Kysely ihmisten suhtautumisesta nuoriin äiteihin?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja säde22
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

säde22

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka! olen viikolla 19+3 ja 23 vuotias ensikertalainen, Lapsi oli täysin toivottu jo pitkään mieheni kanssa. :)

Olen pohtinut, miten ihmiset suhtautuvat nuoriin äiteihin?

Mielestäni monet ohjelmat nuorista äideistä jne. antaa ihmisille oletuksen, että nuoret ovat aina vahingossa raskaana ja mies lähtee, polttavat tupakkaa ja muita paheita raskaus aikana.

Voittaako tämä stereotypiä vai tajuavatko ihmiset että esim. teiniäiteihin ei pääse, jos ei ole tarpeeksi kiinnostava?

Mitä mieltä olette? :)

Itsellä ei vielä ole omakohtaisia kokemuksia.

Moi! Itse olin 23 vuotias ja mies 24 vuotias kun saimme esikoisen viime vuonna, emmekä kohdannut mitään ennakkoluuloja ym :) Neuvolassa muistaakseni kun menin ekaa kertaa niin todettiin vaan että nykyään keski-ikä ensisynnyttäjillä nousee vaan et olin nuorimmasta päästä tai jotain :D Ja ystäviäni on saanut alle 20 vuotiana lapsia ja ainakin heidän parisuhteet on pysyneet kasassa :)

Sain esikoisen 18.8 ja täytin 19.8 18v :)

Tuntemattomat ihmiset oli kyllä todella ennakkoluuloisia ja epäileviä joka suhteessa. Mutta tuttumme tiesivät että kaikki menee hyvin. Miehen kanssa edelleen yksissä kera kolmen ihanan pienen <3 Elämä on riepotellut enemmän ja vähemmän ajan saatossa, mutta tässä ollaan :)

Kaippa se suhtautuminen on niin ihmiskohtaista. Iästä riippumatonta. Kyllä sitä pahalla katsoo niin nuorta kuin vanhaakin jos käytös herättää ikäviä fiiliksiä.
Jokainen ihminen itse tekee valintansa, toivottavasti myös tiedostaen omat voimavaransa ja kykynsä.

Itse en ainakaan tuijota sitä äidin ikää millään tavalla. :) Toki, myönnän, että saatan olla skeptinen, jos äiti on todella nuori (16v tai nuorempi), mutta ainakin yritän silti ajatella, ettei se siltikään tarkoita, että kyseessä olisi huono äiti. Muutamia teininä äidiksi tulleita olen tuntenut, eikä kenestäkään ole muuta kuin hyvä kuva jäänyt. :)

Ihmisten suhtautumiseen vaikuttaa varmastikin juuri se, että mediassa esiintyy lähinnä huonoja esimerkkejä teiniäideistä. Ikävä kyllä moinen tavara vain myy enemmän, kuin hyvin päättyvät tarinat (taitavat olla suurelle yleisölle liian tylsiä). Kuten itsekin sanoit, ohjelmaan ei pääse jos ei ole tarpeeksi kiinnostava.

Tämä äidin ikä on niin hassu keskustelunaihe... Edelleenkin jaksan muistuttaa, että ei ole pitkään siitä ajasta kun 23-vuotiaana olisi jo ollut outoa saada 'vasta' esikoinen! :) Saatikka sitten mitä synnyttäjien keski-ikä nykyään on... Ikäloppu taitaisin olla menneinä aikoina minäkin, 26-vuotias ensisynnyttäjä. :D

Ja molemmat siis vakityössä, kera ammattien. Itsellä 2 ammattia. Oma asunto..jne.. jne.. :D

Lähtökohdat oli kuitenkin oli molemmat opiskeli ja rahaa ei todellakaan ollut, saati kummempia tukiverkostoja. Saadaan olla ylpeitä itsestämme nyt :)

Tää tosiaan siis oli vaan tälläinen kysely mielessä tehty, koska itse kiinnitin niin paljon huomiota juuri tuohon teiniäitit ohjelmaan, joka varmasti saa paljon arvosteluja ja mietin vaikuttaako se ihmisten mielipiteisiin. Onneksi kuitenkin on myös erilaiset äidit ohjelma, jossa näytetään asiat myös eri kantilta.

Ja tuosta rahasta, monet ystävistäni puhuvat kuinka lapsi hankitaan vasta kun on rahaa, (vaikka molemmilla on jo työpaikat jne.) eli en siis tiedä mikä heille sitten on se määritelmä, mielestäni lapsi tarvitsee rakkautta eikä rahaa, tottakai raha helpottaa, mutta eipä sitä mikään miljonääri tarvitse olla tehdäkseen lastaan onnelliseksi!

Oma äitini oli yh minulle ja veljelleni ja minulla ainakin oli mahtava lapsuus, vaikka en saanutkaan kaikkea mitä kaverini, jotka olivat rikkaista perheistä.

Ja tosiaan emme ole rikkaita mutta, meillä molemmilla myös 2 ammattia ja työt jne.

Saattoi nyt ehkä vähän hypätä jo aiheesta, kun jäi vähän kirjoitus vaihe päälle mutta eikai se ole niin justiinsa! :D

Heissan! Tulin raskaaksi 22-vuotiaana ja täytin 23 juuri ennen tytön syntymää. En kokenut mitään ennakkoluuloja, mitä nyt ehkä muutama mummeli pari kertaa katsoi hassusti. Muuten tuli vain ja ainoastaan hyviä ja kannustavia kommentteja, neuvolassakin totesivat, että "olet juuri sopivassa synnytysiässä" :wink Hmm, taisi joku tuntematon vanhempi rouva kehaista, että kiva nähdä nuoria perheitä.

Opiskelin vielä raskaaksi tullessa ja opiskelen edelleen (ehkä tänä keväänä vihdoin valmistun, tsemp tsemp!). Opettajat olivat ymmärtäväisiä (jouduin lopettamaan kursseja kesken pahoinvoinnin takia). Ehkä lähinnä samanikäiset tutut olivat hieman ihmeissään, koska eivät itse olleet ollenkaan samassa elämäntilanteessa, mutta suhtautuivat kasvavaan mahaan kuitenkin ihaillen. :)

Mietin itsekin silloin raskausaikana ihmisten suhtautumista, kun tuntui, että perhettä perustaessa tulisi olla kolmekymppinen uran aloittanut ja asunnon omistava ihminen tai muuten katsotaan kieroon. Mutta ei, tämä pelko oli aivan turha! Onnea raskauteen, kanna itsesi ylpeydellä! :)

MiraMaria, Luit ajatukseni!
"Mietin itsekin silloin raskausaikana ihmisten suhtautumista, kun tuntui, että perhettä perustaessa tulisi olla kolmekymppinen uran aloittanut ja asunnon omistava ihminen tai muuten katsotaan kieroon"

Juuri tuo on se miltä minusta tuntuu, varsinkin tuntuu että vanhemmat ihmiset ajattelevat näin ja muistavat vaan kuinka asiat olivat heidän nuoruudessaan, mutta en myöskää halua yleistää. Kommenteistanne päätellen näin harvemmin käy! :)

Eka syntyi kun olin 22. Olen 28, kun neljäs syntyy, en ole kohdannut ennakkoluuloja.

Oon opiskellut ja saanut vakipaikan ja on ehditty ostaa kahdesti oma koti, mies perustanut yrityksen jne jne näiden vuosien aikana. Lastensaaminen ei estä elämästä haluamaansa elämää, eikä numeroita kannata tuijottaa.

Takaisin