Voin myös aloittaa, koska mulla on pulma, jota en jaksaisi näin raskaana ollessa varsinkaan vatvoa enkä kerta kaikkiaan keksi pulmaan ratkaisua. Mutta siihen pitäisi keksiä!
Viikonvaihteessa pitäisi mennä tapaamaan appivanhempia. He ovat oikein kivoja ja mukavia, anoppi vähän päällepäsmäri, muttei niin, etteikö häntä kestäisi, kun tarpeeksi harvoin tapaa. MUTTA.
Anopissa on yksi raivostuttava piirre. Sen 10 vuotta, kun olemme olleet miehen kanssa yhdessä, hänestä on tullut käsittämätön sairauskertomusten jankkaaja. Aina kun häntä näkee, hän ei puhu mistään muista kuin omista (suurelta osin kuvitteellisista) sairauksistaan. Vielä joitain vuosia sitten hän saattoi tapaamisen aluksi lähinnä mainita, mistä särkee, mihin kohtaan on pantu mitäkin lääkettä, miten lääkärit eivät usko hänen särkyjään aidoiksi, miten paljon on ollut saikulla, jne., mutta nykyään ei siis mistään muusta puhu. Usein luettelee aina myös täysin vieraiden ihmisten sairaus- ja lääkärikuulumiset. Ja huom, kyse on perusterveestä keski-ikäisestä ihmisestä (jolla ei vain ole muuta sisältöä elämässään kuin eri sairauksien epäileminen), ei mistään vanhuksesta...
Tämä ominaisuus saa mut hiiltymään joka kerta. Appiukko on lopen kyllästynyt valitusvirsiin ja panee korvansa lukkoon joka kerta, kun anoppi aloittaa sairauskertomukset. Myös mieheni inhoaa sairausjorinoita, muttei ole sanonut äidilleen aiheen jankkaamisesta, vaikka hyvin voisin. Niinpä anoppi jaarittelee loppumattomia sairauskertomuksiaan aina minulle, ja minä inhoan sitä. Siksi heitä ei tekisi mieli tavatakaan - ja tämä on ainoa syy. Muuten olisi kivakin nähdä!
Keksittekö mitään hienovaraista keinoa, jolla saisin anopin tajuamaan, että elämässä on miljoona muuta mukavaa asiaa ja että emme halua kuunnella hänen tai hänen tuttujensa (luulo)sairaustarinoita silloin kun tapaamme - varsinkin nyt, kun vauva syntyy ihan pian, ja vie kaiken huomiomme. Jo etukäteen ahdistaa ajatus siitä, että taas tuntikausiksi joudun teeskentelemään kiinnostunutta jonkun sairauksista. Kyse ei ole siitä, etteikö anopilla olisi ikäistään seuraa, omia sukulaisia ja tuttuvia, joiden kanssa vaivoa jokaista pientä kolotusta, lääkitystä ja sairauslomaa. Ennemminkin sairaushöpinöistä on tullut hänelle tosi tylsä tapa.
Ei mulle tulisi mieleenkään rasittaa muita ihmisiä omista kivuista ja säryistä, supistuksista ja yövalvomisista (vaikka niitä onkin!) jaarittelulla joka tapaamisella ja aina koko tapaamisen ajan. Te foorumilaiset ootte poikkeuks, koska täällä raskausoireiden tuumiminen kuuluu asiaan.
Huomautettakoon, että koko raskauden aikana anoppi ei myöskään ole tainnut kysyä multa, miten voin, liikkuuko lapsi, missä mallissa vauvavalmistelut ovat meillä kotona tms. oikeastaan mitään vauvaan ja odotukseen liittyvää, koska kaikki näkemiset alkavat, etenevät ja päättyvät hänen särkyjensä/yskänsä/ylipainon/mustelmien/liiallisen syömisen/liian vähän liikkumisen/saikkujen/saikkulomien/tajusitte varmaan läpi käymiseen. Tämä harmittaa vietävästi ja vie myös energiaa niiltä, jotka joutuvat sitä kuuntelemaan.
Miten voisin sanoa anopille asiasta nätisti, mutta tehokkaasti ja saisin hermot vievän ongelman pois päiväjärjestyksestä? :/