Kuuluuko Suvivirsi koulujen kevätjuhlaan?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kun tänään taisi olla koulujen kevätjuhla, tuli mieleen joitain vuosia sitten ollut keskustelu siitä, pitäisikö Suvivirsi perinne lopettaa. Mitä mieltä te olette asiasta? Kuuluuko Suvivirsi kevätjuhlaan?

Henkilökohtainen mielipiteeni on ettei sitä perinnettä ole tarpeen kieltää. Laulu on uskonnollinen, mutta niin on joulukin uskonnollinen juhla. Silti sitä vietetään, koulusta on lomaa, on koulun joulujuhlaa ja vielä omassa lapsuudessani jouluseimikin (kai se on jo kielletty). Jotkin uskonnollista alkuperää olevat asiat kuten joulu ja Suvivirsi kevätjuhlassa on juurtuneet kulttuuriin, enkä näkisi että ne pitäisi karsia pois.
 
Kyllä kuuluu. Mielestäni kaikesta ei tarvitse pahoittaa mieltään, eikä kaikkea perinteistä tule kitkeä pois. En usko, että on keneltäkään pois, jos suvivirttä lauletaan edelleen normaalisti. En itsekään näe sitä kovin uskonnollisena, vaan juurikin perinteikkäänä, vaikka tokihan hengellinen se on.
 
Mä en edes lapsena ajatellut sitä uskonnollisena lauluna. Odotin vaan että pääsee laulamaan. Kyllä minunkin mielestäni se voisi jäädä. :)
 
Kyllähän suvivirsi on aika perinteisiin juurtunut. Ja jos uskontoon sidottu teksti on ongelma, niin ensimmäinen säkeistö on siinäkin mielessä tosi neutraali että se nyt ainakin voisi mielestäni silti kuulua kevätjuhlaan jatkossakin vaikka jätettäisiin muut säkeistöt sitten laulamatta.
 
Minusta Suvivirsi on perinne, joka ei vahingoita ketään. Lauletaanhan kouluissa kaikenlaisia muitakin satuihin perustuvia lauluja, eli perinteet jatkukoon.
 
Munkin mielestä suvivirsi on tärkeä perinne kevätjuhlassa. Ei mua ateistina oo koskaan haitannut sitä veisata, kaunis laulu. Enkä mä ainakaan oo ikinä kokenut tulleeni jotenkin "loukatuksi", ite koen sen enempi palana historiaa :D
 
En koskaan kouluaikana ajatellut suvivirttä erityisen uskonnolliseksi lauluksi. Mutta ilmeisesti nykyään pitää varoa kaikkea ja kaikkia :sad001
 
Takaisin
Top