskuun alussa.
Mutta kannattaa todellakin ottaa asioita puheeksi neuvolassa/lääkärissä jos jokin ja mikä tahansa asia mietityttää.

Muokattu viimeksi:
Takaisin