Lääkkeellinen vai 'luomu'?

Niittyleinikki_

Puuhakas puhuja
Maaliskuiset 2023
Hei,
Ootteko kokeneet että kumpi parempi jos raskaus keskeytynyt? En oikein haluaisi ylimääräisiä lääkkeitä, mutta kuulemma jos ei lääkkeillä käynnistä keskenmenoa, voi raskaus jatkua kuukaudenkin tms. Onko vaarallista? Onko sitten kaavinta todennäköisempi? Mulla viikkoja n. 8, alkio n. 2 cm, sydän kai loppunut lyömästä pari kolme päivää sitten.

Voi laittaa myös kokemuksia kumpi 'parempi' jne.

Kiitos jo etukäteen ❤️
 
Pahoittelut keskenmenosta!

Itse otin lääkkeet, koska kehitys oli päättynyt jo rv5 ja tämä todettiin 7+5, ja vielä viikkoa myöhemmin, kun tehtiin varmennusultra ja sain lääkkeet, keskenmeno ei edelleenkään ollut alkanut itsestään. En tosiaankaan halunnut kantaa kuollutta alkiota sisälläni enää yhtään pidempään.
 
Voimia Niittyleinikki_! :red-heart:

Mulla kokemusta vain keskeytyneestä keskenmenosta, joka todettiin rv. 9+. Kehitys oli päättynyt jo rv. 7+. Mitään oireita ei vähäisen tuhruvuodon lisäksi ollut. Tuskin siis olisi tullut itsestään ulos. Otin lääkkeet ja onneksi kaikki tyhjeni kerralla vielä samana iltana, jälkitarkastuksessa pari päivää myöhemmin kohtu oli tyhjä. Sen jälkeen pystyi aloittamaan myös henkisen toipumisen.
 
Minulla ultrassa rv12 havaittiin, että sikiö oli kuollut jo 6 viikkoa aikaisemmin. Minulle oli täysin selvää, että kun se ei kuudessa viikossa ole lähtenyt tyhjentymään, verta ei siis tullut pisaraakaan, niin en jää odottamaan paria kuukautta lisää, josko kroppa jossain vaiheessa keksisi, ettei tästä vauvaa tule. Eikä tosiaan kuolleen sikiön kantaminen kuukausikaupalla tuntunut kivalta idealta, ei laisinkaan.

Onpa lehdissä ollut niistäkin tapauksista juttua, kun 80-vuotiaalta (tms) löydetään kohdusta kivettynyt sikiö, joka on ollut siellä 40 vuotta. Eli ei ole mitenkään varmaa, että kohtu tyhjenisi koskaan itsekseen. Toki tuollainen tyhjenemättömyys on harvinaista.

Eipä kai kuolleen sikiön kantaminen mitenkään vaarallista ole, jos ei ole lainkaan vuotoa, eli kohtu on kiinni. Kannattaa kuitenkin ehkä etukäteen miettiä, montako viikkoa/kuukautta aikoo katsoa, lähtisikö kohtu tyhjenemään itsekseen.

Edit https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000975276.html
 
Muokattu viimeksi:
K
Minulla ultrassa rv12 havaittiin, että sikiö oli kuollut jo 6 viikkoa aikaisemmin. Minulle oli täysin selvää, että kun se ei kuudessa viikossa ole lähtenyt tyhjentymään, verta ei siis tullut pisaraakaan, niin en jää odottamaan paria kuukautta lisää, josko kroppa jossain vaiheessa keksisi, ettei tästä vauvaa tule. Eikä tosiaan kuolleen sikiön kantaminen kuukausikaupalla tuntunut kivalta idealta, ei laisinkaan.

Onpa lehdissä ollut niistäkin tapauksista juttua, kun 80-vuotiaalta (tms) löydetään kohdusta kivettynyt sikiö, joka on ollut siellä 40 vuotta. Eli ei ole mitenkään varmaa, että kohtu tyhjenisi koskaan itsekseen. Toki tuollainen tyhjenemättömyys on harvinaista.

Eipä kai kuolleen sikiön kantaminen mitenkään vaarallista ole, jos ei ole lainkaan vuotoa, eli kohtu on kiinni. Kannattaa kuitenkin ehkä etukäteen miettiä, montako viikkoa/kuukautta aikoo katsoa, lähtisikö kohtu tyhjenemään itsekseen.

Edit https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000975276.html
Minulla tosiaan vastasi vissiin täysin viikkoja/päiviä, oli kasvanut normaalisti.. Joten ei ole siellä kauaa ollut. Mulla tuli jonkin verran verta pari kolme viikkoa sitten, hematoomaksi sanottiin. Mietin mikä tapa olis kohdulle hellävaraisin ja turvallisin.. Ja mikä vaikuttaisi vähiten hedelmällisyyteen.. Oliko sulla tuon jälkeen raskauksia?
 
Voimia Niittyleinikki_! :red-heart:

Mulla kokemusta vain keskeytyneestä keskenmenosta, joka todettiin rv. 9+. Kehitys oli päättynyt jo rv. 7+. Mitään oireita ei vähäisen tuhruvuodon lisäksi ollut. Tuskin siis olisi tullut itsestään ulos. Otin lääkkeet ja onneksi kaikki tyhjeni kerralla vielä samana iltana, jälkitarkastuksessa pari päivää myöhemmin kohtu oli tyhjä. Sen jälkeen pystyi aloittamaan myös henkisen toipumisen.
Kiitos vastauksesta :Two-hearts: Oliko sulla ton jälkeen raskauksia? Mietin vaikuttaako lääkkeet hedelmällisyyteen tms.. Mulla ei henkisesti mitenkään huono olo, en ole itkenyt tms, elämä kantaa ja ihan iloinen olo:) kiitollinen että olen elossa!
 
Kuopus tuli heti seuraavasta hoitokierrosta (minulla kaikki raskaudet ovat olleet hoitoalkuisia, se keskenmennytkin), ja kuopuksenkin raskaus oli kohdun puolesta ongelmaton.
 
K

Minulla tosiaan vastasi vissiin täysin viikkoja/päiviä, oli kasvanut normaalisti.. Joten ei ole siellä kauaa ollut. Mulla tuli jonkin verran verta pari kolme viikkoa sitten, hematoomaksi sanottiin. Mietin mikä tapa olis kohdulle hellävaraisin ja turvallisin.. Ja mikä vaikuttaisi vähiten hedelmällisyyteen.. Oliko sulla tuon jälkeen raskauksia?

Olen pahoillani keskenmenosta 💔

Ei ole mitään yleistävää vastausta tähän, se on henkilökohtaista ja toistuvat keskenmenotkin erilaisia. Lääkkeet toimii monilla, toisinaan tarvitaan lisähoitoa (uudet lääkkeet tai kaavinta).

Omalla kohdallani kaikki meni hyvin. Koska en ole synnyttänyt, sain mifegynen ja misoprostol yhdistelmälääkityksen. Lääkkeet eivät vaikuta hedelmällisyyteen millään tavalla, mekin aloimme yrittää heti seuraavasta ovulaatiosta koska mitään tiputtelua tai kipuja ei keskenmenosta jäänyt.

Jos haluat vielä varmistuksen ja aikaa miettiä, voithan käydä tarkistusultrassa yksityisellä esim. viikon päästä. Sieltä saat lähetteen sitten valitsemaasi hoitoon ja jos valitset lääkkeellisen, voit tehdä sen sairaalassa tai kotona.
 
Olen pahoillani keskenmenosta 💔

Ei ole mitään yleistävää vastausta tähän, se on henkilökohtaista ja toistuvat keskenmenotkin erilaisia. Lääkkeet toimii monilla, toisinaan tarvitaan lisähoitoa (uudet lääkkeet tai kaavinta).

Omalla kohdallani kaikki meni hyvin. Koska en ole synnyttänyt, sain mifegynen ja misoprostol yhdistelmälääkityksen. Lääkkeet eivät vaikuta hedelmällisyyteen millään tavalla, mekin aloimme yrittää heti seuraavasta ovulaatiosta koska mitään tiputtelua tai kipuja ei keskenmenosta jäänyt.

Jos haluat vielä varmistuksen ja aikaa miettiä, voithan käydä tarkistusultrassa yksityisellä esim. viikon päästä. Sieltä saat lähetteen sitten valitsemaasi hoitoon ja jos valitset lääkkeellisen, voit tehdä sen sairaalassa tai kotona.
Kiitos :Two-hearts: Saako kysyä kauanko teillä meni tuosta km:sta että raskauduit? Itteä pelottaa noi lääkkeellisen tyhjennyksen kivut.. Lukenut aikamoisia kertomuksia.
 
Kiitos vastauksesta :Two-hearts: Oliko sulla ton jälkeen raskauksia? Mietin vaikuttaako lääkkeet hedelmällisyyteen tms.. Mulla ei henkisesti mitenkään huono olo, en ole itkenyt tms, elämä kantaa ja ihan iloinen olo:) kiitollinen että olen elossa!
Mulla oli yksi onnistunut raskaus taustalla ja tulin raskaaksi uudelleen n. muutama kuukausi keskenmenon jälkeen ja kaikki sujui hyvin loppuun asti. Käsittääkseni lääkkeiden ei pitäisi vaikuttaa hedelmällisyyteen. Mekin saatiin aloittaa uusi yritys heti, kun yhdet kuukautiset olivat tulleet.
 
Kiitos :Two-hearts: Saako kysyä kauanko teillä meni tuosta km:sta että raskauduit? Itteä pelottaa noi lääkkeellisen tyhjennyksen kivut.. Lukenut aikamoisia kertomuksia.

Kahdet kuukautiset oli ja olimme jatkamassa IVF-hoitoja mutta raskauduin luomusti vaikka hyvin pieni mahdollisuus siihen. Kun kierto palautui kkm:n jälkeen jatkoin raudan tankkausta sillä yritin nostaa rauta-arvojani jo ennen raskautta. Kannattaa siis tarkistaa omat rauta-arvot keskenmenon jälkeen.

Jos kivut pelottaa niin kannattaa sopia osastolle tyhjennys, se on todella tapauskohtaista miten kokee kivut ja muutenkin joka tapauksessa surullinen tilanne kun raskaus menee kesken. Voimia!
 
Mulla on yksi tuulimunaraskaus, joka alkoi oireilla kahdeksannella viikolla hyvin pienellä ruskealla vuodolla. En halunnut lääkkeitä ja muutaman päivän päästä vuoto alkoikin kunnolla. Seuraava kkm oli vähän vaikea arvioida kuinka kauan alkio ehti kuolleena olla, ei ehkä viikkoa tai kahta kauempaa. Alkio oli siis ekassa ultrassa jo vähän liian pieni ja laahasi kasvussa. Taas alkoi todella niukka ruskea vuoto, en halunnut lääkkeitä heti ja se oli lääkärin mielestä ok. Kuollut alkio kohdussa ei kuulemma lisää tulehduksen riskiä, vaan pitkittynyt vuoto. Ultrassa sanoi että kohdunkaula kiinni, mutta että tilanne voi tietysti nopeasti muuttua ja tästä kahden päivän päästä tyhjenikin. Alkion koko oli 8+2, raskausviikkoja tais olla 10 tai 11.

En osaa ottaa kantaa kumpi parempi, mutta oon itse helpottunut ettei lääkkeitä tarvinnut ottaa. En osaa sanoa kauanko olisin odotellut jos ei olisi itsestään alkanut tyhjentyä.

Uusi raskaus alkoi puoli vuotta kkm jälkeen, nyt mennään yli puolenvälin.

Olen pahoillani keskenmenosta, kovasti jaksamista jatkoon!
 
Pahoittelut keskenmenosta niittyleinikki!
Mulla 3kkm takana, viikoilla 6-9 on kasvu pysähtynyt. Lääkkeillä on kaikki tyhjennetty, koska ikää oli niin paljon että oli ns. kiire jatkaa yritystä/hoitoja. Eka sattui eniten, aika samantyyppisiä kipuja kuin synnytyksessäkin. Kunnon kipulääkkeet auttoi. Kohtu tyhjeni joka kerta hyvin, ei tarvinnut kaavintaa.
 
Pahoittelut keskenmenosta. Mulla oli vuosi sitten kkm, päivää ennen nt-ultraa alkoi niukka vuoto, ultrassa todettiin kehityksen loppuneen jo pari viikkoa sitten. Seuraavana päivänä alkoi kovat kivut ja sitä seuraavana lääkkeillä avitettiin - tiedä sitten oisko ilman niitä tullut ulos kokonaisuudessaan. Oiskohan mulla yhdet menkat ollut välissä ja seuraavasta tärpännyt? 🤔 Joka tapauksessa esikoinen syntyi viime kuussa eli alle vuosi keskenmenosta oli jo lapsi sylissä. ❤️
 
K

Minulla tosiaan vastasi vissiin täysin viikkoja/päiviä, oli kasvanut normaalisti.. Joten ei ole siellä kauaa ollut. Mulla tuli jonkin verran verta pari kolme viikkoa sitten, hematoomaksi sanottiin. Mietin mikä tapa olis kohdulle hellävaraisin ja turvallisin..
Tilanteessasi odottaisin varmaan muutaman päivän tai viikon, ja mikäli vuoto ei olisi edelleenkään alkanut niin uusinta ultra ja lääkkeet. Eli katsoisin hetken tyhjeneekö itsestään, mutta en odottais kovin kauaa.
Itselläni 2km alkanut ihan itsekseen vuodolla ja kolmannesta tuli varhaisultrasta vahva epäily, että tulee menemään kesken/mennyt jo (koko ei vastannut viikkoja+hematooma kohdussa) ja niinhän se vuoto alkoi ennen viikon kuluttua ollutta kontrollia. Kaikki tyhjentyneet itsekseen melko nopeasti.
 
Takaisin
Top