Kysymyksiä raskaudesta :)

Rooosiii

Silmät suurina ihmettelijä
Heippa,

Täällä ois 20-vuotias esikoistaan odottava nuori nainen. Olen itse raskausviikoilla 16+1 ja laskettu aika olisi siinä 21.1.2016. Ja haluaisinkin tietää milloin teillä on alkanut masu näkyä, kun itsellä sitä ei näy lainkaan :< , vaikka muuten vartalossa muutoksia on kyllä tapahtunutkin :D Olen siis rakenteeltani hoikka ja 168,5 cm pitkä ja paino ennen raskautta ollut se 53-54 kg. Nyt painoa onkin 56-57 kg välillä. Voisiko ns. masun ''puuttuminen'' johtua siitä, että kohtu on vielä syvällä lantiossa tai kallellaan? Muutenkin huolettaa pikkuisemme laita, että onko kaikki siellä kunnossa, sillä itsellä ei ole juurikaan missään välissä ollut mitään raskausoireita ja niiden puuttuminen pelottaa. Tai tiedättekö mitä tarkoitan! Olisi kiva, että olisi edes jotain. Mutta toisaalta ei saisi valittaa. Jokainen raskaus kun on erilainen, mutta ainakin viime ultrassa kaikki oli erittäin hyvin ja toivotaan, että kaikki olisi hyvin loppuun asti! Itse kun olen niin onnellinen ja innoissani yhdessä sulhaseni kanssa, olisi erittäin surullista kuulla, että vauvvaa ei tulekkaan :'( Mutta ehkä vain murehdin turhia! Oottekko muuten esikoista odottavat vielä tunteneet vaavin liikkeitä masussa ja jos ootte niin, millä viikolla ja miltä ne tuntuu? Itse kun haluaisin jo niin kuumeisesti tuntea niitä liikkeitä! Ainakin silloin viimeistään tietäisi, että kaikki on hyvin :))

ps. Anteeksi, kun viesti on vähän sekava ja pahoittelut jos tuli väärään paikkaan tää viestiketju,mutta uusi kun täällä olen, niin en vielä oikein hallitse näitä juttuja :D Mutta kaikkeen oppii aikanaan! ^^ Ihanaa odotuksen aikaa jokaiselle kanssa sisarelle :Heartred
 
Esikoisen aikana mun maha alkoi näkyä vasta rv 20 mutta Se oli tosi pieni aina melkeinloppuun asti, voin laittaa kuvan omastani lasketun ajan aikoihin.. Liikkeet tunsin esikoisesta kunnolla vasta vähän myöhemmin mutta pientä kuplimista ja hentoista liikehdintää rv 15 lähtien!
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    639.1 KB · Katsottu: 85
Pinni87
Voi kiitos vastauksesta! :Heartred Aivan yli-ihana kuva ja todella söpis massu. Aaaw :Heartred! Oiiii, no mä oottelen sitte vielä, et josko silloin alkais jo vähän pilkistää :wink Ihanaa, et aloit tuntee noita pieniä liikkeitä jo noin aikaisin. Huoh, tuntisinpa mäkin :/ Noo, niitä odotellessa :Heartred
 
Moi Rosiii! :) Odotan kans esikoista enkä kyllä ole mitään liikehdintää vielä tuntenut. Viikkoja mulla nyt taitaa olla 15+3, laskettuaika 25.1. Istukan sijainti voi vaikuttaa, miten aikaisin liikkeet tuntee. Esim. mulla istukka on kuulemma edessä ja sillon useimmat ei vielä näillä viikoilla tunne liikkeitä, kun se istukka vaimentaa potkuja. Ja joillakin on enempi eteenpäin kuin taaksepäin kallistunut kohtu ja sekin vaikuttaa siihen, miten nopeasti masu pompsahtaa näkyviin. Oot kuitenkin aika pitkä (ainakin muhun verrattuna) niin sulla varmaan tuo kohtu on vielä sen verran piilossa lantiossa, ettei vielä masusta huomaa. Varmasti jo parin viikon kuluttua voit huomata muutosta asiaan.
Ensimmäistä odottaessa nuo liikkeet muutenkin tuntuu useimmilla myöhään ja luulen, että joudun itse niitä odottamaan jonnekin 20 raskausviikon tienoille. Kovasti kyllä jo odotan, että koska niitä liikkeitä tuntisi, kun sitten paremmin hahmottuis, et tosiaan oon raskaana! Mut oon varautunut siihen, että voi mennä viel kuukausi ennen kuin niitä edes tunnistan. Oireita ei mullakaan oo juurikaan, mitä nyt väsyttää ehkä vähän normaalia enempi ja kunto on huonontunut/hengästyy nopeammin. Ja välillä koskee/nipistelee mahaa, niistäkään en tiedä ovatko jotain kasvukipuja vai harjoitussupistuksia. Mulla on tuo doppleri, jolla oon pari kertaa viikossa kuunnellu sikiön sykkeen, jotta oon varmistunut, että jotain tuolla mahassa edelleen on :D
 
Moi! Mulla kanssa on taaksepäin kallistuva kohtu mutta ilmeisesti se pompsahti parisen viikkoa sitten eteenpäin ja ylöspäin kun oli alamahakipuja ja kuitenkin pissanäyte ja viljely + koh + hiiva oli negatiiviset niin ei muuhun kyllä sitten kipuilu voi liittyä. Mulla todettiin rv13+5 täydellinen etinen istukka eli istukka on etuseinässä ja alhaalla ja menee kohdunsuun yli ja sanottiin että voi mennä kauan ennen kuin liikkeitä tuntuu, mutta viime torstaina tehdyssä kontrolli ultrassa istukka oli noussu ylöspäin ollen 1cm päässä kohdun suulta ja ilmankos sitten tunnen liikkeitä hieman, muutamia töytäisyjä ja kuplimista ja pari potkua oon tuntenut, mutta kun jo 4 raskaus kyseessä niin osaakin kuulostella ihan eri tavoin liikkeitä kuin ensimmäisessä raskaudessa.
 
Rooosiii, Mulla alkoi esikoisesta näkyä maha joskus rv 20 jälkeen vasta. Olen 173cm pitkä ja tuolloin oli lähtöpaino 48kg eli tosi hoikka. Seuraavissa raskauksissa maha on pompannut esiin rv 15 kieppeillä. Niin ja mulla on taaksepäin kallistunut kohtu.

Liikkeitä aloin esikoisesta tuntemaan muistaakseni joskus ennen rv 20, toisen kohdalta kai vähän aiemmin ja nyt kun on viikot 15+4 niin ehkä viikon verran tuntenut ajoittain hentoista kutittelua ja nyt oikeastaan tänään selviä tönäisyjä ja pyörähdyksiä. Aiemminkin olen noita ehkä tuntenut mutta nyt vasta varmuudella pystyn erottamaan suolen liikkeistä.
 
Musta_lammas
Eikä, jotenkin ihanaa, että laskettu aika meillä on lähes sama!:Heartred Varsinkin, kun omasta kaveripiiristä ei löydy lasta omaavia saati sitten tulevia äitejä (oon ensimmäinen ja kaikki lähimmät ystävät ja lähimmäiset on ihan onnesta sekaisin, että oksat pois xD ) niin on ihanaa kuulla asioita henkilöltä, joka on samalla viivalla :) Koska just noi asiat mitä sä sun tekstissä kuvailit tuntuu just niiltä omilta kokemuksilta tällä hetkellä. Enää ei oikein hölkkääminenkään onnistu kun rupeaa tuntumaan jotenkin inhalta, ja just hengästyy helposti :/ Mitä nyt muakin välillä väsyttää ja masua nipistää, mutta ei muuta. Niin kuin osuvasti sanoit, että kun masua edes tulis niin tietäis ja tuntuis myöskin siltä, että raskaana sitä ollaan! En kyllä yhtään tiiä miten se kohtu on kallellaan, kun neuvola tätikin sanoi näin ''sulla on kyllä jännästi kallistunut tää kohtu'' niin tiedä sitten siitä, että mihin päin on ja miten, kun ei tarkempaa analyysia siitä sitten sanonut, enkä tohkinut edes kysyä, kun olin silloissesta ultrasta niin tohkeissani, että tuleva vaavi sai kaiken huomion ja muut asiat lipuivat toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Voi, että toi doppleri, vois olla kyllä aika kova sana, niin ei itekkään tarttis välillä pelätä, että onko vai eikö oo nyt joku hyvin.
 
Maajo
Mä en osaa yhtään sanoa, miten päiin ja millä tavalla mun kohtu on kallellaan, kun neuvvolan tätskynkin sanat oli, että ''sulla on kyllä jännästi kallistunut tää kohtu'' Enkä sitä enempää sitten udellut, kun katselin tohkeissani, silloista ultraäänikuvaa eli vauvva vei voiton :) Välillä sitä oon kyllä miettinyt, että onkohan niitä liikkeitä ollut/tuntunut, mutta en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata, että onko vaavi ollut kyseessä vai jotakin muuta :) Mutta ehkäpä ne pikku hiljaa sieltä alkais tuntumaan :Heartred
 
Aphrael
Kiitos vastauksestasi :Heartred Meneeköhän se aina niin, että toisessa raskaudessa ne liikkeet sitten osaa jotenkin paremmin tunnistaa, kun ensimmäisessä ei oikein vielä tiedä, että mitä odottaa ja miltä pitäisi tuntua. Aaw, oikein ihanaa odotusaikaa sinulle :Heartred Minä vielä odottelen innoissani ja haltioissani niitä pieniä kutituksen ja pyörähdyksen tunteita :Heartred
 
Juu niin aina sanotaan että uudelleen odottaja tuntee aiemmin kun osaa kuulostella eri tavalla niitä tuntemuksia. Nuo on kuitenkin niin helppo sotkea suoliston liikkeisiin että aika tarkasti pitää tietää missä kohti voi vauvan tuntea jne. Pian varmasti sinäkin alat tunnistamaan :) Vauva liikkuu varmemmin jos syöt vähän jotain makeaa ja asetut sitten itse lepäämään. Sitten vaan keskittyy kuulostelemaan (itsellä ainakin onnistuu parhaiten kun makaa selällään ja laittaa kädet vatsalle, näillä viikoilla häpyluun ja navan välille).
 
Aphrael
Itse olen yrittänyt aina tunnustella, josko niitä liikkeitä tuntuisi selinmakuulta juuri ennen kuin menee nukkumaan, mutta toistaiseksi luulen asialla olleen enimmäkseen suoli ja sen möyrimiset. Voisi kokeilla tuota mainitsemaasi tekniikkaa, josko se auttaisi, tai sitten vain tyydyn odottamiseen. Mutta mitä tehdä, kun ei vaan millään malttaisi, varsinkin kun jotakin niin kovasti odottaa niin tuntuuhan tää odottaminen ihan malttamattomalta! :'D Oikein hyvää illan jatkoa sinulle :Heartred ^^
 
Rooosii, mulla on sama laskettuaika kun sulla enkä tunne vielä liikkeitä. Esikosta aloin näihin aikoihin tuntee, mutta vielä ei oo tästä toisesta mitää tuntunut. Maha tosin mulla on jo tullu esiin, mutta esikosta sanottiin että mulla on eteenpäin kallistiva kohtu, joten en sinänsä ihmettele että tulee jo näkyviin. Tosin edellisestä raskaudesta ei oo kovin pitkä aika niin tuo maha tulee varmaa senkin takia helpommin esiin. :)

Mutta jokaisen kroppa on erilainen ja se maha tulee esiin eritavalla. Joillaki raskaus ei näy koko raskausaikana! Liikkeidenkin tunteminen on yksilöllistä ja siinä vaikuttaa mm. istukan paikka niinkuin muut sanokin jo.

Mä kävin myös pari päivää sitte ostaa itelleni dopplerin eli jos yhtää itestä tuntuu epävarmalta niin suosittelen kyllä hankkimaan sellaisen. Ja meidän neuvolassa on keskiviikkoisin avoneuvola missä saa käydä kuuntelemassa sydänääniä jos siltä tuntuu. Kannattaa siis ottaa omaata neuvolasta selvää onko siellä samanmoista käytäntöä. :)
 
Rsnn
Eikä Aaaaw, vähä ihanaa! :Heartred Ja ihanaa odotusaikaa sinulle ^^ Kiitos vastauksestasi, onhan se helpottavaa kuulla, että on ihan normaalia, ettei masu vielä näy ja niiden liikkeiden tunteminen on niin yksilöllistä ja monista asioista kiinni. Sitä tuntee olonsa jotenkin paljon turvallisemmaksi ja kiitos kaikille vastanneille siitä :Heartred Mistä muuten dopplerin ostit ja paljon sellainen maksaisi? ;o Mietin, että voisi olla ihan kivakin ostos ^^ Ei ainakaan sitten jää epäilyttämään onko siellä masussa asukkia vai eikö ole, kun kuulisi sydänäänet niin voisi aina tarpeen tullen tarkistaa :3
 
Mullakaan ei lähipiirissä oo muita odottavia tai mammakavereita niin näillä keskustelupalstoilla on siks ollu niin kiva höpistä ja saada tietoa asioista, kun on ihan pihalla vielä kaikesta :D Masu kyllä alkaa pikkuhiljaa näkymään varsinkin iltaisin, kun turvottaa niin paljon. Ja yks oire minkä oon kans nyt huomannut on, et janottaa kyl normaalia enempi. Kävellessä/pyöräillessä pitäs olla aina juomapullo mukana, kun tuntuu, että jo ensimmäinen ylämäki vie kaikki voimat ja suu on rutikuiva.

Noita dopplerilla kannattaa kattoa oman alueen netti- tai facebookkirppiksiltä, jos käytetty kelpaa. Omani löysin tori.fistä :)
 
Rooosii, ostin omani babystyle liikkeestä ja se makso jotain 60 euroo. Malli on se unbornheart, mihin saa myös sen appsin ladattuu. Sinänsä kiva että on se appsi kun voi siitä vähä seurata missä ne sykkeet on eikä erehdy vahingossa kuuntelee omia sykkeitä. :)

Mutta niinku musta_lammas sano, jos käytetty kelpaa, niin kannattaa seurata tori.fi:stä tai muilta nettikirppiksiltä. :)
 
Musta_lammas
Mäkin oon huomannu, että kyllä illan tullen masu on jo selvästi suurempi kun aamulla, jolloin vielä ihan litteä. Mut johtuen just siitä turvotuksesta. Itekkin oon kyllä huomannu, ett janottaa ihan sikana, mutta sitten tuleekin ravattua vessassa sen takia lähes koko ajan. Yö aikaan ei ollenkaan mukavaa :< Pitääpäs ottaa vinkistä vaari ja katsella vaikka sieltä tori.fi:stä :)) kiitoksia oikein paljon :Heartred
 
Rsnn
Oiii, no ei oo kamalan kallis, koska itse ajattelin sen maksavan ainakin päälle 100€ ;o toi apps jutska kuulostaa kyllä kivalle lisälle! Haha, olishan se aika kamalaa jos aina vahingossa kuuntelis vaan niitä oman sydämen sykkeitä, eikä niitä vauvvan ;D Kiitoksia vastauksesta ^^ :Heartred
 
Mitat lähes sentilleen ja kilolleen samat kuin sinulla, Rooosiii :) Tänään 17+6, eka raskaus. Puolitoista viikkoa sitten ei mahan osalta näkynyt melkein mitään tavallisuudesta poikkeavaa, mutta nyt ollaan ihan viimeisten muutamien päivien aikana siirrytty kategoriasta "ei näy oikein mitään" kategoriaan "söin juuri itseni ähkyyn" :grin Eli kyllä se varmaan sieltä vähitellen!
 
Takaisin
Top