Kynttilänvalo ja hämärä

Innoissaan88

Silmät suurina ihmettelijä
Vaavin tulo maailmaan lähenee ja olen alkanut miettimään "tunnelma" asioita. Me tykätään miehen kanssa polttaa kynttilöitä iltaisin ja pitää valaistus muutoinkin hämäränä. Onkohan vaavin kanssa turvallista polttaa kynttilöitä ja onko hämärästä haittaa vaavin näön kehittymiselle? Onko kokemuksia tai tietoa? :)
 
Meillä ainakin syksyisin ja talvella iltaisin pidetty lähinnä kynttilän valolla kämppää valaistuna. Kynttilät on sen verran korkealla ettei meidän reilu vuoden ikäinen ylety niihin, eikä olla kyllä huomattu mitään näön kehittymisessä vikaa. Viime talvena oli kumminkin vasta muutaman kuukauden ikäinen ja silloinkin tehtiin näin. :)
 
Eilen sytyttelin ensimmäisiä kynttilöitä, ja eipä meidän vajaa kolmikuinen niistä ollut moksiskaan, lelukaari oli edelleen jännempi :P

Tähän vuodenaikaan kynttilät kuuluu niin olennaisesti, tuovat ihanasti tunnelmaa.

Ja onhan sitä kynttilöillä pärjätty hyvin jo ennen sähköjen yleistymistäkin, ilman että kenenkään silmät siitä vinksalleen menivät. Tuskin se hämärä haittaa, ruutujen tuijotus enneminkin (ja sekin lähinnä vanhemmilla, nimim. tänään selannut puhelinta, ipadia, läppäriä…)
 
Itse ajattelin jatkaa kyllä lapsen tultuakin kynttilöiden polttamista. Ne tuo niin ihanasti tunnelmaa.:Heartred illalla tunti enne nukkumaan menoa pitäisikin vähän himmentää valaistusta muutenkin, ku sit kehon vissiin pitäisi jotenkin rueta valmistautuu nuukkumaan. En sitten tiiä onko se niin, mutta kynttilät on kyllä niin ihania.... en kyl haluu luopuu niistä :p
 
Mulla taasen ikävä kynttilöitä, en kaksosteni syntymän jälkeen ole moninaisista syistä (pääasiassa siis tarkoittaa villehköjä kissoja ja turvallisuuden yhdistelmää) kynttilöitä poltellut muuta kuin sähkökatkosten aikaan ja niinä harvoina hetkinä kun olen päässyt kumppanin kanssa kahdestaan rauhassa saunaan. Nyt tässä eräs päivä pitkästä aikaa sytytin vähän tunnelmavaloa niin meinasi oksennus lentää alkuraskauden pahoinvointiin liittyen :sick009

Itselle ei ole tullut mieleenkään että voisi vaikuttaa jotenkin näön kehitykseen? Ja en usko olevan turvallisuushaittaa jos itse osaa varoa ja on vauvan ulottumattomissa :) (eikä omista jääräpäisiä kotieläimiä)
 
Takaisin
Top