La marraskuu 2016

Minulla on taipumusta närästykseen. Olen vuosia saanut sen pysymään kurissa ruokavaliolla. Lomalla tuli syötyä väärin ja jouduin ottamaan Rennien käyttöön. Nyt täytyy vaan sisukkaasti syödä oikein, niin eiköhän se taas helpota. Ruuan laadun lisäksi merkitystä on sillä, miten paljon syö ja ettei mene pitkälleen ennen kuin kaksi tuntia syömisestä on kulunut ja oikealla kyljellä maatessa närästää vähiten.

Mulla olisi vinkkejä närästykseen. Itse kärsin vuosia refluksista, joka sitten helpotti -> ensin viljaton ja maidoton ruokavalio ja nyt enää gluteeniton (tosin maitotuotteita syön mahdollisimman vähän). Suklaa pois. Juon aika usein sitruunavettä (mahassa iso hapan muuttuu emäkseksi - näin ainakin väittää lekuriappeni...) Kahvia (tummaa) kohtuudella, ja liharuoat minimiin. Syön paljon kasviksia, kalaa, riisiruokia ja hedelmiä, ja närästystä ei ole mitenkään hullumaisesti.

Nukun hyvin; vaihdettiin just sänkyyn älyvaahtopatjat, joissa on IHANA nukkua. Se puutuminen taisi olla kivennäisten puutetta. Olen runsas hikoilija, ja olen nyt vetänyt kivennäisvesiä ja sitä Fluid Balanseja ja suolaa, että olen saanut olon tasoittumaan. Suosittelen kokeilemaan.

Alaselän kipujen kanssa voi yrittää itse saada ne hallintaan. Syvillä vatsalihaksilla voi korjata eteentyöntynyttä lantiota parempaan asentoon (korjata selän mahdollista notkoa aktivoimalla keskivartalon lihaksia), niin että kuormittaa vähemmän alaselkää. Lisäksi askelpituutta kannattaa lyhentää. Ja etukumarassa tapahtuvia askareita (mm. imuroiti, sängyn petaaminen jne.) tulis välttää. Hyvä syu delegoida ne jollekin muulle

Onko sulla Ruth kivuliaita supistuksia, kun oot
sairaslomalla? :sad001 Mullakin ihmeen paljon harjoitussupistuksia, vaikka yritän ottaa rennosti. Töissä tulossa paljon matkustamista, ja suoraan sanottuna pelottaa lähteä näiden suppareiden takia... :confused::oops:

Joo, on kivuliaita ja kivuttomia. Joinakin päivinä vähemmän, joinakin enemmän. Itse kun olin alkukesästä lomalla ja tuli matkustettua paljon autolla, niin se ainakin lisäsi vain supistuksia :sad001 Nyt kotona yritän ottaa rennosti, aina ei kyl ihan onnistu...

Mulle sanottiin neuvolassa, että selällään nukkumista tulisi yrittää välttää, koska kohtu voi kuulemma painaa johonkin laskimoon ja tulee huono olo, kun veri ei kierrä kunnolla ja jotain sikiönkin hapensaannista, että jää vähäsemmälle...??
Ja ei pidä kuulemma liikaa huolestua.
Muttei myöskään tietosesti selällään nukkua.
Ja närästykseen mulla on auttanut Samarin pore puolen litran tuoppiin ja juon sen melkein kerralla kaikki. Ja joo, illalla jos täytyy ottaa, niin herättää kyllä yöllä vessaan, mutta parempi niin, kuin että närästäis... :happy:
-m-

Kohtu kasvaessaan painaa alaonttolaskimoa, mikäli makaa selällään. Eli toisin sanoen verenkierto takaisin sydämeenpäin heikkenee ja tämä ymmärtääkseni heikentää myös vauvasta äitiinpäin tulevan veren kulkua.

Laalaa82, kävikö niin, etteivät päässeet siis mittailemaan? Mutta kultamussukka siellä siis kuitenkin möyri?

Tällä hetkellä voin suurimmaksi osaksi hyvin. Joskus jos kroppa on liian suurella rasituksella, alkaa supistella tai tulee huono olo. Treeni ei aiheuta supistelua onneksi. Olen tehnyt jo tosi koviakin treenejä, mutta pidän treenit aika lyhytkestoisina, noin 40min.

Syön terveellisesti mutta rennosti. Tänä aamuna esmes teki mieli herkkua. Vedin proteiini-puddingin päälle kaksi ruokalusikallista normaalia jäätelöä ja yhden vispikermaa. Proteiini kuitenkin madaltaa aterian glykeemistä indeksiä. Niin ja sen päälle vielä slow-juucerilla tehty vihermehu. Vihermehun vedän yleensä tyhjään mahaan.

Masu-tyttö on rauhallinen. Sätkii muutaman kerran päivässä enemmän. Aamuisin ja iltaisin pidempään.

Kannattaa muuten supistelevien ja levottomista jaloista kärsivien testata hyvin imeytyvää magnesiumia :) . Ei oksiinia, vaan esim sitraattia. Magnesium on luonnollinen lihasrelaxantti. Ainoat haittapuolet isosta magnesium määrästä on se, että maha voi olla löysemmällä ja verenpaine olla alempana kuin normaalisti. 300-500mg voi huoletta testata tuota. Itse olen vetänyt treenipäivinä 700-1000mg. Jos maha menee sekaisin, niin sillon on nautittu kerralla liikaa :) .

Uusperheellinen 21+1

Katjusha, joo. Lähinnä näkyvyys sydämen kammioihin oli huono koska tyttönen oli selkä ulospäin eli selkäranka oli ultraamisen tiellä :shy:
Pään mitat kuitenkin vastasivat viikkoja. :)

Olin tosiaan viikkoa liian aikaisin joten menen ensiviikolla uudestaan. :laughing5
19+1

Aika jännä miten voi olla noin erilailla eri paikoissa. Mullakin oli tänään ultra ja nyt on 19+3. Hyvin sai kaikki mitattua eikä sanonu mitään, että olisin liian aikasessa tms.

Meille tulee poika :D Ja kaikki oli hyvin muutenkin. Poika oli aika pommi kun aika varmaa tyttöä odotin ja kun esikoinenkin on tyttö, mutta kohta on sitten molemmat :)

Mahtavaa Mango16 <3

Mulla on tänään ollu niin kiva päivä, vaikka mies olikin koko päivän töissä.. Keksittiin kaikkea kivaa ja oma mieliala oli koko päivän tasainen. Oon niin onnellinen, että saan olla raskaana ja yhden taaperon äiti. Elämä on niin täyteläistä aina välillä ;)

Ääääh, kun olen lueskellut teidän kaikkien rakenneultrakuulumisia, olen alkanut ehkä hieman miettimään valintaani sukupuolen kysymisestä... Mies ei vieläkään halua tietää, mutta minä taas... Ääääääääh. Tärkeintähän on se, että on terve ja että kaikki on muuten hyvin, mutta silti olisihan se kiva tietää, että kumpi sieltä olisi mahdollisesti tulossa (paras arvaus). Ensi to on ru, siihen asti on aikaa miettiä asiaa.

Ostin tuossa päivänä muutamana kotidopplerin, vaikka neuvolan täti ei sitä suositellutkaan. Pitää sanoa, että paras ostos evö, ainakin mulle. Neuvola-aikojen välissä on aina se yli kuukausi ja haluan sillä välilläkin hiukan todisteluita siitä, että tuolla asustaa joku. Mulla kun ei vieläkään tunnu mitn potkuja tai muita. Ehkä mä oon vähän tyhmä ja neuroottinen, mutta sellainen musta on nähtävästi tullut :cat: Millaisia kokemuksia muilla on noista dopplereista?

Kaisukkene, meillä on ollut doppleri jostain rv 11 asti ja hyvin on kuulunut joka kerta (UnbornHeart). Olen tykännyt, koska en kestänyt ajatusta esim kkm:stä ja etten tietäisi siitä viikkoihin. Mulla on vasta nyt ruvennut tuntemaan liikkeet niin, että ymmärrän mistä ne tulee. Parhaiten tunnen mahan päältä, esim eilen akupunktion aikaan kävi aikamoinen melske mahassa :)
Katjusha rv 21+1

Minulla oli ultrassa ensimmäistä kertaa lääkäri joka otti kantaa dopplerin käyttöön. Hän sanoi ettei kannata enempää kuin kertaviikkoon käyttää. Syynä ettei niiden vaikutuksista ja haitoista tiedetä. hmm..
Hän myös sanoi sykkeiden sukupuolierojen olevan äitien omaa legendaa. o_O:grin

Niin tai näin, kohtuus ja järki kaikessa. :rolleyes:

Tyksissä ilmeisesti pidetään tuo rv20 myös siksi että dihen viikkoon mennessä tietyt osat ovat kehittyneet riittävään vertailuun ja mittailuun. Sanoi kyllä että rsim ahvenanmaalla katsovat jo heti rv18. Isoja eroja tosiaan. :wideyed:

19+2

Niin ja siis itsellä doppleri on ollut stressin ja pelkojen poistaja. :oops: Tosin myt kun istukka on ihan suoraan edessä, se ei näytä luotettavia sykelukemia, mutta sydämen jumputuksen olen aina pienellä etsimisellä kuullut. :rolleyes:

Laalaa82, ihan hyvä pointti lääkärillä. Mun mies on vahtinut mua etten kuunnellu joka päivä :) ja vain muutaman sekunnin sykettä kuunnellen. Onko isompi haittavaikutus dopplerin satunnainen käyttö vai päivittäinen stressi, ettei siellä ookaan enää elämää, tiiä siitä ...

Uusimmassa vauva lehdessä on muuten juttu dopplerista...
Mulla ehkä sattui olemaan liian vanha kirppislöytö doppler enkä kuullu sillä kun ehkä 2 x ihan nopeasti ja hävis... Joten heitin koko vehkeen menemään.
Mielenrauhan vuoksi.
Nyt ei tarvi enää panikoida kun liikkeet tuntuu.....

Minä nyt panikoin kun sain lääkityksen masennukseen/ahdistus/paniikki/unettomuus.
Pitkä keskustelu oli ja lääkäri oli todella hyvä psykan lääkäri... Silti mietin juurikin niitä pieniä ikäviä mahdollisuuksia mitä lääke saattaa aiheuttaa.
Ennen raskautta kun oli tämmöinen "kausi" niin taistelin kovasti lääkkeitö vastaan enkä lopulta käyttänyt kun jonkun viikon... Liekö nyt siksi vai kaiken mahdollisen summana sitten uusiutui :/

Töistä jäin pois. Eipä siellä olisi fyysisestikään jaksanut enää.

Ei mennyt niinkun suunnittelin tämä...mutta ehkä se tästä.

Aion viikon päästä ultrassa kysyä vielä lääkkeen käytösä.

Muokattu viimeksi:
Ellami, älä yhtään pelkää lääkitystä. Tärkeää on muistaa pitää huolta myös itsestään. Synnytyksen jälkeen tilanne voi vain pahentua jos et ole hoitanut itseäsi ajoissa. Jos lääkityksestä voisi tulla suuria vaaroja sikiölle, ei sitä alotettaisi. Minäkin syön tällä hetkellä mielialalääkkeitä. Enemmän pelkään sitä mitä tapahtuu jos ne nyt yhtäkkiä lopetettaisiin.. Saanko kysyä joko tiedät minkänimisiä lääkkeitä sinulle määrättiin? Mä itse syön escitalopramia.

Itse söin mirtazapiinia edellisessä raskaudessa ja kaikki meni oikein hyvin.

Ihanaa, kun tosiaan nuo liikkeet tuntuu jo niin selvästi :Heartred Huomaan nyt jo silitteleväni vatsaani ihan jatkuvasti, tätä vaihetta kestääkin sitten sinne synnytykseen saakka :grin Kun vaan ymmärtäisi lopettaa sen sitten siihen :wideyed:

Miehellä alkaa tänään loppupätkä lomasta! Minä todellakin aion ottaa aikaa itselleni :grin

Rv 20+0 :Heartbigred

Takaisin