Kuuluuko alkoholi lapsiperheen jouluun?

ei meillä ainakaan. jouduin itse lapsena seuraamaan etenkin äidin alkoholinkäyttöä joka muuttui pikkuhiljaa päivittäiseksi ja kuuntelemaan vanhempieni riitelyä, joten en halua sitä samaa lapsilleni. meillä on jääkaapissa pullo alkoholitonta kuoharia, se nautitaan jos siltä tuntuu, mutta pärjätään hyvin limuillakin :)
 
Muistan lapsuudestani että pöydässä oli aina olutta tarjolla, mutta ikinä ei kukaan ollu kännissä tai riidelly. Eli sopivana annoksena kuuluu:)
 
Ei kuulu, tai siis tietenkin, jos on perhe, jossa aikuiset osaavat ottaa sivistyneesti sen lasin kaksi viiniä tai olutta. Eikä siis alkoholia muihinkaan juhliin, jos on lapset hankittu (oli se sit joulu tai juhannus).

Itselläni kaikki lapsuuden juhlapyhät on ollut sitä, et äiti pitäis saada nukkumaan, kun on taas sen verta kuosissa. Yrittäjänä noi pyhät tuppas olemaan hänen ainoat vapaat, joten silloin tintattiin huolella - siksi näin aikuisena vihaan joulua, pääsiäistä, juhannusta, vappua... onhan mulla muutamia hyviäkin muistoja, ennen kaikkea esim. joulun alus ajoista, mutta hoh hoijaa niitä pyhiä...
 
Alkoholia voi ottaa esim. lasin viiniä/olutta/glögiä, mut ei muuten. Mun mielestä on hyvä näyttää lapselle, että järkevästi voi ottaa. Mut enempää ei!

Itsehän en ota tippaakaan...
 
Muistan lapsuudesta että vanhemmat on jouluisin viiniä ja olutta ottanut, mutta en muista koskaan että olisivat olleet humalassa tai pelottavia. Sellainen käyttö on minusta aivan hyväksyttävää. En voi sanoa että vain lasi tai kaksi koska jokainen osaa varmasti itse parhaiten määritellä omalla kohdallaan milloin raja tulee vastaan. Tai ainakin pitäisi osata. Tai jos ei osaa niin sitten ei juo,
 
Minä en juo, mutta mies juo yhden oluen ruuan kanssa ja toisen saunassa. Eli mitään humalahakuista juomista ei.
 
Itse join ruualla viiniä ja illemmalla pienen lasin glögiä. Ei missään kohtaa mitään humalaa siis :D Ruokajuoma ja pari rentouttavaa on ok mut ei humalahakuista juomista. Miesväki otti viskiä muutaman lasin, naisväki ei muuta kuin lasillisen tai kaksi viiniä koko päivän aikana. Kukaan ei ollut silminnähden humalassa lapsen seurassa. Mies ja isäni jäivät edelleen istumaan, kun muut nukkuu, mut erittäin rauhallista nautiskelua ja keskustelua. Sellaista meillä :) alkoholi on siis ok max pari annosta ja varsinkin ruoka vaatii edes pienen lasin punaviiniä, mut kännääminen ei ole suotavaa ainakaan omalla kohdalla. Muiden läsnäolioiden toimintaan en ota kantaa.
 
Alkoholi suuremmissa määrin ei kuulu jouluun mutta toki voi sen glögilasillisen nauttia... Itse en juo alkoholia lainkaan pojan ollessa hereillä ja tänä jouluna en ollenkaan, pientä rakasta kun kannan sisälläni joskus ennen raskautta saatoin nauttia pari olutta pojan mentyä nukkumaan mutta sen oon luvannu itselleni ettei lapsukaiseni tule koskaan näkemään minua taikka isiä humalassa.
 
Meillä on aina ollut kotona jouluruuan kanssa viiniä ja olutta. Saunan päälle tai muuten iltaa istuessa on saatettu juoda toiset oluet tai viinipullon pohjat loppuun, mutta koskaan en muista, että kukaan olisi humalassa ollut. Samallalailla aion siis jatkaa esikoiseni synnyttyä eli ruokajuomana on täysin ok, mutta tietysti jotain muutakin voi juoda, eli ei kuitenkaan mikään tärkein juttu joulussa :)
 
Meillä ei ollu tänä vuonna edes ruokajuomana, mutta mun mielestä on ok juoda viiniä tai olutta ruuan kanssa spessupäivinä, kuten esimerkiks jouluna. Myös saunakalja ja terästetty glögi on musta edelleen ihan ok. Eli jos olettais et ruuan kans 2lasia viiniä siinä alkuillasta, saunan päälle olut ja illalla vielä kupillinen tai pari glögiä niin noista tulis ehkä 4-5 annosta yhdessä illassa. Tietysti jokaisella nousee eri tahtiin hattuun, ja jos on kovin pientä muksua (saati sitten vauvaa) seurueessa niin ei kaikki aikuiset voi tietenkään ottaa edes tota vertaa. Maalaisjärki mukana niin kyllä lastenkin nähden voi ottaa alkoa, humalahakuinen ryyppääminen tai läpi päivän tissuttelu on tietty asia erikseen.
 
Nii pari vuotta sitten meidän tyttösen ollessa noin kolmekuinen, me vietettiin miehen kanssa uutta vuotta kotosalla niin että ammuttiin parit raketit ja juotiin kuoharit ja pari minttulämmikettä sekä viinilasilliset kun vauva oli nukkumassa. Ei siis oltu kyllä kumpikaan ajokuntosia, mutta alle 3km päässä asuvan anopin kanssa oltiin sovittu että on käytettävissä.
 
Mielestäni voi sen lasillisen viiniä ottaa tai tölkin olutta, mutta eipä sen enempää. Itse en juurikaan juo, mutta näin niinkö ajatuksena :)
 
Ruuan kanssa kyllä ja myös terästettyä glögiä saa ottaa 1-2 lasillista. Meillä ei ole alkoholiongelmaa, yli päätään otetaan tosi harvoin edes se lasillinen viiniä. Isovanhemmat taas....huoh. Ollaan jouduttu sanomaan asiasta, että ei ole sopivaa vetää nakit silmille näin pienten lasten edessä ( lapsenlapset 1,5 v. ja 4 v.)ja nyt oli eka joulu kun isoisäkin sen tajusi. Otti viiniä, mutta kohtuudella.
 
Voi yhden siiderin tai glögilasin ottaa molemmat, kun yli 1-v lapsi mennyt nukkumaan. Jos pienempi lapsi, niin toisen pitää olla ottamatta yhtään jos yöllä pitää hoitaa vauvaa. Näin meillä jouluna :)
 
Takaisin
Top