Jay, mullakin auto teki tenän jo tiistaina eikä oo sen jälkeen suostunu liikkumaan, vaikka laitoin sen akkulaturiinkin. Toivottavasti iskän kanssa saadaan siihen viikonloppuna vaihdettua uusi akku, että saisin sen taas ens viikolla käyttöön... Tullut vähän semmonen käsitys, että aika monella on tällä säällä näitä autoprobleemia.
Piti jo aiemmin kommentoida tuohon ummetukseen liittyen. Rautalisän hankkimisen yhteydessä luontaistuotekaupan myyjä sanoi, että ummetusvaivoissa pitäisi syödä reilusti magnesiumia. Hänen mukaansa ei ole vaarallista, kun sitä epäilin. Kuulemma kaikki ylimääräinen poistuu kehosta, eikä varastoidu mihinkään. Sanoi, että syöt vaikka kymmenen tablettia päivässä, kunnes näkee mikä määrä helpottaa.
Mulle vatsan toiminta on nykyisin ihan mysteeri. Rauta kovettaa ja maitohapot löysyttää. Yritän vaan juoda paljon ja syödä kuituja.
Mulle sanoi tayssin kätilö viime viikolla, kun valittelin huonoa vatsan toimintaa, että kannattaa syödä magnesiumia. Itse olen muutaman päivän sitä syönyt ns. suositusten mukaan iltaisin eli 300mg päivässä (Diasporalia), se naisten saantisuositus on 280mg/vrk. Mutta ei mulla tuo annos ainakaan hirveästi ole auttanut.
Luin jo ennen raskautta Kaisa Jaakkolan "Reipas, rakas, raskaus" -kirjaa. Siinä sanotaan, että kuitua pitäis saada 30-40g päivässä (esim. psylliumia tai chia-siemeniä voi käyttää lisänä veteen sekoitettuna). Ummetusta voi helpottaa myös kuivattuja luumuja syömällä, lisäämällä vedenjuontia ja magnesiumia sekä lenkkeilemällä päivittäin. Magnesiumista mainitaan, että se on turvallinen tapa saada vatsa toimimaan. Sitä voi ottaa tarvittaessa jopa 800mg päivässä. Se voi lisäksi ehkäistä jalkojen kramppailua, rentouttaa lihaksia ja vähentää ennenaikaisen synnytyksen riskiä.
Tuo Kaisa Jaakkola ei ole mikään terveydenhuollon ammattilainen, mutta on noita asioita tutkinut eri lähteistä. En kyllä ite käyttäis 800mg magnesiumia kuin ehkä hetkellisesti, mutta sitten jos vatsa alkaa toimia, niin sitä määräähän kannattaa vähentää.
Mä ite kävin ostamassa alkuviikosta Levolacia apteekista ja oon hissuksiin sitä ottanut. Tänään huomas, että tupeaa ns. tukot aukeamaan. Sitä ennen kyllä koitin tuota magnesiumia vähän lisätä ja psylliumiakin käyttää, mutta ei ne ainakaan kovin nopeasti (muutamassa päivässä) tuntuneet mulla vaikuttavan, joten päätin sitten hakea ihan lääkettä tähän vaivaan.