Lääkkeet raskauden aikana

neppis-

Jostain jotain jo tietävä
Hei,

oletteko ottaneet / aiotteko ottaa influenssarokotteen? En ole huolinut rokotetta aiempina vuosina, mutta nyt bambiinon takia asiaa pitäisi harkita.
 
Mä en taida ottaa mitään ylimääräistä.. Sikainfluenssarokotteenkin jätin onneksi sillon pari vuotta sit ottamatta vaikka meinasvat väkisin tyrkyttää, kun esikoista odottelin :D
 
Mä oon ottanut aikanaan sikainfluenssa rokotteen ja aina kun ont arjolla ollut influenssa rokote niin sen myös. Sama olisi tänä vuonna tarkoitus ja varmaan myöskin esikoiselle. Itse työskentelen terveydenhuollossa, joten tartuntakenttää sinällään löytyy.
 
Mä en aio ottaa, en oo koskaan ottanut mitään ylimääräisiä, eikä aiota ottaa tälle esikollekaan mitään ylimääräsiä. :)
 
en oo ikänä ottanut, enkä tuu ottamaan. Ellei se jossain vaiheessa tule pakolliseksi hoitoalalla työskenteleville.
 
Päivän lehdestä bongattu..
"Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) suosittelee, että riskin vuoksi Fluarix-nimistä kausi-influenssarokotetta ei annettaisi alle 65-vuotiaille."
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288507282438.html

Työskentelen myöskin terv.huoltoalalla. En ole ottanut influenssa rokotetta (lukuunottamatta, kun tökkäsivät sikapiikin kanssa samaan aikaan), enkä ole silti influenssaa sairastanut. Periaatteessa en myöskään usko, että mitään lääkkeitä voidaan työntekijöiden pakottaa ottamaan. Käsittääkseni pakkolääkitykset kuuluvat tiettyjen lakien alaisuuteen.. Tietysti kova painostus oli sikapiikin aikaankin, mutta ei pakkoa..

Mutta siis jokaisen oma asia tosiaankin on mitä ottaa/syö. Onhan vitamiinivalmisteistakin eri näkökulmia. Itselläni popsintalistalla on foolihappo, Multitabsin Raskaus ja imetys, Elivon Omega 3 ja D-vitamiinia.
 
Otin sillon sikapiikin koska olin riskiryhmää ikävi takia. Influenssarokotetta en ikinä oo ottanut enkä varmaan ota. Panadolia oon tähän alamahakipuun ottanut välillä. Noista vitamiineista. Syön foolihappoa ja rainbown omega valmistetta. Kaapissa odottaa kyllä multitabsin raskaus ja imetys sekä raskaus omega 3. Ajattelin alottaa ne kun foolihappo on loppu, koska jotenkin tuntuu, että foolihappoa ei kuitenkaan kantsi tuplamäärää syödä...
 
En ota raskaana ollessa varsinkaan mitään ylimääräisiä lääkkeitä tai rokotteita. Sikainfluenssarokotteen otin kolme vuotta sitten esimiesten painostuksesta (työskentelin sairaanhoitajana osastolla, jossa hoidettiin sikainfluenssapotilaita), mut siis silloin en ollut raskaana.
 
Mua alko kamalasti huolettaan.. olen ehtinyt syödä sellaista ravintolisää jossa on A-vitamiinia.. (multivita plus) missähän määrin se olisi sikiölle vaarallista?? typeräähän se oli mut en suoraansanottuna yhtää ajatellu vasta ku nyt että siinähän on tuota pirun a-vitamiinia jota ei sais ottaa raskauden aikana purkista yhtää..jäi tavaksi ku oon syöny sitä jo pitemmän aikaa..ootteko muut syöny sellasta ravintolisää jossa tuota a-vitamiinia on vai aloititteko heti syömään raskaana oleville tarkotettuja (fiksusti)? huolettaa, pitää varmaan neuvolaan soitella..
 
soitin tosiaan äsken neuvolaan, ja siellä täti kovasta rauhoitteli et ei se a-vitam. oo ehtiny tehdä mitään! :D kuulemma en oo ainoa joka näistä asioista huolehtii jälkeenpäin ku on ajattelemattomuuttan syöny jotain kiellettyä ;) käski vaan vaihtaa raskaanaoleville tarkoitettuihin vitamiineihin ja olla huolehtimatta :) nuo a-vitamiini tasot ei kuulemma ole vaarallisen korkeita nuissa ravintolisissä..maksaa käski välttää.. ajattelin kirjoittaa tämän tänne et jos sattuu oleen joku toinenki joka miettii samaa asiaa ;) kauhea miten äkkiä sitä unohtaa kaiken tuosta raskausajasta ja mitä kantsii välttää jne.. mullahan on kumminki yks lapsi ennestään et luulis jo älyävän kaiken, näköjään ei!
 
Mä otin esikoisen raskausaikaan sen sikainfluenssarokotteen.  Siinä taudissa oli kuitenkin iso keskenmenoriski joten mielummin piikitin itteni.  Kausi-influenssapiikkiä en taida ottaa.

Mulla menee päivittäin tuo raskausvitamiini.

Lääkkeistä voi kysellä täältä:
Teratologinen tietopalvelu
Avoinna arkisin klo 9-12
puh: (09) 4717 6500
(normaalihintainen puhelu)

Itse on tullut soitettua tuonne jokunen kerta kun en ole ollut varma pystynkö jotain lääkettä raskaus- tai imetysaikaan käyttää.
 
Itsekin olen sillä kannalla että mitään ylimäärästä en ota raskauden aikana. Tällä hetkellä vitamiineistä käytän multivita-raskaus ja imetys. Nyt yskän takia olen joutunut käyttämään resilarin yskänlääkettä 10ml max päiväsä kun tuo yskiminen (ärsyttävä sellainen) on jo kohta viikon verran kestänyt. Codemaxista on nyt vähän ristiriitaiset tunteet, kun apteekissa (yliopiston apteekki) sanottiin että sitä voi käyttää mutta eilen ko apteekin nettisivuilla käydessäni huomasin tabletin kohdalla tekstin että EI saa käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Ihmettelen nyt siis että mikä on totta ja mikä hepreaa?
Jos on jollain tietoa tai kokemusta niin kertokaa ihmeessä.
 
Codemaxista en ole varma mutta ainakin kodeiinia sisältävää reseptilääke Codesan Compia ei suositella, kodeiinihan on keskushermostoon vaikuttava aine ja todennäköisesti imeytyy jossain määrin istukan läpi :/
 
Mutta toisaalta, joillekinhan lääkäri määrää raskauden aikana Panacodia koviin kipuihin, ja siinä on kans tuota kodeiinia... Omin päin ei mitään lääkitystä kyllä kannata mennä aloittamaan, vaan kysyä aina neuvolasta. Tietääkseni joitakin pahoinvointilääkkeitäkin voi käyttää (jos lääkäri määrää), vaikka niissä lukee, että ei raskauden aikana?

Minä söi ihan alussa tavallista Multivitaa, mutta vaihdoin sitten Multivita raskaus ja imetys -valmisteeseen. Mun maha vaan ei oikein tykkää siitä, joka aamu ihan sekaisin :s Jotenkin tuntuu, että se johtuu sen valmisteen rautalisästä, mun maha ei kestä rautatablettejakaan. Onko muilla samanlaista? Onko olemassa muita raskausvitamiineja, joissa ei olisi rautaa? Multitabsissa näytti olevan kans.





 
Kodeiinista ei ole haittaa epäsäännöllisesti käytettynä. Sopii hyvin, jos on niin voimakkaita kipuja, ettei tavallinen parasetamoli auta. Ongelma kodeiinissa on vain silloin, jos säännöllistä käyttöä (mikä ei toki koskaan ole hyvästä), koska syntyvälle vauvalle tulee riippuvuus, jos tää jatkuva käyttö osuu raskauden loppuun. Näin siis neurologi mulle kertoi esikoista odottaessa. Mulla oli raivoisia jopa päiväkausia kestäviä migreeneitä ekan kolmanneksen aikana ja Panacodia siihen sain. Ja onneksi se toimi aika hyvin, kaikilla se ei toimi migreeniin.

Influenssarokotetta olen miettinyt. Mulle asia on aika tärkeä, sillä mulla on vissiin  taipumus sairastaa influenssat vaikeimman kautta. Olen sairastanut viisi kertaa influenssan ja kerran oli seurauksena hengenvaarallinen sairaalakeikka, kun jälkitautina tuli sydänpussin tulehdus. Joka kerta on tullut jälkitauti, yhdellä kertaa tulehtui kilpirauhanen (ja jäi pysyvästi vajaatoimintaiseksi) ja muilla kerroilla on tullut sitkeitä keuhkoputken tulehduksia. Toipuminen vei tosi kauan. Pahinta on se, että mulla kestää noin 40 asteen kuume useita päiviä, olen niin kipeä ja särkyinen ettei pysty edes nukkumaan ja vielä sellainen 38-39 C yleensä jatkuu jopa päiviä.

Että veikkaan niin, että jos tässä raskaana ollessa onnistun influenssan hankkimaan niin varmaan vähintään keskenmeno tulee, niin raju tauti on ihan perusinfluenssakin minulla. Ja toiseksihan se on vaarallinen ihan perusterveelle odottajallekin, kun immuniteetti on heikentynyt raskauden takia. En minäkään mielelläni ottaisi rokotteita raskausaikana, mutta luulen että tällä kertaa on pakko. Esikoisen kanssa selvisin niin, että otin tavallisen ja sikapiikin ja tulin raskaaksi vasta seuraavasta kierrosta.
 
Kannattaa tosiaan tiedustella noita lääkeasioita tuolta teratologisesta tietopalvelusta.  Se on semmoinen taho mistä hoitohenkilökuntakin tarkistaa lääkkeiden sopivuuden.  Kodeiinia voi tosiaan käyttää satunnaisesti, itsekin olen Panacodia joutunut silloin tällöin käyttämään, mutta pitää muistaa että se on reseptilääke ja ohjeistus pitäisi saada lääkäriltä.  Mulla on myös sellaisia lääkkeitä ollut joita ei yleisesti suositella raskausaikana käytettäviksi, mutta lääkäri osaa arvioida ne haittojen ja hyötyjen suhteet ja tehdä ammattilaisena päätöksen.

Mä oon jotenkin huithapeli mitä tulee noihin raskausajan ruokarajoitteisiin mutta lääkkeissä olen kyllä tarkka.
 
Takaisin
Top