läheiset, vauva ja imetys

_nisupulla_

Jostain jotain jo tietävä
voi ärrinpurrin kun ärsyttää..anoppi lähinnä.
taas tätä hiivatin imetyskyttäystä, poika liikaa rinnalla, jää nälkäiseksi jos syönnin jälkeen ei viihdy hänen sylissään hiljaa, kohta saat alkaa pottua antamaan jos tuota vauhtia kasvaa,ei pelkkä rintamaito tule sulla riittämään jne korviketuputusta ekasta kyläilystä lähtien..nyt jo puheluissa muistetaan lytätä tylyttää mun imetystä. samaa ollut noiden 3 aikasemmanki lapsen aikana. mä en ymmärrä mikä siinä häntä häirihtee et imetän. edellisenkin muksun imetin vuosikkaaksi ja koko sen vuoden mun imetystä tylytettiin. vauvat kasvaneet hyvin, olleet perustyytyväisiä ja neuvolassa ei ole tullu sanomista vaan tuumattu et kasvaa hienosti rintamaidolla..samoinkuin nytkin tän vauvan kans. alkaa vaan niin pirusti kiehutta päässä et kohta jaksa antaa mennä enää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
miten muiden läheiset ottaa imetyksen
 
Juu täällä kans mein äiti kamala papattaan asiasta. Itte ajattelin raskaana että minä en imetä olleskaa siitä en kuitenkaan kellekkä puhunu joten kyllä nyt imetän, ahdistuksen kera.. No eilen esimerkiksi sitte mein äiti oli täs ja olin just aikasemmin imettäny ja pikkunen kävi vempuloimaa joten annettiin sitten korviketta jota söi 120ml ja sitten oli hetken tyytyinen. No hän kun oli lähdös niin Pikkain kävi hamuilemaan ja sanoin sitte että lähdetää syömään niin hirveä papatus äitiltä että 'kohta on niin lihava vauva jos koko aika syöttää kun vähän vauva hamuaa tai itkee' no siinä sitte sanoin että meijän vauvalla ei ole ruoka-aikoja vaan saa syödäkseen sillon kun on nälkä, lapsentahtisesti vai miten neuvolassa sanotaan.. Hiljaseks meni ja sano vaan et no nyt tunnin ainakin odotat että annat rintaa ja hän kun lähti niin aloin syöttää kun selkeästi nälkä ja siinä tyytyväisesti söikin parikyt minuuttia..:) inhottavaa kun pitää puuttua.. Ja meillä vauva saa korviketta kun ollaan kylässä tai meillä vieraita. Itseä stresssaa ja ahdistaa kahta kauheammin imettämään lähtö kun on vieraita ja en imetä muiden edessä mielestäni on kuitenkin sen verran intiimi tapahtuma.. :D
 
Kurjia varmaan tollaset neuvojat ja soimaajat! Eiköhän jokainen tiedä oman vauvansa tarpeet ja nälät ja millon on nälkäinen ja millon ei...

Meillä onneksi äiti ja anoppi ei mulle tule neuvoja antamaan, ainoastaan jos satun kysymään, sillon vastaavat mutten koskaan ole saanut neuvoja imetykseen tai muuhunkaan, onneksi. Tietävät kyllä etten tykkää jos tullaan neuvomaan.

Esikoisen kanssa olin hyvin arka imettämään vieraiden edessä ja siksi herkästi otinkin pullon käyttöön ja aina kun oli vieraita, syötin pullosta. Tämän toisen kanssa en niinkään välitä. Naispuoliset vieraat ei haittaa mua, imetän heidän edessä, mies puolisten vieraiden edessä laitan harson suojaksi mun kaulasta vauvan yli ettei paljaita rintoja näy mutta samassa tilassa imetän kuitenkin. Jotenkin tosi helppoa itselle nyt kun en enää stressaa sitä imetyksen näkymistä niinkuin esikoisen aikaan. Ihme kyllä että pääsin siitä yli tämän toisen kanssa. Mutta kukin tyylillään.
 
Meilläkään ei onneks kauheesti oo puututtu mun imetykseen. Vähän anoppi oli kyllä ihmeissään ku en alottanukkaan kiinteitä ku esikoinen oli 4kk vaan täysimetin 6kk. Koko ajan oli muistuttamassa, että teiän täytyy sitte alkaa antaa sille muutakin ruokaa kohta.. Ihan ku ois pelänny, etten aio antaa sille ikinä mitään muuta ku maitoa :D

Mä oon kyllä aina imettäny ihan missä huvittaa, vaikka ois ollu vieraita miehiäkin ympärillä. Eipä se oo mua haitannu, on kuitenki ihan luonnollinen asia. Tärkeintä, että vauva saa ruokaa sillon ku haluu enkä ala pulloa ja korvikkeita sen takia ostelemaan.
 
Meillä ei kans oo kukaan suuremmin puuttunu imetykseen.Toki anoppi hössöttää et muistan peittää rinnat hyvin et ei tuu tulehdusta.

Ja mä kyllä myös imetän kotona ja kylässä ihan normaalisti,koska ne tissit on täs vaiheessa vauvan ruoka eikä mitään seksuaalista.Ainoostaan jos mennään johonki kahvilaan tms.yleiselle paikalle niin laitan harsoa vähän eteen ja sielläkään eii mua itteeni haittais mut ajattelen kanssaihmisiä:D Ja imetyspaidat mulla on aika paljon käytös niistä saa kivemmin otettua vaan nännin pään esille. Eikä myöskään tulis mieleenkää sen takia antaa pulloa mut tosiaan kukin tyylillään:)
 
mä vähän odotin, että mulle ois anoppi avautunut imetyksestä. no, ei sentään kuitenkaan, vaan kertoi pystyneensä itse imettämään poikiaan kolme viikkoa ja lopun ajan joivat korviketta. joten tää mun osittaisimetys ei ole noussut miksikään kynnyskysymykseksi. saa nyt nähdä, mitä mun omat vanhemmat asiaan sanovat. äidille varmaan ihan ok tää nykyinen systeemi (enemmän avautunut vauvan nukuttamisesta perhepedissä, että opetahan omaan sänkyyn ja laita pyyhkeitä vauvan ympärille, että tuntee olonsa turvalliseksi) ja isä oli huolissaan ainoastaan siitä, saako vauvalle antaa rintatulehduksen aikaan kipeän rinnan maitoa.

meillä on just parhaillaan anoppi ja miehen vanhempi poika kylässä. oon hoitanut imetykset omassa makuuhuoneessa, koska mietin, että mainittu poika on 13v. ja tissien näkeminen saattaa olla kiusallista, vaikka ne ovat vain ruokailuväline. samalla saan rauhan itselle ja vauvalle syöttötilanteeseen. sensijaan kavereiden (naispuolisten) läsnäollessa imetän ihan avoimesti.

en ole vielä käynyt missään julkisella paikalla vauvan kanssa, mutta luulen kyllä, että esim. jossain kahvilassa tukeutuisin korvikkeeseen, koska en halua kaivaa tissejä esille julkisella paikalla ja meillä ne korvikkeet ja pullot nyt tulee muutenkin hankittua. menen jossain vaiheessa käymään työpaikalla näyttämässä vauvaa ja varmaankin siellä imetän ihan vain joko omassa työhuoneessa tai sitten jossain muussa soveltuvassa tilassa. en ehdi enää lypsämään, joten en pysty säilömään omaa rintamaitoani ja toisaalta maidontuotanto on juuri sellaista, mikä ei ihan riitä vauvan tarpeisiin, joten korvikkeeseen tukeutuminen helpottaa siinä mielessä.

 
Ainoat kommentit mitä imettämisestä olen saanut, on ollut vain positiivista. Lähinnä vaan ,että onpa hyvä kun tulee maitoa.

Vieraita kun on käynyt olen imettänyt ihan tuossa sohvalla, sen enempää miettimättä. Julkisilla paikoilla ei olla juuri vielä käyty, mutta voin kuvitella imettäväni juuri jossain kahvilassa tms.
 
Täällä ei tutut oo paljoa imetykseen puuttuneet. Anoppi huolehtii lähinnä siitä etten saa rintatulehdusta ja muistan suojata rinnat hyvin. Äitini ei oo tainnu kommentoida imetystä mitenkään erityisemmin, ei varmasti myöskään kommentois jos en imettäis. Hyväksyy molemmat keinot! :) Lähinnä jos jotain kommenttia on tullut, niin ne on ollut kannustavia, eikä loukkaavia.. :)

Mie oon kans kyl imettäny ihan sohvalla vaikka meillä ois vieraita. Miesvieraita jos on niin oon suojannu harsolla rintaa. Tuntuu tosin et teen sen enempi niiden miesten vuoksi, siis ettei niiden tarvis nolostella tms. kun sen vuoksi ettei ne vaan näkis mun rintaa. Imetys kuitenkin on hyvin luonnollinen tapahtuma, enkä ajattele rintojani siinä mitenkään seksuaalisina, vaan vauvan ruoantuojina!

Kahvilassa oon myös imettäny ja taas vaan suojannu harsolla. Esikon kanssa olin arempi imetyksen suhteen ja korvikkeet oli mukana. Tein aina tilanteen mukaan. Jos kahvilassa tms. ei saanut tarpeeksi rauhaisaa ja suojaisaa paikkaa, niin saatoin antaa korviketta.. :)
 
En minäkään sitä ajattele mitenkään seksuaalisesti mutta pidän enemmän siitä että rauhassa saan imettää ja kun muutenkin imetys ahdistaa, en tiedä miksi, niin koen sen vähemmän ahdistavaksi kun olen rauhassa. Kukin tavallaan :) ehkä seuraavan kohdalla helpompaa ja tuntuu luonnollisemmalta muidenkin edessä ja ehkä tämäkin ahdistus häviää tästä aikanaan.
 
Moi pitkästä aikaa!

Mä olisin odottanut, että äitini olisi jotain kommentoinut imetykseen, mutta se olikin anoppini. Onneksi olen kuitenkin tässä todennut, että mulla on harvinaisen hyvä anoppi ja äitini tuki on ollut monessa tilanteessa tarpeen. Anoppikin tajusi yhdestä kerrasta, ettei tarvitse tulla kommentoimaan imetystä jatkossa lainkaan. :)

Imetys toimii, mutta suihkutissisyys on lähinnä ongelma vauvamme kanssa. Onneksi ei koliikkia vielä kuiteskaan.. silmätulehdus vei viime viikolla huolestuttavaan suuntaan ja jo epäilin koliikkia, mutta onneksi tähänkin liittyen äitini apu riitti.

Olen aina kysynyt ihmisiltä (kotona lähinnä vierailleilta ei sukulaisilta) haittaako että imetän ja aina olen saanut imettää. Kuukausi takana kotona oleilua, kolmesti ollaan vierailtu muualla. Alkuun on antanut lapsemme tottua kotimme bakteerikantoihin ja lisäksi kun H3N2 ja H3N1 ovat liikenteessä RS-viruksen lisäksi, niin aika mieluusti antaa pahimpien aaltojen mennä ohi, ennen kuin lähdemme kaupoille tai kahviloihin ym. tiloihin joissa väkeä liikkuu paljon.

Semmosta....

 
Se tuntee kateutta imetystäsi kohtaa, onko anopilla onnistunut imetys aikoinaan. Kysyppä tuota häneltä niin voi aueta monta solmua. Hän on anoppi, mutta myös äiti! sitä ei kannata unohtaa. Minulla anoppi tunsi kateutta imetystä kohtaan ja ekan lapsen kans loppu imetys lyhyeen kun tunsin stressiä siitä. Nyt olen pitänyt tietoisesti etäisyyttä anoppiin, että imetys lähtee sujumaan ja täys imetyksellä nyt mennään!!! :) että semmosta täällä ainakin.
 
Äitini on hyvin kärkäs täs imetys asiassa. Hänen mielestään pitäisi imettää niin pitkälle kuin vaan on mahdollista. Sitten kun lapselle tulee hampaita niin voi ehkä lopettaa jos lapsi rupeaa puremaan nännejä tai muuta. Sen takia luultavasti omistaa vahvat mielipiteet kun ei pystynyt mua eikä sisaruksia imettämään kun ei tullut maitoa. Ymmärrän sen kyllä. Kuitenkin loppupeleissä teen niin kuin itse haluan, muut saa sanoa mitä tykkää. Eli sitten kiroan jossain nurkan takana. :D
 
Takaisin
Top