Läheisille kertominen

Ariina

Näppärä viestien naputtelija
Huhtikuiset 2022
Ajattelin tällaisen ketjun laittaa alulleen. Oletteko missä vaiheessa ajatelleet kertoa läheisille asiasta? Heti vai vasta myöhemmin kun riskit ovat pienentyneet?
 
Itse siis en halunnut kertoa kenellekään vielä vähään aikaan mutta yllättäen ystävä, joka asuu todella kaukana, tuli kylään ja olikin mahdollisuus kertoa kasvotusten niin nyt tuli ensimmäiselle kerrottua :rolleyes:
 
Mä taidan pitää omana tietona niin pitkään, kuin mahdollista. :oops: (miehelle toki kerroin heti plussauksen jälkeen).

Äidilleni tosin kerroin. Häneltä ei pysty kauaa salaamaan. :hilarious: Lisäksi hän asuu lähellä ja pystyy olemaan apuna / lastenvahtina esim. varhaisultran aikaan.

En tykkää valehdella eli jos joku nyt sattuu suoraan kysymään niin pakko se on kai tunnustaa tai yrittää kierrellä. :hilarious:

Toki vaan haluaisin kiivetä katolle ja huutaa kaikille, että olen raskaana. :love017

Mutta taidan kiivetä sinne sitten vähän myöhemmin. :smiley-ashamed005
 
Minä en varmaan kovin ajoissa kerro, tekis mieli venyttää tyyliin rakenneultran jälkeiselle ajalle vasta. Oon myös kuullut tosi monelta et kolmannesta lapsesta ei juuri onnitteluja saa vaan enemminkin kauhisteluja että eikä, ette kai enää enempää tee, niin saapa nähdä sitten jos sinne asti päästään :rolleyes:
 
Miehelle kerroin ehkä viikko plussasta. Omalle äidille kerroin ennemmin :grin hyville kavereille kans kerroin heti plussaamisen jälkeen. Muille kerron varmaan ekan ultran jälkeen.
 
Miehelle kerroin toki heti, aika shokkiuutinen kyl oli sekä itselle että hälle, kun todella pieni todennäköisyys raskauteen edes oli. Parhaalle kaverilleni myös kerroin heti plussaamisen jälkeen, kiva että on joku, jonka kanssa piinailla. Ja mun isosisko sai perjantaina tietää, kun meillä oli puutarhajuhlat ja se huomasi mun vissylinjan! :rolleyes:
 
Miehelle kerroin heti. Varhaisultran jälkeen ajattelin kertoa perheelle ja sitten lähimmille ystäville sitä mukaan kun heitä näen. Ja jos en joitakin ystäviä näe niin ehkä sitten ekan ultran jälkeen kerron tai vasta rakenneultran jälkeen. :rolleyes: Suurin osa tietää, että toivotaan toista lasta, joten uutinen tuskin on suuri yllätys.

Olisi kyllä tavallaan jo ihanaa kertoa kaikille, kun oon niin innoissani. Mutta jos kertoisin jo nyt ja sitten varhaisultrassa ei löytyiskään mitään niin se ois hirveää :hungover: onneksi en oo näkemässä kavereita juurikaan tässä ennen varhaisultraa niin luulen että salaisuus säilyy!

Edellisessä raskaudessa kerroin yhdelle ystävälle jo ennen varhaisultraa kun hän kysyi suoraan enkä halunnut valehdella ja olin muutenkin hyvin innoissani. Silloin mies myös kertoi vanhemmilleen jo heti plussan jälkeen. Nyt on malttanut odotella, mikä on ihan kiva, kun en itse halua vielä kuuluttaa asiasta. Muuten sama meininki, mitä nytkin on suunniteltu. Somessa tein ekan päivityksen pikkuisesta 6kk syntymän jälkeen :grin katsotaan miten tällä kertaa.
 
Tätä oon paljon miettinyt. Aiemmista lapsista on kerrottu vaihdellen, ensimmäisestä läheisille varhaisultran jälkeen ja somessa rakenneultran jälkeen. Toisesta muuten samoin mutta someen postasin jo nt-ultrasta kuvan.

Nyt tuntuu että kun ollaan itsekin vasta alkuvaiheilla sulattelemassa koko asiaa niin voi olla että menee pitempään ennen kuin kerrotaan. Parille ystävälle saatan kertoa jo tänään kuulumiset varhaisultrasta koska tuntuu että jonkunlaista vertaistukea ihan oikeassa elämässä olis kiva saada. Tuntuis ehkä todellisemmalta tämä raskaus. Kaikille muille kerrotaan ehkä vasta rakenneultran jälkeen?
 
Jaaa, varhaisultran jälkeen ehkä äidille, jos en jää kiinni jo ennen sitä. Nt-ultran jälkeen vois antaa äidille luvan infota muita sukulaisia jos haluaa :p ja varmaan joillekin kavereillekin tuossa vaiheessa viimeistään pitää sanoa.
 
Tätä oon paljon miettinyt. Aiemmista lapsista on kerrottu vaihdellen, ensimmäisestä läheisille varhaisultran jälkeen ja somessa rakenneultran jälkeen. Toisesta muuten samoin mutta someen postasin jo nt-ultrasta kuvan.

Nyt tuntuu että kun ollaan itsekin vasta alkuvaiheilla sulattelemassa koko asiaa niin voi olla että menee pitempään ennen kuin kerrotaan. Parille ystävälle saatan kertoa jo tänään kuulumiset varhaisultrasta koska tuntuu että jonkunlaista vertaistukea ihan oikeassa elämässä olis kiva saada. Tuntuis ehkä todellisemmalta tämä raskaus. Kaikille muille kerrotaan ehkä vasta rakenneultran jälkeen?
Oho! Ite en kyllä jaksais ikinä odottaa rakenneultraan sakka laughing7 Ite miettiny jopa someen kertomista varhaisultran jälkeen… tai viimeistään nt
 
Oho! Ite en kyllä jaksais ikinä odottaa rakenneultraan sakka laughing7 Ite miettiny jopa someen kertomista varhaisultran jälkeen… tai viimeistään nt

Joo tää voi muuttua kovastikin tässä matkan varrella. Fiilispohjalta mennään :grin
 
Minusta taas on tosi hauskaa kun on oma pikku salaisuus :cat: Toisaalta aina myös sitä miettii, et jos kävisikin huonosti niin siitä menetyksestä pitäisi myös jaksaa kertoa kaikille jotka tiesi. Ja sit kans, kun meillä ei oikein ole paljoa sukulaisia tai läheisiä meidän eikä isompien lasten elämässä läheisesti mukana muutenkaan, niin ehkä siksikään se heidän tiedottaminen asiasta ei tunnu kovin tärkeältä.
 
Itsellä on alkanut nyt hieman tuntumaan siltä, että jos varhaisultrassa kaikki ok niin saattaisimme alkaa kertoa jo perheillemme. Ainakin omilla vanhemmilla syödään paljon aurajuustoa, erilaisia kaloja ja juodaan hieman viiniä tai saunaoluita niin jäisin kyllä ihan heti kiinni. Niin joko en näe heitä pitkään aikaan tai sitten kerrottaisiin jo aiemmin. Onhan siinä riski jos meneekin kesken niin joutuu aiheuttamaan surua omille vanhemmilleen myös. Mutta saisihan sieltä sitten tukea.
 
Viimeksi kerroin monelle vasta keskemenon jälkeen vaikken ollu kertonu koko raskaudesta ennemmin. Tuntui silti niin tärkeältä asialta, että ihmiset tietää mitä ite käy läpi. Siksi aattelen, että nyt vois kertoa raskaudestakin ihan hyvin ennemmin, jos kerta keskenmenostakin joka tapauksessa koin tarvetta kertoa.
 
Olen kanssa miettinyt, jos kertoisi jo lähimmille ihmisille varhaisultran jälkeen. Aluksi ajattelin, että vasta nt-ultran jälkeen, mies oli valmis kertomaan kaikille vaikka heti plussan jälkeen. Jaan muutenkin avoimesti omia tärkeitä asioita, joten en usko, että mahdollinen keskenmeno pysyisi salaisuutena. Tekosyiden ja valheiden keksiminen ei muutenkaan ole oma juttuni, niin tuntuu epämukavalta keksiä selityksiä, miksi en syö tai juo nyt jotain.
 
Omat ja miehen vanhemmat ovat tienneet heti plussasta lähtien. Heillä ollut tiedossa että yritämme ja tiesivät kevään keskenmenosta myös. Nyt kun käytiin varhaisultrassa niin mies kertoi jo veljelleen, itse mietin että sitten nt-ultran jälkeen voisi kertoa muillekin.
 
Mies näki heti testituloksen. Koska on kolmas lapsi (toivottavasti) tuloillaan, tuli ekaa kertaa olo ettei halua kertoa nyt muille. Olen perheeni kanssa kyllä läheinen ja jakanut aiemmissa raskauksissa jo heti kuvat testitikkuja myöten :grin nyt kuitenkin on tullut olo, että meidän oletetaan jäävän lapsilukuun 2 tai sitten kolmosen kanssa olisi pitänyt odotella pidempään. En kuitenkaan itse halunnut odottaa, joten tässä sitä nyt ollaan! :greet025 ehkäpä ekan ultran jälkeen lähimmille. Kyllä sieltä varmasti onnitteluja joka tapauksessa tulee eikä päinvastoin :happy:
 
Meillä kerrotaan vasta nt-ultran jälkeen. Tällä hetkellä tosin kaikki alkoholia sisältävät tilaisuudet hirvittää, mutta pitää yrittää keksiä tekosyitä ja pyöritellä vaan täyttä lasia. Niin toivon, että saadaan pidettyä omana tietona sinne saakka :smiley-angelic001
 
Meillä tietää miehen vanhemmat ja pari kaveria. Muille ajateltiin kertoa sitten ekan ultran jälkeen :)
 
Takaisin
Top