Kun toinen mielessä

N

Neuvoton

Vieras
Tarvitsisin apua ja toisen ihmisen näkökulmaa tähän pulmaan, joka nykyään ahdistaa mua joka päivä.
 
Anteeksi, viesti jäi ihan liian kesken.

Mutta ongelmaan; Ennen nykyistä miestäni minulla oli kai jonkinlaista ’säätöä’ erään varatun miehen kanssa. Pidettiin tiiviisti yhteyttä yli vuoden ajan ja nähtiin muutamia kertoja, kunnes omatuntoni alkoi kolkuttamaan ja sanoin rehellisesti, että mun osaltani tämä oli tässä. En aio olla salainen toinen nainen. Kuukausien päästä löysin nykyisen mieheni ja siinä alkuhuumassa unohdin kokonaan tämän varatun miehen, joka kolkutteli päässäni usein.

Ollaan nykyisen mieheni kanssa oltu melkein 5v yhdessä, ja jo pitkän aikaa tämä varattu mies (tai en tiedä onko nykyisin varattu) pyörii päässäni jatkuvasti. Tuntuu pahalta mieheni puolesta, hänellä ei ole mitään hajua ajatuksistani. Välillä oikein toivon, että törmäisin sattumalta jossakin tähän entiseen ’säätööni’, että saisin tietää muistaako/ajatteleeko hän minua. Tämä tunne on ihan piinaavaa ja kamalaa. Häpeän omia ajatuksia ja sitä, että mielessäni ajattelen toistuvasti toista miestä. Minulla on edelleen tämän miehen puhelinnumero, olen meinannut useita kertoja laittaa hänelle viestiä ja kysyä mitä hänelle tänäpäivänä kuuluu. Mutta en pysty, omatunto alkaa kolkuttamaan pahasti. En pystyisi tehdä sitä miehelleni.

Minun mies ei aina ole ollut ruusuinen ja kohdellut kuin kukkaa kämmenellä. Kerran hän oli selkäni takana laittanut viestiä erään naisen kanssa, ja myöhemmin sain tietää, että kerran he olivat puhuneet puhelimessa hetken aikaa (naisen aloitteesta). Luottamus rikkoontui hetkellisesti, mutta nykyisin koen luottavani mieheen. On mies muutenkin töppäillyt meidän suhteen aikana (enkä tarkoita pettämistä), minä en rehellisesti sanottuna kertaakaan. Ainoa paha asia minkä olen tehnyt miestäni kohtaan on, että olen haukkunut häntä riidan aikana törkeillä nimityksillä. Mutta siinä se. En nyt ala tähän luettelemaan mitä törkeyksiä mies on minua kohtaan tehnyt, mutta sanotaan näin, että sellaisia, ettei jokainen välttämättä enää miestä kattelisi. Välillä tekisi mieli miehen selänä takana ’kostona’ pistää tälle varatulle miehelle viestiä.

Mitä minä teen? Välillä tuntuu kuin minulla olisi tunteita tätä varattua miestä kohtaan, miksi muuten ajattelisin häntä jatkuvasti enkä yksinkertaisesti saa häntä mielestäni pois? Ja samaan aikaan minusta tuntuu kamalalta ja että olen kamala puoliso. Mutta en vain voi ajatuksilleni mitään...

Hieman sekavaa tekstiä, ajatukset päässäni ovat yhtä sekavia. Toivottavasti saisin jotain apua tähän ongelmaan, välillä tuntuu, että sekoan tähän!
 
Ok, sinulla on tässä nyt kaksi täysin erillistä asiaa, jotka meinaavat mennä sekaisin, eli
  1. Sinua kiinnostaa joku muu mies kuin kumppanisi.
  2. Sinulla ja kumppanillasi on parisuhdeongelmia.
Tuohon ensimmäiseen kohtaan. Älä ota selvää muista miehistä ennen kuin nykyinen parisuhde on lopetettu. Sinä itse päätät, oletko ihminen, joka ei petä, vai oletko pettäjä. Siihen ei muiden teot ja sanomiset vaikuta, vaan sinä ihan itse päätät, millainen ihminen itse haluat olla. Kenenkään ei ole pakko olla parisuhteessa, joten edellisen voi erittäin hyvin lopettaa ennen kuin ottaa kertaakaan yhteyttä vanhaan panoon.

Niin, ja jos päätät erota nykyisestäsi, ja se vanha pano ei olekaan enää saatavilla? No, et ollut sinäkään oikeasti nykyisestäsi kiinnostunut, joten siinä tilanteessa ero oli kaikkien kannalta hyvä juttu.

Ja tuohon kakkoskohtaan. Kannattaa käydä parisuhdeterapiassa, jos molempien mielestä suhdetta kannattaa yrittää jatkaa. Parisuhdeterapiaa voi kysellä seurakunnista, terveyskeskuksista, ja jos on lapsia, niin myös neuvolasta.
Jos taas edes jompikumpi teistä on sitä mieltä, ettei kannata yrittää jatkaa, niin sitten lusikat jakoon.
 
Ajatukset ei ole pettämistä ja ne ei satuta ketään. Niin kauan kuin ne pysyy ajatuksen asteella eikä siirry käytäntöön, et tee mitään pahaa.
Jos lähtee jostain purkamaan niin mieti tilanne rehellisesti: jätät miehesi mutta entinen säätösi on löytänyt elämänsä rakkauden. Ensimmäinen ajatus? Katuisitko että jätit miehesi? Jos katumus on mahdollinen, uskoisin että nykyisessä parisuhteessa on vielä jotain jonka takia kannattaa käydä pariterapiassa tms.
Toki itse lähtisin ajatuksesta, plussat ja miinukset parisuhteen ja yksin olemisen vertailuna. Olisi rehellisempi aloitus omalle elämälle.
 
Suski75, kuka tässä on mistään vanhoista panoista puhunut? Niin kuin sanoin, ollaan kyllä muutamia kertoja nähty silloin aikanaan, mutta mitään seksiin liittyvää ei välillämme tapahtunut. Hyviä pointteja kyllä, mutta aika hyökkäävää tekstiä. Tuosta kirjoittamastani tekstistä ei todellakaan pysty käsittämään minkälainen meidän parisuhde on oikeasti. En koe, että parisuhdeterapiaa tarvittaisiin. Ainut ongelma nykyään on vain tuo toisen ajatteleminen (josta kyllä haluaisin päästä eroon).

Kyfi, hyviä pointteja sinullakin, kiitos viestistäsi! Sen verta mitä tunnen itseäni, niin en usko, että pystyisin ikinä pettämään miestäni. Enkä myöskään halua olla pettäjä.
 
Mainitsit sinulla olleen 'säätöä' tuon entisen kanssa. Yleensä 'säätö' tarkoittaa seksiä, mutta nyt sitten kirjoitatkin, ettei teillä ollut edes seksiä, vaan nyt onkin vain muutamia kertoja nähty yli viisi vuotta sitten. Jos näin tosiaan on, niin aika olemattomasta olet kehitellyt nämä jatkuvasti päässä pyörivät ajatuksesi.

Toisessa kappaleessasi kerroit, että nykyinen miehesi on kohdellut sinua törkeästi, moni olisi hänet näiden tekojen takia jättänytkin, ja joskus tekisi mielesi laittaa tuolle aikaisemmalle miehelle viestiä ihan vain kostoksi nykyisellesi. Tämä kertoo kyllä parisuhdeongelmista, ja varmasti tälle itse jossain määrin sokeutuu, kun on liian lähellä tapahtumia. Avoimuus, toisen kunnioitus, jne. ovat terveen parisuhteen kulmakiviä.

Parisuhdeneuvonta ja parisuhdekurssit ovat todella hyödyllisiä, ja niillä kannattaa käydä, vaikka ei isompia ongelmia olisikaan. Minä olen ollut sinkkuaikana useammalla parisuhdekurssilla esiintymässä (musiikkia väliajalla) ja samalla on tullut kuunneltua ne asiatkin, ja olen aina ajatellut, että nämä pitäisi oikeasti opettaa jo peruskoulussa nämäkin asiat. Niistä siis oikeasti on hyötyä.

Peukut siitä, että olet päättänyt, ettet halua olla pettäjä. Tämän kun pidät, et menetä itsekunnioitustasi, vaikka nykyinen suhde jostain syystä joskus päättyisikin.
 
minulla oli kai jonkinlaista ’säätöä’ erään varatun miehen kanssa. Pidettiin tiiviisti yhteyttä yli vuoden ajan ja nähtiin muutamia kertoja, kunnes omatuntoni alkoi kolkuttamaan ja sanoin rehellisesti, että mun osaltani tämä oli tässä.

Näin kirjoitin aikaisemmin, en nyt tiedä mitä epäselvyyttä tuosta saattoi tulla. Seksiä ei ollut, haluja kylläkin, puolin ja toisin. En vain pystynyt siihen. Taas(kaan) minä en kirjoittamassani viestissä kertonut, mitä kaikkea oltiin esim. juteltu kun aikoinaan tavattiin, mitä meidän viestittelyt pitivät sisällään ja mitä puhelimessa puhuttiin. Ehkä sitten tekstistä saa sen käsityksen, että olemattomista asioista johtuen tämä herra jäi päähäni, mutta vain itse tiedän mitä meillä on ollut.
 
Kaikesta huolimatta antaisin ajatusten tulla. Ne ovat turvallinen tapa pohtia mitä haluaa tulevaisuudelta. Ja antaisin itselleni armoa, niin että voi tehdä itselleen oikeita ratkaisuja kun on antanut ajatusten tulla.
Kauhea kun on vaikea tuottaa välillä tekstiä :-o
 
Takaisin
Top