La marraskuu 2016

Meillä on ajateltu niin että vauva nukkuu meidän sängyssä kiinni olevassa pinniksessä, mikä on ns. sivuvaununa. Mutta kyllä se kainaloonkin mahtuu kun vaihdetaan sänky tässä kesän aikana 180cm leveään. Sitten kun aika on kaikin puolin sopiva niin voi siirtyä omaan huoneeseensa nukkumaan. Sitä ei kuitenkaan kiirehditä koska lapsen huone on eri kerroksessa kuin meidän makkari (meidän kodissa 1 makuuhuone per kerros) ja itsekin tykkään että yön aikana kaikki nukkuu siten että kuulee helposti jos jotain tulee (esim. koiratkin tulee iltaisin meidän kanssa samaan kerrokseen yöksi). Lapsen huone toimii kuitenkin alusta asti ns. päivähuoneena, sinne tulee vaatteet, hoitotaso, lelut, kirjat jne. ja ainakin aluksi myös pikkuvauvan korisänky, mihin voin päivisin laittaa vauvan nukkumaan, ei tarvitse rampata portaissa niin paljoa.

Vinkki niille keillä paino kovasti nousee. Kannattaa alkaa kiinnittää huomiota hiilihydraatin laatuun ja määrään mitä syö. Osalle juuri se nopea hiilari nostattaa sitä painoa kovasti. Tiesittekö muuten, että esim rasvaton maito on suurimmaksi osaksi nopeaa hiilaria. Rasva hiukan vähentää hiilarivaikutusta. Paljon kasviksia ja aitoa ruokaa, niin paino pysyy järkevän rajoissa. Rasvaa ei tarvitse totaalisesti pelätä, tosin omaa kehoa kannattaa kuunnella miten se rasvaan reagoi.

Keskimmäistä odottaessani paino alkoi nousta pahoinvointien jälkeen 2kg/viikko. Silloin rajotin hiilaria, niin painonnousu järkevöityi. Jos nämä ruokavalio-asiat mietityttää, niin tosiaan Jaakkolan kirja Reipas, rakas Raskaus on tosi hyvä :) .

Vinkki niille keillä paino kovasti nousee. Kannattaa alkaa kiinnittää huomiota hiilihydraatin laatuun ja määrään mitä syö. Osalle juuri se nopea hiilari nostattaa sitä painoa kovasti. Tiesittekö muuten, että esim rasvaton maito on suurimmaksi osaksi nopeaa hiilaria. Rasva hiukan vähentää hiilarivaikutusta. Paljon kasviksia ja aitoa ruokaa, niin paino pysyy järkevän rajoissa. Rasvaa ei tarvitse totaalisesti pelätä, tosin omaa kehoa kannattaa kuunnella miten se rasvaan reagoi.

Keskimmäistä odottaessani paino alkoi nousta pahoinvointien jälkeen 2kg/viikko. Silloin rajotin hiilaria, niin painonnousu järkevöityi. Jos nämä ruokavalio-asiat mietityttää, niin tosiaan Jaakkolan kirja Reipas, rakas Raskaus on tosi hyvä :) .

Sepä siinä onkin kun mun mielestä syön terveellisesti, järkevästi ja kohtuullisesti. Esimerkiksi en juo juurikin tuota rasvatonta maitoa, vaan kevyt maitoa. Sitäkin vain lasillisen ruuan yhteydessä, en siis kohtuuttomasti. Ruuat teen itse, enkä käytä eineksiä. Vaaleaa leipää en syö, vaan ruisleipää. Vettäkin pyrin juomaan vähintään sen 2 litraa päivässä. Turhauttavaa :(

Täällä pyhät kului perheen ja muiden läheisten kanssa ollessa. On saunottu ja syöty hyvin, grilliherkkuja ja mansikkakakkua =) kylläpäs kummasti tänään tekee mieli ihan tavallista kotiruokaa :D Lapset ja mies ovat käyneet uimassakin useempaan otteseen, onneksi vedet tänä kesänä lämpesivät jo hyvissä ajoin =)

Auringonkukka rv 19+2

Sepä siinä onkin kun mun mielestä syön terveellisesti, järkevästi ja kohtuullisesti. Esimerkiksi en juo juurikin tuota rasvatonta maitoa, vaan kevyt maitoa. Sitäkin vain lasillisen ruuan yhteydessä, en siis kohtuuttomasti. Ruuat teen itse, enkä käytä eineksiä. Vaaleaa leipää en syö, vaan ruisleipää. Vettäkin pyrin juomaan vähintään sen 2 litraa päivässä. Turhauttavaa :(
Osalla nousee paino, vaikka päällään seisoisi :) . Osalla turvottaa kaikki hiiva ja leipä. Ja tosiaan mulle on ollut jopa täysjyvämakaroni liikaa. Tulee makaronistakin liian suuret vaihtelut.

Esim finelillä on ilmainen laskuri, millä pystyy laskemaan, että paljonko on syöty proteiinia, hiilihydraattia ja rasvaa ja saa samalla katsottua kaloritkin. Oli millainen asiakas hyvänsä, niin mulla on aina ensimmäinen tehtävä ollut pitää ainakin viikko ruokapäiväkirjaa. Kun on katsottu että mikä siellä on ollut hyvää ja mikä huonoa on usein paljastunut ne asiat missä voi parantaa.

Aika tyttövoittoista näyttää meidän ryhmä olevan <3 . On tämä vaan niin kertakaikkisen upea asia saada pieni. Oma tyttö on tähän asti ollut ainut tyttö. Vanhin poika on tiennyt, että olen raskaana jo jostain viikosta 10 eteenpäin. Pienille kerrottiin vasta rakenneultran jälkeen ja kerrottiin sukupuolikin. Ihan pienestä vajaa, ettei itku itselläkin päässyt, kun tyttö oli vähästä vajaa ettei alkanut itkemään ilosta. Tuli niin mieleen se, kun itse sain pikkusiskon. Rakkaita lapset on joka tapauksessa, mutta olen aivan erityisen kiitollinen siitä että kaikilla lapsilla on siskoja ja veljiä eli on sukupuolten tasajakauma.

Meillä on huomenna rakenneultra. Alkaa jo pikkusen jännittää :/ Mietin pitkää, että haluanko tietää sukupuolen ja oon nyt tullu siihen tulokseen, että kysyn :) Esikoinen on poika niin ois kiva jos tyttö tulis nyt, mutta eipä sillä toisaalta ole väliä...
Tosta nukkumisesta... Me nukutaan kaikki samassa huoneessa, koska on niin pieni asunto (kaksio). Onneks makkari on aika iso :) Esikoinen nukkuu välillä omassa sängyssä ja välillä meidän sängyssä. Vauvalle sitten tietty pinnasänky.

Esikoinen läksi tänään leirille. Mulla heti niin orpo olo, kun on poissa. Kuitenkin on todella iso apu jo tuommoisesta kohta 12 vuotiaasta. Ja pojat aloitti heti tappelun kun sisko lähti. :hilarious:

Mulla on rakenneultraan vielä piiiitkä aika, vaikka oikeastaan ei edes ole. Kauheasti vaan tekisi mieli päästä jo vauvaa katsomaan. Eilen ja tänään on ollut harjoitussupistuksia, tuntuu että tämä kuumuus saa ne aikaan, kun on niin tukala olo.

Onpa ollut hauska lueskella teidän juhannuskuulumisia - kiva päästä koko ajan lähemmäs teitä ja odotusarkeanne. ☺️

Meilläkin juhannus vierähti perheen kanssa rauhaisasti mökkeillen.

Huomasinpa juuri, että täällä on masu tullut yhtäkkiä esiin ihan kunnolla. :D Melkein naurattaa, jos näen itseni peilistä!

Huomenna alkaa 19. raskausviikko eli rakenneultraa pitäisi malttaa odottaa vielä pari viikkoa.

Täällä huomenna rakenneultra. Iiiik! Tätä on kyllä odotettu kun kuuta nousevaa. Seuraavaks sit odotetaankin sitä marraskuuta. :grin Huomenna pitää tulla sit kertomaan mitä siellä pienelle kuului ja mitä kaikke saatiin selville. Heti pääsee onneks aamulla kasilta ultrailemaan, niin ei tarvii töissä jänskätä.
Lupasin ostaa punaisen karkkipussin töihin jos on tyttö ja sinisen jos on poika.
Ja jos ei näytä kumpi hän on, niin loukkaannun ja en osta töihin kellekään mitään karkkeja :grin Tämän ilmoitin jo :grin
Hih, no ehkä käyn ostamassa jotakin silti, kunhan kaikki on vaan pienellä hyvin.

Meillä oli mukava Juhannus 10 hengen perheporukalla. Kukaan ei käyttänyt holtittomasti alkoholia vaan pelailtiin lautapelejä, jalkapalloa, ja syötiin hyvin yhdessä.

Mulla on nyt hiukan ollut tautinen olo, ja torstaiaamulla pääsen poskiontelopunktioon. Siellä ilmeisesti jokin tulehdus pitää tautia yllä. Sen jälkeen onkin rakenneultra, jännittää kyllä ihan hirveästi. Mulla on jo tosi iso maha, ja joka päivä tyyppi myllertää, niin että mieskin on jo tuntenut liikkeet. Toivottavasti olisi kaikki kunnossa. Itsellä on jotenkin poikaolo, mutta mistäs näistä koskaan tietää :D Onnea kaikille hyviä ru-uutisia saaneille <3

Meillä on todella pieni makkari, minne ei pinnasängyt mahdu. Eikä ylimääräisiä huoneita ole, kun vanhemmilla lapsilla tytöllä ja pojalla on omat huoneet. Meidän makkarin vieressä on iso takkahuone, josta saa väliseinällä tehtyä huoneen. Mä siirryn sinne sitten nukkumaan vauvojen kanssa. Sinne mahtuu myös yksi pinnasänky. Me ei kaikki voitas nukkua samassa huoneessa muutenkaan, koska mies tarvii kunnon yöunet että jaksaa käydä töissä. Yritän alkuun nukuttaa vauvat yhdessä pinnasängyssä ja jos ei onnistu niin otan viereen. Meillä vanhemmat lapset opetettiin nukkumaan vauvasta asti eri huoneessa. Nyt tuntuu ajatus kauhealta että vauvat nukkuisivat eri huoneessa kun minä.

Mä olin koko juhannuksen töissä. Että mun osalta ihan normi vkloppu. Mies joi muutaman kaljan, niin kuin joka vkloppu. Viimeksi vkloppu vapaa ollut 4kk sitten. Onneksi nyt vkloppu on vapaata. Toivoin sen vapaaksi, koska meillä on perinteiset sukujuhlat silloin.

Kestovaippailuun en jaksa lähteä kahden vauvan kanssa.

21+3

Täällä olis huomenna toinen neuvola käynti ja ens viikon perjantaina ru.
Vähän jänskättää et onhan kaikki kunnossa, kun liikehdintää tuntunut aika vähän.
Pieni jännittäminen varmaan kuitenki kuuluu asiaan~

Itse kovasti tahtoisin tietää pienokaisen sukupuolen,
mutta saa nähdä päästäänkö miehen kanssa asiasta yhteisymmärrykseen.
Toisaalta voihan naperokin päättää ettei sukupuoltaan halua näyttää :happy:
Vahva poika-fiilis ollut kuitenkin koko raskauden ajan~

Asunto asiat meinaa aiheuttaa vähän päänvaivaa.
Yhteinen koti siis vielä hakusessa (tai ollut jo useamman kuukauden)
Asunto jossa itse olen vuokralla on menossa myyntiin...
Sormet ristissä että kuun vaiheteessa tulisi vuorostaan positiivisia asunto uutisia
ja näin ollen voisi lakata stressaamasta.

rv 19+0

Heippa

Meillä esikoinen nukkui pinniksessä mikä oli juurikin sängyssämme kiinni. Oli kovin helppo rauhoitella yöllä kun usein pelkkä silittely/käsi pinnojen välistä riitti. Myös tutin ylettyi laittaa suuhun. Lisäksi pumppasin paljon rintamaitoa pulloon jolla helpotin yösyöttöjä. Usein vauva herää "liikaa" sängystä nostojen/laskujen yhteydessä. Meillä poika joi pullosta yönälkäänsä ja nukahti uudelleen. (kunnon laadukas koliikkipullo, niin ei tule tarvetta röyhylle) Sylittelyt yms läheisyys hoitui muulloin. Tämä helpotti omaa jaksamista ihan hirvittävästi sekä se, että poika oppi juomaan pullosta yhtä mielellään kuin rinnasta, mahdollisti myös isin yösyötöt. :)

Meillä poika siirtyi omaan huoneeseen vajaa vuoden iässä ja pinnis vaihtui normisänkyyn vähän vuoden iän jälkeen. Tästä kyllä alkoikin oma rumba..koska hiippailee meidän sänkyyn.. Nyt 1v 8kk onkin unikoulu menossa, että oppisi nukahtamaan ilman vanhemman läsnäoloa huoneessaan..huoh..ei vielä viikossa ole "antanut periksi. " Se ei minua haittaa, jos meidän väliin hiippailee, mutta en millään jaksa enää istua "nukkuvana" pojan huoneessa 30-40min joka ilta.. :sad001

Varpahat: Harjoitus supistukset..kuvailisin olotilaksi kuin sinulla olisi joko ihan hirvittävä ähky tai kaasua joka suolensopukka täynnä. Eli juurikin tuo pingotus koko vatsan alueella..tai nyt alavatsalla kun ollaan näin alussa. Usein siihen auttaa totaali rentoutuminen ja pysähtyminen.
Esikoisesta loppukuuviikoilla minun piti kävellä tietyssä temmossa tai vatsa pingottui. Ei saanut hoppuilla liikaa. :grin Pysähtyminen ja hengittäminen usein rentoutti vatsan. (hevosten karsinoita pystyin kyllä siivoamaan, mutta kävely oli jostain syystä supistusherkkää touhua)
Tosiaan kipeitä eivät saa olla..eikä myöskään tunntu missään emättimessä kuten alunperin luulin...kuvittelin, että supistus tuntuisi enemmän siellä kohdun suulla "jalkojen välissä" :woot::grin

Vointeja kaikille!! :love2

17+5

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Laalaa82 kiitti, mä en yhtään tiennyt että harjoitussupparit ovat tuollaisia! Tai että ne eivät koske. Pari kertaa tuollaisia ehkä ollutkin.

Eilen kotiuduttiin mökiltä ja huh, miehen kanssa kaikki hyvin. :cat: Saatiin erimielisyydet setvittyä ja muutenkin oli kaikin puolin kiva tulla kotiin ja oli hiukan yhteistä mukavaa perheaikaa koko porukalla illalla. Lisäksi esitin miehelle mun remppasuunnitelman ja mies vaikutti olevan asiaan oikein myöntyväinen ja innostunutkin. :p Mulla niin hyvä fiilis nyt ja innolla voi tänään pakkailla ja valmistautua reissuun. Ja tänään haetaan myös vauvan yhdistelmävaunut, joiden saapumisilmoitus tuli eilen! :):)

Torstaista tuleekin sitten ihana päivä, kun lähtö kotoa on n. klo: 5.00 aamulla ja ke iltana hillutaan vielä 23 asti Iron Maidenin keikalla, kotona siis ollaan joskus puolen yön jälkeen ja eipä siinä ehdi nukkua kuin pari hassua tuntia. Onneksi mies hoitaa ajamisen, et autossa voi torkkua ja meillä on päivälautalla oma hytti jossa voipi myös yrittää torkkua. Noh, torstaista tulee väistämättä raskas, mutta pe saapi sitten ottaa univelkoja onneksi kiinni. :)

Reissusta kotiutumisen jälkeen onkin enää viikko rakenneultraan!!! :nailbiting::) Sitten siitä pari viikkoa niin on neuvola ja pitäisi saada todistukset äitiyspakkauksen hakemista varten. Ja tosiaan reissun jälkeen pistetään hösseliksi ton rempan suhteen! Et ei tässä aika pitkäksi tule käymään. Kohta sitä havahtuu siihen, et la alkaa olla käsillä. :nailbiting:

Takaisin