Kynäote - minkä ikäisenä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kuopuksen (4v) neuvolassa pantiin merkille, ettei lapsi ota kynää kynäotteeseen. Ei ollut siitä lapsella hajuakaan, kun terveydenhoitaja kysyi voiko kynää pitää muutenkin kuin nyrkissä. No, ei meille ole tullut mieleenkään sitä kotona opettaa. Olen vähän ajatellut päiväkodin tietävän milloin on aika ohjata siihen. Lapsi myös piirtää todella harvoin.

Eli pari kysymystä: Minkä ikäisenä lapsesi on alkanut pitää kynästä kynäotteella kiinni? Onko tähän aktiivisesti ohjattu kotona? Jos on, minkä ikäisestä alkaen?

Esikoinen piti muistaakseni noin 3 vuotiaana, mutta se katosi välissä ja on nyt 5 vuotiaana tullut takaisin. En tiedä liittyykö katoaminen jotenkin vaikea- asteisiin haasteisiin vähän kaikilla osa alueilla (puheessa, ymmärryksessä ja motoriikassa)…

Tiedän myös kielellisesti lahjakkaan ja kognitiivisesti normaalin tapauksen, jolla kynäote viipyi kauan poissa, ennenkuin hän joskus 5 vuotiaana sen omaksui…

Nää on mysteereitä…

Meillä kuopus pitänyt 3 vuotiaasta alkaen, omasta mielestä se oli aikaisin, kun en muista että isommat sisarukset olisi lähelläkään tuota ikää vielä osannut. Varmaan 4-5v ainakin ollut.
Ei olla ketään lapsista ohjattu tähän mitenkään, kuopus ainakin piirtää joka päivä ja paljon.
Muok. Voi myös olla että on matkinut tuon otteen koululaisilta, he tekevät yleensä läksyjä samaan aikaan kun kuopus piirtää.

Otin ihan kuvan ja videota 1v10kk, kun piirteli korttiin kynäotteella, hämmästyin niin 🤣. Nyt 2v9kk, mut edelleen suurimmaksi osaksi pitää nyrkillä kynistä, toki meillä värikynät onkin aika paksuja.

Liitteet

• Screenshot_20250211_172148.jpg
    Screenshot_20250211_172148.jpg
    183.5 KB · Katsottu: 100
Meillä on jotenkin alusta asti piirtänyt usein kynäotteella. Eli jostain reilu yksivuotiaasta. En ollut ajatellut sen olevan joku kehitysvaihe, kun tämä on ainoa lapsi. Joskus ottaa kynän nyrkkiinkin, mutta harvemmin.

Kiitos! 😊 Ilmeisesti siis tosi paljon vaihtelua asiassa. Suotta vähän huolestuin kun neuvolassa sen perään kyseltiin. Vähän arveluttaa ruveta puuttumaan - sen verran harvoin on edes kynä kädessä. Pelkään sen vähänkin kiinnostuksen haihtuvan, jos aletaan liikaa ohjailemaan.

On vaihtelua asiasta. Varmaankin just et kuinka usein korjataan otetta. Mun tyttö 1v 9kk ottaa luonnostaan aika hyvää otetta jo kynästä, mutta veli 4veetä saa korjata. Veli 5veelle alettiin opettamaan kynäotetta toimintaterapeutin toimesta ja aluksi käytettiin apuvälinettä (kynätuki on näköjään oikea termi). Hommasinkin näitä läjän Temusta, kotikäyttöön. Aika nopeasti oikea ote löytyy ja vakiintuu kun aluksi jaksaa vain oikeista ja asetella sormia oikein, ja tietysti kannustaa ja kehua kun onnistuu edes vahingossa. Mun lapsukaiset ovat kotihoidossa, joten homma jää minulle. Tokihan eskarissa kynäote korjattaisiin viimeistään.

Mun täytyy myöntää, etten ollut koko asiaan kiinnittänyt minkäänlaista huomiota, mutta 3-vuotisneuvolassa lapsi sai kehuja kynäotteestaan ja tosi hyvähän se tosiaan on. En tiedä, onko tullut itsestään reippaan värittely- ja piirtämisharrastelun seurauksena, vai onko päiväkodissa ohjattu asian suhteen.

Meillä ei reilu 2v ota kynäotetta kun joskus vahingossa. Kiinnitän siihen kyllä huomiota ja joskus kokeilen korjata, mutta aika nopeasti luiskahtaa toiseen asentoon.

Otin ihan kuvan ja videota 1v10kk, kun piirteli korttiin kynäotteella, hämmästyin niin 🤣. Nyt 2v9kk, mut edelleen suurimmaksi osaksi pitää nyrkillä kynistä, toki meillä värikynät onkin aika paksuja.
Mä voin päivittää et 3v11kk käyttää nyt pelkästään kynäotetta 😋 en yhtään muista koska nyrkkiote hävisi.

Takaisin