La Helmikuu 2016

Varmasti kaikki haluis mennä luomuna :) se kipu vaan on kuulemma niin järkyttävän kauhia, et moni luopuu/joutuu luopumaan ajatuksesta pitää synnytys luomuna :) toki on niitä onnekkaita jotka ei tunne kipuja tai kestää kivut ku synnytys on nopee, toivon et mä lukeudun tohon porukkaan :P

Siis niinku moni täällä tietää niin itse oon synnytyspelkopolilainen ja siis en odota mun kivunsietokyvyltä mitään mutta kätilön kanssa jutellessa tulin siihen tulokseen että parhain kun yrittää pärjätä kotona mahdollisimman kauan koska synnytys voi tyssätä kun lähdet sairaalaan tai hidastua. Eli kotioloissa rennossa ja tutussa turvallisessa paikassa niin kauan kun kykenee (ellei toki jtn komplikaatioita tai syöksyä pelkona) ja sit ku sairaalaan pääsen ni haluan kokeilla ammetta tai suihkua tai tens-laitetta? Liikkumista yms jumppapalloa yms ilokaasun haluun kokeilla.. toki epiduraalin haluan jos en avaudu nopeesti ja kivut on kuolemaa. Niinku varmaan tuunki ottamaan sen.. mut en halua noita kaikkia mahdollisia puudutteita ja pään sekotus lääkkeitä ellen sit mee aivan hysteeriseksi ja tilanne sitä vaadi.. kaikki keinot käyttöön kuitenkin mitä on mut haluisin silti selvitä mahdollisimman pitkälle ilman lääkkeitä koska nään asian niin et jos oon sentin auki ja heti pää täyteen mömmöjä niin oon jo luovuttanu kroppani suhteen tai jtn.. kätilökin sitä sano että tosi hyvä ajattelumalli! Naisen vartalo on tätä varten "tehty" luotto omaan kehoon ja rauhallisuus ja hengittely vie pitkälle ja tieto että kipuun on helpotusta myös auttaa jaksamaan. :)

Tervetuloa AlexiaS. Siltikin.onnellinen toivottavasti teillä on mennyt kaikki niin hyvin kuin nyt olosuhteisiin nähden on mahdollista. Muistaakseni aikaisemmin mainitsit jotain, että vauva sai septiksen tms. Onko vauva muuten terve? Älä vaivu synkkyyteen. Tällä hetkellä on varmasti raskasta. Jos yhtään on lohduttaa niin mun kaveri synnytti oman tyttönsä raskausviikolla vk:lla 28. Tyttö paino syntyessään 1400g ja näytti pieneltä karvaselta apinan poikaselta ;) Tytön kehitystä on seurattu tietysti neuvolassa normaalia enemmän, mutta nykyään tyttö on ekalla luokalla ja jos ei tietäisi, niin ei pystyisi sanomaan että tyttö on taistellut ensimmäiset kuukaudet hengestään. Ihan terve lapsi siis :)

Jenny77, paljonko sinulla on viikkoja sitten kun sektio koittaa? Saanko kysyä että paljonko pikkuisella painoa? Minusta myös tuntuu että aika vauhdilla kasvaa, 34+6 oli 2,5kg,taitaa kyllä ihan käyrillä mennä vielä..
Toisaalta mukavaa kun sitten tiedät päivän jolloin vauva saapuu,ja kerkeät hyvin varautua :)

Viikkoja oli tutkimushetkellä 36+1 ja painoarvio 3,3kg. Pään ja keskivartalon ympärysmitat meni myös selkeästi yli käyrien. Sektion koittaessa viikkoja on 39. Kuulemma yleinen käytäntö suunnitellun sektion yhteydessä!

Bb, mäki kokeilen ammetta ja toiv saan lillua sielä ponnistusvaiheeseen asti. Amme on kuulemma tehokas. Pitää vaa ottaa ukolle varuiks uimahousut mukaan jos mahtuu mun kans siel oleen :) kaveri sanoki mulle et sit ku kotona ei enää kuuma suihku auta ni sit lähtee sairaalaan, nii hälle oli yks kätilö sanonu. Mä en muutenka syö lääkkeitä joka vaivaan ja kipuun ni ei tee mieli ottaa niitä nytkää. Mutta näkee sitte ku aika koittaa :) kuitenki se voi kestää yli vuorokauden, lepo jää vähälle ja sitäki tarttee et jaksaa loppuun asti.
Alkaa jo vähä jänskättään et kuka synnyttää pian, alkaa kuitenki kaikilla la läheneen :)

Mie oon paljon miettiny tulevaa synnytystä ja kivunlievitystä, haluaisin epiduraalin, mutta mua tosiaan vähän jännittää et ehdinkö sitä saamaan. Esikoinen tuli aika rytinällä. Se oli tosin käynnistetty synnytys ja silloin sain epiduraalin kun synnytys ei meinannut kipujen takia edetä kun en pystynyt rentoutumaan. Oon vähän elätelly toiveita jospa nyt käynnistys luonnollisesti ja kestäis joko saman verran (päälle 5h) tai vähän enemmän nii ehtis pääkin mukaan siihen touhuun. Miun pahin pelko on, että kattelen niitä kipuja liian pitkään kotona ja synnytän joko meidän vessassa tai sit autossa :D

Siltikin.onnellinen, tosi kiva kun käyt moikkaamassa, on mullakin teidän kuulumiset olleet mielessä. Alkuvaihe on varmasti rankka, mutta toivottavasti pian helpottaa. Ja minä olen ainakin ajatellut roikkua täällä syntymän jälkeenkin ☺
Ja tervetuloa Alexia! Parempi myöhään kuin ei milloinkaan ☺

Meillä valkenikin tänään neuvolassa, että perätilallinen oli kääntynyt salaa pää alaspäin. Eli sillä mallilla tässä mennään, toki vielähän tässä ehtii kääntyä monta kertaa. Muutenkin oli kaikki kunnossa ☺

Mulla ei myös ollut mitään ammetta kummempaa toivetta. Lievikkeitä sitten tarpeen mukaan. Ajatuksena se luomu on kaunis, mutta kyl tositilanteessa tuli ainaki itsellä ihan miettimättä mieleen, että jos tätä kipua voi jotenkin vähentää, niin kyllä sen mielellään tekee. Toki jokainen tekee niinkuin itsestä parhaalta tuntuu. Pari kaveria on synnyttänyt luomuna kun ei ehditty mitään antaa että kyllä siitäkin elossa selviää ilmeisesti

Ja kyl on jännää, kun niitä vauvoja rupee kohta puskeen! Harvoin on näin monta jännitettävää ☺

Mun kauhukuva on sektio.... Mut en halua perätilasynnytystäkään! Mä niin toivon et pojat suostuu ite kääntymään rt:hen ja saisin alatiesynnytyksen! Tosin ei mulla kyl nyt oo hajuakaan mitenpäin he tuol killuu :confused:

Niin ja piti viel lisätä, et en tiedä miten muissa kunnissa/sairaaloissa, mut ainakaan Turussa veteen ei saa synnyttää

Mä luin just semmosen jutun synnytyksestä että jos raskaana ollessaki välttelee lääkkeitä ja miettii mitä suuhunsa laittaa ettei vauvalle tuu mitään niin miks ei tekis niin myös synnytyksessä ku neki kaikki vaikuttaa myös vauvaan ja siitä vaan varmistu itelle se että haluisin mennä luomuna mahd. pitkään :)
Aika pitkään raskauden aikana vauvan elimet vasta kehittyvät, ja niihin voi tulla epämuodostumia ja muita toimintahäiriöitä lääkkeistä. Tässä loppuvaiheessa vauva on jo "valmis", joten lääkkeiden riskit ovat paljon pienemmät. Samoin synnytys kestää aika vähän aikaa (päivän-pari?) suhteessa raskauden pituuteen (9 kk), eikä parissa päivässa saa samanlaista vahinkoa aikaan kuin vaikkapa parissa viikossa.

Lääkkeitä vältetään usein vain varmuuden vuoksi, koska lääkkeitä ei ole testattu odotttavilla äideillä riittävästi. Toisaalta odottavilla äideillä testaaminen on moraalisista syistä kielletty, joten ei niitä lääkkeitä koskaan tulla testaamaankaan riittävästi.

Minulla on muutama vannoutunut luomuilija kavereina, jotka olivat etukäteen päättäneet, etteivät varmasti ota minkäänlaista kivunlievitystä, ja kun lääkäri ensimmäisen kerran kysyi laitetaanko epiduraali, heidän vastauksensa oli "kyllä kiitos". Tämän vuoksi olen jo etukäteen päättänyt ottaa kaikki mahdolliset länsimaiset kivunlievitykset, jos vain mahdollista. Uskomushoitoja en ota, koska ne toimivat vain niillä, jotka niihin uskovat, ja minä en niihin usko.

Niin ja piti viel lisätä, et en tiedä miten muissa kunnissa/sairaaloissa, mut ainakaan Turussa veteen ei saa synnyttää
Esikoisen kun synnytin Lohjalla niin siellä sanottiin että riippuu kätilöistä saako synnyttää veteen vai ei. Yhdessä salissa kolmesta siellä oli amme missä olisi voinut veteen synnyttää, kaikissa oli mahdollisuus olla ammeessa avautumisvaiheessa. Ens la oon menossa Porvooseen synnärille tutustumaan niin kuulee sitten miten siellä :) mut muistaakseni jos ottaa epiduraalin niin sen jälkeen ei ammeeseen oo enää asiaa kun siinä jätetään se kanyyli.

Moikka kaikille.
Minäkin täällä käyn aina välillä roikkumassa ja lukemassa teidän kuulumisia .. Olin mukana siis alussa täällä mutta sitten saatiin huonoja uutisia elokuun alussa että sikiö on kuollu 8+5 ja aika piakkoin sitten siitä lääkkeiden avulla tyhjennykseen. Kaikki tyhjeni onneksi. Kovasti ollaan odotettu uutta raskautta mutta ei ole vielä näkynyt .. Lääkäri määräsi marraskuussa terolut kuurin 3kk.
Jännittävin odotuksin luen tätä kun kohta niitä vauvoja alkaa tulemaan teidän syliinne tsemiä jokaiselle synnytykseen (3 lapsen synnyttäneenä tiedän mitä se on

Huiski, mä muistelisin et seinäjoella (minne ite meen) ei saa synnyttää veteen, koska ei oo siihen koulutettua kätilöä. Tai sit oli niin et sillon saa synnyttää ku on se koulutettu kätilö mukana :) en enää muista miyä terkkari sano.
Eikä sillon voi ammeeseen mennä jos veet on menny. Näin mulle sanottiin

Voi olla, että olen eri mieltä, kun synnytys on käynnissä, mutta mun selkärankaani ei ihan hevillä mitään neuloja tökitä.

Eniten mua synnytyksessä pelottaa episiotomia ja sekin siksi, että mä en puudu kovin helposti, eikä kukaan sitä kuitenkaan usko taaskaan...

Aeli, mulla on sama! En mieluusti anna kenenkään tökkiä neuloja mun selkärankaan eikä mulle puudutusaineet helpolla tehoa.. hammaslääkäriski joutuu laittaa aina lisää ku ei eka satsi riitä..

mää oon ajatellut, että haluan epiduraalin (jos vaan mahdollista). avautumisvaiheessa voisin haluta ammeeseen, jos se on vapaana. Muita puudutteita en oo ajatellu.
Taysissa ei myöskään saa synnyttää veteen.

Oonko mä ainoa joka ei oo yhtään (vielä ainakaan) miettiny synnytys juttuja ja kivunlievityksiä? :o enhän mä edes tiedä mitä kaikkia niitä on! Voinko mennä sinne vaan, että tehkää niinkun parhaaksi näette :D

Takaisin