Kuuluuko iltasatu teillä jokailtaisiin rutiineihinne?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Luetteko tai keksittekö lapselle joka ilta sadun? Millaisen?

Kerron joka ilta sadun pimeässä huoneessa kuiskien, lopetan kunnes lapset nukahtavat. Vauva sammuu yleensä ensin, sitten isosisko. Yleensä pyydetään Ryhmä Hau-tarinaa ja sellaisen sitten keksin.:shy:
 
Meillä on lapselle yksi luettu iltasatu ja kaksi keksittyä tarinaa, toinen ennen satua ja toinen sen jälkeen. Minä olen enemmän lukija ja mies keksijä.
 
Luetaan joku satu joka ilta. Joskus saatan keksiä jotain, mies aina lukee kirjasta. En odota, että satuun nukahdettaisiin. Yleensä satua kuunnellaankin niin innokkaasti, ettei puhettakaan siihen nukahtamisesta.
 
Kyllä luetaan iltasatu. Riippuen onko lapsi väsynyt tai onko aika taas rientänyt, niin sitten vain yksi (lyhyt) satu. Joskus luen myös pienen lorukirjan läpi sadun lisäksi. Isä tykkää näyttää kuvia ja videoita lapsen vauva-ajasta ja kertoa että mitä kaikkea tapahtui ja mitä tehtiin kun lapsi oli pieni.
 
Pojalla on useita kymmeniä erilaisia kirjoja, joista hän joka ilta valitsee itse 1-3 kirjaa, mitä haluaa luettavan. On paljon lyhyitä tarinoita sisältäviä kirjoja, mutta myös pidempiä tarinoita. Poika on nyt kohta 3v 5kk ja on nyt ihan viime aikoina ruvennut malttamaan sen verran, että jaksaa kuunnella pidempiäkin tarinoita, kunhan niissä on myös kuvia tutkittavaksi. Aika paljon jutellaan niistä kuvistakin siinä lukemisen aikana. Poika ei nukahda lukemiseen, vaan lukemisen jälkeen pistää maaten ja hyörii siinä hetken kunnes nukahtaa. Hän haluaa olla mukana siinä lukemisessa, niin tämä on ollut rutiinina jo kauan. Tämä jokailtainen rutiini taisi alkaa silloin kun iltaimetys jäi pois pari vuotta sitten. Muutenkin kyllä luetaan yhdessä paljon, olen aina lukenut pojalle paljon. Omia tarinoita en jaksa keksiä.
 
Luen joka ilta ja päiväunille mennessä yhden sadun. Lapsella on paljon kirjoja ja hän saa itse valita mieleisen kirjan. Luen ensin kirjan ja sitten sammutan valot, silittelen ja istun vieressä kunnes lapsi nukahtaa. Minun viereeni lapsi nukahtaa huomattavasti helpommin ja nopeammin, sekä nukkuu paremmin, kuin omassa sängyssä.
 
meillä luetaan 2-3 satua iltaisin. yhden isä, yhden minä ja sit vielä mahollisesti joku ekstra, jos lapsi kovasti vaatii. nämä luetaan varasängyssä lapsen huoneessa ja sit sen jälkeen siirtyy omaan sänkyyn ja laitetaan valot pois, minä laulan unilaulun. ei siis nukahda satuun, vaan vasta sen jälkeen. iltasatu otettiin meilläkin käyttöön silloin kun iltaimetyksestä luovuttiin.
 
Iltasatu kuuluu meillä iltarutiineihin, on kuulunut pienestä saakka. Me haetaan kirjastosta yleensä sylillinen lastenkirjoja kerralla, jotta olisi joka illalle eri kirja :) Yleensä sellaisia lasten kuvakirjoja, joissa on muutama lause tekstiä per sivu, niin vanhempi voi lukiessaan kuvasta havainnollistaa satua lapselle. Toki sitämukaa kun lapselle tulee ikää, niin tekstin määrää per sivu voi kasvattaa.

Me luetaan olohuoneessa, minkä jälkeen pottailu, sitten sylissä rauhoitutaan nukkumaan ja lopulta omaan huoneeseen petiin. Satu antaa lapselle hyvän tilaisuuden istua ja rauhoittua nukkumista varten.

Täytyy sanoa että lapselle lukeminen on vaikuttanut erittäin positiivisesti lapsemme puheen kehitykseen: nyt 2v iässä hän osaa jo puhua viiden sanan lauseita ja laskea viiteen. Toki lausuminen ei vielä ole täydellistä, mutta ymmärrettäviä lauseita osaa jo muodostaa. Neuvolan kaksivuotistarkastuksessa puheenkehityksessä ei kuulemma mitään huolta, koska lapsi on niin paljon vähimmäistasoa edellä ja uskon lukemisien vaikuttaneen tähän. Että kannustan kyllä lukemaan lapselle kirjoja, missä tahansa muodossa :thumright
 
Joka ilta luetaan iltasatu :) Tuntuu että ilman sitä lapset ei edes osaa käydä enää nukkumaan, onko se sit hyvä asia vai ei... :grin Mä tykkään iltasadun lukemisesta, se on hetki kun lapset (ja mä) oikeasti rauhoittuu, keskittyvät ja istutaan kaikki lähekkäin.
 
Meillä ei lukeminen sinänsä ole puheen kehittymiseen vaikuttanut. Poika on kohta 3,5-vuotias, eikä osaa vielä kunnolla puhua. Laskee kyllä mielellään kaikkea, vaikkei osaa vielä tuottaa numeroiden nimityksiä suusta ulos. Kehitystä tässä kuitenkin tapahtuu koko ajan, ja puuttuvia äänteitä tulee välillä vähän kuin vahingossa suusta ulos asti. Poika puhuu paljon ja kertoilee välillä asioita pitkästikin, mutta välillä joudun kyselemisestä huolimatta sanomaan pojalle, etten ymmärrä, mitä hän tarkoittaa :sad001 Mutta ehkä tämä tästä. Ymmärrys pojalla on kyllä niin hyvällä tasolla, että itsekin yllätyn välillä siitä tiedosta, mitä pojan päässä jo on, vaikka sanat eivät vielä ulos tulekaan kunnolla.

Olen siis lukenut pojalle koko hänen elämänsä ajan, sekä myös puhunut hänelle paljon. Jo raskausaikana luin hänelle joskus ääneen.
 
Kuuluu. Yleensä aina isä lukee esikoiselle iltasadun ja laulaa unilaulun. Ei hän ole siihen ikinä nukahtanut, mutta rauhoittuu niin että rupeaa itsekseen nukkumaan niiden jälkeen.
 
Takaisin
Top