Kynsilakkaa lapselle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kinla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Kinla

Sukkela juttelija
Joulukuiset 2022
Mäpäs kyselen nyt neuvoja täältä, kun nyt ollaan täysin pois mun tietämyksen piiristä. Eli siis minkä ikäiselle lapselle olette laittaneet kynsilakkaa? Ja mitä merkkiä? Vai ettekö ole laittaneet, miksi ette? Mutä on jotkut kynsitarrat, onko ne ok käyttää, jos kynsilakkaa et käyttäisi?

Mä en itse käytä kynsilakkaa, koska sormet tuntuu raskailta, enkä tunne ilmaa kynsissä, enkä kyllä jaksaisikaan semmosia tuhtata itselleni, saatikka osaisi. Mutta näemmä meidän kohta 3v on perinyt jostain prinsessageenit, joita ei äidillä ole ollut koskaan. Eli auttakaa äitiä hädässä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Meillä on saanu lahjaksi jotain lasten kynsilakkaa. Semmosia mitkä kuoriutuu irti yhtenä liuskana. En yhtään muista merkkejä. On meidän kaksi vuotiaskin joitain kertoja halunnu laittaa sitä ja oon antanu lakata ne kynnet. Aika nopeesti se on irronnu, ku lapsi touhuilee kaikkea. Että ehkä joku tommonen voisi olla. 🤔

Meillä ei ole kotona lakattu kynsiä, mutta mummilassa ollaan annettu mummin lakata kynnet jollain sellaisella suomalaisesta kaupasta ostetulla lasten kynsilakalla, joka lähtee vesipesussa pois.

Minä olen paristi lakannut meidän 4v ja 3v kynnet ihan aikuisten lakalla. Ovat nähneet, kun minä lakkailen, niin tietty hekin sitten haluavat päheet kynnet. Ostin Normalista jotakin edullisia pieniä lakkapurkkeja (maksoivat ehkä 2e kappale) ja sellaisia lapsille sopivissa sävyissä. En tiedä kuinka turvallista ja terveellistä tämä on, mutta he olivat niin innoissaan värikkäistä kynsistään ja antoivat hyvin niiden kuivua rauhassa :red-heart: Eivät ne kovin pitkään kestäneet, ehkä viikon. Lisäksi lapset antaa hyvin leikata ja puhdistaa kynnet kun saa palkinnoksi lakat :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Kyllähän ne tavalliset lakat taitaa melkoista myrkkyä olla, ja yleisesti suositellaan välttämään (varsinkin pienten) lasten kemikaalialtistusta. Itsekin omistan varmaan kymmeniä 🤣 kynsilakkoja, mutta nykyelämässä lakkaan hyvällä tuurilla ehkä kerran vuodessa johonkin juhliin, kun aika ja energia ei riitä siistinä pitämiseen. Äitini puolestaan lakkaa usein ja olisko esikoinen ollut 2-3v kun halunnut itselleenkin samalla isoäidin lakatessa omiaan. Tähän olen antanut luvan, kun ei kai se lakkaus kerran-pari vuodessa kuitenkaan niin haitallista ole. 🤔 Ja pyritty sään salliessa lakkaamaan ulkona, että käryt haihtuu.

Jos olisin vartavasten lapselle ostamassa lakkaa, tai lakattais yhtään useammin, niin ostaisin mahdollisimman myrkytöntä luonnonkosmetiikkaa (muutenkin olen vaihtanut luonnonkosmetiikkaan, mutta vanhat kynsilakat ei kulu loppuun tällä tahdilla). Lasten lakkoihin en ole perehtynyt, että onko kuinka turvallisia, mutta meillä ainakin tulis kiukku ja itku jos lakat lähtis ekalla käsipesulla pois.

Mie oon joskus pari kynttä lakannut parivuotiaalta samalla, kun itsekin olen lakannut omiani. Ja lakkaan kynteni siis ehkä kerran tai kaksi vuodessa eli ei nyt todellakaan ole ollut mitään jatkuvaa altistusta. 😅 Mietin itsekin noita kynsitarroja, kun näin niitä kaupassa. Täällä kanssa yksi todellinen prinsessa kotona. 🤭

Meillä 3,5v poika haluaa lakkailla kynsiä ehkä kerran pari kuussa. Mä en ole enää juurikaan lakkoja käyttänyt, joten kaapissa vuosiakin (vanhimmat melkein 10v 🤣😶 ja just heitin pois kuivuneet 17v vanhat kiinan reissulta ostetut) vanhoja halpis kynsilakkoja, joita lapsi saa käyttää. Lakkaa kyllä myös mun kynnet samalla aina. Kaikki on värikkäitä glitterisiä, neonvärejä ja mustaa, ja niitähän tuo lapsi rakastaa. Mulla on myös paljon aikoinaan ostettuja kynsitarroja ja niitäkin käytetään joka kerta pois, ja hyvä niin er joku käyttää, koska nekin joskus vielä hajoaa käsiin kun niin vanhoja.

Me ollaan lakkailtu 4-vuotiaan kynsiä nyt lapsille suunnatuilla lakoilla. Ainakin toivon niiden olevan vähemmän myrkyllisiä ja ainakin ne lähtee helpommin pois. Ei nyt ihan ekalla käsipesulla, mutta pystyy repimään yhtenä palana pois. Esikoiselle kyllä taidettiin samassa iässä laittaa harvakseltaan omia aikuisten lakkojani. Ajatuksella, ettei se jokunen kerta vuodessa niin paljoa haittaa. Ei kuitenkaan ole edes kuukausittaista.

Minä laitoin 2-viikkoisen isovarpaan kynteen tipan lakkaa että erottaisin varmasti kaksosveljestään 🤣🤣🤣 En laittanut enää uudestaan kun kului pois, luotan nyt 3 kk myöhemmin että tunnistan ihan naamasta 😂

Mulla tuli vuosia sitten lakattua paljon kynsiä ja lakkojakin oli kertynyt aikamoinen kasa. Minun lakkailusta esikoinen kiinnostuneena halusi myös lakkaa, ja aika pienestä (2-3v?) asti tuli satunnaisesti hällekin laitettua hyvällä verukkeella saada ensin kynnet leikattua ilman hirveää huutoa. Noin vuosi sitten kun tulikin suht pitkästä (6kk?) aikaa lakattua kynsiä havahduin siihen mikä kaamea käry lakatessa tuli! Ihan pahaa teki, oksettikin. Ja kuinka kynnet haisivat vielä viikonkin jälkeen lakkauksesta 🤢 ja se poistoainemyrkky.. Heitin kaikki lakat pois ja pitkään lapsi kyseli milloin voisi taas lakata kynsiä. Mietin ensin että ostaisin jotain luonnonkosmetiikkaa, mutta ilmeisesti kynsilakassa se ei oikeen pidä paikkaansa, eli sitä ei voi tehdä täysin luonnollisesti. Muutenkin vältellään perheenäkin kaikkia kemikaalicoctaileja, ja moni luonnonkosmetiikkakin on mielestäni turhaa kun ilman koko tuotettakin pärjää. Lastenlakoista en ollut kuullut ennen tätä keskustelua, mutta into on jo unohtunut niin jätetään lakkailut sikseen vast'edeskin 😅

Vanhemmat lapset on ollut 2-3v kun halusivat lakkailla. Nuorimmainen oli varmaan 1v kun isommat halusi häneltä lakata. Nyt on jo innokas lakkailia alle 3v. Itse yritän aina kieltää koska en tykkää siitä hajusta. Ja kun on migreeniä niin en sitä kestäkkään.

Takaisin