Kun vauvan vointi huolettaa

eyewink

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tällainen keskustelun aihe tällä kertaa.
Siis kun jokin tietty asia huolettaa oman vauvan voinnista, onko normaalia vai onko lapsi sairas tmv? Ainahan tietty pitää ottaa yhteys neuvolaan/lääkäriin jos on todellisesta huolesta kyse, mutta monestihan sitä säikähtää ihan olemattomia, varsinkin esikoisen kanssa kun kaikki on uutta ja ihmeellistä :)

Eli tänne tällaisia pohdintoja..

Itselläni on nyt mietityttäny että hengästyykö muiden vauvat matolla touhutessaan tai ihan vaikka vaan sylissä jos esim. innostuu jostain?

Oon huomannu nyt parina päivänä meidän tytön hengästyvän esim just matolla tai sylissä. Vispaa käsillä ja jaloilla kauheesti ja hengittää tiheästi ja puuskittain.
Oon nyt miettiny että onko normaalia vai johtuneeko mahdollisesti jostain allergiasta (taas vaihteeksi), esim. onko bataatille allerginen ku oon nyt antanu parina päivänä maistiaisia. Tämä huolettaa sen takia ku ei oo aikasemmin tehny tätä.
Neuvolaankaan en voi soittaa vasta ku torstaina, ei oo ennen sitä täti paikalla :(
Onko muilla vauvoilla sama ilmiö?
 
Kyllä meillä ainakin huohotetaan kun väsy tulee näillä pienillä nopeesti ja myös kun ollaan tarpeeksi innostuneita on huohotus aika yleistä. Lihakset vielä niin heikot että kauaa ei jaksa olla mahallaan pää pystyssä.
 
Olen samaa mieltä, sitä huolestuu esikoisen kanssa aikalailla kun tuntuu välillä että on ihan avuton. Vaikka oiskin sitten jtn ihan normaalia kyseessä.
Pitää myöntää etten ole ainkaan huomannut että hengitys muuttuisi. Mutta jos Zaralynkin on jo huomannut saman niin varmaan ihan normaalia. Niinhän meille aikuisillekin käy kun liikutaan. Mutta koitanpa seurata :)
Meillä ihottuma lisääntynyt, aluksi luulin kuivaksi ihoksi mutta perusvoide tuntuu vaan pahentavan asian. Poski ja kyynärpään alueen pahimmat. Viime viikolla aloin miettimään atooppista ihoa ja myös allergian vaihtoehdon. Nyt koitan seurata mitä söin koska välillä huomaa että iho ihottuman alla (poski) on kirkkaan punainen, eli ärsyyntynyt. Tänään sitä ei melkein edes erota kun on vaan kuiva. Mutta päätin odottaan kun tiesin että tänään tulossa neuvolalääkäri. Muuten ehkä oisin jo soittanut neuvolaan tai mennyt iholääkärille. 
 
Ihottumahan viittaa monesti allergiaan, näin olen ainakin lukenut/kuullut..
Meidän tytöllä iho on ollut aina tosi hyvä (mitä nyt siellä täällä on välillä ilmaantunut pienenpieniä näppyjä), mutta mahalla tuntuu reagoivan helposti.

Tuota noin.. Vispaako teidän vauvat käsillään kovasti? Oon jostain lukenu että kun lapsi huitoo kauheesti käsillään, voi se olla merkki kiputilasta esim. mahassa.. Meidän tyttö tekee sitä aika-ajoin ja saattaa kitistä päälle.. Nieleskelee ja joskus tulee kirkasta puklia.. Mietin tuota kuolan nielemistä, ku tosiaan hampaita tulossa ja kuolaa paljon, ja nielee sitä kuolaa myös, että aiheuttaako se kuolan nieleskely myös niitä mahanpuruja (ilmaa mahaa ymv) jota sitten vispaa ja kitisee.
Vaikea arvioida että mitkä oireet liittyy vatsakipuihin ja refluksiin (allergiaan) ja mitkä taas nuihin puhkeamassa oleviin hampaisiin. :(
 
Tyttö on ruvennut nyt viimeaikoina hengittämään silleen jännästi aina välillä.
Ikäänku iskis se sukellusrefleksi päälle.
Tekeekö muilla vauvat niin ja mistä se vois johtua?
Tämä ilmiö esiintyy erityisesti sillon ku tyttö heiluttaa käsiään ja jalkojaan (innostuu), mutta esiintyy myös muulloin.
Tätä tarkotin aikasemmin tuolla hengästymisellä.
Oon nyt tarkemmin seurannu tätä asiaa ja se tosiaan muistuttaa enempi sellasta hengenhaukkomista. Ihanku tyttö säikähtäis jotain, pidättää siis äkisti henkeä ja puhaltaa ilmat ulos samontein..
Onko muilla samaa?

Voi että sitä tuntee taas ittensä niin hölmöksi ku tarkkailee vauvaa ja miettii kaikenlaista..
 
Minun mielestä liian varovainen ei voi olla. Tarkoitan siis että parempi huolestua turhasta kuin katua myöhemmin. Jos tuntuu, että vauvan vointi huolettaa niin parempi kysyä rohkeasti neuvoa ammattilaisilta.
 
eyewink, tarkoitatkohan tuolla sitä kun vauvan naamaan tulee vaikka tuulenvire tai jos joku vahingossa puhaltaa vauvan naamaan päin, vauva sillon vetäsee nopeesti happea sisään ja on hetken hengittämättä ja sit työntää ilman pihalle.?
Meillä nimittäin jos ollaan ulkona ja vauva on sylissä ja tuulenvire käy vauvan kasvoihin, hän tekee tuota. Myös esikoinen teki ja se on ihan normaalia. Mutta en tiedä tarkoititko tuota.
Tää vois myös liittyä siihen josvauva säikähtää jotain.
 
Mun  mies aina vähän naureskelee mulle ja keksii vitsiä musta kun kuulema olen kauheen hysteerinen tytöstä ja myönnänki että oon syynänny tosi tarkkaan (ehkä vähän liianki) jokaisen näpyn mikä ilmaantuu ja diagnosoin kitinän ja kippuroinnin vaikka kysymys ehkä saattaa olla ihan niinkin yksinkertainen ku väsymys tai ne hampaat..

Oonki soitellu aika ahkeraan meidän neuvolan tädille, mutta se paha tässä pikku käpykylässä on että kyseisen tädin tavoittaa vain kahtena päivänä viikossa, eli tällasten asioiden tullen pitää vain odottaa niitä päiviä kunnes tädin taas tavoittaa kun ei tyttö niin hädässä ole ettäkö pitäis päivystykseen soittaa.
Ja toisekseen meidän nla-täti on vähän sellanen diipadaapa, ei siltä oikeen koskaan saa mitään neuvoa tai vastausta mihinkään. Kaikki on katotaan ja seurataan ja sitä rataa.. En tiedä mikä sitä vaivaa kun siitä ei saa mitään irti, kattelee vaan niitä käyriänsä ja mittailee tarvittavat mittaukset ja that's it.

Hemppa: kiitos vastauksesta. Tuota just nimenomaan tarkoitan. Ja todella huojentavaa tietää että muutkin tekee niin.
Nyt vaan täytynee seurailla että kuvittelenko vaan vai tekeekö tyttö muullonki niin. Mutta tosiaan ainaki sillon tekee ku tuuli puhaltaa. Ja kun tolskaa kylvyssä.

Joskus se tekee niin jopa hoitopöydällä tai lattialla, mutta sillon se yleensä vispaa kauheesti käsillään ja jaloillaan että onko se vaan hengästymistä tmv...(?)
Oon sitäki aatellu että jos se johtuu siitä kun se on aika vasta syöny ja pikkusen sitä refluksin vikaa että voisko se "seilaava maito" aiheuttaa ton refleksin.. Tiedä häntä.. Meidän tyty kun vetää helposti ittensä niin täyteen että puklailee sitten ylimääräsiä pihalle..

Mutta huomenna on lääkärineuvola, jospa siitä tätistä jotain sais irti tai edes lääkäri osais jotain sanoa..
 
Jep, hienoa että sait mun vastauksesta selvän ja kenties ratkaisun arvoitukseen. Mut siis eikös tuota sanota "sukellusrefleksiksi". Meilläkin siis kylvyssä tätä esiintyy. Ja voihan se olla että tyttösi aiheuttaa itse sen tuulevireen nenään joten siksi "haukkoo" henkeä.
Ja muuten, silloin myös esiintyy tätä kun laittaa suolatippoja nenään irrottakseen räkää sieltä niin silloin myös esiintyy samaa. Onko tytöllä nenässä liikkuvaa räkää joka aiheuttais tämän?
Tää on siis ihan yleinen vauvojen tapa. Sit kun vauvat alkaa hengittää suun kautta, ei tätä ongelmaa enää pitäis esiintyä.
 
No tulipas huojentunu olo :)
Sukellusrefleksistä minäki olen tietonen ja sitä se just taitaa ollakki.
Tyttö on pikkusen nuhanen ja "maitomatojaki" on kalasteltu nenästä päivittäin.
Niin ja suu auki ku on niin ei tee sitä :)

 
Juu, meillä sama kun tulee ja nyt kun keittosuolaa olen laittanut :) Voi heitä pikkuisia. Nuhan aikana oikein harmittaa etteivät osa hengittää suun kautta
 
Onko teidän vauvoilla esiintyny hikinäppyä tmv nyt kosteina ja lämpiminä aikoina?
Mietin kun meidän tytölle lehahtelee pitkin päivää sellasia hormoninäpyn/hikinäpyn näkösiä näppyjä ympäri naamaa. Harvemmin muualle kehoon.
Ja nyt on tullu niskaan ja toiseen korvaan kans näppyä (räpläilee sitä kokoajan).
Onko muilla?
 
Onko Eyewink sun lapsella ollut kuumetta? Voisko olla kyse vauvarokosta? Meillä on kyllä tullut hikinäppyjä, mutta ne on tulleet kaulan alueelle, kun iho hautuu hikisenä siellä läskien alla. Näpyt on sitten kadonneet aika nopeesti.

Musta on tullut kyllä kakkakyttääjä, pojalla oli viime viikolla nelipäiväinen ummetus, ja siis sinä aikana kakkaa tuli joka tunnin väli, mutta aivan tajuttoman itkun, punnaamisen ja suuremman itkun saattelemana. Nyt mä oon ihan skitso kakan laadun kanssa, tänään ja eilen on taas vain tullut ihan pienet kakkakikkareet, niitä on kyllä punnattu muttei olla itketty. Annoin sitten äsken maidon seassa mallasuutetta, josko ei edes sitten vetäis oikein kovalle. Onko muilla ollut ummetusta? Entä kokemusta tosta mallaksesta? Neuvolasta sanottiin että sitä saa antaa huoletta kuuriluontoisesti vaikka muutamankin viikon. Ajattelin kyllä huomennakin ja muutaman päivän ajan antaa sitä. eihä tuo mitään ihmelääkettä kuitenkaan oo :)
 
Ei oo ollu kuumetta.. Ne on enemmänki just sellasia näppyjä jotka tulee ja menee yhtä nopeesti ku on tullukki. Niskassa ja tuossa korvassa niitä on melkeen kokoajan, tai no, häipyvät mutta tulevat kohta uudestaan.

Meillä on ollu ummetusta aika-ajoin. Mallasuute näytti tekevän vaan vatsanpuruja.. Kakka kyllä tuli, mutta niin tuli refluksioireetki (aika sietämätön oli tytön olo).. Levolacistakaan ei ollu mitään merkittävää apua, annoin kuurina ja eka päivänä kakkas, mutta sen yhen ainoan kerran kakkas koko viikon aikana.
Vasta sen jälkeen ku aloitettiin maisteleen kiinteitä kakka on tullu lähes päivittäin.
Luumu on ollu oikeastaan paras kakan pehmittäjä mitä olen seurannu. Se on ollu päivittäisessä ruokavaliossa ja kakka on tullukki joka päivä. Ruusunmarja on kans hyvä, mutta se ei korvaa luumua ainakaan meillä.
Vettä olen juottanu kans muutamia hörppyjä päivässä.

Jostain olen lukenut/kuullut että hampaiden puhkeaminen voi teettää ummetusta(KIN).
 
No kyllä ne sit kuulostais vain hikinäpyiltä :) Meidän lapsella on toisessa poskessa koko ajan näpynkaltaista punaista kuivaa aluetta, saatiin siihen lääkäriltä perusvoiteita reseptillä. Kuulemma atooppistyyppinen ihottuma, ja ei noi perusvoiteet tunnu mitään auttavan. Parina päivänä kun laittaa hydrokortisonia niin on heti parempi, mutta en oo uskaltanut laittaa kuin korkeintaan kahtena perättäisenä päivänä sitä ja vain silloin tällöin. Olisinko laittanut kuukauden aikana kahdesti, eli neljänä päivänä. Olisko teidänkin vauvalla sellasta? Onko se alue missä näppyjä on, myös kuiva?

Tosta ummetuksesta: meillä on menty korvikkeiden kanssa melkein alusta lähtien, niin siksikin mä seuraan tota kakkaa niin fanaattisena :) Korvikevauvanhan tulis ulostaa vähintään kerran päivässä, tai näin mulle on kerrottu neuvolassa. Ja nyt kun on tullut kiinteitä mukaan, niin kakat on vaan määrällisesti pienenneet entisestäkin! Ei meillä oo tullut ikinä kainalokakkoja, eikä muutenkaan mitään velliä, suht kiinteetä se on mun mielestä ollut aina, ja suoli toiminut kerran päivässä. Nyt vaan se määrä mitä ulos tulee, on jotain sanoinkuvaamattoman pientä! Tänään on tullut neljä kertaa sellanen sentin, parin mittainen hyvinkin kiinteä pökäle. Niin kuin kanin kakkaa! Viimeks kun oli kivulias ummetus, käskettiin neuvolasta antaa Levolacia, ja se auttoikin tyyliin heti. Luumu ei auta, ruusunmarja ei auta, päärynä ei auta, eikä liioin vesi. Kaikki noi (paitsi vesi) menee mukisematta alas, mutta ei se tosiaan auta ainakaan kakan pehmenemiseen. Mäkin yhdistän tän tietty myös hampaiden tuloon, kun oon kans kuullut että hampaat voi tehdä myös umpitulpan sen ripulin vastakohtana. Toivottavasti auttais kun viikon päästä aloitetaan puurot. Saa enempi kuitua ruokavalioon niin pitäis ehkä näkyä myös tossa kakkostavarassa. :)
 
Ei oo ollenkaan kuiva.. Niskassa olevat näpyt on enemmänki ehkä sellasia ikäänku ihon sisällä olevia punasia pikkupikku "länttejä". Korvassa ja naamalla ne on sellasia pikku näppyjä joissa on valkonen pienen pieni piste (samannäkösiä ku sillon parikuisena hormooninäpyt) ja ne tosiaan tulee ja menee päivän mittaan monta kertaa.. En oo ees aatellu että tarvis jotenki rasvata tm, eikä ne näytä kutiavan tmv. Vaikka mistäpä tuon tietää harooko tuota korvaansa sen takia ku kutisee vai muuten vaan :) Heh.. Melko sepustus :)

Niin ja sehän mun piti tänne mainita että juuri uutena tietona tuli että hampaiden puhkeaminen aiheuttaa näppyjä naamaan :) Että kaippa meillä on sitä.. En vain ymmärrä mistä sinne niskaan/korvaan tulee.. Enkä sitäkään että miksi se aiheuttaa näppyjä, niin vain luki ainu mam-ensihammasharjan käyttöselosteessa. Tuliskohan ne siitä kuolasta mitä on välillä ympäri naamaa..

Tiiäkkö, meillä oli kans tollanen "kiintee kausi" (kakan koostumuksessa siis). Kun oli se maidottoman korvikkeen kokeilu, kakka meni ihan sellaseksi kovaksi aikuisen kakaksi. Monta kertaa päivässä kakkas mutta sellasta kiinteää pökälettä. Sitte ku vaihto korvikkeen niin muuttu löysemmäksi. Luulen siis että johtu tuosta maidottomasta korvikkeesta.
Miten teillä, onko kokoajan juonu samaa korviketta vai ootko vastikään vaihtanu? (Voisko siinä olla avain ummetukseen?)
Mitä kiinteää syötät ja kuin monesti päivässä?
Saattaahan se ummetus tosiaan olla ohimenevää, juurikin nuista hampaista johtuvaa mutta se on hirveän ikävää ja voimia vievää kun se aiheuttaa kipua pienelle :(

Meillä tosiaan ummetus loppu ku löydettiin sopiva korvike (ainaki luulen niin.. pitää seurailla siis nuita refluksioireita vielä, jos johtuu hampaista niin menee varmaan ohi jossain vaiheessa..) ja alotettiin kiinteet. Peruna ei passannu tytölle ollenkaa, iski hirvee ummetus, maissinki kans vähän tökki. Bataatti on toiminu ihan hyvin ja nyt on vuorossa kesäkurpitsa. Neki on vielä aika nestemäisiä versioita, sekoitan siis veteen ne että tulee sellasta tosi löysää sosetta. En ota mitäään riskiä ton ummetuksen suhteen :) Ku meidän tyty on kärsiny siitä niin paljon.

 
Meillä on alusta asti juotu Nannia, nyt kun tuli se kunnon ummetus, kokeiltiin Tuttelia mutta en huomannut mitään eroa. Ajateltiin kans miehen kanssa että ummetus olis voinut  johtua maidosta, ja miksei. Mitä teillä juodaan? Monet sanoo että Nan ja Tutteli on just sellasia kovettavia, mutta pianhan saadaan jo vaihtaa siihen 2 korvikkeeseen, kun kuukauden päästä tulee puoli vuotta täyteen. Babysemp vai mikä lie, näyttää sopivan mun kavereiden lapsille hyvin, vaikka ovat herkkävatsaisia. Kai sitäkin pitää kokeilla. Entä ootko ikinä juottanut sitä nutrilonia mitä saa ihan päivittäistavarakaupasta? Ei varmaan ihan samaa kamaa ole kuin apteekin Nutrilon pept? Vai onko?

Kiinteistä meillä menee bataatti kerran päivässä, peruna ja porkkana teki sillon sen hirmu-ummetuksen, annoin niitä molempia noin viikon, enkä oo vielä antanut niitä uudestaan. Kesäkurpitsaa annan tänään vähän maistaa. Meilläkin on aika vetelät vielä noi kiinteet, keitinveteen oon laimentanut niitä soseuttamisvaiheessa. Hedelmäsoseita menee kahdesti päivässä,kerrallaan noin puoli purkkia, nyt oon pari viikkoa antanut luumua, ruusunmarjapäärynää ja päärynää vuorotellen niitä.Paljonko teillä menee kiinteitä?

Hei joo! Kaverille oli lääkärillä sanottu, kun vauvan nyrkeissä ja poskissa oli tajuton ihottuma/näpyt että johtuu täysin hampaiden tulosta. Sylki on kuulemma niin ytyä tavaraa tässä vaiheessa että saattaa aiheuttaa tollastakin. Jos teillä nassutetaan nyrkkejä ja sormia ja sitten vauva hinkkaa korvia ja niskaa, niin eiköhän sitä kuolaa sinnekin kulkeudu :) Mutta teidän tapauksessa en menis rasvailemaan niitä näppyjä, jos iho ei oo alla kuiva.
 
Joo, babysemp on sanottu olevan hellävaraisin näistä kolmesta. Sitä meidänki tyttö joi useamman viikon ennen maitoallergiaepäilyä, kun nan ja tutteli ei sopinu alkuunkaan.
 
Nyt meillä juodaan nimenomaan tätä päivittäistavarakaupasta saatavaa nutrilon omneota, se on herkkävatsaisten maitokorvikejauhetta ja passannu meille ihan hyvin (jos siis nämä refluksioireet ja rohina johtuu nyt niistä hampaista eikä maidosta). Nutrilon pepti taas on apteekissa myytävää maidotonta korviketta. Ja hemmetin kallista, kun taas tuo omneo on saman hintaista ehkä jopa hieman halvempaa ku tetrakorvikkeet.
Tosiaan tuo omneoki on kliininen maitokorvikejauhe, eli se on hydrolysoidusta heraproteiinista, lisäksi se on sakeampaa ku muut korvikkeet juurikin tuohon refluksivaivaan. Nutricia nutrilonin sivuilta pääsee tarkkailemaan molempien maitojauheiden tarkempaa tuoteselostusta jos kiinnostaa.

Meillä menee kiinteitä tällä hetkellä pari-kolme kertaa päivässä (aika vaihtelevasti vielä, riippuen kyläilyistä ymv), hedelmää ja kasviksia vuorotellen, sanoisinko sellasen 3-5tl kerrallaan ja iltapuuro (muksun riisipuurohiutaleista)+hedelmäsosetta pari tl sekaan.
Tänään annoin luumua pitkästä aikaa ni jo tuli heti kakka :)

Toivottavasti löydätte avun ummetukseen pian! Kannattaahan sitä babysempiäkin kokeilla ehdottomasti jos tuntuu että korvike auheuttaa.  
 
brainfreeze: millasta kakkaa teillä muuten tulee kun tulee? Papanoista mainittit aikasemmin mutta eikait se sentään aina ole papanaa? Millasta se on kun se on löysempää, onko se liisterimäistä vai sellasta limasta? Ja minkä väristä?
Heh... Hyviä kysymyksiä :)
Mietin vain ku meidän vauvoilla tuntuu olevan niin samankaltasia oireita (hampaista? allergiaa? ....) niin vois vähän vaihella kokemuksia/mielipiteitä.

Tänään saan puhelun taas neuvolantädiltä jossain vaiheessa siitä allergia asiasta. Se kyselee lääkäriltä että mitä se on mieltä asiasta. Eilen tosiaan soitin että meidän vauvalla jatkuu oireet ihan samana ja kakka on edelleen vihreää, että pitäs nyt jotain taas keksiä syyn selvittämiseen.
 
Takaisin
Top