Kuukautiset synnytyksen jälkeen.

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Koska teillä muilla on alkanut? Mulla on kahdesta ekasta menkat pysynyt poissa kunnes lopetin imetyksen vauvan ollessa hieman alle vuoden, kolmannen kohdalla imetys loppui jo 3kk jälkeen ja menkat tulikin siitä muutaman viikon päästä, neljännen kohdalla kuukautiset alkoi imetyksestä huolimatta vauvan ollessa n.10kk. Nyt viides on jo 1v2kk eikä oo menkkoja kuulunut :confused: Imetän tosin vielä öin ja päivin monta kertaa. Ovistestejä olen toisinaan tehnyt, mutta ei minkäänlaista viivan lupaustakaan ole näkynyt. Ei sillä, ei mulla kovin iso ikävä menkkoja ole, mutta olis kiva jos alkaisi kroppa normalisoitumaan.
 
6-8 viikko synnytyksestä on yleensä mennyt kolmen ekan kohdalla vaikka olen kaikkia imettänyt. Saa nähdä kuin nyt tämän neljännen kohdalla käy...
 
Menkat alkoi kun lapsi oli n. vuoden. En ihan tarkkaan muista, ehkä vähän allekin vuoden. Imetys oli kuitenkin alkanut vähän vähentyä. Imetyskertoja oli silloin yhtä paljon, mutta lapsi ei viihtynyt tissillä kovin kauaa niin maidon tulo taisi vähentyä.
 
Vauvan ollessa 6 kk alkoi. Vauva aina suorastaan asunut tissillä ja 11 kk lopetin yösyötöt. 1 v edelleen useasti päivässä pyytää maitoa. Eli ei ainakaan johtunut imetyksen vähenemisestä tms. Toivoin/luulin, että ainakin vuoden menkat pysyis poissa, ja kuinka petyinkään, kun ne taas tulivatkin.
 
Kaksosten jälkeen alkoivat 2kk päästä synnytyksestä, vaikka täysimetin kahta. Kolmannen jälkeen alkoivat 5kk päästä, täysimetin vielä.
 
Yli vuosi meni että menkat palasi synnytyksen jälkeen, pitkään jatkunut imetys varmasti vaikutti asiaan ja kun se alkoi vähentyä niin kuukautiset palasivat.. Ei kyllä kerenny olla iso ikävä vielä :grin
 
6vkoa synnytyksestä.. Jälkivuoto kesti 4vkoa joten pitkään en vuotelematta saanut olla. Imetys ei ole vaikuttanut. Kierto on edelleen epätasainen (15-43pvää, joka kierros pikkuisen eri mittainen), mutta muutaman varman oviksen olen onnistunut bongaamaan.
 
Esikoisesta 1v4kk synnytyksestä, kuopuksesta 7kk. Molemmat melkeimpä asuivat tissillä päivin öin.
 
Ekasta 5 viikkoa synnytyksestä, imetys loppui kokonaan menkkojen alkamiseen kun ei suostunut enää rinnalle, osittain imetys oli ollut tähän saakka.
Tokasta ja kolmosesta myös 5 viikkoa synnytyksestä, näistä täysimetys.
Niin ja heti kierto palannut imetyksestä huolimatta säännölliseksi.
 
Täysimetyksestä huolimatta molempien raskauksien jälkeen on alkaneet jo noin 2kk synnytyksestä, mutta epäsäännöllisinä. Ensimmäisen raskauden jälkeen muistaakseni säännöllistyi noin 6kk kuluttua.
 
Täysimetin molempia ekat 4-5kk, imetin kokonaisuudessaan liki 1v asti. Esikoisesta alko menkat 9vko synnytyksestä ja kuopuksesta 6vko. Valitettavasti ei pitäny imetys menkkoja pois :sad001 tästä kolmosesta menkat alkaa varmaan heti jälkivuodon loputtua.
 
Noin 8 kk postpartum. Täysimetin 6 kk asti poislukien ekat viikot kun lisämaitoa tarvittiin. Siinä kohdalla just kun rupes vauvan vatsaan menemään ruokaa enemmän ku pieniä murusia:)
 
Oisko ollut 4-5 viikkoa synnytyksestä. Maitoa herui kunnolla viikko synnytyksestä, mutta en imettänyt. :cat:
 
Muokattu viimeksi:
1v 3kk synnytyksestä alkoivat, ihme kyllä kierto lähti heti pyörimään suht säännöllisesti.
 
Esikoisesta meni vajaa vuosi niin menkat alkoi, kuopuksesta hulppeat 1v10kk. Pitkä imetys vaikutti varmaan molemmissa. Heti oli melko säännöllinen kierto.
 
imetin 1v8kk, ja aloitin minipillerit jälkitarkastuksen jälkeen. tyhjennysvuodot alkoi lapsen ollessa 1v2kk ikäinen, kuukautisista ei siis voi tässä yhteydessä puhua. mutta kuitenkin kroppa alkoi tuottaa vuotoa tuossa vaiheessa. pillerit lopetin kun lapsi oli reilun 2v ja tuolloin menkat alkoi normaalisti pyöriä miltei heti.
 
Aloitin minipillerit jälkitarkastuksen jälkeen, ja kuukautiset pysyivät täysin poissa siihen asti kunnes lopetin minipillerit noin puolen vuoden jälkeen. Kuukautiset alkoivat suht säännöllisinä heti, lyhyellä kierrolla, sitten pidemmällä kierrolla, joskus meni jopa 100 päivää, ehkä imetys sekoitti pakkaa pitkään. Nyt viimeisten puolen vuoden aikana kierto on ollut suht tasainen, mutta lyhyt. Ikä alkaa varmaankin tehdä jo tehtäväänsä, kun olen nyt 46v. Imetys ei ole vielä loppunut kokonaan, mutta sitä on enää harvoin, välissä voi olla 1-2 viikkoakin.
 
Takaisin
Top