Kuparikierukka

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ginger
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ginger

Seurustelun sensei
Huhtimammat 2016
Toukoäidit 2020
Oon tässä harkinnut kuparikierukan ottoa, kun mikään muu ehkäisy ei oikein sovi. Hormooneille sanon ehdottoman ein kun muutun ihan hirviöksi, kondomia taas mies ei suostu käyttämään eikä meillä siis ole seksiä, jos kondomi pitäisi laittaa... En oikein jaksa seksitöntä elämää ja parisuhde muutenkin hieman huonoissa kantimissa ja olen varma, että jos ei tarvitsisi kondomia käytellä, mieskin haluaisi seksiä edes vähän enemmän... Kituuttaminen ilman on niin kamalaa.
Kuitenkin kuparikierukan otossa mietityttää monikin asia. Aluksikin, että mikä merkki olisi paras? Olen synnyttänyt reilu vuosi sitten ja raskauden aikana kommentoitiin mm. että kohtu on hieman kallistunut ja suhteellisen pieni. Nyt kuitenkin terkkarissa sanoivat, ettei kierukan asennukseen kuulu tutkimuskäyntiä...? Hintaakin tuolla on 150 euroa... Ja samainen terveydenhoitaja sanoi, että Flexiä he eivät asenna, Novaa kylläkin. Uskoisin että tuskin he nyt sieltä käännyttäiskään pois jos menisin ns väärän merkkisen kanssa, mutta en tiedä olisiko se sitten muuten parempi, paitsi halvempi.
Vuodot ja kivutkin mietityttää, mulla on todella runsaat ja hyvin kivuliaat kuukautiset jo nyt, särkylääkettä joutuu syömään melko isoja annoksia ainakin kaksi ekaa päivää ja koko ajan saa pelätä millon on verilänttejä takamuksessa vaikka juuri olisi vaihtanut siteen...
Olen myös kuullut, että se saattaa tuntua seksin aikana tai sattua tietyissä asennoissa tai orgasmin aikana. Myös kuulemma riski lähteä vaeltelemaan ja olla siten tehoton?
Muahan siis ei haittaisi harrastaa seksiä kondomin kanssa, mutta mies tosiaan kieltäytyy. En oikeastaan haluaisi kuparikierukkaa, koska ajatus siitä olemassa häiritsee hyvin paljon, tamponeitakaan en pysty käyttämään kun ne häiritsevät. Mutta vaihtoehdot vähissä...

Kokemuksia kierukasta?

Minulla oli kuparikierukka kolme vuotta :) aluksi oli runsasta valkovuotoa, mikä kuulemma kuuluu asiaan. Kuukautiset alkuun n. Puoli vuotta runsaammat, ei kivuliaammat mitä normaalisti. Kuukautiset oli säännölliset. Merkkiä en enää muista, terveysasemalla laitettiin (ensimmäisen kierukan yleensä saa ilmaiseksi jos lapsia ennnestään.) laitto ei sattunut. Minulle sopi tosi hyvin kuparikierukka ja aion palata siihen synnytyksen jälkeen, hormonaalinen ehkäisyä en enää edes harkitse . Niin ja ei ollut mitään tuntemuksia kierrukasta missään vaiheessa. Poisotto oli myös helppo kun aloimme yrittämään vauvaa.

Minulle laittein nova t synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa. Laitto oli todella helppo, eikä kierukkaa minusta voi tuntea mitenkään sisällään. Kuukautiset olivat vähän runsaammat ja kestivät päivän pari pidempään kuin normaalisti. Minulle vain alkoi tulla lisäksi kovia vatsakipuja myös kierron muissa vaiheissa. Ultrassa todettiin, että kierukka ei ilmeisesti ollut paikoillaan, vaan oli kiinnittynyt jotenkin kohdun seinään ja aiheutti siksi kipuja. Kupari otettiin virheasennon vuoksi pois ja sain tilalle hormonikierukan, joka ei taas hormonien takia sopinut.

Nyt olen viimeisilläni raskaana ja ajattelin kokeilla kuparia vielä kerran synnytyksen jälkeen, sillä hormonaaliset ehkäisyt eivät minulle oikein sovi. Jos kupari pettää ehkäisynä, se ei ole maailmanloppu, mutta ihan ilman mitään ehkäisyä ei ole uskallusta ja halua mennä. Kondomi on jotenkin epämukava käyttää.

Meilläkin saa kuparikierukan ilmaiseksi synnytyksen jälkeen. Myös hormonikierukan sain ilmaiseksi, kun kandi sai asentaa sen. Hyvä niin, sillä olisi ollut muuten todella kallis ehkäisy, kun oli niin vähän aikaa käytössä.

Terkkarista ei ainakaan sanottu että voisi saada ilmaiseksi, totesi vain että apteekista. Kannattaisikohan tuota vielä kysyä että saisko kuitenkin veloituksetta? Suht pienellä paikkakunnalla asun.

Takaisin