Lääkkeet raskauden aikana - kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Alina82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Alina82

Silmät suurina ihmettelijä
Google ei anna tarpeeksi tietoa, niin kuulisin mielelläni muiden kokemuksia, oletteko käyttäneet seuraavia lääkkeitä raskauden aikana. Mulla on erittäin paha yskä, flunssa jne, jonka vuoksi öisin ei saa nukuttua. Lääkäri määräsi jo antibioottikuuri Kefexinin, mistä en järin ilahtunut, kun olen koittanut pärjätä ilman lääkkeitä. Sanoi kuitenkin, että kun veriarvot näyttivät mitä näyttivät, niin parempi syödä kuuri, kuin olla ilman.

Viides uneton yö passitti mut kuitenkin taas lääkärille, joka ehdotti, että voisin ottaa oikein pahaan yskäkohtaukseen Panacodin. Huollettaa ihan sikana, että voiko näistä olla jotain haittaa sikiölle tai oikeastaan alkiolle vasta tässä vaiheessa, kun menossa on rv 10+4. Hirvittää aika paljon. Jos joku osaisi kertoa kokemuksia, niin olisin äärettömän kiitollinen. Kiinnostaa erityisesti alkuraskauden aikana otetut kuurit, mutta myös muut. En löytänyt täältä vastaavaa ketjua, vaikka varmasti jossain on.  

Mun ei ite oo  tarvinnu flunssan takia syödä antibiootteja, eli en niistä niin osaa sanoa. 
Sokeasti en lääkäreihin kuitenkaan luottais. Mulle meinaan pistettiin kortisonia lonkkaan terveystalolla, tutun lääkärin luona. Luotin ( ja luotan ) lääkäriin ja annoin pistää. Sanoi kuitenkin, että maksimissaan kolmen viikon välein ja sekään ei ole suositeltavaa koska läpäisee istukan.
Noh, tästä viikon päästä lonkka vaivasi edelleen, ja kävin uudestaan oman terveyskeskuksen lääkärillä kun satuin ajan saamaan. Oli pistämässä uusiksi kortisonia, josta kieltäydyin. Kuulemma ei mitään haittaa ja voi huoletta ottaa koska lääkäri määrää.
Aikani väiteltyä, lääkäri tarkisti asiaa jostain koneeltansa, ja totesi ettei olekaan hyvä juttu laittaa näin pian kortisonia, etenkään kun olen raskaana.. Eli siis, itse en suostu moisiin jos en ole täysin varma lääkärin toimintatavoista. Jos lääkäri vaikutti luotettavalta ja asiantuntevalta, sinuna söisin antibiootin :) 

Mulla on pitkäaikaissairaus, johon en nyt voi syödä raskauden takia lääkkeitä. 
Raskauden aikana olen ottanut Panadolia kolmesti päivästi. 
Lääkäri kuitenkin sanoi että silloin tällöin voi ottaa myös Panacodia.. Itse olen sinnikkäästi ollut ilman, vaikka monesti olis tehny mieli sitä ottaa. 

Kuuntele kehoasi ja tuntemuksia :) Tsemppiä flunsaan! 

Kyllä se Kefexini ja panadol on ainakin ihan turvallista.. On sellanen lääke jota määrätään raskaana oleville. Joku penisiliinikin on turvallinen raskausaikana. Itse olen allerginen penisiliinille ja sainkin alkuraskaudessa antibioottia suoraan suoneen ja kotiin reseptin juuri tuota kefexiniä. Panacodista olen myös kuullut että sitäkin voi ottaa, mutta itse olisin varovainen sen kanssa.
Mulle sanottiin sairaalassa silloin että on parempi saada se tauti pois, ettei tuu sit mitään jälkitauteja mitkä voi olla pahempia kuin itse tauti.. Eli ota ihan rauhassa kuuri loppuun asti ja lepää.

Kiitos paljon teille molemmille! Sitähän tuo lääkärikin sanoin, että on pahempi, jos tauti pitkittyy, kun että sen hoitaa heti pois. Ei varmaan tämä mun stressaaminen, unettomuus ja järkyttävä yskiminenkään hirveen hyväksi lapselle ole... Onneksi sain loppuviikon sairaslomaa, niin saa rauhassa toipua.

Itsella oli niska-hartiaseutu tulehtunut alkuraskaudessa, johon käskivät ensin syödä paracetamolia. Eipä auttanut mihinkään, ja sitten antoi lääkäri Panacodia. Olin myöskin huolissani, koskapa Panacodhan on kolmiolääke, joten se tuntui tosi rankalta. Kyselin siitä tosi tarkkaan, ja lääkäri tarkistikin asian, ja sanoi, että kodeiinin ei ole todettu aiheuttavan minkäänlaista vaaraa sikiölle, ja paracetamolinhan me jo tiedämme olevan turvallista. Kivut saatiin pois ja mulle jäi Panacodia jemmaan, jos tulee joku kauhea särky, mutta olen kyllä yrittänyt pärjätä mahdollisimman pitkälle ilman... kun ei ole vielä flunssallakaan siunattu ;)

Tosi helpottavaa kuulla muiden kokemuksia! Kiitos paljon. Täällä näyttää vähän siltä, että vois alkaa tauti helpottaa pikkuhiljaa, joten taidan kokeilla ensi yön pärjätä ilman. Katsotaan kuinka käy.

Itse söin ihan alku vaiheessa lääkekuurin, mikä oli muistaakseni kefexin, ja ei minulla tullut mitään oireita. Silloin oli angiina ja virtsatulehdus samanaikaisesti. Nyt minulla on taas virtsatulehdus, jo toinen tässä kuussa (ei ilmeisesti lääkkeet tehonneet tai sitten tuli vain uusiksi) Nuo molemmat ovat olleet lyhyitä kuureja, mutta itseäni huolettaa, että jos tuo lääke onkin jotain mikä ei edes auta tähän virtsatulehdukseen. Ei minulla ole tullut lääkkeistä ainakaan mitään oireita (:

Takaisin