Lävistykset ja tatuoinnit synnytyksessä

mom83

Näppärä viestien naputtelija
Elikkäs teillä jolla on lävistyksiä tai tatuointeja.. Mitä teille ollaan sanottu niistä ku mennään synnyttään?? onko rajoituksia??.. Mulla ei alaselässä tatskaa ole mut yläselkä on tatuoiti ja niin on molemmat käsivarretkin toises kädes ihan sormiin asti ... Naamassa olevat (kulma ja huulikoru) on saanu olla ihan rauhassa.. Niistä kukaan ei ole maininnu mitään.. Mut neuvolantäti pakotti mun ottaa napakoru pois Ku lävistyksiä ei kuulemma saa synnytykses pitää.. Tuntuu ku multa napa puuttuis ku ei tuo törrötä siinä enään.. On ihan ihmeellinen olo :O nyt sit vaan jännittää se et joudunko naamastakin ottaa.. Ne meinaa istuu niin kovassa et lääkäri ei sillo pari vuotta sitten saanu edes niitä irti ku piti röntgeniin mennä.. Sillo sai luvan pitää lävärit.. Tatskoista ei viel ainakaan kukaan oo valittanu.. En vaan ymmärrä miksi niistä tehdään niin suuri haloo joka kerta.. Ihan kun olis syntiä tehny jos o lävistys tai tatuointi...
 
Eiköhän se infektioriskistä yleensä johdu tuo lävistyskielteisyys.
Tuolla: http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Raskaus/Lavistykset-ja-raskaus/ oli jotain puhetta aiheesta jos et oo vielä käyny kattoo :)
 
Mun käsityksen mukaan tatuoinnit ei vaikuta ellei tosiaan oo alaselässä, sillon saattaa estää sen ettei saa epiduraalia.. Mulla on itella vaan käsissä pari tatskaa joten niistä nyt ei haittaa ole.. huulessa mulla on koru mutta en suostu sitä ottaan pois ellei sektioon jouduta.. saa nähä mitä tohtorit sitten on asiasta mieltä..
 
Muistaakseni muista naamassa olevista lävistyksistä ei pitäisi olla ongelmaa, muuta kuin tuosta kielikorusta. Hätätilanne jos tulee ja joudutaan putkittamaan hengitys, niin saattaa olla siinä tiellä. Muuten ei taida noilla läväreillä olla vaikutusta.
Itsellä on myös tatskoja tuolla selässä, muttei kuitenkaan aivan alhaalla, niin ei niistä ole kukaan mitään maininnut. Kun tuskin tuo vanha leikkausarpenikaan tuolla selässä vaikuttaa mitenkään tuon epiduraalin laittoon. Tarvitseekin varmistaa tuolta neuvolalääkäriltä ensi käynnillä...
 
Mulla on alaselässä tatska eikä vaikuttanut mitenkään mihinkään edellisessä synnytyksessä (laitettii epiduraali). Ja napaläväri on mut sen otin about 1kk sitten pois kun jäi joka paikkaan kiinni. Samoin edellisessä raskaudessa. Ultrassa se napaläväri piti ottaa pois kun piti kuulemma varoa sitä laitetta...
 
Mulla on yläselässä tatuointi ja alaselässä kaks, mutta ei niitä oo kukaan neuvolassa tai ultrissa nähnyt, niin eipä oo tullu puhettakaan... Jostain luin sen verran, että vaikka ois koko alaselkä tatuoitu, niin yleensä jostain löytyy sen verran "puhdasta" ihoa, että epiduraalinkin saa laitettua. Ja mulla tatuoinnit on alaselässä molemmilla sivuilla ja keskellä ei mitään, joten en oo ajatellutkaan, että niistä haittaa olisi. Lävistyksiä mulla ei ookkaan, paitsi tietty korvissaemoticon
 
Jännä tuo napakoru asia.. Itse hankin napakorun joku 5 vuotta sitten enkä siitä ole vielläkään luopunu vaikka maha pingottaakin melkosena pallona. Ostin teräksisen tilalle joustavan muovisen kielikorun kun rupesi napa hieman ärtymään. Napa voi hyvin eikä korusta ole mitään haittaa. neuvolassakaan siitä ei ole sanottu mitään, mainintaa tullu vain että onpas se viellä hyvässä kunnossa ettei ole revennyt tai mitään. Te keillä on lävistetty napa niin suosittelen lämpimästi ostamaan joustavan muovisen korun : ) Itse kun en haluaisi korua ottaa pois ettei umpeudu ja uudestaan lävistäminen ei paljoa houkuttele :D
Tatuointi aika olisi ollut 7.5 synttäri lahjana mutta sain onneksi siirrettyä aikaa eteen päin : ) Olin ajatellu tatuoida lohikäärme tribaalin nilkkaan mutta idea onkin nyt vaihtunut haikaraan jolla suussaan nyytti josta lepattaa silkkinauha jossa on pikkusen syntymäaika<3
 
Mä sain ultrissa kyllä pitää navassa läväri mut synnytykseen ei kuulemma saa.. kieles mulla ei oo ja onnee matkaan vaan niille lekureille jos meinasivat tuon huulikorun saada pois.. se on meinaa jämähtäny niin kovaan ettei se oo siit pariin vuoteen irtonukkaan vaikka yrittäny ku halunnu vaihtaa pallo mut siin on ja pysyy...
 
mimmulimammuli: voi kun täällä olis se "tykkää"-nappi. Tuo viimenen juttu tuosta uudesta tatuionnista oli hellyttävä. :)
 
Niin no, eipä noista tatuoinneista voi synnytykseen mennessä eroonkaan hankkiutua :D

Mulla on molemmat sääret tatuoitu, reidessä pienehkö, puoli selkää ja kädessä yksi. Mutta alaselässä ei ole, ja tosiaan nykyään ilmeisesti ei edes alaselässä olevasta pitäisi tulla niin suurta haloota, kuin ennen. Lääkäri sanoi noista sääristä vain, että onpa komeat tatuoinnit, ei se siihen muuta virkannut. Ja eihän se hoitohenkilökunnan asia ole niihin kommentoida sen enempää, jokainen tekee valintansa ja nykypäivänähän muutkin kuin linnakundit ja merimiehet on täyteen tatuoituja. :) Jos mulle yksikin kätilö tai hoitaja alkaa niistä kommentoimaan, niin eiköhän tule aika tiukasti takaisin, että en minäkään heidän hiustyyliin puutu..

Ja joo, en pysty ymmärtämään miksi korvikset saa sitten olla, jos kerran lävistyksiä ei. Yleensä korvat on "ammuttu" ja niissä pidetään ties mitä rihkamaa, koruja liiemmin puhdistamatta. Hyvin tehty ja hoidettu lävistyis asianmukaisella korulla luulisi olevan parempi vaihtoehto.. Tuo minun rintakehässä oleva microdermal ei lähde kuin kirurginveitsellä pois, joten siinä on ja pysyy. Sitäpaitsi se on sattumalta akupunktiopisteessä joka kiihdyttää maidontuotantoa, eikös sen pitäisi olla synnytyksen kannalta vaan parempi! :D

Mutta siis, uskon että riippuu myös hieman sairaalasta ja sen henkilökunnasta. Jossain päin ollaan vähän kriittisempiä ja ehdottomampia ja jossain taas ei ole niin väliä, jos lävistyksen paikka on sellainen joka ei ole mitään merkitystä synnytyksen tai muun hoidon kannalta. Jopa hoitohenkilökunnalla näkee nykyään tatuointeja. Lävitykset on kiellettyjä hoitohenkilökunnalta sen infektiovaaran vuoksi, mutta en minä ainkaan kertonut tuosta "rintanapista" kenellekään kun olin sairaalassa harjoittelussa koska se oli täysin piilossa, eikä sen puoleen korvassa olevaa tragustakaan tarvinnut pois ottaa.
 
Kyselin asiasta kaverilta, joka on sairaanhoitajana ja antoi seuraavanlaisen vastauksen: lävistyskorujen pitäminen on aikalailla sairaalakohtaista, mutta syy miksi niitä ei suositella pidettävän paikallaan (kuten ei myös muitakaan metallikoruja) on se, että jos asiat menee niin huonolle tolalle, että joudutaan antamaan sähköä sydämeen, niin korut on oltava silloin pois. Ne kun sitten johtaa sitä sähköä ja iho palaa :/ asiaa voidaan kyllä ehkäistä laittamalla korun päälle lappu, joka sitten johtaa sen sähkön pois, mutta ymmärettävästi se tietenkin aina hidastaa hieman sitä varsinaista hoitotoimenpidettä, joka tuollaseissa tapauksessa on kuitenkin suoritettava aika pian.

Alaselän tatuointi ei kuulema ole nykypäivänä enää este saada puudutusta, anestesialääkärit on koulutettu ns. kiertämään tatuointi, eli harvalla ihmisellä iho alaselästä on tatuoitu kokonaan vaan siellä on paljasta ihoa näkyvillä myös. Ihmisen iho liikkuu aika paljon ja sen ominaisuuden avulla saadaan kyllä piikki laitettua. Tämäkin kyllä sitten riippuu ihan lääkäristä, että ei ne ala riskejä ottamaan, jos eivät ole varmoja omista otteistaan.

Tällaista tietoa täältä, mutta kuten alussa sanoin niin käytäntö riippuu paljon sairaalasta. mutta eiköhän myö nää lapset maailmaan saada, äiti lävistysten ja tatuointien kanssa tai ilman :D
 
No nyt mulle ainakin selvin mun korujen kohtalo.. Ihmettelin heräämössä kun on korut vielä naamassa (loistavia oli noi mun ekat jutut siellä heti sen jälkeen kun selvis että B on ok) ja sanoivat että siinä vaiheessa kun oltiin lähetty leikkaussaliin niin ei niillä ollu aikaa miettiä mitä mun naamassa roikkuu. Eli ei myöskään välttämättä ota pois.

Kätilö kyllä kyseli multa aiemmin että kuinka helppoja nuo korut on irrottaa jos tarve vaatii ja ite en pysty sitä tekemään.. Siinä sitten koitin selittää kätilölle miten huulikorun ja kielikorun saa irti jos tulee tenkkapoo.. :D
 
Mun piti ainakin ottaa synnytyksessä korvakorut pois ja moneen kertaan kysyivät, että onko lävityksiä. Pari tatuoinitia mulla on, mutta niistä ei kukaan sanonut mitään, ku eivät oo alaselässä. Mutta taitaa tosiaan aika sairaalakohtaisia olla noi korujutut.
 
Ei mullekkaan ole koskaan mitään sanottu vaikka lävistys naamasta löytyykin,
varmaankin enemmän sit jos suunniteltuun sektioon on menossa, niin sit otetaan korut pois..
 
Takaisin
Top