Lämmön seuranta

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ainakin silloin kun itse olin majoittunut kuumeiluosastoille lämmön seuranta oli monille tuttua hommaa. Lämpö laskee vähän ennen ovulaatiota ja nousee sen jälkeen. Ja laskee taas ennen menkkoja, raskaana taas pysyy ylhäällä. Bloggaava doulamme on kirjoittanut myös aiheesta jutun: https://www.vau.fi/blogit/doulalla-on-asiaa/lammon-mittaaminen-auttaa-raskaaksi-tulemisessa/

Mittaatteko te aamulämpöjä? Oletteko löytäneet ovulaation sillä tavalla? Onko jollekin tuttu doulan mainitsema ehkäisytietokone?
 
Kyllä mittaan lämpöjä. Tuli nimittäin kantapään kautta todettua se, ettei ovistestiin saatu plussa tarkoita että ovulaatio tapahtuisi :p Syyskuusta asti olen käyttänyt ovistestien ohella aamulämpöjen mittausta vahvistamaan ovulaation. Hyvin sitä on oppinut tietämään omat normaalilämmöt ja havaitsemaan tuon ovista edeltävän notkahduksen lämmöissä :) Paljon on lämpöjen mittailut auttaneet minua oviksen paikantamisessa ja kierron seurannassa :)
 
Joo, mullekin lämpöjen mittailu on tuttua:) Mulla on kokemusta myös kierrosta, jossa en saanut cb:n digiin pysyvää hymynaamaa (ovisplussaa), mutta lämpöjen perusteella ovis kuitenkin tapahtui. Näinkin päin voi siis käydä.
 
Kertokaapa nyt tää lämpöjuttu rautalangasta. Siis milloin mitataan,heti kun silmät aukee?entä jos silmät aukee ja ne menee kiinni eikä nouse sängystä? :D Mua kiinnostaisi kokeilla, saanko minkäänlaista käyrää lämmöillä aikaan
 
Mittaan ja onneksi mittaan kun herkät ovulaatiotestit näyttää plussaa vaikka ei ovulaatiota. Monesti luullu testin perusteel et ovulaatio mut lämmöt kertonu ettei vielä ollutkaa ja on vasta myöhemmin.
 
Suosittelen! Ihmeen hyvää käyrää saa, vaikka uni katkonaista. Tykkään mitata lämpöjä liuska- ja sylkitestien lisäksi.
 
Pitääpä ruveta mittaamaan lämpöjä sikäli mikäli tästä meneillään olevasta kierrosta ei tärppää :wink
 
Välillä en meinaa muistaa mitata mutta en voisi enää luopua lämpöjen mittailusta muuten en koskaan voisi olla varma oliko ovis vai ei!
 
Kyllä se mittailu vain kumman paljon antaa infoa oman kropan toiminnasta! Lämpöjä en jättäisi mittaamatta, mutta ovistestien käyttöä kyllä arvon...
 
Hei nyt jäi mietityttämään. Kuinka moni on kokenut tuota, että saa selkeän ovisplussan tikutettua mutta huomaa lämpöjen muutoksen vasta päiviä myöhemmin? o_O et ovis onki ollu reilusti myöhemmin.
Sen kyl ymmärrän et ovisplussasta ovis on mahollista tulla viimeistään 48h päästä mut et vielki pidemmän ajan päästä.. Nyt alko mietityttään pitäskö itekki mutta en ole siihen ryhtynyt koska itsellä heräämisajat ja yöunien pituudet vaihtelevat niin valtavasti että saisiko luotettavia lämpöjä
 
Mulle ei ole oikein ikinä auennut onko parempi mitata aina kellon tarkasti samaan aikaan vai aina heti herättyään vaikka heräämisaika vaihtelisi. Voisi kuvitella että olennaisempaa olisi se että on vasta herännyt. Muutoinhan sitä voi joutua heräämään mittaamaan lämmön kesken unien. Onko kenelläkään kokemuskia tai tietoa tästä?
 
Mulle ei ole oikein ikinä auennut onko parempi mitata aina kellon tarkasti samaan aikaan vai aina heti herättyään vaikka heräämisaika vaihtelisi. Voisi kuvitella että olennaisempaa olisi se että on vasta herännyt. Muutoinhan sitä voi joutua heräämään mittaamaan lämmön kesken unien. Onko kenelläkään kokemuskia tai tietoa tästä?

Mitä olen lueskellut, niin ihanne olisi aina samaan aikaan. Ei kyllä omalla kohdalla toteudu täysin, mutta suuntaa kyllä antaa lämmöt silti.
 
Mulla vuorotyö aamulämpöjen aikaan hieman sekoitti pakkaa. Lämpökäyrä oli selkeämpi kun mittasin joka päivä noin tunnin sisällä edellisestä päivästä, onnistui hyvin jos oli aamuvuoroa putkeen monta päivää. Iltavuoron aikaan tuli mittailtua epämääräisemmin mutta silloinkin suurinpiirtein samoihin tunteihin pääsin (sisäinen kello ja auringonnousu herätti vaikka olis saanu nukkua...) ja en tiedä oliko tulokset epämääräisempiä kellonajan vai mittaustekniikan opettelun takia (aloitin silloin mittailut). En ehtiny mitata kuin yhden kierron kun tärppäsi, mulla lämmöt paljasti hienosti oviksen ja tikuttelin samalla mutta ikänä en vahvaa viivaa saanut. Tosin tikuttelin aamupissasta työteknisistä syistä, että sekin voi olla että vaikutti vahvuuteen.

Ja: Mittailua kannattaa harjotella, ite sain puolenkin asteen eron riippuen siitä,miten se mittari tönötti suussa.

Btw: Eikö täällä ole toinenkin samaan aiheeseen liittyvä ketju..?
 
Hankikanto, miten sitä mittaria sitten kannattaisi suussa pitää? :hilarious:
Eikai sen niin väliä kunhan on samalla tavalla aina. Ite tungen kielen juureen mahdollisimman syvälle. Pidän kädellä kiinni sen puoli minuuttia kun mittaus kestää.
 
Varhaisultras tulos oli päivälleen mitä näillä lämpötiloillakin olin saanut mitattua ja arvioitua ! :) Paremmin se piti paikkaansa kuin epämääräisen kierron perusteella pysty arvioimaan.
 
Takaisin
Top