La marraskuu 2016

Kuinka moni täällä kärsii oikeasti tosi pahasta väsymyksestä? Minä ilmoittaudun. Nukun yössä n. 9 tuntia, ja aamulla sitkuttelen muutamia tunteja hereillä että pääsen n. 1,5-2 tunnin päikkäreille. En tiedä miksi mulla ei riitä voimia mihinkään, käytännössä olen päivät tekemättä mitään. Kun mies palaa iltapäivällä töistä niin yhdessä sitten teemme jotain. Myönnän etten tällä hetkellä liiku juuri yhtään, mutta kun mä en vaan jaksa. Voisin nukkua vaikka kellon ympäri. Kuten aiemmin mainitsinkin niin hb:tä en tiedä koska neuvolassa sitä ei ole mitattu.. Voiko näin kaamea väsymys johtua "vain" raskaudesta itsestään vai voiko johtua jostain muustakin kuin esim raudan puutteesta?

Rv 21+5

Varpahat, kunhan tsekkaavat sen sun kilpparin tilanteen, niin vastaus voi löytyä myös sieltäkin. Lisärauta ei mun mielestä oo yhtään pahitteeksi, jos tietää ettei hb ole jo luonnostaan yli 140 vaikka on raskaana.

Auttakkee! Kävin kelan sivuilla, enkä löytänyt mistään sitä äitiysraha kohtaa, onko jollain muukla nimellä tai jonkun otsikon tms. alla?!

Mulla väsymystä aiheuttaa just tuo tekemättömyys. Tänäkin aamuna lasten kanssa 1,5h meni metsässä ja tuntuu, että energiaa on sen jäljiltä vaikka kuinka. Jos oon päivät sisällä ja pahemmin en tee mitään niin oon vaan väsy ja kärttyinenkin. Tästä huolimatta nukun pitkiä yöunia ja mahdollisuuksien mukaan päikkärit.

Auttakkee! Kävin kelan sivuilla, enkä löytänyt mistään sitä äitiysraha kohtaa, onko jollain muukla nimellä tai jonkun otsikon tms. alla?!

http://www.kela.fi/aitiysraha

Esim tuolta löytyy ja äitiyspäivärahan jälkeen alkaa siis vanhempainrahakausi.

Vai tarkoititko ettet löydä sieltä mistä tekisit hakemuksen? Siellä ne taitaa olla vanhempainpäiväraha tms otsikon alla kaikki.

Täällä kysyy toinen tietämätön sellaista, että mikä on tämä Kela-neuvola? Mulla siis tänään ultra ja ensi viikolla neuvola, mutta kukaan ei ole mistään tuollaisesta nauvolakäynnistä puhunut. Onko se se missä saa raskaustodistuksen Kelaa varten vaiko joku muu?

Joo siis en löydä mistä teen sen hakemuksen, kun meen siihen vanhempainpäiväraha kohtaan niin ei anna kone mennä ensimmäisestä sivusta eteenpäin ollenkaan, vaikka laitan siihen ihan minkä vaan vaihtoehdon..sanoo vaan jotain että aikaisempia tietoja ei ole eli sitä ei voi hakea. Hmmmmm täytyy varmaan soittaa sinne ja kysyä!

Täällä kysyy toinen tietämätön sellaista, että mikä on tämä Kela-neuvola? Mulla siis tänään ultra ja ensi viikolla neuvola, mutta kukaan ei ole mistään tuollaisesta nauvolakäynnistä puhunut. Onko se se missä saa raskaustodistuksen Kelaa varten vaiko joku muu?

Joo, elikkä just se neuvolakerta missä käydää kela-asioita läpi ja saadaan se todistus :)

Ei apua, ultra huomenna klo: 9.00!!! :nailbiting::nailbiting::nailbiting: Tiedän päivittäisistä liikkeistä, et kyllä siellä vielä mukana ollaan, mutta tietysti jännittää, et onhan kaikki muuten kunnossa. Ja jos vaavi suostuu vilauttelemaan niin ehkä huomenna tiedetään jo sukupuoli!!!

Nimeä me ei olla vielä edes mietitty, mut eipä tolla mikään kiire ole. Mä tykkään itse miettiä muutamaa vaihtoehtoa ja sit vauvan synnyttyä kattoa, kumpi tuntuu sopivan sille paremmin. Jos sukupuoli selvinnee niin luultavasti intoudun enempi pähkäilemään.

Mä olen siivoillut ja tyhjentänyt pojan huonetta ja vaatehuonetta rempan tieltä ja löysin eilen pojan vaatekaapista pussin, jossa oli pojan vauvavaatteita. En ees muistanut säästäneeni niitä. Otin niistä kuvankin, mutta se oli liian iso tähän liitettäväksi. Kokeilen, josko sen saisi erikseen.

Moona78 Hyvin voi olla jonkinlaista stressiä tulevasta. Mulla mies tuntuu jotenkin hiukan masentuneelta. Varmaan, kun ei olla enää ihan samanlaista aikaa voitu yhessä viettää, kuin ennen raskautumista. Nyt mennyt jo monta kuukautta, et lasten nukkumaan mentyä simahdan itsekin. Kaipaan myös jotenkin todella paljon ihan omaa aikaa nyt ja yhteinen aika on kortilla. Meillä miehen eka kesälomapätkä juuri loppui ja tiedän, ettei mies kerennyt tarpeeksi rentoutua. Oli toki oikein mukava reissu lomalla, mut sekin miehelle tietyllä tapaa stressaavaa, et pysytään aikatauluissa ja oli säätänyt majapaikat AirBnB:n kautta ja ne vaihtui lähes joka yö ja piti joka päivä tekstailla ja sopia milloin tullaan ja mennään jne. Ettei se varmaan huippurentouttavaa ollut vaikka kaikki sujuikin hyvin. Muuten sitten loma onkin mennyt rempasta riidellessä ja kun yhteisymmärrykseen päästiin niin mä olen tyhjennellyt paikkoja rempan edestä ja mies tehnyt omiaan. On se sentäs kantanut kaikki painavat laatikot pois ja lupasi viikonlopun aikana, kun minä ja poikani mennään vanhemmilleni, tyhjentää yhen kaapin, joka onkin täynnä sen tavaroita. Meillä vielä tää mun haluttomuus rassaa miestä. Täytynee kattoa, josko tänäiltana jaksaisi yrittää jotain. Miehen poika lähti äidilleen tänään ja mun poika menee jo aikasemmin nukkumaan niin siinä ois paremmin mahdollisuuksia jaksaa jotain. Ärsyttää vaan toi miehen tyyli vetäytyä täysin jos seksiä ei ole. Ite kun olen sitä mieltä, että niitä mahdollisuuksia voisi olla enemmän jos vietettäisi enemmän aikaa ihan vaan halaillen ja lähekkäin ilman odotuksia. Mut... miehet. :mad: Ja mies tietysti ajattelee, ettei sitten ahdistele mua ja antaa mun olla rauhassa, kun ei seksi kiinnosta ja ei halua, et mä häiriinnyn. Vaikeita juttuja joskus. Noh, meillä mennyt näennäisesti ihan ok, mut paremminkin on mennyt.

Vähän jännityksellä kuitenkin ootan mitä sit tulee olemaan, kun vauva syntyy ja kahdenkeskinen aika vähenee vielä roimasti tästä. Nythän nää vanhemmat lapset on saatu välillä isovanhempien hoiviin ja miehen poika on säännöllisesti äidillään, ja nää meiän pojat jo sen verran isoja, ettei niiden kaitseminen sillä tavalla käy kovin raskaaksi isovanhemmille, mut nyt sitten vauva tietty aivan eri juttu ja isovanhemmatkin kaikki yli 70v. ettei niitä viitsi sitten parin vuoden päästä pistää juoksemaan kamalasti vilkkaan taaperon perään, vaikka toistaseksi kaikki ovatkin terveitä ja hyvässä kunnossa.

Huh, kauhee sepustus taas. :eek:

Kuinka moni täällä kärsii oikeasti tosi pahasta väsymyksestä? Minä ilmoittaudun. Nukun yössä n. 9 tuntia, ja aamulla sitkuttelen muutamia tunteja hereillä että pääsen n. 1,5-2 tunnin päikkäreille. En tiedä miksi mulla ei riitä voimia mihinkään, käytännössä olen päivät tekemättä mitään. Kun mies palaa iltapäivällä töistä niin yhdessä sitten teemme jotain. Myönnän etten tällä hetkellä liiku juuri yhtään, mutta kun mä en vaan jaksa. Voisin nukkua vaikka kellon ympäri. Kuten aiemmin mainitsinkin niin hb:tä en tiedä koska neuvolassa sitä ei ole mitattu.. Voiko näin kaamea väsymys johtua "vain" raskaudesta itsestään vai voiko johtua jostain muustakin kuin esim raudan puutteesta?

Rv 21+5

Mä teen vuorotyötä... ja vapaapäivät aika pitkälti vaan lepää, hengailen... ja nukun, aivan tajuttomasti, lähes koko ajan... Ainoa liikunta on koiran ulkoilutus. Työpäivinä taas olen hereillä, ja jaksan melko hyvin, joskus tekisi mieli päikkäreille... Saatan käydä salillakin.
Olen miettinyt, et vetäkö rankat duunipäivät mut niin piippuun, et vapaapäivinä en jaksa mitään... vai onko se laiskottelu vaan kun väsyttää. :)
Mun Hb on kunnossa, vaikken rautaa syökään... kilppareita ei oo tsekattu, raskauden aikana, mut ei aiempaa ongelmaa niissä...

Moonan juttua kun tuossa aamulla lueskelin ja kirjoittelin siihen vastausta, niin havahduin, että on kyllä tullut itsellä jätettyä mies aika vähälle huomiolle. Mies käy päivät töissä ja loppu ilta on melko hulinaa, kun on ruokailut,ulkoilut, iltapuurot ja pesut ja lasten nukutus ja tadaa kello on 21. Itsekin yleensä jo siinä vaiheessa ihan veto pois, kun saanut lapset nukkumaan. Me ei juurikaan riidellä, mutta tuli kyllä nyt vähän huono oma tunto, etten ole miestä viime viikkoina paljon ehtinyt hellimään ja huomioimaan :smiley-ashamed008. Täytyy tänä iltana vaan skarpata ja vaikka vähän hieroa hartioita tai jalkoja mieheltä, vaikka kuinka väsyttäisi. Ja kertoa ehkä vähän useammin, miten ihana ja korvaamaton minulle on :love7. Tässähän ihan herkistyy, kun näin syvällisiä alkaa kirjoittelemaan :), mutta tämmöinen on nyt minun tämän illan suunnitelma.

Mullakin on tähän asti ollut kyllä kilppariarvot kohillaan.. Ainoa mitä nyt on vähän seurailtu on TSH kun sen arvo on ollut mulla 0,4 tietämissä eikä se saisi siitä enää laskea, niin seurataan ettei se nyt vaan laske liikaa. T4V taisi viimeksi olla siinä 13-14 hujakoilla.

Kiki80, ei sokerirasituksen takia kannata kokea olevansa epäonnistunut! Lapsen parastahan siinä vain ajatellaan :) minäkin siellä sukurasitteen vuoksi kävin ja vaikka ei olis yhtään napannut niin olen valmis tekemään mitä vain tämän pikkuisen hyvinvoinnin eteen <3 ja litku oli kyllä valitettavasti karmeaa, mutta keskittyy johonkin muuhun niin kyllä se alas menee. Aikakin kului yllättävän nopsaan, mulla oli aikuisten värityskirja mukana niin värittelin sitä ja selailin nettiä puhelimella :)

Pikkumyy 23+5
Ei se enää niin kauhealta tunnu, sinä päivänä vaan itketti kaikki. Kiitos lohdutuksesta. Työkaverikin joka on ollut jorvissa töissä että varmaan 95 % siihen joutuu.

Samaa mieltä sokerirasituksesta, että lapsen etu ja pieni vaiva itselle. Hirmu monelta löytyy jokin raskauden mukanaan tuoma haaste sokeritasapainossa, että kyllä seulonta kannattaa. Eikä siellä kyllä ehtinyt aika käydä pitkäksi kahdessa tunnissa, mulla oli läppäri mukana ja puhelimella chättäilin :) Itse suorastaan tyrkytin itseäni rasitukseen rv. 16, vaikka terkkari katsoi silmämääräisesti, että ei voi olla laihalla ja urheilullisella sokereita. Niinpä vaan oli paastosokeri koholla, ja nyt seuraillaan kotona. Mun molemmilla vanhemmilla on sokereiden kanssa häikkää. Tässä on pakotettu terveelliseen ruokavalioon, taatusti söisin joka päivä jäätelöä kesän kunniaksi muutoin.
Varpahat, hyväthän noi sun arvot onkin, ei niissä mitään. Alan kallistua edelliseen puhujaan, että aktiivisuus lisää aktiivisuutta :) Mä pidän silmällä tuota T4V:tä, kun sen ei sais antaa laskea alle raja-arvojen puolivälin. Mulla on ollut T4V noin 15 ja koitan saada sen siinä pysymään. TSH on noin 2, joten pieni annoksen nostaminen on sallittua mun tapauksessa, kun ei lähelläkään "liikatoimintaa".

Jos joku viitsii keksiä jonkun hyvän raskaudenajan venyttelyohjelman mikä lisäisi liikkuvuutta (mulla on yliliikkuvat nivelet ja venyn aika hyvin) ja toisivat sellaista vetreyttä niin otan kyllä innolla vastaan! Voisi edes jotenkin hyödyntää tämän ajan mitä menee kuin katselee vain telkkaria :)

Kiitos vastauksesta tuohon Kela-neuvolaan liittyen. Nyt olen taas hieman viisaampi :)

Ja nyt on sitten rakenneultrakin takanapäin, kaikki kunnossa ja aika vilkas kaveri siellä kasvaa. Sukupuoli jäi selvittämättä, koska napanuora oli edessä ja jalat liikkuivat edestakaisin. Hän siis oli myös sitä mieltä, että jätetään sukupuoli yllätykseksi. Noh, ei haittaa, hän on terve ja kaikki elimet omilla paikoillaan. Sehän tässä on tärkeintä.

Olen taaaas tämänkin viikon rampannut lääkäreissä erinäisten ikävien oireiden takia: alavatsakivut, tihentynyt virtsaaminen, kirvely, kokkareinen valkovuoto, paha haju pikkareissa jne. Hoitaja passitti lääkärille, lääkäri ohjasi päivystykseen sairaalaan koska ei ollut varma onko supistukset aiheuttaneet jo kohdunkaulan pehmenemistä... Eilisen siis vietin Taysissa naistentautien polilla jossa ei edes kohdunkaulaa katsottu, katsottiin vaan sisätutkimuksella että hiivakokkareita ei näy, että sikiö on elossa ja vilkasliikkeinen ja pyydettiin jättämään pissanäyte. Tänään soitin Taysiin kysyäkseni pissanäytteen alustavia tuloksia, kun uutena oireena todella polttava alaselkäkipu, alaselkä kuin tulessa, ja selvisi että pissanäyte on kadonnut, sitä ei ole olemassa. Eilen siis tutkivat vaan lopulta trikomoniaasin joka on erittäin harvinainen sukupuoliteitse tarttuva emätintulehdus, eivätkä ottaneet asiaakseen tutkia bakteerivaginoosia, mikä mulla oli siis juuri kuukausi sitten, mikä hoidettiin lääkekuureilla ja kuinka oireet poistuivat sen myötä muutamaksi viikoksi kunnes alkoivat nyt uudestaan eli tulehdus kenties uusi. Bakteerivaginoosista totesi lääkäri, että mun pitää sitten hakeutua uudestaan omalääkärin kautta tutkittavaksi ja mietittäväksi hoidetaanko se tulehdus, jos pissanäytteestä ei löydy mitään eikä trikomonaasia ole ja sanoi että vastaukset kestää viikon! Oireet siis jatkuneet jo kaksi viikkoa ja oireina siis kivuliaita supistuksia, jotka jää päälle 6-8h ajaksi, ja silti vaan odotellaan viikko eteenpäin noita harvinaisten tautien tuloksia sekä päälle Vielä hukattiin mun eilen jättämä pissanäyte. Tänään soitin selkäkivuista ja kysyin eilisen näytteen tuloksia niin hoitaja pahoitteli kovasti ja pyysi jättämään tänään uuden näytteen labraan, jota vein sitten kahdella bussilla toiselle puolelle kaupunkia... Hoitaja tänään ihmetteli kovasti ettei lääkitystä oireisiin aloitettu jo eilen... Huoooh. Ja tosiaan kohdunkaulan pehmenemistä, miksi mut sinne ylipäänsä lähetettiin, ei eilinen lääkäri Taysissa katsonut ollenkaan.

20+1

Takaisin