La Helmikuu 2016

Tervetuloa Emma90! Täällä myös LA 19.2. :)

Toissa iltana olin jo ihan varma että kohta tapahtuu. Supisteli kipeesti ja vihlo hirveesti alapäätä. Tuli tosi huono olo, kylmä ja ravasin vessassa yhtenään. Asettu onneks sitte yön aikana. Eilen ja tänään vielä huimannu aika paljo ja vähä jomottelee mahaa ja selkää.

Miten paljo teillä on vaatteita vauvalle? Tänään sain laitettua viimeset vaatteet kaappiin ja laskin pelkät bodyt, joita yhteensä 59! koossa 50-74. Eikös se oo aika paljo? Tai ainaki itestä tuntuu että tota vaatetta on ihan törkeesti. :D

Mul on ehkä jtn ehkä 20 bodya kokojen 50-62 koossa ja siitä isommat on vielä pusseissa oottamassa.. ja oon ollu tosi "säästeliäs" vaatteiden kans. Oon kuullu niin paljon et porukka on ostanu ihan liikaa vaatteita ja menny ihan hukkaan ja jääny käyttämättä. Mä päätin et ostan muutamia perusvaatteita uutena ja sit oon saanu tosi paljon käytettynä kans :) ja sit jos tarviin enemmän niin käyn ostamassa mitä tarviin. :)

Kuin paljon vaatteita tarvii riippuu siitä kuin innokas on pesemään pyykkiä :D pienellä voi pari-kolme bodya mennä päivässä jos kovasti puklailee tai vapasta pääsee vuotamaan. Mut kyl sanoisin että 10-15 kpl per koko riittää mainiosti, jäis ainakin meillä osa jo käyttämättä jos enemmän on :)

Jay, mullakin auto teki tenän jo tiistaina eikä oo sen jälkeen suostunu liikkumaan, vaikka laitoin sen akkulaturiinkin. Toivottavasti iskän kanssa saadaan siihen viikonloppuna vaihdettua uusi akku, että saisin sen taas ens viikolla käyttöön... Tullut vähän semmonen käsitys, että aika monella on tällä säällä näitä autoprobleemia.

Piti jo aiemmin kommentoida tuohon ummetukseen liittyen. Rautalisän hankkimisen yhteydessä luontaistuotekaupan myyjä sanoi, että ummetusvaivoissa pitäisi syödä reilusti magnesiumia. Hänen mukaansa ei ole vaarallista, kun sitä epäilin. Kuulemma kaikki ylimääräinen poistuu kehosta, eikä varastoidu mihinkään. Sanoi, että syöt vaikka kymmenen tablettia päivässä, kunnes näkee mikä määrä helpottaa.

Mulle vatsan toiminta on nykyisin ihan mysteeri. Rauta kovettaa ja maitohapot löysyttää. Yritän vaan juoda paljon ja syödä kuituja.

Mulle sanoi tayssin kätilö viime viikolla, kun valittelin huonoa vatsan toimintaa, että kannattaa syödä magnesiumia. Itse olen muutaman päivän sitä syönyt ns. suositusten mukaan iltaisin eli 300mg päivässä (Diasporalia), se naisten saantisuositus on 280mg/vrk. Mutta ei mulla tuo annos ainakaan hirveästi ole auttanut.

Luin jo ennen raskautta Kaisa Jaakkolan "Reipas, rakas, raskaus" -kirjaa. Siinä sanotaan, että kuitua pitäis saada 30-40g päivässä (esim. psylliumia tai chia-siemeniä voi käyttää lisänä veteen sekoitettuna). Ummetusta voi helpottaa myös kuivattuja luumuja syömällä, lisäämällä vedenjuontia ja magnesiumia sekä lenkkeilemällä päivittäin. Magnesiumista mainitaan, että se on turvallinen tapa saada vatsa toimimaan. Sitä voi ottaa tarvittaessa jopa 800mg päivässä. Se voi lisäksi ehkäistä jalkojen kramppailua, rentouttaa lihaksia ja vähentää ennenaikaisen synnytyksen riskiä.

Tuo Kaisa Jaakkola ei ole mikään terveydenhuollon ammattilainen, mutta on noita asioita tutkinut eri lähteistä. En kyllä ite käyttäis 800mg magnesiumia kuin ehkä hetkellisesti, mutta sitten jos vatsa alkaa toimia, niin sitä määräähän kannattaa vähentää.

Mä ite kävin ostamassa alkuviikosta Levolacia apteekista ja oon hissuksiin sitä ottanut. Tänään huomas, että tupeaa ns. tukot aukeamaan. Sitä ennen kyllä koitin tuota magnesiumia vähän lisätä ja psylliumiakin käyttää, mutta ei ne ainakaan kovin nopeasti (muutamassa päivässä) tuntuneet mulla vaikuttavan, joten päätin sitten hakea ihan lääkettä tähän vaivaan.

Mulle toi Levolac aiheutti vaan pahemman ummetuksen kun en tienny siitä tarpeeks. Se ei sopinu mulle laktoosin takia. Vi-Siblin on sen sijaan toiminu paremmin. :) siinä on vaan luonnonkuituja. Lisäks menee magnesiumia päivittäin.

Me ei olla ostettu kun kaks bodya kokoa 50-56 plus teddyhaalari, kaikki muut ollaan saatu. Kiva ylläri oli kun kaveri lupas "jonkun verran vauvanvaatteita", ja sit niitä oliki lopuks jätesäkillinen. :eek: pesihän niitä hetken :D ja onneks niissä on kokoja 50-86. :)

Mulla oli edellisessä raskaudessa myös sen verran ummetusta, että nyt todella kiinnittänyt ruokavalioon huomiota, jottei tulisikaan. Joka päivä pitää käydä kakkosella :wink Viimeksi turvauduin levolaciin.

Nyt erona tässä raskaudessa rautalisää en ole tarvinnut ja radiruokavaliolla olen ollut jostain viikosta 10 saakka. Syön niin paljon kasviksia, että vatsa toimii.

Mulle Vi-siblin ei jotenkin maistu. En tiiä minkä joukkoon sitä laittaisin: esim. veden kanssa sitä on vaikea saada kurkusta alas ja ei se oikein jugurtin kanssakaan toiminut, kun joskus koitin. Eihän tuo Levolaccikaan hyvää oo, mut se menee kun huitasee sen kerralla kurkusta alas ja vesilasillinen perään.

Ei sulla Eepu varmaan vaatteet tuu loppumaan Kaivelin tuossa pienimpiä esille ja huomasin että niitäkin kertyi tarpeeksi runsaasti, vaikka uudelle en ole ostanut juuri mitään. Viimeks lahjavaatteet oli valtaosin kokoa 62/68, niiden kanssa melkein meinas jäädä osa käyttämättä jos ei ollu valppaana. Samoin 50 voi mennä tosi nopeasti ohi jos edes ehtii käyttää, jos sattuu olemaan pitkä lapsi (esikoinen 56,5cm). Olen ajatellut, että ostan jotain kivaa uutta sitten kun sukupuolen tietää.
Oon kutsunut ystäviä baby showereihin joten en oo vielä tyhjännyt enkä pessyt äp-vaatteita, että niitä voi sitten yhdessä hypistellä ☺

Ja tervetuloa Emma ☺ Mulla la muutama pvä aiemmin. Mitään suppareita ei vielä oo, että tuskin tää syntyy iänaikoihin...

Tervetuloa Emma90 joukkoon mukaan! :)

Onpas teillä paljon vaatteita! Ite oon nyt ostanu parit housut kokoa 40cm ja bodeja ja housuja kokoa 44cm, ja muutaman keskostenpipon.. Niitä kun ei käytettynä oikein löydy.. 50cm vaatteitakaan ei oo kovin montaa, mut 56cm alkaakin sitten jo olemaan ihan riittävästi :wink pakko siis vaan pestä pyykkiä reippaasti!!! ..en meinaan usko et nuo kaikkein pienimmät menee kovinkaan pitkään.. 62cm ja varsinkin 68cm vaatteita onkin sit vaikka muille jakaa :wink

Huiski, riippunee kui aikasin sun pojat syntyy et miten kauan mitkäkin vaatteet menee... Ne mun kaverin kaksoset on kohta 3kk ikäisiä ja nyt niillä 56-kokoiset vaatteet. :)

Meillä on 56-62 vaatteita varmaan enemmän ku tarpeeks mut 50 vaan pari bodya tällä hetkellä:D mulla on jotenki kova usko siihen et tulee iso vauva jos vaan pysyy loppuun asti ku minä oon ollu 4.5kg ja mieskin yli 4kg ja 56cm.. täytyy varmaa laittaa äippä kaupoille sitten jos syntyykin joku minimies:)

Emma90 ja Eepu täällä myös LA 19.2 :)

Vaatteita teki mieli ostaa mutta onneksi ei ostettu kun kaverilta tullut jätesäkillinen ja kuulemma lisää tulee vielä :D hänen toinen lapsensa täyttää helmikuussa vuoden niin saadaan kivasti vaatetta sieltä jatkuvalla syötöllä :D

Mulla on muutamia vaatteita monia eri kokoja, lisää saa hankittua kun on tarve. :) en halunnut liioitella niiden kanssa ettei jää käyttämättä..

Täällä taas valvotaan.. supistelee ja särkee. Lääkettä otettu. :/ saispa ees nukuttua tai syntyis sitte. Aamulla lääkäri klo 9.

Mulla on nyt vaatetta koossa 50-56. Parit 62. Käyn sit ostoksilla kun kasvaa :)

Minäkin täällä valvon alapään vihlonnan takia. Tulee yhtäkkiä sykäyksittäin tosi viiltävää kipua. :/

Täällä kans valvotaan. Nukuin panadolin voimalla 22-02 ja sen jälkeen on vaan pyöritty. Kävin yhden viilin syömässä kun tuntui että heikotti. Tuntuuko kellään muulla supparit pahoinvointina? En tiedä johtuuko siitä että maha on niin ylhäällä, mutta mä tunnen aina ekana melkein ruokatorven päässä kun alkaa supistaa siis silloin kun on vaakatasossa. Siitä sitten tulee se oksetuksen tunne.

Minulla kivuttomatkin supistukset aiheuttavat pahoinvointia, ihan jo alkuraskaudesta asti. Veikkaan, että laatta lentää sitten kun tulee niitä oikeita supistuksia, vielä en ole oksentanut.

Mie nukuin ekaa kertaa viikkoon "kokonaiset" yöunet, eli heräsin kerran vessaan kolmelta. Aiheuttaa pahoinvointia supistukset juu :/

Mullakin eilen illasta kun makoilin sohvalla ja supisteli, tuli niin varoittamatta oksennusta suuhun että vedin vielä sen väärään henkeen. Hyi yäk sitä makua sitten suussa kun aikani olin yskinyt oksennusta henkitorvesta. :/

Takaisin