Lääkkeet raskausaikana

ellami

Sanaisen arkkunsa ammentaja
On varmaan jossain keskusteltu mutta ajattelin avata oman keskustelun aiheesta.

Siitepölyt vaivaa. Käyttääkö kukaan mitään allergialäälettä? Saako edes käyttää?
Mie oon niin lääkevastainen ja pelkään mitään nyt ottaa.
Aivastelen ja silmät vuotaa ja kurkussa tuntuu pahalta.
Bonuksena lievä kissa allergia niin eikös töissä ole tullut käytyä kissa paikoissa ja nyt en mitään siihenkään oo arvannu ottaa. Oon pystyny olemaan "kissa paikassa" kyllä jos ei kauaa tarvi eikä lähellä olla....ja on sen allergialääkkeen sitten ottanut.
 
Just maanantaina neuvolassa kyselin samaa ku oon allerginen kaikelle korsista ja puskista kissoihin jne niin sano että kyllä esim heinixiä saa syyä! Jeeee :)
 
Setiritsiini taitaa olla ainoa allergialääke jota saa raskaana ottaa, ainakii kaks vuotta sitten oli, on tarpeeks tutkittu lääke ja sen käyttö pitäs olla turvallista raskausaikana. Nyt en vielä tajunnu varmistaa asiaa kun neuvolaan soitin, kysyn asian seuraavalla kerralla.
 
Kysyin itse teratologisesta tietopalvelusta näitä allergialääkejuttuja jollain viikolla 4. Heinixiä saa käyttää; on sen verran tutkittu lääke ja sitten mulla on Flixonase nenäsuihke niin sitäkin saa käyttää. Mulla noi ei ole kylläkään allergiaan vaan nenäsuihke on määrätty mahdollisiin nenän polyyppien hoitoon ja ainakin se on auttanut ja sen takia nykyään tooooosi harvoin nenä oireilee eikä tarvi Heinixiä syödä.
 
Heinixin vaikuttava aine on setiritsiini eli näyttäis edelleen olevan samat ohjeet antihistamiineissa. Ja nenäsumutteita saa käyttää tarvittaessa kun on paikallisvalmisteita eivätkä mene samalla tavalla verenkiertoon ja sikiöön.
 
Mulla pamahti hirveä flunssa päälle jo toistamiseen tämän raskauden aikana. Kurkku kipeä ja nenä niin tukossa että ei henki kulje sitä kautta ollenkaan. Edellinen flunssa oli muistaakseni josku rv3-4 ja silloin kyselin neuvolasta ja apteekista voiko mitään avaavaa nenäsumuttetta käyttää kun ei yöllä nukkumisesta tule mitään vaikka koko päivän höyryhengittelisi. Silloin apteekista sanottiin että otrivinin lasten vahvuutta voisi käyttää koska se on vähän laimeampaa ja ettei se juurikaan imeytyisi verenkiertoon kun sitä niin paikallisesti pieni määrä laitetaan sinne nenään. No tänään sitten suunnistin taas apteekkiin ostamaan tuota sumutetta ja tälläkertaa siellä oltiin sitä mieltä että sitä ei saisi käyttää raskausaikana. Nyt sitten pohdiskelen että uskallanko käyttää vai en. Tarkoituksena olisi laittaa vain illalla yksi suihkaus että pystyy nukkumaan. Päivällä voi kuitenkin sinnitellä ilman. Mitä mieltä te olette, uskaltaako käyttää?
Oma äitini kertoi käyttäneensä pitkiäkin aikoja avaavaa sumutetta kun minua odotti mutta siitä toki on jo yli 20 vuotta aikaa että en sen perusteella lähtisi huoletta käyttämään.
 
Hirveän romaanin kirjoitin enkä tajunnut että tuossa joku juuri olikin maininnut että tarvittaessa voisi sumutteita käyttää :D mutta löytyykö muilta mielipiteitä? :)
 
Mie tarttesin edellisessä raskaudessa oloa helpottavaa nenäsumutetta kovaan flunssaan, sillon oli kyllä raskausviikkoja jo 40. Apteekista suositeltiin otrivin mentholia mutta sanottiin että ei kannata käyttää ennen kuin lapsi on täysiaikainen koska saattaa aiheuttaa supistuksia ja sitä kauttaa käynnistää synnytyksen, en tiedä miten näin alussa vaikuttaisi. Se on paha kun eri henkilöt apteekissa sanovat eri asiaa, tosin kaikissa lääkkeissä taitaa olla varoitus ettei saa ottaa raskauden aikana, ihan vastuusta vapautumisen vuoksi... Ite ottaisin lääkettä vasta sit kun olo on ihan sietämätön, varmaan tollanen lasten vahvuus nenäsumutteesta ok (?)
 
Piti muuten allergialääkkeistä käydä tänne kirjoittamassa kun aikasemmin sain neuvolasta ohjetta antihistamiineihin. Setiritsiini siis sallittu raskaana niin kuin aikaisemmin kirjoitin. Loratadine sallittu raskaana ja imettäessä, tämä minulla nyt tarvittaessa käytössä kun vielä imetän esikoista.
 
Jos on pahasti nenä tukossa niin voihan sitä esim. Sarvikuonolla (siis sillä nenäkannulla) huuhtoa nenän. Tai onhan sitä sumutettavaakin suolaliuosta, sitä nyt voi ainakin käyttää vaikka teho ei varmasti ole sama kuin jollain muulla nenäsumutteella :)
 
Noita suolaliuos suihkeita olen kokeillut ja huuhteluakin mutta eivät auta silloin kun flunssa on pahimmillaan. Viimeksi tein niin että keitin kattilassa vettä ja sinne heitin kokonaisen valkosipulin pilkottuna muutamaan lohkoon. Sitten hengittelin sitä höyryä ja auttoi aika mukavasti. Sitä aijon nytkin tehdä ja sitten ihan viimeisenä keinona sitä lasten otriviniä. Uskoisin ettei siitä haittaa ole jos kerran pari suihkauttaa. Jatkuvasti en uskaltaisi käyttää.
 
Nyt mulle on pamahtanut päälle voimakkaat allergioireet. Lima valuu, silmät kutiaa ja nenä turpoaa. Mitään allergialääkkeitä en ole uskaltanut syödä, ainoa joka ei tavallisesti vedä mua ihan kanttu vei on Telfast. Sitä nyt en kuitenkaan uskalla syödä. Syksyllä mulla diagnosoitiin keskivakavat allergiaoireet heinille ja lehtipuille, eli hankalimmat ajat edessäpäin. Mulla on onneksi maanantaina lääkäri, jonne aion mennä listan kanssa.
 
Huhtikuun selvisin nenäsuihkeella joka tekee kalvon limakalvoille ettei allergeenit pääsis jne. Ainut että sen haju on oksettava.
Välissä ehkä viikko helppoa oloa koska satoi vettä....
Nyt iski taas siitepölyallergia oireet. Kurkku, silmät, nenä jne:/ järjetön väsymys.
Edelleen ristiriitaista infoa setiritsiinistä. Apteekin "täti" sanoi huhtikuussa että mitään suun kautta otettavaa ei etenkään alkuraskaudessa suositella ja jonkun setiritsiini valmisteen pakkausselosteessakin luki että raskaudenaikaista käyttöä vältettävä.
Minä oon niin lääkevastainen muutenkin et nyt raskaana välttelen vielä enemmän. Mutta, allergiaoireet alkaa olla niin kovat etten tiedä mitä teen. Lääkäriin...?
Tuo iskiasvaivakin pamahti muutama päivä sitten kehiin. Se nyt vielä menee levolla ohi mutta asennot... Ja vasta rv 12.
 
Mie oon nyt ottanu loratadinea välillä kun allergia oireet on pahimmillaan, en haluis koko ajan ottaa lääkkeitä mut nyt on pari päivää ollu sellanen olo ettei viittis ilmankaan olla ja varmaan joutuu ottaa vähän aikaa päivittäin. Siedätyshoidossa olen käyny koivuallergiaan mut sitä ois ehkä vähän pidempään pitäny jatkaa kun nyt tuntuu että ei oo auttanu. Uskon neuvolalääkärin sanaa ja kun ovat monta kertaa sanoneet sieltä että setiritsiiniä saa ottaa raskaana niin en sitä välttelis. Ite kun imetän vielä niin setiritsiini siksi kielletty, loratadinea saa ottaa raskaana oleva imettäjä, tämäkin tieto neuvolalääkäriltä joten uskottava on. Apteekissa tottakai katsovat pakkausselosteen ja eihän melkein mitään lääkettä suositella raskauden aikana... mutta on olemassa niitä enemmän tutkittuja lääkkeitä joihin neuvolasta antavat luvan.
 
Kamala flunssa ja päänsärky iski, mitä lääkettä saa ottaa? Panadolia en voi käyttää, tulee heti nenäverenvuotoa...
 
No nyt on lääkärin luvalla Heinix käytössä. Vielä kun valtaisan väsymysuupumuksen jollain sais pois :/ tuo allergialääke ei sitä auta yhtään, päinvastoin. Mut kuhan nyt henki taas kulkis paremmin edes. Mun on silti tosi vaikee ottaa niitä lääkkeitä....kun mietin kuitenkin niitä selosteita ettei saa käyttää...
 
Muokattu viimeksi:
Mullakin heinix ja beclonasal-sumute. Hyvä yhdistelmä ! Kärsin kamalasta heinänuhasta alkukuun. Nuo lääkkeet kun aloitin niin auttoi heti seuraavana päivänä ja nuha oli tiessään.
 
Ja nythän tämä lääkepelkoinen sai 2vko antibioottikuurin.... Se lienee syytä syödä :sad001
Inhottava huoli päässä jyskää koko ajan niistä lääkkeistä...
 
Muokattu viimeksi:
Ja nythän tämä lääkepelkoinen sai 2vko antibioottikuurin.... Se lienee syytä syödä :sad001
Inhottava huoli päässä jyskää koko ajan niistä lääkkeistä...[/QUOTEsi
Olen joutunut syömään kaksi antibioottikuuria jo raskausaikana, toinen poskiontelontulehdukseen influenssan jälkitautina ja toinen emätintulehdukseen. Tärkeämpää raskausaikana on hoitaa bakteerit pois kuin kieltäytyä lääkkeistä. Olen kuullut hurjan surullisia tarinoita parikin kun raskaana oleva kieltäytyi vanhan kansan ajatuksen mukaisesti tarvittavasta antibioottikuurista ja lopulta lapsi kuoli muutaman päivän ikäisenä samaan hoitamattomaan tulehduksen aiheuttamaan bakteeriin.

Ylipäänsä lääkkeitä on perusteltua ja hyväkin käyttää, oli ne sitten mihin tahansa, jos äidin vointi sen vaatii. Itselläni käytössä myös välttämättömät unta parantavat ja päivittäistä hermosärkyä poistavat lääkkeet. Sikiö aistii kivun ja unettomuus on erittäin haitallista sikiön kasvulle, joten tärkeämpää on lääkitä äitiä paremminvoivaksi kuin välttää lääkkeitä vain siksi että ennen vanhaan ajateltiin, että lääkkeitä ei pidä käyttää.

Nyt siis huoletta antibioottikuuria vaan, se on sinun ja sikiön voinnille nyt tarpeen!

Rv 15+6
 
Ellami:
Olen joutunut syömään kaksi antibioottikuuria jo raskausaikana, toinen poskiontelontulehdukseen influenssan jälkitautina ja toinen emätintulehdukseen. Tärkeämpää raskausaikana on hoitaa bakteerit pois kuin kieltäytyä lääkkeistä. Olen kuullut hurjan surullisia tarinoita parikin kun raskaana oleva kieltäytyi vanhan kansan ajatuksen mukaisesti tarvittavasta antibioottikuurista ja lopulta lapsi kuoli muutaman päivän ikäisenä samaan hoitamattomaan tulehduksen aiheuttamaan bakteeriin.

Ylipäänsä lääkkeitä on perusteltua ja hyväkin käyttää, oli ne sitten mihin tahansa, jos äidin vointi sen vaatii. Itselläni käytössä myös välttämättömät unta parantavat ja päivittäistä hermosärkyä poistavat lääkkeet. Sikiö aistii kivun ja unettomuus on erittäin haitallista sikiön kasvulle, joten tärkeämpää on lääkitä äitiä paremminvoivaksi kuin välttää lääkkeitä vain siksi että ennen vanhaan ajateltiin, että lääkkeitä ei pidä käyttää.

Nyt siis huoletta antibioottikuuria vaan, se on sinun ja sikiön voinnille nyt tarpeen!

Rv 15+6
 
Takaisin
Top