Kuukautiskierron laskeminen

Vausa

Sukkela juttelija
Helmikuiset 2021
Toukokuiset 2023
Moi, haluaisin kuulla teidän kokemuksia/näkemyksiä siitä, miten määrittelette kuukautisten ensimmäisen päivän. Vai onko muilla edes koskaan ollut mitään epäselvyyksiä asian suhteen?

Mulla on sinänsä hyvin säännölliset kuukautiset, mutta ensimmäisen päivän määrittäminen on mulle vaikeaa, koska rusehtava vuoto alkaa niin kauan ennen kunnon vuotoa.

Yleensä siis menkkani menevät näin: ensiksi tulee päivä tai pari valkovuodon seassa pieniä määriä rusehtavaa vuotoa. Sitten tulee yhtenä päivänä kirkasta verta isompi määrä, mutta edelleen vain noin pari ruokalusikallista. Tässä vaiheessa yleensä laitan kuukautiskupin ja ajattelen, että nyt menkat alkaa. Tämän jälkeen menee kuitenkin vielä useita päiviä (4, jopa 5), joina kuppiin kertyy vain valkovuotoa pieniä määriä verta seassa. Näinä päivinä mulla myös usein on pahimmat PMS-oireet. Sitten vasta alkaa menkkakivut, joita seuraa pian kunnon syöksyvuoto, eli kupista saattaa tulla veret läpi jopa parissa tunnissa. Tätä kestää päivä-pari, jonka jälkeen tulee pari päivää taas niukkaa vuotoa, ja sitten menkat loppuu kokonaan.

Yhteensä siis verta tulee jopa yli 10 päivää, mutta runsasta verenvuotoa vain muutama. En ole pitänyt tätä ongelmana ennen, olen niin tottunut. Kierto on ollut melko säännöllinen 31 päivää (joskus heittää päivällä-parilla). Nyt kun pitäisi ruveta ovulaatiota ennustelemaan, olenkin vähän ymmälläni siitä, mistä päivästä sitä pitäisi alkaa laskemaan. Siitä päivästä kun ekan kerran ilmaantuu vähän ruskeaa valkovuotoa, vai ekasta kunnon vuotopäivästä? Vai jostain muusta?

Ovulaatiotesteillähän se parhaiten selviää, mutta haluaisin kuulla, onko kellään muulla vastaavaa. Onko tuollainen pitkä tiputtelu tavallista?
 
Mulla oli tuollaista, mutta silloin oli kuparikierukka.
Itse en huomioinut sitä ruskeaa tiputtelua, vaan eka kiertopäivä oli se päivä kun tuli punaista vuotoa. Sitä tuli pari päivää, sitten kunnon tulvat ja loppuvuodot.
 
Tässä lapsettomuusklinikoiden ja gynekologien ohjeistusta mitä itse saanut:
Kp 1 on sitten kun vuoto on runsasta. Kaikki tuhru tai suttu (kun pärjää ns pikkuhousunsuojalla) ei ole vielä kp 1 :) ja jos vuoto alkaa vasta illasta niin seuraava pv on kp 1. Osalla tuhrua tulee monta päivää ennen menkkojen oikeaa alkua.
 
Tässä lapsettomuusklinikoiden ja gynekologien ohjeistusta mitä itse saanut:
Kp 1 on sitten kun vuoto on runsasta. Kaikki tuhru tai suttu (kun pärjää ns pikkuhousunsuojalla) ei ole vielä kp 1 :) ja jos vuoto alkaa vasta illasta niin seuraava pv on kp 1. Osalla tuhrua tulee monta päivää ennen menkkojen oikeaa alkua.


Kiitos Sharmander! Toi auttoi :)

Soitin nyt sit TK:een ja sain soittoajan gynelle. Tää ei ollut ainoa syy, vaan soitin myös sitä kun sain jo alkuvuodesta lähetteen hiivaviljelyyn, johon jätin menemättä, ja nyt se oli menny jo vanhaksi... Alan olla nyt vähän neuroottinen tän lapsentekoprojektin kanssa, joten mietin pitäisikö se kuitenkin testata, vaikka ei tällä hetkellä juuri olekaan tulehduksen oireita (jotain kutinoita ja kirvelyitä saattaa olla, mulla on tosi herkkä alakerta joka reagoi lähes kaikkeen :sad001 )

Samalla voin sit kysyä tuosta tiputtelusta. Mulla on joku muistikuva et siskoni olisi syönyt keltarauhashormonia vuotohäiriöihin pillerien lopettamisen jälkeen. Pitää kysellä tarkemmin.
 
:3someT
Kiitos Sharmander! Toi auttoi :)

Soitin nyt sit TK:een ja sain soittoajan gynelle. Tää ei ollut ainoa syy, vaan soitin myös sitä kun sain jo alkuvuodesta lähetteen hiivaviljelyyn, johon jätin menemättä, ja nyt se oli menny jo vanhaksi... Alan olla nyt vähän neuroottinen tän lapsentekoprojektin kanssa, joten mietin pitäisikö se kuitenkin testata, vaikka ei tällä hetkellä juuri olekaan tulehduksen oireita (jotain kutinoita ja kirvelyitä saattaa olla, mulla on tosi herkkä alakerta joka reagoi lähes kaikkeen :sad001 )

Samalla voin sit kysyä tuosta tiputtelusta. Mulla on joku muistikuva et siskoni olisi syönyt keltarauhashormonia vuotohäiriöihin pillerien lopettamisen jälkeen. Pitää kysellä tarkemmin.
Tulehdus ei aina oireilekaan :oops: mä kävin tiputteluvuodon (tosin menkkojen jälkeen ei meinannu vuoto laantua) takia ja mitään muita oireita ei ollu. Olen tarkka hygieniasta ja hoitojen takia syynätty ja ultrattu tuhannet kerrat. Gynekää ei nähny poikkeavaa. Kysyi kuitenki et otetaanko varmuudeksi näyte ja sanoin että voihan sen ottaa. Niimpä sit olikin tulehdussoluja ja lääkekuuri siihen :sour: Sanoi et imetyksen takia kuivat limakalvot ja kuukuppi saattanu tehdä jos yhtää varomattomasti tyhjänny vaik mökkiolosuihteissa
 
:3someT
Tulehdus ei aina oireilekaan :oops: mä kävin tiputteluvuodon (tosin menkkojen jälkeen ei meinannu vuoto laantua) takia ja mitään muita oireita ei ollu. Olen tarkka hygieniasta ja hoitojen takia syynätty ja ultrattu tuhannet kerrat. Gynekää ei nähny poikkeavaa. Kysyi kuitenki et otetaanko varmuudeksi näyte ja sanoin että voihan sen ottaa. Niimpä sit olikin tulehdussoluja ja lääkekuuri siihen :sour: Sanoi et imetyksen takia kuivat limakalvot ja kuukuppi saattanu tehdä jos yhtää varomattomasti tyhjänny vaik mökkiolosuihteissa

Oho, pitääkin sitten olla tiukkana että tutkitaan, eikä ainakaan vähätellä omia oireita... Mikä lääkitys siihen sit annettiin? Oliko joku, joka vois vaikuttaa raskauden yrittämiseen?
 
Oho, pitääkin sitten olla tiukkana että tutkitaan, eikä ainakaan vähätellä omia oireita... Mikä lääkitys siihen sit annettiin? Oliko joku, joka vois vaikuttaa raskauden yrittämiseen?
Dalacin kuurin sain.. Ei sinänsä vaikuta yrittämiseen mitenkää mutta 7pv kuuri ja emättimeen laitettuna ei tietenkään helpota simppojen kulkua. Eli jos oviksen aikaan sattuu niin voi vaikuttaa simppojen kulkuun. TOSIN se tulehdus heikentää mahiksia enemmän eli muuttaa PHn vääräksi ja siittiöt kuukahtaa jne eli sikäli lääkekuuri on tossa kohtaa pienenpi paha. Plus hoitamatta jäänyt tulehdus voi aiheuttaa keskenmenoja
 
Dalacin kuurin sain.. Ei sinänsä vaikuta yrittämiseen mitenkää mutta 7pv kuuri ja emättimeen laitettuna ei tietenkään helpota simppojen kulkua. Eli jos oviksen aikaan sattuu niin voi vaikuttaa simppojen kulkuun. TOSIN se tulehdus heikentää mahiksia enemmän eli muuttaa PHn vääräksi ja siittiöt kuukahtaa jne eli sikäli lääkekuuri on tossa kohtaa pienenpi paha. Plus hoitamatta jäänyt tulehdus voi aiheuttaa keskenmenoja

Kiitos tiedoista! :) Toivotaan siis et pyörät pyöris nopeasti! Oon tehnyt kaikkeni et kuukauden päästä raskautumisen olosuhteet olis mahdollisimman optimaaliset, joten ärsyttäis aika paljon jos tuliskin joku tollanen juttu mitä ei ehtis hoitaa ajoissa pois...
 
Takaisin
Top