La marraskuu 2016

Ennen raskautta mä söin joka päivä askin supersalmiakkia. Ihan vaan, etten pyörry tuolilta noustessa. Nyt kun "ei saa syödä", niin mullahan on vintti aivan sekaisin.

Meillä oli tosiaan ensimmäisessä raskaudessa vain yksi valtimo ja laskimo, ja kaikki meni hienosti. Tyttö syntyi yliaikaisena 3400grammaisena, joten meillä ei ainakaan yhden valtimon puutteesta aiheutunut kuin ylimääräisiä ultrauksia.

Meillä oli tosiaan ensimmäisessä raskaudessa vain yksi valtimo ja laskimo, ja kaikki meni hienosti. Tyttö syntyi yliaikaisena 3400grammaisena, joten meillä ei ainakaan yhden valtimon puutteesta aiheutunut kuin ylimääräisiä ultrauksia.

Mukava kuulla hyvästä kokemuksesta! Oletin jotenkin, ettei näiden anneta mennä yliaikaiseksi vaan käynnistetään aiemmin..?

Kätilö kyllä sanoi, että käynnistystä suositellaan mikäli näyttää loppuraskaudessa siltä, että energiat ei riitä. Jotenkin vaan oletin, että näin käy miltei aina... Mutta hyvä että ei välttämättä :)

Aiheuttiko tämä "tila" teidän lapselle jotain toimenpiteitä syntymän jälkeen?

Mukava kuulla hyvästä kokemuksesta! Oletin jotenkin, ettei näiden anneta mennä yliaikaiseksi vaan käynnistetään aiemmin..?

Kätilö kyllä sanoi, että käynnistystä suositellaan mikäli näyttää loppuraskaudessa siltä, että energiat ei riitä. Jotenkin vaan oletin, että näin käy miltei aina... Mutta hyvä että ei välttämättä :)

Aiheuttiko tämä "tila" teidän lapselle jotain toimenpiteitä syntymän jälkeen?

Meidän synnytys meni ihan päin helvettiä, koska napanuora oli lopulta niin lyhyt, ettei vauva pystynyt syntymään enkä itse avautunut. Tämä ei liittyne niihin suoniin, sillä mies on syntynyt samasta syystä sektiolla normaalisuonisena. Nykyään likka täysin terve ja normaalisti tai jopa edistyksellisesti kehittynyt. Suonisuus ei siis vaikuttanut tytön kehitykseen mitenkään, eikä mua kyllä edes yritetty käynnistää ja raskauskin oli älyttömän helppo. Kun 10 päivää oli mennyt yli, niin lähdin vihaisena kiipeilemään kallioille, että saisin synnytyksen käynnistymään ja silloinkin piti huudella takana tulevalle miehelle "Vauhtia!" kun mitään ei tapahtunut :D

Huomasin juuri vessassa valoa vasten peilin edessä että vatsaani on sivuille ilmestynyt aivan pieniä punaisia pisteitä/näppyjä?! Mitäköhän nämä ovat! Ei näy todellakaan kaukaa vaan vain läheltä, mutta näyttää esim. Aurinkoihottumalta, paitsi etten ole masulle antanut ollenkaan aurinkoa:wideyed::wideyed:

Hitsin vitsi, auttakaa urveloa! Miten käyttäjän saa tägättyä tähän vastaukseen? Minen ymmärrä, vaikka kai koulutuksen puolesta ehkä pitäis o_O

Mutta joo asiaan, mulla on karvankasvu todellakin kiihtynyt. Just päivä pari sitten kattelin tuota navanalustaa ja ihmettelin mitä siellä tapahtuu... Nooh, hiukset ovat paremmassa kunnossa kuin evö, en siis valita!

En tiedä onko jotain uutta tutkimusta, mutta itse käsitin että lakritsi on kielletty varovaisuussyistä = on tutkittu lapsia joiden äidit ovat syöneet lakua raskaana ja lapsia joiden äidit ei ole syönyt. Tultu siihen tulokseen, että näistä tuhannesta lapsesta fiksumpia on olleet ne joiden äidit ei ole syöneet lakua. Mutta yhteyttähän näiden aisioiden välillä ei kaiketi ole vielä pystytty näyttämään? Vai onko tästä jo uutta tietoa?

Hyvähän se on välttää kaikkea josta voi olla haittaa. Itse kuulun siihen kuppikuntaan, joka ei tätä suositusta ihan hirveän tarkasti noudata. Ehkä osaltaan vaikuttaa sekin, että edellinen raskaus on vähän reilu vuoden takainen, ja olen "saanut" syödä silloin. Verenpaine aika matala, joten senkään vuoksi ei tarvitse olla niin tarkka.

Oon kyllä niin vihainen miehelle! :mad: Olen ollut vuoden ja kahden kuukauden aikana kerran yksikseni kotona, kun mies oli lapsen kanssa anoppilassa. Siivosin silloin koko talon lattiasta kattoon, saunat ja muut. Lisäksi leivoin. Noh... Olin itse lapsen kanssa maalla sukuloimassa reilun vuorokauden, eikä mies ollut viitsinyt edes lapsen leluja korjata pois lattialta! Ärsyttää ihan periaatteesta ja raskaus varmaan lisää tätä ketutusta, mutta niin tosiaan: Mies lähtee yöllä 4 aikaan merelle kalastamaan ja rilluttelemaan kavereiden kanssa koko viikonlopuksi :wideyed: Onko tämä nyt reilua?! Ja ainiin, silloin kun alettiin miettimään että jos yritetään toista lasta, lupasi olla niin kauan ottamatta kaljan kaljaa kun olen raskaana. Olipa sitten tänäänkin kaljapäissään :mad: On ollut aikaisemminkin, mutta on tämä nyt sitten kohtuullista.. Mihin tuollaisia "miehiä" tarvitaan?!
Oli pakko purkaa johonkin ja mihinkäs muualle kuin teille :oops:

Ja siihen rakenneultraankin vielä kuukausi o_O

Rv 19+0

Salmiakista sen verran että luin jostain että salmiakki ja lakritsi sisältää glykyrritsiiniä joka heikentää istukkaa ja näin ollen äidin stressihormonit menee lapseen helpommin. Tämä taas aiheuttaa levottomuutta ja oppimishäiriöitä yms. 50 grammaa saisi syödä päivässä mutta pienempikin määrä voi olla haitallista. Ja tätä glykyrritsiiniä on myös muissa elintarvikkeissa mutta sitä ei tarvitse ilmoittaa tuoteselosteessa.

Itse kun odotin kakkosta en tiennyt mitään kielloista, himoitsin turkinpippureita ja söinkin pussi kaupalla rouhetta jäätelön päällä. Tämä tyttö oppi lukemaan viisi vuotiaana ja opettelee kertolaskuja, on tosi hyvä muistinen. Tiedä häntä. Olen nytkin kyllä syönyt muutaman salmiakin irtokarkkien joukossa, melkeinpä päivittäin. Olen itkenyt film townissa kun piti valita irtokarkkeja ja kaikista joista pidän on salmiakkia...

Huomasin juuri vessassa valoa vasten peilin edessä että vatsaani on sivuille ilmestynyt aivan pieniä punaisia pisteitä/näppyjä?! Mitäköhän nämä ovat! Ei näy todellakaan kaukaa vaan vain läheltä, mutta näyttää esim. Aurinkoihottumalta, paitsi etten ole masulle antanut ollenkaan aurinkoa:wideyed::wideyed:

Mulla kanssa on. Kysyin ja on hikinäppyä. Ei siis kutia tai häiritse :) kerrottiin kyllä että voi tulla "raskaus ihottumaa " ,mutta minun kohdalla sitä ei epäilty :)

Jaahas, sitä ollaan tänään jo puolivälissä =) hurjaa! Täälläkin synnytys pyörinyt jo mielessä. Aluksi olin sektion kannalla, mutta nyt tällä hetkellä ois toiveena kuitenkin päästä synnyttämään alateitse jos se vaan on mahdollista. Aika näyttänee.. 3 lasta siis on jo entuudestaan ja kaikki aivan erilaisia synnytyksiä. 2 ensimmäistä on käynnistetty ja kolmas oli sektio.

Auringonkukka rv 20+0 :dance008

Ootteko miettineet vauvavakuutusta? Meillä olisi tarkoitus ottaa. Kilpailuttamaan en jaksaisi ryhtyä kun usein se tarkoittaisi sitten kaikkien vakuutusten siirtämistä....

Tänään 22+0

Minä otin jo vauvalle vakuutuksen Lähitapiolasta. Lähinnä siksi, että muutkin vakuutukset siellä, olen entinen työntekijä ja vielä näkyy henkkarialet olevan ja näin ollen tuli halvimmaksi.
Olisin varmaan ottanut pohjolasta, koska tiedän sen olevan parempi, mutta en ole vielä asiakas ja en aio nyt käydä maksamaan asiakkuudestani sinne..

Mileim rv 21+5

Kunhan lomasta alkaa se osuus että pääsee paremmin koneelle, aion tehdä pienen vertailun vauvavakuutuksista. Jonkun vakuutuksen otan ihan varmasti. Onhan meillä matkavakuutuskin jatkuva vaikka reissataan vaan muutaman kerran vuodessa, joten ilman muuta vauvakin vakuutetaan.

Me otetaan pohjolasta just tuon kattavuuden takia. Meilläkään ei ole siellä muita vakuutuksia ja olen vielä Ifin sisaryhtiössä töissä eli saisin sieltä halvimmalla, mutta päätin ettei tässä ole oikea aika säästää. Kaveri suositteli ja kun tutustuin pohjolan ja ifin ehtoihin niin huomasin, että onhan tuo pohjola kattavuudeltaan paljon parempi. Eivät myönnä mulle vakuutusta ennen rakenneultraa, joten sitä sitten odotellaan.

Mites vaarallinen tuo vti on raskaana? Eli siis pitääkö mennä heti lääkäriin, jos/kun sitä epäilee? Mulla on pari päivää ollut sellainen olo, että mahdollisesti sellainen jylläisi, mutten ole asialle mitään tehnyt... Pitäisikö heti maanantaina varata aika lekurille vai odottelenko jos vaikka laatuisi? Mulla on viimeksi ollut ko. tauti tosi kauan aikaa sitten ja enkä silloinkaan mielestäni käynyt sen takia lääkärissä.

Vau, täällä foorumilla on tapahtunut paljon, kestipä kauan lukea kaikki 20 sivua läpi :) kesäkuu on mennyt mulla ihan hurahtaen ohi.

Tuosta vauvavakuutuksesta, pyysin tarjoukset Fennialta (missä meillä on muut vakuutukset), LähiTapiolasta ja Pohjolasta ja laitoin nyt hakemuksen Pohjolaan. Niillä oli kaikista kattavin paketti ja kaiken lisäksi nyt voimassaolevan suomikuntoon -kampanjan ansiosta tarjoavat ensimmäisen vuoden kokonaan ilmaiseksi. Tämän tarjouksen ollessa voimassa emme mitään muuta vakuutusyhtiötä pysty edes harkitsemaan. Täytyy vaan toivoa että hyväksyvät tuon pakollisen äidin terveysselvityksen, mulla on ollut terveydessä kaikenlaista, ei pitäisi kuitenkaan mitenkään vaikuttaa raskauteen tai vauvaan.

Täällä poksahti tänään 22+0 ja olo on tosi hyvä :) painon kehitys +5,0 kg, nänneistä valunut kirkasta nestettä jo noin rv 19 lähtien, vauva potkii joka päivä vaihtelevasti :) oltiin toissapäivänä tosiaan rakenneultrassa missä kaikki hyvin. Kätilö kehui että sikiö on kasvanut hienosti, oli tuolloin rv 21+5 jopa 450g jössikkä ja oma äitini vähän pelästyi tuota kokoa :smiley-bounce022 mutta eipä tuo syntymäpainoa mitenkään vielä ennusta. Ihanaa että kullanmuru kasvaa ja kehittyy :) onpahan muistutus itselle, että ne ylimääräiset herkut vois nyt yrittää jättää sinne työhuoneen kahvipöydälle.

Me oltiin ensin mietitty, ettei kysytä sukupuolta. Se ei tunnu nyt mitenkään tähdelliseltä asialta, ja lisäksi olis jotenkin hauska ajatus säästää se ylläri sitten synnytykseen. Mutta sitten kätilö kysyi itse, että halutaanko tietää. Yhtäkkiä tulikin sitten sellainen olo, että kerro vaan jos suostuu näyttämään :) omat aavistukseni osuivat täysin oikeaan, poikaa nimittäin ennusti :) siinä mielessä on mukava tietää, että kun näkee jonkun tosi söpön poikavaatteen, se lähtee nyt ihan eri fiiliksellä kaupasta mukaan.

Mies on ollut lähes koko kesäkuun työmatkalla jenkeissä ja siellä kun on outlet -myymälöissä kaikenlaista ihanaa ja edullista, pyysin tuomaan jotain kivaa meidän pikku bebelle myös :) jännitti, että mitähän sieltä tulee kun ei ole ikinä eläissään lastenvaatteita katsellut :D yllätyin tosi positiivisesti, kun hän toi muovipussillisen kaikkea ihanaa! Ja extra pointsit siitä, että joukossa oli söpö body, jossa lukee "if you think i'm cute, wait till you see my mommy" :Heartred

Aurinkoista viikonloppua kaikille! Täällä uskalletaan rakenneultran hyvien uutisten myötä lähteä vähän katselemaan vaunuja :happy:

Mä oon kyllä semmoinen maalaisjuntti etten ymmärrä noista vakuutuksista mitään, ei mullakaan ole mitään henkilökohtaisia vakuutuksia.. Kertokaa nyt tyhmälle että mitä tuo vauvavakuutus kattaa?

Mä oon kyllä semmoinen maalaisjuntti etten ymmärrä noista vakuutuksista mitään, ei mullakaan ole mitään henkilökohtaisia vakuutuksia.. Kertokaa nyt tyhmälle että mitä tuo vauvavakuutus kattaa?

Noh, jokaisessa yhtiössähän on eri tuotteet ja ehdot, mutta yleisesti ottaen siis turva vauvalle, jos synnytyksessä käykin jotain hassusti tai synnyttyä huomataankin jokin vakavampi vamma/sairaus vaikka saman tien, joita ei ole seulonnoissa ja ultrissa nähty. Korvaa siis vauvan osalta sairaalaolot, lääkärin hoidot, lääkkeet.. Ja kun ottaa vakuutuksen ennen syntymää, ei tule mitään rajoituksia. Jos ei ole vakuutusta ja vauvalla onkin vaikka jokin sairaus kun syntyy, esim. vaikka sydänvika, ja haluaisit lapselle myöhemmin vakuutuksen, sydänsairaudet rajataan saman tien pois tai koko vakuutusta ei myönnetä. Ennen syntymää otettu vakuutus jatkuu syntymän jälkeen suoraan sairauskuluvakuutuksena. Itse otin mukaan vielä tapaturmavakuutuksen. Meinasin, että pidän vakuutusta jonkin aikaa ja jos lapsi on kovin terveen oloinen, katkaisen sairauskuluvakuutuksen pois ja jätän tapaturmavakuutuksen.

Mut yhtiökohtaisia eroja on kauheesti, melkein kannattaa niihin tutustua. Tiedän, kauhee homma ja hirveetä pikkupränttiä ja lakitekstiä, ja oon varmaan vialla päästäni kun miun mielestä ne on mielenkiintosta luettavaa :grin

Takaisin