Kuuluuko Suvivirsi kevätjuhlaan?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Suvivirrestä käydään taas keskustelua. Mitä mieltä sinä olet? Kuuluuko se kevätjuhlaan?

Itselläni asia ei herätä suuria tunteita. En ole pahoilla mielin lauletaan se tai ei. Esikoiseni koulussa se lauletaan kevätjuhlan viimeisenä ohjelmanumerona ja he, jotka eivät vakaumuksellisista syistä halua/voi olla paikalla voivat siirtyä käytävään. Muu koulu tulee siis perässä virren jälkeen ja kaikki siirtyy siitä luokkiin. Mielestäni tuo kuulostaa ihan toimivalta ratkaisulta.

Kyllä kuuluu, ja myös Eduskunnan perustuslakivaliokunta on linjannut useamman kerran eri vuosina, että Suvivirsi on osa suomalaista kulttuuriperintöä eikä sitä tule tulkita uskonnonharjoittamisena.

Itse siis olen vakaasti uskonnoton ja jätän vaan laulamatta ne osuudet jotka ei vastaa omaa näkemystä.

Mielestäni on oikein toimiva ratkaisu, että tilaisuudesta voi poistua vapaasti ennen Suvivirttä esimerkiksi käytävään, luokkahuoneeseen tai kotimatkalle. Mielestäni se että jos poistuminen ja mukana veisaamatta jättäminen olisi kiellettyä sanktioiden uhalla niin se olisi kohun arvoinen suoritus.

Kyllä siihen voisi vaikka keksiä jonkun muun kesäbiisin, ei meiän tartte riippua kiinni typerissä perinteissä vain koska ne on perinteitä. Kyllähän uusista asioistakin tulee lopulta perinteitä. Mutta toisaalta ei se mua haittaa silleen et lähtisin siitä barrikaadeille taistelemaan 😅 Isompi juttu musta kevät ja joulukirkot, ei kuuluis koulujutuksi millään muotoa.

Kevätjuhla on tärkeä osa vuoden kiertoa ja Suvivirsi on yhdistävä tekijä eri ikäisten juhlassa. Melkein kun uutenavuotena ei saisi ampua raketteja (hups, raketit on ihan oma keskustelunsa 🤭). Mutta pointti on että mun mielestä suvivirsi niinkuin kuuluu siihen kevätjuhlan tunnelmaan 🌞

Sitäpaitsi uskon että joku on vaan kokeillut kepillä jäätä että saisko tahkottua vähän rahaa kun tästä valittaa. Voin toki olla väärässä, mutta en ymmärrä miten joku voi siitä niin pahasti loukkaantua. Tai sitten on jotain lapsuuden traumoja jotka voisi käydä terapeutilla hoitamassa, eikä siirtää omiin lapsiinsa 🫣🫢

Takaisin